Kamu yönetimi temel kanun tasarısı

Güncelleme Tarihi:

Kamu yönetimi temel kanun tasarısı
Oluşturulma Tarihi: Kasım 03, 2003 00:00

Hükümet, Kamu Yönetimi Temel Kanun Tasarısı ilgili çalışmalarını tamamladı.''Katılımcı, saydam, hesap verebilir, insan hak ve özgürlüklerini esas alan bir kamu yönetiminin oluÅŸturulması'' amacıyla hazırlanan tasarıda, kamu hizmetlerinin adil, süratli ve etkin bir ÅŸekilde yerine getirilmesi için; merkezi idare, mahalli idareler, diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸlarının görev ve yetki dağılımları ile teÅŸkilatların yeniden yapılandırılmasının hedeflendiÄŸi belirtiliyor.     Tasarı yasalaşırsa, merkezi idare, görev, yetki ve sorumluluklarının önemli bir bölümünü, yerel yönetimlere ve il özel idarelerine devredecek.     Buna göre, kamu kurum ve kuruluÅŸlarında; görev, yetki ve sorumluluklar, hizmetten yararlananlara en uygun ve en yakın birime verilecek.     Kamu kurum ve kuruluÅŸları kanun ile yetkili ve görevli kılınmadıkları alanlarda iÅŸletme kuramayacak, mal ve hizmet üretimi yapamayacak ve bu amaçla personel, bina, araç, gereç ve kaynak tahsis edemeyecek.      MERKEZÄ° Ä°DARENÄ°N GÖREVLERİ     Tasarıda; kamu hizmetlerine iliÅŸkin ulusal düzeyde genel ilke ve politikalar, amaç ve hedefler ile standartları belirlemek, kamu hizmetlerinin hukuka, belirlenen politikalar ve standartlara uygunluÄŸu izlemek, deÄŸerlendirmek ve denetlemek, hizmetlerin verimli ve merkezi idare ile mahalli idareler arasında koordinasyon içerisinde yerine getirilmesini saÄŸlamak, kamu kurum ve kuruluÅŸları ile özel sektör, kamu kurumu niteliÄŸindeki meslek kuruluÅŸları ve sivil toplum örgütleriarasında iletiÅŸim ve iÅŸbirliÄŸini saÄŸlayıcı mekanizmalar oluÅŸturmak, hizmet ve iÅŸlev kapasitelerini geliÅŸtirmek, kamu hizmetlerini uygun ölçek ve nitelikte olmak üzere merkezde gerekli durumlarda yetki geniÅŸliÄŸi ilkesi çerçevesinde taÅŸrada ve yurtdışında örgütlere yerine koymak, merkezi idarenin kamu hizmetleri ile ilgili yetki ve sorumlulukları arasında sayılıyor.     Adalet, savunma, güvenlik, istihbarat, dış iliÅŸkiler, dış politika, maliye, hazine, dış ticaret, gümrük, piyasalara iliÅŸkin düzenleme hizmetleri, milli eÄŸitimde eÄŸitim ve öğretim birliÄŸini saÄŸlama, müfredatı belirleme ve geliÅŸtirme hizmetleri, diyanetle  ilgili görev ve hizmetler, sosyal güvenliÄŸe iliÅŸkin hizmetler, tapu kadastro, nüfus ve vatandaÅŸlık iÅŸlemleri, acil durum yönetimi ve sivil savunma ile ilgili ulusal düzeyde yapılması gereken hizmetler, vakıflarla ilgili görev hizmetler, mahalli idarelere teknik ve mali yardımda bulunma, rehberlik yapma ve eÄŸitim desteÄŸi saÄŸlama görev ve hizmetler de  merkezi idarenin görevleri arasında sayılıyor.    MAHALLÄ° Ä°DARELERÄ°N GELÄ°R KAYNAKLARI Tasarıda, merkezi idare tarafından yürütülmesi öngörülen hizmetlerden illerde yapılması gerekenlerin, kanunlarda belirtilen istisnalar dışında, valilik ve kaymakamlıklar tarafından gerçekleÅŸtirilmesi esas alındı.       