Kargoda 4 milyar dolar var

Güncelleme Tarihi:

Kargoda 4 milyar dolar var
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 30, 2005 00:00

ÖĞRETMEN olmayı planlarken ticarete atılıp, bugün 10 binden fazla çalışan ve 100 milyon dolar cirolu Aras Holding’in patronu olan Celal Aras, ‘Kargo sektörünün büyüklüğü 4 milyar doları buluyor.Kargocu olmadan bu işi yapanlar devreden çıkınca pazar büyüklüğü 6 milyar dolara ulaşır’ dedi.GAZİ Üniversite’nde öğretmen olmak için okurken tanıştığı ticaret hayatını her türlü krize rağmen sürdüren Celal Aras, bugün 10 binin üzerinde çalışan ve 100 milyon dolar ciroya ulaşan Aras Holding’in patronu. Celal Aras, ticaret hayatına kapıdan kapıya pazarlamacılık ve memurlara taksitli satış yaparak girmiş. Kendisi gibi öğretmen olan eşi Meral Aras’ın desteğiyle basamakları sürekli çıkmış. Bugün kargo sektörünün yaklaşık 4 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaştığına işaret eden Celal Aras, aslında sektörün en az 6 milyar dolarlık bir potansiyeli olduğunu söylüyor. 1 Ağustos’ta yürürlüğe girecek yeni Taşımacılık Yasası’nın ardından otobüs firmalarının yolcu bagajı dışında yük taşıyamayacağını hatırlatan Aras, ‘Bu uygulama sektörü büyüteceği gibi, kargo ve otobüs firmaları arasında yeni işbirliklerinin doğmasına yol açacak’ diyor. Celal Aras ile hem kargo sektörünü hem de 25’inci yılını kutlayan Aras’ı konuştuk.Otobüs firmalarının 1 Ağustos’tan itibaren yolcu eşyası dışında yük taşıyamaması sizi nasıl etkileyecek?- Yeni Taşımacılık Yasası ile birlikte otobüs firmalarının kargo taşıması 1 Ağustos’tan itibaren sona eriyor. Bu, Türkiye’nin kanayan yarasıydı. Aşırı yükten dolayı hem enerji kaybı, hem can kaybı söz konusuydu. Uluslararası kanuna göre, otobüsler ancak yolcunun bagajını alabilir. Bunu ilgililere anlattık, uğraştık, sonunda yeni Taşımacılık Yasası’na bu konuyu da koydular. 1 Ağustos’tan itibaren otobüs firmaları kargo taşıyamayacak ama kendi kargo firmalarını kurabilecek. Çoğu bizlerle işbirliği yapmaya başladı. Kargo işini birlikte yapmayı öneriyor.Siz nasıl yaklaşıyorsunuz bu önerilere?- Bize gelen çalışmaları, projeleri değerlendireceğim. Birden fazla firmayla işbirliği yapabiliriz. Kargo sektörünün büyüklüğü nedir? 1 Ağustos’ta yürürlüğe girecek yeni Taşımacılık Yasası sektörü büyütür mü?- Sektörün şu andaki büyüklüğü 3.5-4 milyar dolar civarında. Ama kargocu olmadan bu işi yapanlar devreden çıktığında olması gereken rakam 6 milyar dolar civarında. Yani pazar yüzde 50 büyür. Otobüs firmaları dışında da insanlar gönderilerini yolluyor. Türkler, babasının ilacını da, aldığı hediyeyi de hatta sigarasını da otobüse vermeye alışmış. Bu alışkanlıklar birden bire bırakılamaz ama alışılacak. O zaman sektör kendini bulur. Zaten dünyada sektörün standart büyümesi yüzde 25-35 arasındadır.Aras’ı nasıl kurdunuz. Neler yaşadınız?- Gazi Üniversitesi’nde okurken, 1976-77 yıllarında siyasi olaylardan dolayı okula devamsızlığımız oluyordu. Pazarlama yapan bir firmada işe başladım. Sonra dört arkadaş ayrılıp kendi işimizi kurduk. 1979 başında ayrıldık. 1979’da küçük kardeşimi ortak ederek Ankara’da yeni iş kurdum. 10 yıl kapıdan kapıya dayanıklı tüketim malı pazarlaması yaptık. Sonra işler iyi gitmedi. Aynı araçları, aynı elemanları, aynı ofisleri nasıl nakit paralı işe çeviririz diye düşünürken bir gazete ilanına rastladım. Araçları satmak istedim, bizim kullandığımız markayı almadılar. Arabalar elimde kalınca kargo işine girdim. Zaman içinde Anadolu’ya yayıldık, emekli memur veya öğretmenleri özellikle bulduk ve onlarla çalıştık.Aras’ın sektördeki konumu nedir?