Kamu mali yönetimi deÄŸiÅŸiyor

Güncelleme Tarihi:

Kamu mali yönetimi değişiyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 11, 2003 00:00

Kamuda mali yönetimi ve kontrolü yeniden düzenleyen yasa tasarısı, TBMM Genel Kurulu'nda kabul edildi. Yasa ile kamu maliyesi uyumlu bir bütün olarak oluÅŸturulup yürütülecek. Her türlü kamu kaynağının elde edilmesinde ve kullanılmasında kamuoyu bilgilendirilecek.Yasa, kalkınma planları ve programlarında yer alan politika ve hedefler doÄŸrultusunda kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli ÅŸekilde elde edilmesi ve kullanılmasını, hesap verebilirliÄŸi ve mali saydamlığı saÄŸlamak üzere, kamu mali yönetiminin yapısını ve iÅŸleyiÅŸini, kamu bütçelerinin hazırlanmasını, uygulanmasını, tüm mali iÅŸlemlerin muhasebeleÅŸtirilmesini, raporlanmasını ve mali kontrolünü düzenlemeyi amaçlıyor.   AB fonları ile yurtiçi ve yurtdışından kamu idarelerine saÄŸlanan kaynakların kullanımı ve kontrolü de uluslararası anlaÅŸma hükümleri saklı kalmak üzere denetlenebilecek.     Kamu mali yönetiminin uyumlu bir bütün olarak oluÅŸturulup yürütülmesini öngören yasa, kamu maliyesinin, görevlilerin hesap verebilmelerini saÄŸlayacak ÅŸekilde yürütülmesini, maliye politikasıyla diÄŸer politikalar arasındaki uyumu, kamu idaresinin ihtiyaçlarının karşılanmasında gerekli analiz ve deÄŸerlendirmelerin yapılmasını, mali disiplini saÄŸlayacak bir kamu mali yönetimini ilke olarak koyuyor.     Merkezi yönetimin gelir, gider, tahsilat, ödeme, nakit planlaması ve borç yönetiminin hazine birliÄŸini saÄŸlayacak ÅŸekilde yürütülmesini öngören yasa, kamu kaynaklarının kullanılmasında ''mali saydamlık'' ve''hesap verme'' sorumluluÄŸu''nu da düzenliyor. Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında kamuoyunun bilgilendirilmesi ve kamuoyu denetiminin saÄŸlanması amacıyla görev, yetki ve sorumluluklar açık olarak tanımlanacak.  Hükümet politikaları ile kalkınma planları, yıllık programlar, stratejik planlar ile bütçelerin hazırlanması, yetkili organlarda görüşülmesi, uygulanması ve uygulama sonuçları ile raporlar kamuoyuna açık ve ulaşılabilir olacak.  Kamu idareleri tarafından saÄŸlanan teÅŸvik ve desteklemeler, bir yılı geçmemek üzere belirli dönemler itibarıyla kamuoyuna açıklanacak.  Kamu hesapları standart ve kabul görmüş prensiplere uygun bir muhasebe düzenine göre oluÅŸturulacak.     Mali saydamlığın saÄŸlanması için gerekli düzenlemelerin yapılması ve önlemlerin alınmasından kamu idareleri sorumlu olacak, Maliye Bakanlığı ise bunları izleyecek.  Görevli ve yetkililer kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından muhasebeleÅŸtirilmesinden, raporlanmasından ve kaynakların kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumlu olacak ve yetkili kılınmış üst mercilere hesap verecek.  STRATEJÄ°K PLANLAMA VE PERFORMANSKamu idareleri, kalkınma planları, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde geleceÄŸe iliÅŸkin ''misyon ve vizyonlarını'' oluÅŸturacak. Stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedef saptamak, performanslarını önceden belirlenmiÅŸ olan göstergeler doÄŸrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve deÄŸerlendirmesini yapmak amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik planlar hazırlanacak. Kamu idareleri bütçelerini de stratejik planlarında yer alan misyon, vizyon ve stratejik amaçlarına uygun olarak hazırlayacaklar.  Kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılması konusunda bakanlar baÅŸbakan ve TBMM'ye karşı sorumlu olacak. Ä°darelerinin amaçları, hedefleri, stratejileri, varlıkları, yükümlülükleri ve yıllık performans planları konusunda her mali yılın ilk ayı içerisinde kamuoyu bilgilendirilecek.   Bakanlıklarda müsteÅŸar, diÄŸer kamu idarelerinde en üst yönetici, il özel idarelerinde vali ve belediyelerde belediye baÅŸkanı olarak sıralanan ''üst yöneticiler'' sorumluluÄŸun gereklerini, harcama yetkilileri, mali hizmetler birimi, mali kontrol yetkilisi ve iç denetçiler ile muhasebe yetkilisi aracılığıyla gerçekleÅŸtirecek. Milli Savunma Bakanlığı'nda ise ''üst yönetici'' sıfatı Bakan'a ait olacak.      KAMU Ä°DARE BÃœTÇELERÄ°Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri; merkezi yönetim bütçesi, sosyal güvenlik kurumları bütçeleri ve mahalli idareler bütçeleri olarak hazırlanacak ve uygulanacak. Kamu idarelerince bunlar dışında herhangi bir ad altında bütçe oluÅŸturulamayacak.       KÄ°T'ler dışındaki tüm kamu kurum ve kuruluÅŸları bütçe içine ve dolayısıyla Meclis denetimine girecek. Yeni düzenleme, merkezi yönetim, sosyal güvenlik kurumları ve yerel idarelerin mali yönetim ve kontrolünü kapsayacak.     Merkezi idare bütçesinin hazırlanma süreci, Bakanlar Kurulu'nun  Mayıs ayının sonuna kadar toplanarak orta vadeli planı kabul etmesiyle baÅŸlayacak. Maliye Bakanlığı, Haziran ayının 15'ine kadar orta vadeli program ile uyumlu olmak üzere gelecek 3 yıla iliÅŸkin öngörüleri içeren orta vadeli planı hazırlayacak ve bu plan Yüksek Planlama Kurulu tarafından karara baÄŸlanacak.      Maliye Bakanlığı, kamu idarelerine yönelik ''Bütçe ÇaÄŸrısı ve Bütçe Hazırlama Rehberi'', Yüksek Planlama Kurulu da ''Yatırım Genelgesi ve Yatırım Programı Hazırlama Rehberi'' oluÅŸturacak. Kamu idarelerinin bütçe teklifleri Maliye Bakanlığı'na verilecek. Düzenleyici ve denetleyici kurumlar ise 3 yıllık bütçeleme anlayışı içinde hazırlayacakları bütçelerini bilgi için Maliye Bakanlığı'na gönderecek.  Yasada, ''düzenleyici ve denetleyici kurumlar'' olarak sayılan Sermaye Piyasası Kurulu, Rekabet Kurumu, Radyo ve Televizyon Ãœst Kurulu, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Enerji Piyasası Düzenleme ve Denetleme Kurulu, Telekomünikasyon Kurumu, Kamu Ä°hale Kurumu, Åžeker Kurumu, Tütün, Tütün Mamülleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumu ile Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu, ''mali saydamlık'', ''hesap verme sorumluluÄŸu'' ''bütçe'', ''kamu yatırım projeleri'' ''tahsis'', ''mali yönetiminde etkinlik ve sorumluluk'', ''muhasebe sistemi'',  ''kayıt zamanı ve kullanılacak belgeler'', ''mali istatistikler'' ve ''dış denetim'' hükümlerine tabi olacak. KÄ°T'ler ile KÄ°T niteliÄŸindeki kamu ÅŸirketleri hariç diÄŸer kurumlar hazırlayacakları bütçe tahminlerini TBMM'ye sunacaklar.   ÖDENEKLERBütçe ödenekleri, Maliye Bakanlığınca belirlenecek esaslar çerçevesinde, nakit planlaması da dikkate alınarak vize edilen ayrıntılı harcama programları ve serbest bırakma oranlarına göre kullanılacak.  