Mahalli idarelere, yetki, görev ve sorumluluklarıyla orantılı gelir saÄŸlanacağı belirtilen tasarıda, mahalli idarelere genel bütçe vergi gelirleri tahsilatından pay ayrılması öngörülüyor. Tasarıda, payların ayrılmasına, dağıtımına ve paylardan yapılacak kesintilere iliÅŸkin usul ve esasların kanun ile düzenleneceÄŸi ifade ediliyor.      Merkezi idare birimlerinin, mahalli idarelerin sorumluluk alanlarına giren görev ve hizmetler için yerel düzeyde teÅŸkilat kuramayacakları ve doÄŸrudan ihale ve harcama yapamayacakları öngörülüyor.       MERKEZÄ° Ä°DARENÄ°N TEÅžKÄ°LATLANMASI      Merkezi idarenin teÅŸkilatlanmasında, kurum ve kuruluÅŸların görev, yetki ve sorumlulukları tanımlanırken, benzer hizmet ve görevleri birden fazla kurum ve kuruluÅŸa verilemeyecek.      Devlet bakanlığı sayısı en fazla 8 ile sınırlı tutulurken, en çok 3 baÅŸbakan yardımcısı görevlendirilecek.     BaÅŸbakan yardımcıları ile devlet bakanlarının danışma ve büro hizmetlerini yürütecek personele ait kadrolar BaÅŸbakanlık kadro cetvelinde gösterilecek.      MüsteÅŸarın ''bakan yardımcısı'' olarak tanımlandığı tasarıda, bakanlık hizmetlerini, bakan adına ve onun direktifleri doÄŸrultusunda; mevzuat hükümleri, bakanlığın amaç ve politikalarına, stratejik planlarına uygun olarak düzenleyeceÄŸi belirtiliyor.      TEÅžKÄ°LATA SAHÄ°P OLAMAYACAK BAKANLIKLAR Tasarıya göre, Adalet, Milli Savunma Bakanlığı, İçiÅŸleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı dışındaki bakanlıkların taÅŸra teÅŸkilatı olmayacak.     İçiÅŸleri, Maliye, Milli EÄŸitim, SaÄŸlık ve Çalışma Sosyal Güvenlik bakanlıklarında, temel görev ve hizmetlerinin bir gereÄŸi olarak, kırımdışı müşteri, mükellef veya üçüncü kiÅŸi veya kuruluÅŸlara yönelik olmak üzere, kuruluÅŸ kanunlarında belirtilmek ÅŸartıyla ana hizmet birimi ÅŸeklinde rehberlik ve denetim birilimi oluÅŸturabilecek. Hakim ve savcıların denetimi için öngörülen hükümler ise saklı tutuldu.      Bakanlıkların merkez teÅŸkilatlarında ve baÄŸlı kuruluÅŸlarında ihtiyaca göre, Strateji GeliÅŸtirme BaÅŸkanlığı, Hukuk MüşavirliÄŸi, Basın ve Halkla Ä°liÅŸkiler Müşavirlikleri kurulabilecek.       YURTDIÅžI HÄ°ZMETLERÄ°NÄ°N YÃœRÃœTÃœLMESÄ°      DışiÅŸleri Bakanlığı ile Türk Ä°ÅŸbirliÄŸi ve Kalkınma Ä°daresi BaÅŸkanlığı (TÄ°KA) hariç, bakanlıklar ve diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸları yurtdışında teÅŸkilat kuramayacak. Bakanlık ve kamu kurum ve kuruluÅŸlarından hangilerinin, hangi ülkelerde yurtdışı hizmeti sunacağı da Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek.      Belirlenecek kurum ve kuruluÅŸlarda yapılacak hizmetlerle ilgili kurum ve kuruluÅŸ personeli, DışiÅŸleri Bakanlığı kadrolarına belirli süreli olarak görevlendirilecek. Ancak, bu görevlere DışiÅŸleri Bakanlığı personeli atanmayacak ve görevlendirilemeyecek.      