Güncelleme Tarihi:
Taslak yasalaşırsa, merkezi idare, görev, yetki ve sorumluluklarının önemli bir bölümünü yerel yönetimlere ve il özel idarelerine devredecek.Â
  Â
Buna göre, kamu kurum ve kuruluÅŸlarında; görev, yetki ve sorumluluklar, hizmetten yararlananlara en uygun ve en yakın birime verilecek. 5-6 yıllık bir süreçte kamunun yeniden yapılandırılması beklenirken, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesinde ve bu hizmetlerden yararlanmada, ayrımcılık, özgürlüğü kısıtlayıcı idari düzenleme ve uygulama yapılmayacak.Â
  Â
Kamu kurum ve kuruluÅŸları kanun ile yetkili ve görevli kılınmadıkları alanlarda iÅŸletme kuramayacak, mal ve hizmet üretimi yapamayacak ve bu amaçla personel, bina, araç, gereç ve kaynak tahsis edemeyecek.Â
   Â
MERKEZİ İDARENİN GÖREVLERİ
   Â
Taslakta; adalet, savunma, güvenlik, istihbarat, dış iliÅŸkiler, dış politika, maliye, hazine, dış ticaret, gümrük, piyasalara iliÅŸkin düzenleme hizmetleri, milli eÄŸitimde eÄŸitim ve öğretim birliÄŸini saÄŸlama, müfredatı belirleme ve geliÅŸtirme hizmetleri, din hizmetleri, tapu kadastro, nüfus ve vatandaÅŸlık iÅŸlemleri, vakıflarla ilgili olarak ulusal düzeydeki yapılması gereken yönetim ve denetime iliÅŸkin hizmetler, merkezi idarenin görevleri arasında sayılıyor.Â
  Â
Merkezi idare birimlerinin, mahalli idarelerin sorumluluk alanlarına giren görev ve hizmetler için yerel düzeyde teşkilat kuramayacakları ve doğrudan ihale ve harcama yapamayacakları öngörülüyor.
   Â
TEÅžKÄ°LATLANMA
   Â
Merkezi idarenin teÅŸkilatlanmasında, kurum ve kuruluÅŸların görev, yetki ve sorumlulukları tanımlanırken, benzer hizmet ve görevleri birden fazla kurum ve kuruluÅŸa verilemeyecek.Â
  Â
Devlet Bakanlığı sayısı en fazla 8 ile sınırlı tutulurken, en çok 3 BaÅŸbakan Yardımcısı görevlendirilecek.Â
  Â
"BAKAN YARDIMCILIÄžI" GELÄ°YOR
MüsteÅŸarın ''bakan yardımcısı'' olarak tanımlandığı taslakta, bakanlık hizmetlerini, bakan adına ve onun direktifleri doÄŸrultusunda; mevzuat hükümleri, bakanlığın amaç ve politikalarına, stratejik planlarına uygun olarak düzenleyeceÄŸi belirtiliyor.Â
  Â
TaslaÄŸa göre, İçiÅŸleri, Maliye ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları dışındaki bakanlıkların taÅŸra teÅŸkilatı olmayacak.Â
  Â
Bazı bakanlıkların isimlerinin de değiştirilmesi öngörülüyor. Buna göre, Ulaştırma Bakanlığı Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığı; Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Tarım ve Orman Bakanlığı; Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür ve Tanıtım Bakanlığı; Çevre ve Orman Bakanlığı ise Çevre ve İmar Bakanlığı'na dönüşüyor.
  Â
Taslakta, bakanlıklarda müsteÅŸarlık ÅŸeklinde kurulan baÄŸlı kuruluÅŸlarda en çok 3 müsteÅŸar yardımcısının görev yapması öngörülürken, baÅŸkanlık ve genel müdürlük ÅŸeklinde kurulan baÄŸlı kuruluÅŸlarda da en çok 3 baÅŸkan yardımcılığı ve müdür yardımcılığı tahsis edilebilecek.Â
   Â
YURTDIÅžI HÄ°ZMETLERÄ°NÄ°N YÃœRÃœTÃœLMESÄ°
   Â
DışiÅŸleri Bakanlığı ile Türk Ä°ÅŸbirliÄŸi ve Kalkınma Ä°daresi BaÅŸkanlığı (TÄ°KA) hariç, bakanlıklar ve diÄŸer kamu kurum ve kuruluÅŸları yurtdışında teÅŸkilat kuramayacak. Bakanlık ve kamu kurum ve kuruluÅŸlarından hangilerinin, hangi ülkelerde yurtdışı hizmeti sunacağı da Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek.Â
  Â
Belirlenecek kurum ve kuruluÅŸlarda yapılacak hizmetlerle ilgili kurum ve kuruluÅŸ personeli, DışiÅŸleri Bakanlığı kadrolarına belirli süreli olarak görevlendirilecek. Ancak, bu görevlere DışiÅŸleri Bakanlığı personeli atanmayacak.Â
  Â
Taslakta, bakanlık merkez ve taÅŸra teÅŸkilatları ile baÄŸlı ve ilgili kuruluÅŸların hiyerarÅŸik kademeleri ve unvanları da düzenlenirken, merkez teÅŸkilatında müsteÅŸarlık, genel müdürlük, kurul baÅŸkanlığı veya daire baÅŸkanlığı ve ÅŸube müdürlüğü olacak.Â
  Â
Genelkurmay BaÅŸkanlığı, DışiÅŸleri Bakanlığı, Milli Savunma Bakanlığı, Milli Güvenlik Kurulu Genel SekreterliÄŸi, Milli Ä°stihbarat TeÅŸkilatı MüsteÅŸarlığı ile iliÅŸkili kuruluÅŸlar hiyerarÅŸik kademe ve unvanlara iliÅŸkin hükümlere tabi olmayacaklar. Bunların hiyerarÅŸik kademe ve unvanları, kuruluÅŸ kanunları ile düzenlenecek.Â
   Â
DENETÄ°M VE DANIÅžMA
   Â
Teftiş ve denetimin, hukuka, kamu yönetiminin temel ilkelerine, belirlenen yıllık amaç ve hedeflere, performans göstergelerine, hizmet, kalite standartlarına göre yapılması öngörülürken, eğitim ve rehberlik boyutuna önem verilecek ve raporlar kamuoyuna duyurulacak.
