Kargodaki sincaplar milyon dolara patladı

Güncelleme Tarihi:

Kargodaki sincaplar milyon dolara patladı
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 30, 2004 00:00

THY’nin ‘sincap kabusu’ sona eriyor. Dev Airbus 340 uçağında 34 sincabın yaÅŸattığı kábus, 1 milyon dolarlık zarardan sonra nihayet önümüzdeki hafta bitecek.Ä°talya’ya sokulmadığı için ‘Aydın’ uçağı ile Pekin’e geri götürülürken kafeslerin açılması sonucu kargo bölümüne yayılan ve hálá ölüsü ya da dirisi bulunamayan 34 sincabın yaÅŸattığı kábus, THY’ye yaklaşık 1 milyon dolara mal oldu. THY’nin Airbus A-340-300 tipi Aydın uçağı, 12 Nisan’da Roma’ya götürülmek üzere 40 sincabı kargo bölümünde, kafes içinde Pekin’den Ä°stanbul’a getirdi. Ä°stanbul’dan Roma’ya götürülen sincapların baygın olduÄŸunu gören Ä°talyan veterinerler, kemirgenleri ülkelerine sokmayıp geri gönderdi. Ancak Ä°stanbul’dan tekrar Pekin’e gitmek için uçaÄŸa yüklenen 40 sincap, kafesin kapısının iyi kapatılmaması üzerine kaçtı.Uçak seferden alınarak apronda özel bir yere park edildi. Burada yapılan aramada sadece 4 ölü sincap ele geçti. Uçağın bu ÅŸekilde sefer yapmasının uluslararası havacılık kurallarına aykırı olması nedeniyle, tüm uçağın içine karbondioksit gazı sıkılarak kapıları kapatıldı. Bir süre sonra gazdan rahatsız olan sincaplardan 2’si dışarı kaçarken, THY görevlileri tarafından canlı olarak yakalandı. Toplam 2 bin 800 kilo karbondioksit sıkılan Aydın uçağı, 15 günlük bekleme süresine alındı. 26 Nisan’da sürenin dolması sonucunda uçak tekrar kontrol edildi. Ancak sincaba rastlanmadı. Bu arada Airbus firmasının merkezi Fransa Toulouse’dan gelen uzman ekip uçakta inceleme yaptı. Bir THY yetkisi, ilacın tesirinin geçtiÄŸini, bu sürede eÄŸer içeride sincap varsa yaÅŸamasının mümkün olmadığını belirtti.THY yetkilisi, sincapların taşıma ücreti olarak ÅŸirketin yaklaşık 400 dolar (yaklaşık 580 milyon lira) alacağını açıkladı. Ancak THY, uçağın yatması yüzünden 12 Nisan-3 Mayıs arasındaki sürede yaklaşık 1 milyon dolar (1.4 trilyon lira) civarında ekonomik kayba uÄŸradı. Uçakta tehlike ihtimali düştüUluslararası Sivil Havacılık örgüt ve denetleyicilerinin koyduÄŸu kurallar içinde bir taşıma yapan THY, kafeslerin kalite ve kilit sistemlerinin kargo teslimatında dikkatli davranılmaması üzünden çok zor durumda kalmıştır. Ancak yine kurallara uygun yapılan karbondioksit uygulamasında uçağın herhangi bir yerinde bir sincapın yaÅŸaması mümkün deÄŸildir. Buna raÄŸmen sincap kemirgen hayvan olduÄŸu için ciddi olmasa da tehlike yaratabilir. Uçağın kablo sistemlerinin çoÄŸunun dışında teflon ve benzeri kaplama malzemeleri vardır. Bu kaplamaların büyük kısmı kıvrılabilen cinsten olmasına raÄŸmen sert malzemelerdir. Bunların özellikle küçük sincaplar tarafından kolayca kemirilebileceÄŸi düşünülmemektedir. Ancak A340’larda uçaÄŸa kumanda ‘fly by wire’ yani kablolu uçuÅŸ sistemi yardımı ile saÄŸlanıyor. Sincaplar bu kabloları kemirerek uçaÄŸa kumanda verilmesini önleyebilir. Ä°htimalin düşük olmasına raÄŸmen endiÅŸe edilen ve üzerinde durulan tehlike budur. Kemirilen elektrik kablolarının ark yapması ve yangın çıkmasına yol açması ihtimali de vardır. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!