Tasarı ile bakanlıklarda, bakanlık stratejilerinin, amaç ve politikalarının belirlenmesine, bakanlık hizmet ve teÅŸkilatının geliÅŸtirilmesine, bakanlık faaliyetlerinin performans sonuçlarının deÄŸerlendirilmesine yardımcı olmak üzere Strateji GeliÅŸtirme Kurulu oluÅŸturulmasına imkan tanınıyor.       HÄ°YERARŞİK KADEMELER VE UNVANLAR     Tasarıda, bakanlık merkez ve taÅŸra teÅŸkilatları ile baÄŸlı ve ilgili kuruluÅŸların hiyerarÅŸik kademeleri ve unvanları da düzenlenirken, merkez teÅŸkilatında müsteÅŸarlık, genel müdürlük, kurul baÅŸkanlığı veya daire baÅŸkanlığı ve ÅŸube müdürlüğü olacak.      DışiÅŸleri Bakanlığı, Milli Güvenlik Kurulu Genel SekreterliÄŸi, Milli Ä°stihbarat TeÅŸkilatı MüsteÅŸarlığı ile iliÅŸkili kuruluÅŸlar hiyerarÅŸik kademe ve unvanlara iliÅŸkin hükümlere tabi olmayacaklar. Bunların hiyerarÅŸik kademe ve unvanları, kuruluÅŸ kanunları ile düzenlenecek.       DENETÄ°M VE DANIÅžMA      TeftiÅŸ ve denetimin, hukuka, kamu yönetiminin temel ilkelerine, belirlenen yıllık amaç ve hedeflere, performans göstergelerine, hizmet, kalite standartlarına göre yapılması öngörülürken, eÄŸitim ve rehberlik boyutuna önem verilecek ve raporlar kamuoyuna duyurulacak.      Kamu kurum ve kuruluÅŸlarında iç ve dış denetim yapılacak.      Buna göre, merkezi idareye dahil kurum ve kuruluÅŸlarla ili özel idareleri, belediyeler ve buna baÄŸlı kuruluÅŸlar ve mahalli idare birliklerini dış denetimi Sayıştay tarafından veya Sayıştay'ca belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde yapılacak. Köyler ile köylerin kendi aralarında kurdukları birlikler, mülki idare eliyle denetlenecek.MEMUR ALINMINDA SINAV, EHLÄ°YET VE LÄ°YAKAT Memurlar ve diÄŸer kamu görevlilerinin iÅŸe alınmaları ve görevde yükselmeleri, ehliyete dayalı seçme sınavı ve liyakat esasına göre yapılacak. Tam zamanlı veya kısmi zamanlı çalışan diÄŸer kamu görevlileri ve işçiler kadro esasına dayalı olmaksızın, sözleÅŸmeye dayalı olarak istihdam edilecek.  SözleÅŸmede ilgili personelin görevleri, hak ve yükümlülükleri ile performans göstergeleri yer alacak.         MÃœSTEÅžARLAR, GENEL MÃœDÃœRLER HÃœKÃœMETLE GÄ°DECEK     Tasarıya göre, hükümetin görevi sona erdiÄŸinde müsteÅŸarlar ile baÅŸkanlık ve genel müdürlük ÅŸeklinde kurulan baÄŸlı ve ilgili kuruluÅŸlarda baÅŸkan ve genel müdürlerin görevleri kendiliÄŸinden sona ermiÅŸ olacak. Bu ÅŸekilde görevi sona erenler, özlük hakları saklı kalmak üzere kadro ÅŸartı aranmaksızın bakanlık müşavirlik kadrolarına atanacaklar.      Karayolları Trafik Kanunu ile Emniyet Genel Müdürlüğü'ne verilmiÅŸ olan trafik hizmetlerinin denetimi, yönetimi ve düzenlenmesi görevlerinin tamamı veya bir kısmı, belediye meclislerinin kararına istinaden yapılacak talep üzerine, İçiÅŸleri Bakanı'nın onayı ile belediyelere devredilebilecek. Bu hizmetler, belediyelerle koordineli olarak yürütülecek.       