Kamu idareleri, bütçelerinde yer alan ödeneklerin üzerinde harcama yapamayacak.  Cari yılda kullanılmayan ödenekler yıl sonunda iptal edilecek. Ancak, kamu idarelerinin bütçelerinde cari yıl içinde kullanılmayan ödeneklerinden merkezi idare bütçe kanununda belirtilenler, ertesi yıla devredilebilecek.      Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütçeleri arasındaki ödenek aktarımları kanunla yapılacak. Kamu idareleri, aktarılan tertipteki ödeneÄŸin yüzde 2'sine kadar bütçeleri içinde ödenek aktarması yapabilecek.  ÖRTÃœLÃœ ÖDENEKÖrtülü Ödenek, ''kapalı istihbarat ve kapalı savunma hizmetleri, devletin milli güvenliÄŸi ve yüksek menfaatleri ile devlet itibarının gerekleri, siyasi, sosyal ve kültürel amaçlar ve olaÄŸanüstü hizmetlerle ilgili hükümet icapları için kullanılmak üzere baÅŸbakanlık bütçesine konulan ödenek'' olarak tanımlanıyor.      Kanunlarla verilen görevlerin gerektirdiÄŸi istihbarat hizmetlerini yürüten diÄŸer kamu idarelerinin bütçelerine de örtülü ödenek konulabilecek.       Örtülü ödenek amacı dışında BaÅŸbakan ve ailesinin kiÅŸisel harcamaları ile siyasi partilerin idari, propaganda ve seçim ihtiyaçlarında kullanılamayacak. Ä°lgili yılda bu amaçla tahsis edilen ödenekler toplamı, genel bütçe baÅŸlangıç ödenekleri toplamının binde 5'ini geçemeyecek.  KAMU YATIRIM PROJELERÄ°DPT MüsteÅŸarlığı, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin yatırım programında yer alan projelerin ödeneklerinin belirlenmesi sürecinde, bütçe bütünlüğünün saÄŸlanması açısından Maliye Bakanlığı ile iÅŸbirliÄŸi yapacak.  Kamu projelerinin gerçekleÅŸme ve uygulama sonuçları, ilgili kamu idaresi tarafından izleyen yılın Mart ayı sonuna kadar bir rapor halinde Sayıştay BaÅŸkanlığı'na, Maliye Bakanlığı'na ve DPT MüsteÅŸarlığı'na gönderilecek.  Afetler hariç, DPT tarafından onaylanmayan projeler yatırım programına girmeyecek. Bütçede ödeneÄŸi bulunmayan iÅŸler için yüklenmeye giriÅŸilmeyecek. Yüklenme süresi mali yılla sınırlı olacak. TSK'nın stratejik ve planlamaya iliÅŸkin ağır yekün tutan projeleri için gelecek yıllara dönük yaygın yüklenmeye giriÅŸilmesi konusunda Milli Savunma Bakanlığı ve içiÅŸleri Bakanlığı yetkili olacak.   DışiÅŸleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı'nın uygun görüşünü almak kaydıyla, yabancı ülkelerde dış temsilcilik binası veya arsa satın alınması, bina yaptırılması veya kiralanması için gelecek yıllara yönelik yüklenmelere giriÅŸebilecek.  Gerçek veya tüzel kiÅŸilere yasal dayanağı olmayan kamu kaynağı kullandırılamayacak, yardımda bulunulamayacak ve menfaat saÄŸlanamayacak. Ancak, genel idare kapsamındaki kamu idarelerinin bütçelerinde öngörülmüş olmak kaydıyla kamu yararı gözetilerek dernek, birlik, kurum, kuruluÅŸ, sandık, vakıf ve benzeri teÅŸekküllere yardım yapılabilecek.      Merkezi yönetim bütçe kanunun ilk 6 aylık uygulama sonuçları, ekonomik ve mali duruma iliÅŸkin geliÅŸmeler, ikinci 6 aya iliÅŸkin beklentiler, hedefler ile faaliyetleri kapsayan bilgiler, ilgili idareler tarafından kamuoyuna açıklanacak.                                                                     MALÄ° DÄ°SÄ°PLÄ°N SAÄžLANACAKTBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen Yasa ile özel gelirlerin de bütçe içine alınarak mali disiplin saÄŸlanmasını hedefleniyor.  