OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 29, 2003 00:00
Hükümet, Kamu Yönetimi Temel Kanun Taslağı'yla ilgili çalışmalarını tamamlama aşamasına geldi. ''Katılımcı, saydam, hesap verebilir, insan hak ve özgürlüklerini esas alan bir kamu yönetiminin oluşturulması'' amacıyla hazırlandığı ifade edilen taslakta, kamu hizmetlerinin adil, süratli ve etkin bir şekilde yerine getirilmesi için; merkezi idare, mahalli idareler, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki dağılımları ile teşkilatların yeniden yapılandırılmasının hedeflendiği belirtiliyor. Taslak yasalaşırsa, merkezi idare, görev, yetki ve sorumluluklarının önemli bir bölümünü yerel yönetimlere ve il özel idarelerine devredecek.    Buna göre, kamu kurum ve kuruluşlarında; görev, yetki ve sorumluluklar, hizmetten yararlananlara en uygun ve en yakın birime verilecek. 5-6 yıllık bir süreçte kamunun yeniden yapılandırılması beklenirken, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde ve bu hizmetlerden yararlanmada, ayrımcılık, özgürlüğü kısıtlayıcı idari düzenleme ve uygulama yapılmayacak.    Kamu kurum ve kuruluşları kanun ile yetkili ve görevli kılınmadıkları alanlarda işletme kuramayacak, mal ve hizmet üretimi yapamayacak ve bu amaçla personel, bina, araç, gereç ve kaynak tahsis edemeyecek.     MERKEZİ İDARENİN GÖREVLERİ    Taslakta; adalet, savunma, güvenlik, istihbarat, dış ilişkiler, dış politika, maliye, hazine, dış ticaret, gümrük, piyasalara ilişkin düzenleme hizmetleri, milli eğitimde eğitim ve öğretim birliğini sağlama, müfredatı belirleme ve geliştirme hizmetleri, din hizmetleri, tapu kadastro, nüfus ve vatandaşlık işlemleri, vakıflarla ilgili olarak ulusal düzeydeki yapılması gereken yönetim ve denetime ilişkin hizmetler, merkezi idarenin görevleri arasında sayılıyor.    Merkezi idare birimlerinin, mahalli idarelerin sorumluluk alanlarına giren görev ve hizmetler için yerel düzeyde teşkilat kuramayacakları ve doğrudan ihale ve harcama yapamayacakları öngörülüyor.     TEŞKİLATLANMA    Merkezi idarenin teşkilatlanmasında, kurum ve kuruluşların görev, yetki ve sorumlulukları tanımlanırken, benzer hizmet ve görevleri birden fazla kurum ve kuruluşa verilemeyecek.    Devlet Bakanlığı sayısı en fazla 8 ile sınırlı tutulurken, en çok 3 Başbakan Yardımcısı görevlendirilecek.    "BAKAN YARDIMCILIĞI" GELİYORMüsteşarın ''bakan yardımcısı'' olarak tanımlandığı taslakta, bakanlık hizmetlerini, bakan adına ve onun direktifleri doğrultusunda; mevzuat hükümleri, bakanlığın amaç ve politikalarına, stratejik planlarına uygun olarak düzenleyeceği belirtiliyor.    Taslağa göre, İçişleri, Maliye ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları dışındaki bakanlıkların taşra teşkilatı olmayacak.    Bazı bakanlıkların isimlerinin de değiştirilmesi öngörülüyor. Buna göre, Ulaştırma Bakanlığı Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığı; Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Tarım ve Orman Bakanlığı; Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür ve Tanıtım Bakanlığı; Çevre ve Orman Bakanlığı ise Çevre ve İmar Bakanlığı'na dönüşüyor.    Taslakta, bakanlıklarda müsteşarlık şeklinde kurulan bağlı kuruluşlarda en çok 3 müsteşar yardımcısının görev yapması öngörülürken, başkanlık ve genel müdürlük şeklinde kurulan bağlı kuruluşlarda da en çok 3 başkan yardımcılığı ve müdür yardımcılığı tahsis edilebilecek.     YURTDIŞI HİZMETLERİNİN YÜRÜTÜLMESİ     Dışişleri Bakanlığı ile Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı (TİKA) hariç, bakanlıklar ve diğer kamu kurum ve kuruluşları yurtdışında teşkilat kuramayacak. Bakanlık ve kamu kurum ve kuruluşlarından hangilerinin, hangi ülkelerde yurtdışı hizmeti sunacağı da Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek.    Belirlenecek kurum ve kuruluşlarda yapılacak hizmetlerle ilgili kurum ve kuruluş personeli, Dışişleri Bakanlığı kadrolarına belirli süreli olarak görevlendirilecek. Ancak, bu görevlere Dışişleri Bakanlığı personeli atanmayacak.    Taslakta, bakanlık merkez ve taşra teşkilatları ile bağlı ve ilgili kuruluşların hiyerarşik kademeleri ve unvanları da düzenlenirken, merkez teşkilatında müsteşarlık, genel müdürlük, kurul başkanlığı veya daire başkanlığı ve şube müdürlüğü olacak.    