KALDIRILAN HÃœKÃœMLER VE KURULUÅžLAR      Tasarıya göre, savunma sekreterlikleri kurulmasına dair kanun ile BaÅŸbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu'nun kuruluÅŸ ve görevleri hakkında kanun hükmünde kararname yürürlükten kaldırıldı. Ayrıca, Köy Hizmetleri Genel Müdürlükleri de kaldırılıyor.      DışiÅŸleri Bakanlığı ile TÄ°KA hariç bakanlıkların ve diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸlarının yurtdışı teÅŸkilatları kaldırılacak ve kadroları iptal edilecek.      OKUL VE HASTANELER Ä°L ÖZEL Ä°DARESÄ°NE DEVREDÄ°LÄ°YOR Tasarıdaki geçici maddeye göre, Milli EÄŸitim Bakanlığı taÅŸra teÅŸkilatının görev ve yetkileri ile bina, okul, araç-gereç, taşınır ve taşınmaz malları, alacak ve borçları, bütçe ödenekleri ve kadrolarıyla birlikte olmak üzere il özel idarelerine, SaÄŸlık Bakanlığı taÅŸra teÅŸkilatının görev ve yetkileri, eÄŸitim hastaneleri hariç, saÄŸlık evi, saÄŸlık ocağı, saÄŸlık merkezi, dispanser ile hastanelerin araç-gereç, taşınır-taşınmaz, alacak ve borçları, bütçe ödenekleri ve kadrolarıyla birlikte olmak üzere personeli, il özel idarelerine devredilecek.      Kültür ve Turizm, Çevre ve Orman, Tarım ve KöyiÅŸleri bakanlıklarının taÅŸra teÅŸkilatları belediye sınırları içinde belediyelere, belediye sınırları dışında ise il özel idarelerine devredilecek.      SHÇEK ve GSGM genel müdürlüklerinin taÅŸra teÅŸkilatları, görev ve sorumlulukları kadrolarıyla birlikte olmak üzere, belediye sınırları içinde belediyelere, belediye sınırları dışında ise il özel idarelerine devredilecek.KADEMELÄ° 5 YIL İÇİNDE YAPILACAK      Milli EÄŸitim Bakanlığı dışındaki bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluÅŸlarına baÄŸlık saÄŸlık, tarım, adalet, tapu kadastro ve Anadolu meteoroloji meslek liseleri bina, araç, gereç, taşınır ve taşınmaz malları ile bunlara ait bütçe ödenekleri Milli EÄŸitim Bakanlığı'na devredilecek.      Devir ve tasfiye iÅŸlemleri, Bakanlar Kurulu tarafından yürürlüğe konulacak esas ve usullere göre en geç bir yıl içinde gerçekleÅŸtirilecek.      Kadroların ve taÅŸra teÅŸkilatının bunlara iliÅŸkin görev ve yetkilerinin devri ise yine Bakanlar Kurulu'nca konulacak esaslara göre 5 yıl içinde yapılacak. Ä°STANBUL Ä°LÄ° İÇİN FARKLI UYGULAMA Bu süre içinde devredilmeyen kadrolara ait atamalar ilgisine göre Milli EÄŸitim Bakanlığı ve SaÄŸlık Bakanlığı tarafından yapılmaya devam edilecek.         Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün görev ve yetkileri, araç ve gereçleri, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, bunlara ait ödenekler ile birlikte Ä°stanbul dışında il özel idarelerine, Ä°stanbul ilinde ise bu hizmetleri il sınırlarında yapmak üzere Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesi'ne devredilecek.      Yüksek Denetleme Kurulu'nun personeli, araç, gereç ve her türlü taşınır ve taşınmaz malları ve bütçesi Sayıştay'a devredilecek.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!