Bütçelerden bir giderin yapılabilmesi, harcama yetkilisinin talimatı vermesiyle mümkün olacak. Bütçelerden bir giderin yapılabilmesi için iÅŸ, mal veya hizmetin belirlenmiÅŸ usul ve esaslara uygun olarak alındığının veya gerçekleÅŸtirildiÄŸinin, görevlendirilmiÅŸ kiÅŸi ya da komisyonca onaylanması ve gerçekleÅŸtirme belgelerinin düzenlenmiÅŸ olması gerekecek.     Maliye Bakanlığı, gelir politikaları ve uygulamaları konusunda amaçlarını, stratejilerini, deÄŸerlerini ve taahhütlerini her mali yıl başında kamuoyuna duyuracak. Bakanlık, mükellefler ve sorumluların vergi ve benzeri yükümlülüklerini kolayca yerine getirebilmeleri için gerekli hizmetleri saÄŸlayacak ve önlemleri alacak. Mükelleflerin ve sorumluların vergiye uyumu teÅŸvik edilecek ve hakların korunması ve yükümlülükler konusunda mükelleflerin bilgilendirilmesi için ilgili daireler tarafından gerekli düzenlemelere gidilecek.       BÃœTÇENÄ°N KAPSAMI GENÄ°ÅžLETÄ°LÄ°YORVergi, resim, harç ve benzeri yükümlülüklerin konulması,   deÄŸiÅŸtirilmesi ya da kaldırılacağı kanunla hükme baÄŸlanacak. Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerin gelirlerinin kanuni dayanakları bütçelerinde gösterilecek.    Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin topladığı vergi, resim, harç ve benzeri gelirlerden diÄŸer idare, kurum ve kuruluÅŸlara verilecek paylar, geliri toplayan kamu idaresi bütçesine bu amaçla konulacak ödeneklerden karşılanacak. Mali yıl içinde kullanılabilecek ödenek miktarı, ilgili kanun hükümleri uyarınca tahsil edilen miktar dikkate alınarak hesaplanacak pay miktarını geçemeyecek.      Özel gelirlerin karşılığında idarelere tahsis edilen özel ödenek miktarları ilgili idarelerin bütçelerinde gösterilecek. Özel gelirlerin ödenek kaydına, gelecek yıla devrine, iptaline iliÅŸkin yetki ve iÅŸlemler merkezi yönetim bütçe kanununda gösterilecek.      Özel gelirlerin bütçe içine alınmasıyla bütçenin kapsamı geniÅŸletilecek ve mali disiplin saÄŸlanmasında önemli bir adım atılacak.  KAMU GÃœCÃœYLE BAÄžIÅžA YASAKKamu gücüne kullanmak suretiyle kamu hizmetinin karşılığı olarak veya kamu hizmetleriyle iliÅŸkilendirilerek herhangi bir gerçek veya tüzel kiÅŸi tarafından bağış veya yardım toplanamayacak ve benzeri adlar altında tahsilat yapılamayacak.  Kamu idarelerine yapılan her türlü bağış ve yardımlar bütçelerine gelir kaydedilecek. Nakdi olmayan bağış ve yardımlar, ilgili mevzuatına göre deÄŸerlemeye tabi tutularak kayda alınacak.           FAALÄ°YET RAPORLARI  Ãœst yöneticiler ve bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama yetkilileri tarafından idari sorumlulukları çerçevesinde her yıl faaliyet raporları düzenlenecek. Bu raporlar, stratejik planlama ve performans programları uyarınca yürütülen faaliyetleri, belirlenmiÅŸ performans göstergelerine göre hedef ve gerçekleÅŸme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerini açıklayacak ÅŸekilde hazırlanacak.      Harcama yetkilisi, birim faaliyet raporunu üst yöneticiye verecek. Ãœst yönetici birim faaliyet raporlarını esas alarak idaresinin faaliyet sonuçlarını gösteren idare faaliyet raporu hazırlayacak. Ä°dare faaliyet raporu, Sayıştay'a verilecek ve aynı zamanda kamuoyuna açıklanacak. Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile sosyal güvenlik kurumları, idare faaliyet raporlarının bir örneÄŸini Maliye Bakanlığı'na, mahalli idareler ise İçiÅŸleri Bakanlığı'na gönderecek.      İçiÅŸleri Bakanlığı'nca mahalli idare faaliyetlerine iliÅŸkin DeÄŸerlendirme Raporu, Maliye Bakanlığı'nca da Genel Faaliyet Raporu düzenlenecek. Sayıştay ise söz konusu raporlardan hareketle kendi deÄŸerlendirmesini yapmak suretiyle TBMM'yi bilgilendirecek.  TBMM, merkezi yönetim bütçe kanununun uygulama sonuçlarını onama yetkisini kesin hesap kanunuyla kullanacak. Kesin Hesap Kanunu Tasarısı, muhasebe kayıtları dikkate alınarak merkezi yönetim bütçe kanununun ÅŸekline uygun olarak Maliye Bakanlığınca hazırlanacak. Bu tasarı, bir yıllık uygulama sonuçlarını karşılaÅŸtırmalı olarak gösteren deÄŸerlendirmeleri içeren gerekçesiyle birlikte izleyen mali yılın Haziran ayı sonuna kadar Bakanlar Kurulunca TBMM'ye sunulacak ve bir örneÄŸi Sayıştay'a gönderilecek.  Ä°darelerin faaliyet raporları, genel faaliyet raporu, dış denetim genel deÄŸerlendirme raporu ve kesin hesap kanunu tasarısı ile merkezi yönetim bütçe kanunu tasarısı birlikte görüşülecek. Ancak, bu raporlarile genel uygunluk bildirimi TBMM komisyonlarında öncelikle görüşülecek.  Sayıştay, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri için düzenleyeceÄŸi genel uygunluk bildirimini, Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın verilmesinden baÅŸlayarak en geç 75 gün içinde TBMM'ye sunacak. Genel uygunluk bildirimi dış denetim raporları, idare faaliyet raporları ve genel faaliyet raporu dikkate alınarak hazırlanacak.  Kesin Hesap Kanunu Tasarısı ve genel uygunluk bildiriminin TBMM'ye verilmiÅŸ olması, ilgili yıla ait Sayıştay'ca sonuçlandırılmamış denetimleri önlemeyecek ve hesapların kesin hükme baÄŸlandığı anlamına gelmeyecek.       TAÅžINIR VE TAÅžINMAZ MALLARGenel yönetim kapsamındaki kamu idarelerince taşınır ve taşınmaz mal edinilmesi, yönetilmesi, trampası, elden çıkarılması, ecrimisilin tahsil ve takibinde izlenecek yöntem, devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerin yönetimi ve korunması, iÅŸgalli malların tahliyesi, bu iÅŸlemlerin denetimi ve malların kaydı ile mal yönetim hesabının verilmesine iliÅŸkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı'nın teklifi üzerine tüzükle belirlenecek.  TSK'nın elinde bulunan taşınır malların yönetim ve denetimi ise ilgili kanunda düzenlenecek. Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin her türlü taşınır ve taşınmaz mallar Maliye Bakanlığı'nca satılarak bedelleri bütçeye gelir kaydedilecek. Kamu idareleri, kanunlarında belirtilen kamu hizmetlerini yerine getirebilmeleri için mülkiyetlerinde bulunan taşınmazları kendi aralarında bedelsiz olarak tahsis edebilecekler.           MUHASEBE SÄ°STEMÄ° VE MAHSUP DÖNEMÄ°Muhasebe sistemi, mali raporların düzenlenmesi ve kesin hesabın çıkarılmasına temel olacak karar, kontrol ve hesap verme süreçlerinin etkin çalışmasını saÄŸlayacak ÅŸekilde kurularak yürütülecek.  Bütün mali iÅŸlemlerin muhasebeleÅŸtirilmesi ve her muhasebe kaydının belgeye dayanması gerekecek.        Tahakkuk esaslı muhasebe sisteminin gereÄŸi olarak gelir ve giderler tahakkuk ettikleri yılın hesaplarında görülecek, bütçe iÅŸlemleri ise nakit esasında muhasebeleÅŸtirilecek. Kamu hesapları maliyıl esasına göre tutulacak, yılı içinde yapılmakla birlikte henüz sonuçlandırılmamış iÅŸlemler mali yılı izleyen bir aylık mahsup dönemi içinde tamamlanacak.  