Kadıköy rahat geçer Avcılar idare eder BaÄŸcılar çakar

Güncelleme Tarihi:

Kadıköy rahat geçer Avcılar idare eder Bağcılar çakar
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 19, 2004 00:00

ÇocuÄŸu kolundan tuttuÄŸu gibi okula teslim edip ‘eti senin, kemiÄŸi benim’ anlayışı gerilerde kaldı. Artık okul, öğrenci ve veli arasında sözleÅŸme imzalanıyor, veliler çocuklarıyla ilgilenmek için okul yönetimlerine, öğretmenlere söz veriyor. Çocukların baÅŸarısında okul- veli ilÅŸkisinin kalitesi, velilerin ilgisi önemli rol oynuyor. Ä°stanbul’da hangi okuların velileri çocuklarıyla daha ilgili? Velilerin ilgisi ilçelere ya da okulların türlerine göre deÄŸiÅŸiyor mu? Yıldız Teknik Ãœniversitesi EÄŸitim Fakültesi öğretim üyesi Prof.Dr. Ali Ä°lker Gümüşeli Ä°stanbul’daki 744 okul müdürüyle görüşerek bu sorulara yanıt aradı. Yaptığı hesaplamalar sonunda velilere tıpkı öğrenci karnesi gibi 5 üzerinden not verdi. Not dağılımına göre Anadolu yakası velileri 3.37 ortalamayla, 3.24 ortalamalı Avrupa yakası velilerinin önünde.Velilerin daha katılımcı olduÄŸu ilçeler sosyo-ekonomik açıdan daha geliÅŸmiÅŸ. Velilerin ilgisinin az olduÄŸu ilçeler ise kırsal alandan yoÄŸun göç alıyor ve görece daha yoksul. Ancak, Güngören aynı özelliklere sahip olmasına raÄŸmen en ilgili velilerin olduÄŸu ilçeler sıralamasında, üstelik Bakırköy gibi sosyo-ekonomik açıdan geliÅŸmiÅŸ bir ilçenin üzerinde yer alıyor.KÜÇÜK ÖĞRENCÄ° VELÄ°SÄ° DAHA Ä°LGÄ°LÄ° DEĞİLAraÅŸtırma çocuÄŸu ilköğretimde olan velilerin daha katılımcı olduÄŸu genel kanısını yalanlıyor. Anadolu liseli velilerin ilk sırada yer alması ailelerin hedeflerini gerçekleÅŸtirdikten sonra da okulla iletiÅŸimi sürdürdüğü anlamına geliyor.Okulun büyüklüğü ile orantılı olarak okullardaki sorunlarda çeÅŸitlilik ve nicelik açısından artış görülüyor. Okul yöneticileri zamanlarını veli katılımını saÄŸlamaya dönük etkinliklerden daha çok kaynak temini, çalışanların koordinasyonu, çatışmaların önlenmesine ayırıyor. Bu okulların daha çok göç alan ve sosyo ekonomik bakımdan geri olan bölgelerde olması ve çoÄŸunlukla ikili öğretim yapmaları da bir dezavantaj.Yöneticilerin yaÅŸları yükseldikçe, deneyimleri artıyor ve bunun sonucunda okul-veli iÅŸbirliÄŸi daha kolay saÄŸlanıyor. 55 ve daha yukarı yaÅŸlarda puanlama 3.5’ken, 25-35 yaÅŸ aralığında 3’te kalıyor.Kadınlar, erkeklere göre velilerle daha sık iletiÅŸim kuruyorlar. Bu iliÅŸki puanlandırıldığında kadınlarda 3.4, erkeklerde 3.28 olarak kendini gösteriyor. ARAÅžTIRMA YAPILAN OKULLAR544 ilköğretim okulu75 genel-süper lise17 anadolu lisesi23 endüstri meslek-anadolu endüstri meslek31 ticaret lisesi44 diÄŸerBu faktörler veli ilgisini düşürüyorVelilerin eÄŸitim ve kültür düzeylerinin düşük olmasıVelilerin okulla iÅŸbirliÄŸi yapmaya önem vermemesiOkul kaynaklarının yetersizliÄŸiAilelerin okula karşı olumsuz tutumlarıVelinin zaman yetersizliÄŸiOkul yönetiminin velilerle iÅŸbirliÄŸine önem vermemesiOkul personelinin katılım konusundaki eÄŸitiminin yetersizliÄŸiÖğretmenlerin velilere karşı olumsuz tutumlarıYöneticilerin velilere karşı olumsuz tutumlarıAilelerin okula ulaşımda sorun yaÅŸamamalarıİLÇELERE GÖRE VELÄ°LERÄ°N Ä°LGÄ° DÃœZEYÄ°Velileri ilgili 10 semt Kadıköy: 3.65 Ãœsküdar: 3.60 ÅžiÅŸli: 3.57 BeÅŸiktaÅŸ: 3.50 Maltepe: 3.49 Sarıyer: 3.46 B.çekmece: 3.42 Güngören: 3.39 Fatih: 3.39 Bakırköy: 3.39Velileri ilgisiz 10 semt BaÄŸcılar: 2.92 Silivri: 2.92 Esenler: 2.98 Çatalca: 3.02Eyüp: 3.05Beykoz: 3.08K.çekmece: 3.10 BayrampaÅŸa: 3.13 Avcılar: 3.17Zeytinburnu: 3.19 Prof. Ali Ä°lker Gümüşeli Artık veli her ÅŸeyi devletten beklememeliOkul müdürlerinin büyük kısmı veliyle iletiÅŸimde suçu kendi ve öğretmenden ziyade karşı tarafta görüyor. Ä°lköğretim okulu müdürlerinin veliyle iliÅŸkisi finansal iliÅŸkiye dayanıyor. Aynı müdürler, velilerin eÄŸitim kültür düzeyinin düşük olduÄŸu için okula katılımda bulunmadığını açıklıyorlar. Bütün sorunu velilerin cahilliÄŸine baÄŸlayan bu müdürlerin bir görevi de veliyi eÄŸiterek, onun katılımını saÄŸlayacak çözümler getirmek. Artık veli de her ÅŸeyi devletten beklememeli. Çocuklarıyla yakından ilgilenmek için okul yönetimiyle sürekli ileÅŸitimde olmalı. Eskiden tüm yetki okuldaydı, ÅŸimdi bu yetki paylaşılmalı. Veliden sadece para istenmemeli, çevrede söz sahibi olmalı, plan ve programı geliÅŸtirmede destek alınmalı. Bir öğrencinin okul baÅŸarısında okul yönetici ve öğretmenleri kadar, velinin de sorumluluÄŸu var. Okulların baÅŸarısı okul müdürü ve öğretmenlerin çabası kadar, velilerin de okullarla etkili iletiÅŸim kurarak iÅŸbirliÄŸi yapmalarına baÄŸlı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!