Kanal 7'nin Hıristiyan sansürcüsü

Güncelleme Tarihi:

Kanal 7nin Hıristiyan sansürcüsü
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 26, 2003 00:00

Israrla yaptığı iÅŸin sansür olmadığını söylese de Jan Brindizi (52), Ä°slami muhafazakar kesime hitap eden Kanal 7'nin tek denetimcisi. Onun izni olmadan hiçbir film ve program yayına girmiyor. YeÅŸilçam yıllarındaki gibi artık elinde makas yok ancak onlarca kaseti her gün büyük bir titizlikle evirip çeviriyor. ‘‘Filmlerin ve programların ruhunu bozmayacak müdahaleler yapıyoruz. Yaptığımız iÅŸ sansür deÄŸil, denetim’’ diyor. Ä°zleyici kitlesi Ä°slami kesim olan televizyon kanalında Hıristiyan denetçi olmak nasıl bir iÅŸ? Jan Brindizi, ‘‘Ben KatoliÄŸim. Bilirsiniz Katolikler de muhafazakar olur’’ diyor gülerek... Özel televizyonların birer birer yayın hayatına baÅŸladığı günler. Bir grup iÅŸadamı Ä°slami kesime hitap eden bir televizyon kurmak için bir araya gelir. AraÅŸtırma yapılır, yeni televizyonun çerçevesi ortaya çıkartılır ve hızlı bir ÅŸekilde ekibi toplamaya baÅŸlarlar. Ä°stanbullu Laventen bir aileye mensup olan Jan Brindizi Kanal 7'nin çekirdek kadrosuyla 1993 yılında tanışır. Arada tabii bir dostun tavassutu vardır. Program yönetmeni olarak iÅŸe baÅŸlar.Ä°slami kesime hitap etmeyi hedefleyen televizyonda bir KatoliÄŸin ne iÅŸi olabilir? Kanal 7'ye çaÄŸrılış nedenini şöyle açıklıyor Brindizi: ‘‘On yıl boyunca YeÅŸilçam'da birçok ünlü yönetmenle çalıştım. Atıf Yılmaz, Orhan Aksoy, Yavuz Turgul, Türker Ä°nanoÄŸlu, Halit RefiÄŸ. Natuk Baytan, Sinan Çetin ve Ali Özgentürk'le birçok projede yer aldım. TRT'de Yücel Çakmaklı ile birlikte birçok dizi yaptık. Bu isimlerle çalışmak benim için büyük bir deneyim oldu. On yıl boyunca yönetmen yardımcısı olarak birçok ünlü filme imza attım. Yirmi yıllık bir sinema deneyimim vardı. Program yönetmeni olarak Kanal 7'ye çaÄŸrıldım.’’ Brindizi farklı bir kesimden iÅŸ teklifi aldığında neler hissettiÄŸini anlatıyor: ‘‘Hiçbir tereddüt geçirmeden kabul ettim. Her ÅŸeyi paylaÅŸarak iyi bir ekiple yola çıktık. Büyük bir uyum içinde çalıştık. Bir süre sonra algılamalarımızın ortak olduÄŸunu gördüm. Yönetmen olarak iÅŸe baÅŸladım. Reji yaptım. Canlı yayınları yönettim. Televizyon kurumsallaÅŸtıkça görev dağılımı yapıldı. GeçmiÅŸteki tecrübemden dolayı denetimi bana verdiler. Dört yıldır denetim yapıyorum.’’Kanal 7'de denetim hangi ölçülere göre yapılıyor? Brindizi, ''Bizi öncelikle RTÃœK kuralları baÄŸlıyor, diÄŸer televizyonları ne kadar baÄŸlıyorsa bizi de o kadar baÄŸlıyor'' diyerek, sansürde diÄŸer televizyonlarla aynı çizgide hareket ettiklerini söylüyor. Yayın hayatına baÅŸladığı günden bu yana Kanal 7'de hiçbir ÅŸey deÄŸiÅŸmedi mi? Bazı çevreler Kanal 7'yi çizgisinden sapmakla suçluyor çünkü. Brindizi, tüm izleyicileri aynı anda memnun etmenin mümkün olmadığı kanısında. ‘‘Zaten böyle bir iddiamız da yok. Kanal 7 oldukça objektif ve doÄŸru bir yayıncılık yapıyor. Halkın Kanal 7'yi beÄŸenerek izlediÄŸini düşünüyorum.’’Prezervatif reklamında veya Kemal Sunal'ın eÅŸÅŸoÄŸlueÅŸÅŸek lafında bence bir sakınca yokBrindizi sadece filmleri ve serbest programları denetliyor. Reklam, canlı yayınlar ve haberlerden sorumlu deÄŸil. Kanal 7 izleyicisinin çok eleÅŸtirdiÄŸi meÅŸhur prezervatif reklamını hatırlatıyoruz. Evet, yanlış