Kamu idarelerinin mali istatistiklerini Maliye Bakanlığı hazırlayacak. Merkezi yönetime ait mali istatistikler aylık olarak yayımlanacak, sosyal güvenlik kurumları ve mahalli idarelere ait mali istatistikler ile merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerine ait mali istatistikler ise birleÅŸtirilmek suretiyle üçer aylık dönemler itibariyle kamuoyunun bilgisine sunulacak.  Maliye Bakanlığı'nca hazırlanan mali istatistikleri belirlenen standartlara uygunluk açısından Sayıştay deÄŸerlendirecek.       İÇ DENETÄ°M   Türk kamu iç kontrol sisteminde uluslararası standartlar ve AB uygulamalarına uygun iç denetim müessesesi kurulacak. Kamu idarelerinin yıllık iç denetim programı, üst yöneticinin önerileri de dikkate alınarak, iç denetçiler tarafından hazırlanacak ve üst yöneticiler tarafından onaylanacak. İç denetçi görevini, İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenen ve uluslararası kabul görmüş kontrol ve denetim standartlarına uygun ÅŸekilde yerine getirecek.      Uluslararası standartlar ve AB uygulamalarına uygun olarak, iç denetçilerin eÄŸitimi ve iç denetim standartlarının belirlenmesi amacıyla Maliye Bakanlığı'na baÄŸlı olarak 7 üyeli ''İç Denetim Koordinasyon Kurulu'' oluÅŸturulacak. Kurul üyeleri, biri BaÅŸbakan, biri DPT MüsteÅŸarlığı'nın baÄŸlı olduÄŸu bakan, biri İçiÅŸleri Bakanı, biri Hazine MüsteÅŸarlığı'nın baÄŸlı olduÄŸu bakan ve 3'ü de Maliye Bakanlığı'nın önerisi üzerine 5 yıl süreyle Bakanlar Kurulu tarafından atanacak. Kurul, denetim standartlarının belirlenmesi, iç denetim faaliyetlerinin kolaylaÅŸtırılması, eÄŸitim programlarının yürütülmesinin yanı sıra yolsuzluk ve usulsüzlüklerin ortadan kaldırılması için gerekli önlemlerin alınması konusunda önerilerde de bulunacak.      SAYIÅžTAY DENETÄ°MÄ° GENÄ°ÅžLÄ°YORSayıştay denetiminin kapsamı geniÅŸletiliyor. Genel yönetim kapsamındaki tüm kamu idarelerinin harcama sonrası dış denetimini Sayıştay gerçekleÅŸtirecek. Sayıştay tarafından yapılacak harcama sonrası dış denetimde, genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin hesap verme sorumluluÄŸu çerçevesinde; yönetimin mali, faaliyet, karar ve iÅŸlemlerinin kurumsal amaç, hedef ve planlara ve kanunlara uygunluk yönünden incelenecek ve sonuçları TBMM'ye rapor edilecek.    Sayıştay, her yıl TBMM BaÅŸkanlık Divanı tarafından görevlendirilecek ve gerekli mesleki niteliklere sahip denetim elemanlarından oluÅŸan komisyon tarafından, hesaplar ve bunlara iliÅŸkin belgeler esas alınarak denetlenecek.       KAMU ZARARIKamu zararı oluÅŸturmadığı halde ödenek üstü harcama talimatı veren harcama yetkilileri için para cezası uygulanacak. Bu yetkililere, her türlü aylık, ödenek, zam ve tazminat dahil yapılan bir aylık net ödemeler toplamının 2 katı tutarında para cezası verilebilecek.  Kontrol, denetim, inceleme veya yargılama sonucunda tespit edilen kamu zararı, zararın oluÅŸtuÄŸu tarihten itibaren hesaplanacak kanuni faiziyle birlikte ilgililerden tahsil edilecek.  