A.A
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 18, 2012 11:57
Kapıdan satış yapan sözde pazarlamacıların, “Oğlunuza iş vereceğiz” veya “Çekilişle hediye vereceğiz” gibi vaatlerle ev hanımlarına ve yaşlılara senet imzalattığı bildirildi.
Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürü Kamil Akçadırcı, kapıdan satış yöntemiyle alışveriş yaparken dikkatli olunması gerektiği uyarısında bulundu.
Ünlü firmaların ve pazarlama şirketlerinin isimlerini kullanan sözde pazarlama elemanlarının, özellikle ev hanımları ve yaşlıları dolandırmak için çeşitli yöntemler denediklerini ifade eden Akçadırcı, şunları söyledi:
“Pazarlama elemanı olarak evlere giden bazı kişiler, insanların güvenini kazanarak yeni açılacak mağazanın tanıtımını yaptıklarını söylüyorlar. İnsanlara, hediye kazandıkları ve hediyeyi alabilmek için katalogdan bir ürün almaları gerektiği yönlendirmesiyle yasalara uygun olmayan sözleşme imzalatılıyor. Bazıları, yeni açılacak iş merkezi veya fabrikada iş bile vaat ediyor. 'Oğlunuza iş vereceğiz' veya 'çekilişle hediye vereceğiz' gibi vaatlerle özellikle ev hanımları ve yaşlılara senet imzalatılıyor. Bazıları da anket yapıp vatandaşların kişisel bilgilerini alıyor. Bu pazarlamacılar, kalitesiz ev eşyaları ya da ayıplı ürün satışı yapıyor. Bazıları da dershaneye gidemeyen öğrencilere sınav kitapları ve ekipmanları satıyor.”
Kapıdan satış yoluyla yapılan alışverişlerde müşterinin yedi gün içerisinde aldığı malı veya hizmeti reddederek cayma hakkı olduğunu vurgulayan Akçadırcı, mağdur olanların il ve ilçelerdeki tüketici hakem heyetlerine başvurmaları gerektiğini kaydetti.
Mağduriyetlerde haklar aranmalı
Tüketicilerin mağduriyetleriyle ilgili “Alo 175” hattına başvurabileceklerini hatırlatan Akçadırcı, “Vatandaş, bu hattan haklarını öğrenebilir ve nerelere başvuracağını sorabilirler. Ürün satın alındıktan sonraki yedi gün çok önemli ve bu süre geçmeden ayıplı ürünlerin iadesi istenebiliyor. Yapılan sözleşmelerdeki tarihlere de dikkat edilmeli” dedi.
Tüketici hakem heyetlerine başvuran tüketicilerin yaklaşık yüzde 70'inin kapıdan satışlardan şikayetçi olduğunu vurgulayan Akçadırcı, hakem heyetlerine yapılan başvuruların yüzde 80'inde tüketicinin haklı bulunduğunu bildirdi.
Akçadırcı, tüketicilerin mağdur olmaları durumunda, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetim Genel Müdürlüğü, Tüketici Sorunları Hakem Heyeti, tüketici mahkemeleri, tüketici bilgi sistemi, belediye zabıta birimleri ile ticaret ve esnaf odalarına da başvuru yapabileceklerini sözlerine ekledi.