- Şu anda 10 binin üzerinde çalışanımız var. 3 bin araçlık filomuz var, bunun bini bizim. Bunların hepsine eğitim veriyoruz. Bizim işimizde insan çok önemli. Önümüzdeki yıllarda Türkiye’deki ilk 20 grup arasında yer almayı hedefliyoruz. Pazarlamayla başladığımız sektörde karoyla devam ettik. İhtiyaçlarımız doğrultusunda da ofsete, sigortacılığa, yemek işine, turizm işine girdik. Bugün Aras Cargo, Aras Kurye, Aras Cargo Worldwide Express, Aras Lojistik, Aras Air, Aras Ofset, Aras Sigorta Brokerlığı, Aras Tour, Aras Hotel, Aras Security, Aras Catering ve Fillo Ürün Odaklı Taşımacılık firmaları ile faaliyet gösteriyoruz. 2004 cironuz nasıldı?- Geçen yılı 100 milyon dolar ciroyla kapattık. Yeni kampanyalarla sektörde daha istikrarlı fiyat için çaba gösteriyoruz.En kaliteli adamlarımı krizde buldumGeçmişte yaşanan krizlerde nasıl bir politika izlediniz?- Ben kriz dönemlerinde büyümeye çalıştım. Mesela 94 krizinde en kaliteli elemanları buldum. Kriz olduğu için insanlar tasarrufa gidince ben insan çıkartmadım, insan aldım. Tabii tedbirlerimizi de aldık. Örneğin bizim için ocak-şubat ayları krizden beterdir. Günlerce dışarı çıkamazsın, işler arapsaçına döner. Biz kış aylarında bütün bunlara karşı her zaman hazırlıklıyız.Bundan sonra ilk hedef komşularımız ve AvrupaAvrupa’da neden kendi ofisleriniz yok?- Bundan sonra zaten ilk hedefimiz yakın komşularımız ve Avrupa. Geçmişten beri bu vizyonla çalışıyoruz. Geçmişte kötü bir tecrübemiz oldu. 10 yıl önce Avrupa’da 8 şube açtık. Maalesef biraz erken davranmışız ki başarıya ulaşamadık o zaman. Sonra onları kapattık. Ama şimdi özellikle Almanya’dan Türkiye’ye gönderilerde büyük artış var. Almanya’nın önde gelen bir firmasıyla işbirliği yapma noktasına geldik. Rusya Federasyonu’nda bir firmayla bağlantı yapıyoruz. Şu anda dünyanın her yerine ulaşım sağlıyoruz.Cesedi bile Adli Tıp’a kargoyla gönderdilerKargoyla gönderilmek istenen ilginç şeyler oluyor mu?- Çok oluyor. Mesela biz değerli altın, para gibi şeyleri almayız. Ama geçmişte bir kadın geldi. Elindeki altınları çıkardı gözümüzün önünde paket yaptı ve kargoyla göndermek istedi. Canlı hayvan göndermek isteyen de oluyor. 15 yıl önce de Doğu Karadeniz’de bir ilimizden Adli Tıp’a gönderilmek üzere cesedi kargoya vermişlerdi. Ortaklıklara açığız zamanı gelince olurSektörde ileride kendinizi nerede görmek istiyorsunuz?- 5-10 yıl sonra mutlaka Aras Holding, kurumsallaşmayı sağlayacak bir dünya markası ile işbirliği veya ortaklık yapacaktır. Şu anda 6 firmayla işbirliği içindeyiz. Bir de büyük firmaların Türkiye’deki dağıtıcısıyız. Son 10 yılda ortaklık için gelen çok oldu. Biz bu tür tekliflere açığız, ama şu anda işimize bakıyoruz. Yeri ve zamanı geldiğinde hazırsak olur. Böyle bir planımız şu anda yok.CELAL ARASAras Holding Yönetim Kurulu Başkanı Celal Aras, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi mezunu. İş hayatına 1976’da öğrenciyken pazarlamacılık yaparak başladı. Daha sonra önce arkadaşlarıyla ortak oldu, yürümeyince 1979’da kendi şirketini kurdu ve kapıdan kapıya pazarlamacılık yaptı. 1995’de turizm işine, 2001 yılında lojistik işine, daha sonra yemek işi gibi değişik alanlara girdi. Aras Cargo, Aras Lojistik, Aras Cargo Worldwide Express ve Aras Kurye’nin bulunduğu taşımacılık grubunu, Horoz Cargo’yu satın alarak güçlendirdi. Kargo İşletmeciler Derneği Başkanı Celal Aras, aynı zamanda FB Spor Kulübü ve FB 1907 Derneği üyesi, aynı zamanda Fenerbahçe Erkek Basketbol Takımı İcra Kurulu Başkanı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!