okumadınız, yurtdışından ödüllü prezervatif reklamı Kanal 7'de de yayımlandı. Brindizi, Kanal 7'nin on yıl içinde katettiÄŸi mesafeye dikkat çekiyor: ‘‘Bunlar muhafazakar bir kitlenin on yıl önce kabullenebileceÄŸi ÅŸeyler deÄŸildi. Halk artık prezervatifi bir saÄŸlık ürünü gibi görüyor. Pet reklamları neyse prezervatif reklamları da o. Hiçbir sakıncası yok bana göre.’’Sansürün ideolojik filmlerle sinema dünyasına girdiÄŸini savunuyor Brindizi. ‘‘Sinema bir eÄŸlence aracı. Ä°deloji ağırlıklı filmler arttıkça sansür de hızlandı’’ diyor. Sansürün tartışmaya açık bir kavram olduÄŸuna inanıyor. ‘‘RTÃœK'ün baÄŸlayıcılığı olmasa Kemal Sunal'ın 'EÅŸÅŸoÄŸlueÅŸÅŸek' lafını asla sansürlemem. Adam eÅŸÅŸoÄŸlueÅŸÅŸeÄŸi merhaba gibi söylüyor. Bunu niye sansürleyeceksin ki?’’ diye soruyor. TRT'nin 10 yıl önceki hali gibiyiz, öpüşme sahnelerini kesiyoruzKanal 7 sansür uygularken RTÃœK kurallarıyla yetiniyor mu? Elbette yetinmiyor. Muhafazakar kesime hitap eden Kanal 7'nin ‘‘denetim’’de en hassas olduÄŸu konu cinsellik. Brindizi, sansürün sınırlarını şöyle çiziyor: ‘‘Dikkat ettiÄŸimiz konuların başında geliyor. Cinsellikte makası daha sıkı tutuyoruz.’’Brindizi yerli ve yabancı filmleri büyük bir titizlikle inceliyor. On yıllık YeÅŸilçam, bir o kadar da TRT'de geçen yıllar bu konuda onu oldukça hızlandırmış. Filmlerin çoÄŸunu ezbere biliyor. Hangi filmde hangi sahneler sakıncalı, filmin neresinde öpüşme, neresinde seviÅŸme sahnesi var, hepsi hafızasında. Sansür için çok büyük bir zahmete katlanmıyor. Zaten ekranda gösterilecek filmler alınırken fazla sorun çıkartmayacak filmler tercih ediliyor. Yerli ve yabancı yapımlar ön elemeden geçtikten sonra Brindizi'nin masasına geliyor. Sansür öpüşme sahnelerinde baÅŸlıyor. Yerli ve yabancı filmlerdeki öpüşme sahnelerine Kanal 7 izleyicisi tepki gösteriyor. ‘‘Makas öpüşme sahnelerinde devreye girdiÄŸi için zaten gerisi gelmiyor’’ diyor Brindizi. Çalıştığı televizyonun denetim uygulamasını, ‘‘TRT'nin on yıl önceki hali gibiyiz. O günlerde TRT'de de öpüşme sahnesi göremezdiniz’’ diyerek özetliyor.YEŞİLÇAM'A KARA MURAT'IN SETÄ°NDE GÄ°RDÄ°Jan Brindizi 52 yaşında, Ä°talyan kökenli Levanten bir Ä°stanbullu. Dedesinin babası Sultan Abdülmecid döneminde Dolmabahçe Sarayı'na eczacı olarak girmiÅŸ. Ailesi üç yüz yıl önce Ä°talya'nın Milano kentinden Ä°stanbul'a göçmüş. Brindizi'nin YeÅŸilçam'a giriÅŸi hayli ilginç. 1973'te askerliÄŸini yaptıktan sonra Samim Utku'nun yardımcısı bir arkadaşını ziyarete gider. Erler Film'in stüdyosunda bulur. Sette baÅŸrolünü Cüneyt Arkın'ın oynadığı meÅŸhur Kara Murat filmi çekilmektedir. Arkadaşıyla görüşmeyi beklerken çekilen planları izlemeye baÅŸlar. Bir ziyafet sofrasının başında Bizanslılar karınlarını doyurmaktadır. Salonu büyük mumlar aydınlatmaktadır. Teknik bir arızadan dolayı çekime bir süre ara verilir. Planlar yeniden çekilmeye baÅŸlar. Jan Brindizi, o anda bir yanlışlık yapıldığını fark eder. Mumlar yakılmamıştır. Yanında duran, set görevlisi sandığı kiÅŸiyi uyarır. KonuÅŸtuÄŸu kiÅŸi Türker Ä°nanoÄŸlu'dur. Genç Brindizi'nin dikkati hoÅŸuna gider, ‘‘Ne iÅŸ yapıyorsun?’’ diye sorar ‘‘Turizm rehberiyim’’ cevabını alınca ‘‘Yarın yanıma gel, görüşelim’’ der. Brindizi yirmi yıl sürecek sinema kariyerine böyle baÅŸlar.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!