OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 19, 2004 00:00
Çocuğu kolundan tuttuğu gibi okula teslim edip ‘eti senin, kemiği benim’ anlayışı gerilerde kaldı. Artık okul, öğrenci ve veli arasında sözleşme imzalanıyor, veliler çocuklarıyla ilgilenmek için okul yönetimlerine, öğretmenlere söz veriyor. Çocukların başarısında okul- veli ilşkisinin kalitesi, velilerin ilgisi önemli rol oynuyor. İstanbul’da hangi okuların velileri çocuklarıyla daha ilgili? Velilerin ilgisi ilçelere ya da okulların türlerine göre değişiyor mu? Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Prof.Dr. Ali İlker Gümüşeli İstanbul’daki 744 okul müdürüyle görüşerek bu sorulara yanıt aradı. Yaptığı hesaplamalar sonunda velilere tıpkı öğrenci karnesi gibi 5 üzerinden not verdi. Not dağılımına göre Anadolu yakası velileri 3.37 ortalamayla, 3.24 ortalamalı Avrupa yakası velilerinin önünde.Velilerin daha katılımcı olduğu ilçeler sosyo-ekonomik açıdan daha gelişmiş. Velilerin ilgisinin az olduğu ilçeler ise kırsal alandan yoğun göç alıyor ve görece daha yoksul. Ancak, Güngören aynı özelliklere sahip olmasına rağmen en ilgili velilerin olduğu ilçeler sıralamasında, üstelik Bakırköy gibi sosyo-ekonomik açıdan gelişmiş bir ilçenin üzerinde yer alıyor.KÜÇÜK ÖĞRENCİ VELİSİ DAHA İLGİLİ DEĞİLAraştırma çocuğu ilköğretimde olan velilerin daha katılımcı olduğu genel kanısını yalanlıyor. Anadolu liseli velilerin ilk sırada yer alması ailelerin hedeflerini gerçekleştirdikten sonra da okulla iletişimi sürdürdüğü anlamına geliyor.Okulun büyüklüğü ile orantılı olarak okullardaki sorunlarda çeşitlilik ve nicelik açısından artış görülüyor. Okul yöneticileri zamanlarını veli katılımını sağlamaya dönük etkinliklerden daha çok kaynak temini, çalışanların koordinasyonu, çatışmaların önlenmesine ayırıyor. Bu okulların daha çok göç alan ve sosyo ekonomik bakımdan geri olan bölgelerde olması ve çoğunlukla ikili öğretim yapmaları da bir dezavantaj.Yöneticilerin yaşları yükseldikçe, deneyimleri artıyor ve bunun sonucunda okul-veli işbirliği daha kolay sağlanıyor. 55 ve daha yukarı yaşlarda puanlama 3.5’ken, 25-35 yaş aralığında 3’te kalıyor.Kadınlar, erkeklere göre velilerle daha sık iletişim kuruyorlar. Bu ilişki puanlandırıldığında kadınlarda 3.4, erkeklerde 3.28 olarak kendini gösteriyor. ARAŞTIRMA YAPILAN OKULLAR544 ilköğretim okulu75 genel-süper lise17 anadolu lisesi23 endüstri meslek-anadolu endüstri meslek31 ticaret lisesi44 diğerBu faktörler veli ilgisini düşürüyorVelilerin eğitim ve kültür düzeylerinin düşük olmasıVelilerin okulla işbirliği yapmaya önem vermemesiOkul kaynaklarının yetersizliğiAilelerin okula karşı olumsuz tutumlarıVelinin zaman yetersizliğiOkul yönetiminin velilerle işbirliğine önem vermemesiOkul personelinin katılım konusundaki eğitiminin yetersizliğiÖğretmenlerin velilere karşı olumsuz tutumlarıYöneticilerin velilere karşı olumsuz tutumlarıAilelerin okula ulaşımda sorun yaşamamalarıİLÇELERE GÖRE VELİLERİN İLGİ DÜZEYİVelileri ilgili 10 semt Kadıköy: 3.65 Üsküdar: 3.60 Şişli: 3.57
BeÅŸiktaÅŸ: 3.50 Maltepe: 3.49 Sarıyer: 3.46 B.çekmece: 3.42 Güngören: 3.39 Fatih: 3.39 Bakırköy: 3.39Velileri ilgisiz 10 semt BaÄŸcılar: 2.92 Silivri: 2.92 Esenler: 2.98 Çatalca: 3.02Eyüp: 3.05Beykoz: 3.08K.çekmece: 3.10 BayrampaÅŸa: 3.13 Avcılar: 3.17Zeytinburnu: 3.19 Prof. Ali Ä°lker Gümüşeli Artık veli her ÅŸeyi devletten beklememeliOkul müdürlerinin büyük kısmı veliyle iletiÅŸimde suçu kendi ve öğretmenden ziyade karşı tarafta görüyor. Ä°lköğretim okulu müdürlerinin veliyle iliÅŸkisi finansal iliÅŸkiye dayanıyor. Aynı müdürler, velilerin eÄŸitim kültür düzeyinin düşük olduÄŸu için okula katılımda bulunmadığını açıklıyorlar. Bütün sorunu velilerin cahilliÄŸine baÄŸlayan bu müdürlerin bir görevi de veliyi eÄŸiterek, onun katılımını saÄŸlayacak çözümler getirmek. Artık veli de her ÅŸeyi devletten beklememeli. Çocuklarıyla yakından ilgilenmek için okul yönetimiyle sürekli ileÅŸitimde olmalı. Eskiden tüm yetki okuldaydı, ÅŸimdi bu yetki paylaşılmalı. Veliden sadece para istenmemeli, çevrede söz sahibi olmalı, plan ve programı geliÅŸtirmede destek alınmalı. Bir öğrencinin okul baÅŸarısında okul yönetici ve öğretmenleri kadar, velinin de sorumluluÄŸu var. Okulların baÅŸarısı okul müdürü ve öğretmenlerin çabası kadar, velilerin de okullarla etkili iletiÅŸim kurarak iÅŸbirliÄŸi yapmalarına baÄŸlı.Â
button