Genelkurmay Başkanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Milli Savunma Bakanlığı, Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği, Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı ile ilişkili kuruluşlar hiyerarşik kademe ve unvanlara ilişkin hükümlere tabi olmayacaklar. Bunların hiyerarşik kademe ve unvanları, kuruluş kanunları ile düzenlenecek.     DENETİM VE DANIŞMA     Teftiş ve denetimin, hukuka, kamu yönetiminin temel ilkelerine, belirlenen yıllık amaç ve hedeflere, performans göstergelerine, hizmet, kalite standartlarına göre yapılması öngörülürken, eğitim ve rehberlik boyutuna önem verilecek ve raporlar kamuoyuna duyurulacak.     İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ    Memurlar ve diğer kamu görevlilerinin işe alınmaları ve görevde yükselmeleri, ehliyete dayalı seçme sınavı ve liyakat esasına göre yapılacak. Tam zamanlı veya kısmi zamanlı çalışan diğer kamu görevlileri ve işçiler kadro esasına dayalı olmaksızın, sözleşmeye dayalı olarak istihdam edilecek. Sözleşmede ilgili personelin görevleri, hak ve yükümlülükleri ile performans göstergeleri yer alacak.      MÜSTEŞARLAR, GENEL MÜDÜRLER HÜKÜMETLE GİDECEK    Taslağa göre, hükümetin görevi sona erdiğinde müsteşarlar ile başkanlık ve genel müdürlük şeklinde kurulan bağlı ve ilgili kuruluşlarda başkan ve genel müdürlerin görevleri kendiliğinden sona ermiş olacak. Bu şekilde görevi sona erenler, özlük hakları saklı kalmak üzere kadro şartı aranmaksızın bakanlık müşavirlik kadrolarına atanacaklar.    Karayolları
Trafik Kanunu ile Emniyet Genel Müdürlüğü'ne verilmiÅŸ olan trafik hizmetlerinin denetimi, yönetimi ve düzenlenmesi görevlerinin tamamı veya bir kısmı, belediye meclislerinin kararına istinaden yapılacak talep üzerine, İçiÅŸleri Bakanı'nın onayı ile belediyelere devredilebilecek. Bu hizmetler, belediyelerle koordineli olarak yürütülecek.     KALDIRILAN HÃœKÃœMLER VE KURULUÅžLAR    TaslaÄŸa göre, savunma sekreterlikleri kurulmasına dair kanun yürürlükten kaldırılırken, BaÅŸbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu Sayıştay'a baÄŸlanacak. DışiÅŸleri Bakanlığı ile TÄ°KA hariç bakanlıkların ve diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸlarının yurtdışı teÅŸkilatları kaldırılacak ve kadroları iptal edilecek.    Taslaktaki geçici maddeye göre, MEB taÅŸra teÅŸkilatının görev ve yetkileri ile bina, okul, araç-gereç, taşınır ve taşınmaz malları, alacak ve borçları, bütçe ödenekleri ve kadrolarıyla birlikte olmak üzere il özel idarelerine, SaÄŸlık Bakanlığı taÅŸra teÅŸkilatının görev ve yetkileri ile önleyici saÄŸlık hizmeti veren saÄŸlık evi, saÄŸlık ocağı, saÄŸlık merkezi, dispanser gibi tesisler ile araç-gereç, taşınır-taşınmaz, alacak ve borçları, bütçe ödenekleri ve kadrolarıyla birlikte olmak üzere personeli, nüfusu 10 binin üzerinde olan belediye sınırları içinde belediyelere, bu yerler dışında bulunan tesisler ve eÄŸitim hastaneleri hariç diÄŸer hastaneler, araç-gereç, taşınır ve taşınmaz mallar, borçlar, bütçe ödenekleri ve kadrolarıyla birlikte olmak üzere personeli, il özel idarelerine devredilecek.    Kültür ve Turizm, Çevre ve Orman, Tarım ve KöyiÅŸleri bakanlıklarının taÅŸra teÅŸkilatları belediye sınırları içinde belediyelere, belediye sınırları dışında ise il özel idarelerine devredilecek.    SHÇEK ve GSGM genel müdürlüklerinin taÅŸra teÅŸkilatları, görev ve sorumlulukları kadrolarıyla birlikte olmak üzere, belediye sınırları içinde belediyelere, belediye sınırları dışında ise il özel idarelerine devredilecek.         Devir ve tasfiye iÅŸlemleri, Bakanlar Kurulu tarafından yürürlüğe konulacak esas ve usullere göre en geç bir yıl içinde gerçekleÅŸtirilecek.    Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün görev ve yetkileri, araç ve gereçleri, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, bunlara ait ödenekler ile birlikte Ä°stanbul dışında il özel idarelerine, Ä°stanbul ilinde ise bu hizmetleri il sınırlarında yapmak üzere Ä°stanbul BüyükÅŸehir Belediyesi'ne devredilecek.Â
button