   Â
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
   Â
Memurlar ve diÄŸer kamu görevlilerinin iÅŸe alınmaları ve görevde yükselmeleri, ehliyete dayalı seçme sınavı ve liyakat esasına göre yapılacak. Tam zamanlı veya kısmi zamanlı çalışan diÄŸer kamu görevlileri ve işçiler kadro esasına dayalı olmaksızın, sözleÅŸmeye dayalı olarak istihdam edilecek. SözleÅŸmede ilgili personelin görevleri, hak ve yükümlülükleri ile performans göstergeleri yer alacak. Â
   Â
MÃœSTEÅžARLAR, GENEL MÃœDÃœRLER HÃœKÃœMETLE GÄ°DECEK
   Â
Taslağa göre, hükümetin görevi sona erdiğinde müsteşarlar ile başkanlık ve genel müdürlük şeklinde kurulan bağlı ve ilgili kuruluşlarda başkan ve genel müdürlerin görevleri kendiliğinden sona ermiş olacak. Bu şekilde görevi sona erenler, özlük hakları saklı kalmak üzere kadro şartı aranmaksızın bakanlık müşavirlik kadrolarına atanacaklar.
  Â
Karayolları Trafik Kanunu ile Emniyet Genel Müdürlüğü'ne verilmiş olan trafik hizmetlerinin denetimi, yönetimi ve düzenlenmesi görevlerinin tamamı veya bir kısmı, belediye meclislerinin kararına istinaden yapılacak talep üzerine, İçişleri Bakanı'nın onayı ile belediyelere devredilebilecek. Bu hizmetler, belediyelerle koordineli olarak yürütülecek.
   Â
KALDIRILAN HÃœKÃœMLER VE KURULUÅžLAR
   Â
Taslağa göre, savunma sekreterlikleri kurulmasına dair kanun yürürlükten kaldırılırken, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu Sayıştay'a bağlanacak. Dışişleri Bakanlığı ile TİKA hariç bakanlıkların ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının yurtdışı teşkilatları kaldırılacak ve kadroları iptal edilecek.
  Â
Taslaktaki geçici maddeye göre, MEB taşra teşkilatının görev ve yetkileri ile bina, okul, araç-gereç, taşınır ve taşınmaz malları, alacak ve borçları, bütçe ödenekleri ve kadrolarıyla birlikte olmak üzere il özel idarelerine, Sağlık Bakanlığı taşra teşkilatının görev ve yetkileri ile önleyici sağlık hizmeti veren sağlık evi, sağlık ocağı, sağlık merkezi, dispanser gibi tesisler ile araç-gereç, taşınır-taşınmaz, alacak ve borçları, bütçe ödenekleri ve kadrolarıyla birlikte olmak üzere personeli, nüfusu 10 binin üzerinde olan belediye sınırları içinde belediyelere, bu yerler dışında bulunan tesisler ve eğitim hastaneleri hariç diğer hastaneler, araç-gereç, taşınır ve taşınmaz mallar, borçlar, bütçe ödenekleri ve kadrolarıyla birlikte olmak üzere personeli, il özel idarelerine devredilecek.
  Â
Kültür ve Turizm, Çevre ve Orman, Tarım ve Köyişleri bakanlıklarının taşra teşkilatları belediye sınırları içinde belediyelere, belediye sınırları dışında ise il özel idarelerine devredilecek.
  Â
SHÇEK ve GSGM genel müdürlüklerinin taÅŸra teÅŸkilatları, görev ve sorumlulukları kadrolarıyla birlikte olmak üzere, belediye sınırları içinde belediyelere, belediye sınırları dışında ise il özel idarelerine devredilecek.     Â
  Â
Devir ve tasfiye iÅŸlemleri, Bakanlar Kurulu tarafından yürürlüğe konulacak esas ve usullere göre en geç bir yıl içinde gerçekleÅŸtirilecek.Â
  Â
Köy Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün görev ve yetkileri, araç ve gereçleri, her türlü taşınır ve taşınmaz malları, bunlara ait ödenekler ile birlikte İstanbul dışında il özel idarelerine, İstanbul ilinde ise bu hizmetleri il sınırlarında yapmak üzere İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne devredilecek.