Kahraman şirketler canavara karşı

Güncelleme Tarihi:

Kahraman şirketler canavara karşı
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 20, 2002 15:36

Monster.com´un (Türkçesi canavar) başını çektiği online insan kaynakları siteleri, ´dot com´ facialarından yüzünün akıyla çıktılar, hızlı büyüdüler, iyi kazandılar. Ancak bu sitelere ilan veren şirketlerden istenen rakamlar astronomik boyutlara gelince kendi rakiplerini yarattılar. Aralarında Xerox, IBM, GE gibi devlerin de bulunduğu 22 şirket DirectEmployers.com´u kurdu. Kar amacı gütmeyen ve yıllık 10 bin dolarlık abonelik ücretiyle çalışan site bir arama motoru gibi çalışıyor.

Online iş siteleri internet üzerindeki nadir başarı öyküleri arasında yer alıyor. Monster, HotJobs ve Careerbuilder gibi siteler çoktan dünya çapında birer marka oldu. Ancak bugün bu tip sitelerin iş yapış tarzı eskisinden çok farklı. Siteler artık dev para makineleri gibi işliyor. Şirketlerden üye olmaları için her yıl milyonlarca dolar talep ediliyor.
Aslında başlangıçta durum çok farklıydı. 1992´de bir araya gelen birkaç şirketin liderliğinde ´Online Career Center´ (OCC) adlı bir site kurulmuştu. Site şirketlere odaklanıyordu. Her şirket yıllık üç bin 900 dolar ödeyerek istediği kadar ilan verebiliyordu. Her şeyden önemlisi OCC müşteri talepleri doğrultusunda hareket ediyor, onları dinliyordu.
Bu eski sistemi geri getirmek için son zamanlarda hararetli çalışmalar yapılıyor. Bu çalışmalar kısa süre önce ilk meyvesini verdi. 22 şirket bir araya gelerek DirectEmployers.com adlı kar amacı gütmeyen bir iş sitesi kurdu. Büyük iş sitelerinin iş yapış sistemini tersine çeviren bu site kimilerine göre ateşlenmiş bir füze, kimilerine göre de rekabetten yoksun bir teşebbüs. Fortune dergisi´ne göre yeni sitenin kurulmasıyla birlikte ´hiçbir şey eskisi gibi olmayacak´.
Hikaye 1995´te TMP Worldwide adlı şirketin OCC´yi ve ´orjinal´ Monster´ı satın almasıyla başladı. Üç yıl sonra iki site Monster.com adı altında lanse edildi. Bugünün dev iş sitesi Monster.com yeni iş yapış tarzını da beraberinde getirdi. IBM, GE veya Lockheed Martin gibi önemli şirketler Monster´a üye olabilmek için yılda altı, bazen de yedi, milyon dolar ödemek durumunda kaldı. Artan maliyetler eski OCC sistemini aratmaya başlattı. Sonunda bu şirketler bir araya gelerek DirectEmployers.com´u kurdular.
Henüz hiçbiri Monster´la olan kontratını iptal etmemiş olsa bile öncü şirketler büyük iş sitelerinin hegemonyasına son vermenin huzurunu yaşıyor. Bu şirketler arasında Xerox, IBM, GE, Unisys, Sprint gibi isimler de bulunuyor.
Şirketleri yeni bir site kurmaya iten faktörlerin başında ödemek zorunda kaldıkları astronomik ücretler geliyor. Monster´da 60 gün süreli tek bir iş ilanı vermek için 305 dolar ödemek gerekiyor. Bu rakam dört yıl önce yalnızca 175 dolardı. Ayrıca uzun dönemli kontratların ve paketlerin fiyatlarında da gözle görülür bir artış söz konusu. Bu nedenle şirketler tüm açık pozisyonlar için ilan veremiyor. Şirketlerin birçoğu açık pozisyonların yalnızca yüzde 25´ini iş sitelerinde duyuruyor. Buna karşılık pozisyonların hepsi şirketin kurumsal sitesinde ilan ediliyor.
DirectEmployers, bir zamanlar OCC´nin yöneticiliğini yapan Bill Warren tarafından yönetiliyor. Warren geçtiğimiz yıla kadar Monster´da çalışıyordu. Ancak şirketle yaşadığı anlaşmazlık sonucu olaylı bir şekilde ayrıldı. Yeni bir site kurmasının altında Monster´ı ´alt etmek´ olduğu söylentileri oldukça yaygın. Warren Monster´a gönderme yaparak sitelerinin ´yapışkan´ olmadığını söylüyor:
``DirectEmployers´da bir ziyaretçi kurumsal şirketin sayfasına geçmeden önce ana sayfada ortalama dokuz saniye kalıyor. Monster´ın yapışkan sisteminde ise bu süre 20 dakika civarında. İnsanları oyalıyorlar.``
Sitenin işleyiş tarzı da rakiplerinden oldukça farklı. Bir arama motoru gibi çalışıyor. Kendisine hiç reklam yapmadan bir numara olan arama motoru Google´ı örnek alıyor. Kurumsal şirketlerin sayfalarında tüm açık pozisyonların birer listesi bulunuyor. Ana sayfada herhangi bir iş ilanı ya da sistemi yavaşlatan reklamlar yer almıyor.
Kurucu üyelerin her biri siteyi kurmak için 60 bin dolarlık yatırım yapmış. Yıllık 10 bin dolar ödeyen her şirket siteye üye olabiliyor ve istediği miktarda ilan verebiliyor. Site açılalı yalnızca sekiz hafta olmasına karşın ilk dört haftada 750 bin ziyaretçi sayısına ulaşmış.

Rakipler şimdilik ´korkmuyor´

CareerBuilder, HotJobs, Monster gibi büyük iş siteleri yeni sitenin kendileri için herhangi bir tehdit oluşturmadığını belirtiyor. Kısa süre önce Yahoo tarafından satın alınan HotJobs´tan Tanya Singer DirectEmployers´ın kendileriyle rekabet edemeyeceğini belirtiyor:
``Dünya çapında aylık 237 milyon kişi sitemize giriyor. Doğrudan şirketlerin kurumsal sayfalarına yönlendiren iş siteleri pratik değil. Birçok yerden şirketlerin sayfasına yönlendiren linkler kullanıcıların aklını karıştırıyor.``
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!