Alınmamış para, mal ve deÄŸerleri alınmış; saÄŸlanmamış hizmetleri saÄŸlanmış; yapılmamış inÅŸaat, onarım ve üretimi yapılmış veya bitmiÅŸ gibi gösteren, gerçek dışı belge düzenlemek suretiyle kamu kaynağında bir artışa engel veya bir eksilmeye neden olanlar ile bu gibi kanıtlayıcı belgeleri bilerek düzenlemiÅŸ, imzalamış veya onaylamış bulunanlar hakkında TCK veya diÄŸer kanunların bu fiillere iliÅŸkin hükümleri uygulanacak. Ayrıca, bu fiilleri iÅŸleyenlere her türlü aylık, ödenek, zam, tazminat dahil yapılan bir aylık net ödemelerin 2 katı tutarında para cezası verilecek.           MALÄ°YE BAKANLIÄžI'NIN GÖREVLERÄ°Mali yönetim ve kontrol sisteminin zaafa uÄŸradığı, belirgin yolsuzluk veya kamu zararına yönelik emarelerin ortaya çıktığı durumlarda, ilgili bakanın talep etmesi veya doÄŸrudan BaÅŸbakan'ın onayı üzerine Maliye Bakanı, mali karar ve iÅŸlemlerini mevzuata uygunluk yönünden teftiÅŸ ettirecek.  Sosyal güvenlik kurumları ve mahalli idare bütçelerinin hazırlanması ve uygulanması ile diÄŸer mali iÅŸlemler, kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ilgili kanunlardaki hükümlere tabi olacak.  Mali yönetim ve kontrol sisteminin tümüyle zaafa uÄŸradığı, belirgin yolsuzluk veya kamu zararına yönelik emarelerin ortaya çıktığı durumlarda, ilgili vali veya belediye baÅŸkanının talep etmesi veya BaÅŸbakan'ın onayı üzerine İçiÅŸleri Bakanı, yetkili denetim elamanlarına, mahalli idarelerin tüm yönetim ve kontrol sistemlerini mali karar ve iÅŸlemlerinin mevzuata uygunluk yönünden teftiÅŸ ettirecek.  KÄ°T'ler ve kamu ÅŸirketlerinin gayri safi hasılatının yüzde 15'ine kadar tutarında bir bedel tahsil edilerek genel bütçeye gelir kaydedilecek.           MUHASEBE-Ä° UMUMÄ°YE KANUNU KALDIRILIYOR50 yıllık Muhasebe-i Umumiye Kanunu yürürlükten kaldırılırken, kanun kapsamına dahil kamu idarelerinde kurulmuÅŸ döner sermaye iÅŸletmeleri ve fonlar, 31 Aralık 2007 tarihine kadar tasfiye edilecek. Kanun hükümlerinin uygulanmasına iliÅŸkin düzenlemeleri, Maliye Bakanlığı gerçekleÅŸtirecek. Maliye Bakanlığı, kamu idarelerinde mali yönetim ve kontrol sistemlerinin oluÅŸturulmasına yardımcı olacak. GeçiÅŸ dönemi, 31 Aralık 2007 tarihini geçemeyecek. Kanun kapsamındaki idarelerde ilgili mevzuatta ve TBMM İçtüzüğü'nde gerekli deÄŸiÅŸiklikleren geç 31 Aralık 2004 tarihine kadar yapılacak.      Yasa'nın, ''bütçe politikası, gelir ve giderlerin izlenmesi'' ve ''iç denetim koordinasyon kurulu ve görevleri''ni düzenleyen hükümleri ile kanun hükümlerinin uygulanmasına iliÅŸkin gerekli düzenlemeleri yapmaya Maliye Bakanlığı'nı yetkili kılan maddesi, kanunla öngörülen düzenleme ve yetkilere iliÅŸkin bazı geçici maddeleri yayımı tarihinde, diÄŸer hükümleri ise 1 Ocak 2005'te yürürlüğe girecek. "6 SIFIR ATILMIÅž BÃœTÇE OLACAK"Tasarının kabul edilmesinin ardından bir teÅŸekkür konuÅŸması yapan Devlet Bakanı Ali Babacan, 2005 yılından itibaren kamu maliyesinin daha ÅŸeffaf bir yapıya kavuÅŸacağını söyledi. Kabul edilen düzenleme ile 3 yıllık bütçe kavramının getirildiÄŸini kaydeden Babacan, ''Gelecek yıl, inÅŸallah 3 yıllık bir bütçe tasarısını Meclis'e sunacağız. Bu bütçe, aynı zamanda 6 sıfır atılmış bir bütçe olacak. Bundan sonraki bütçeler 3 yıllık ve 6 sıfır atılmış olacak'' dedi.     Babacan, ''ekonomi yönetiminin kabul edilen yasa ile önemli bir dönüm noktasına ulaÅŸtığını'' sözlerine ekledi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!