Güncelleme Tarihi:
İçerenköy'deki Haydarpaşa Ro Ro Sahası'nda kaçak göçmen trafiğini engellemek için karbondioksit cihazıyla ölçüm yapılıyor. Uluslararası Nakliyeciler Derneği tarafından ithal edilen üç cihaz, araçtaki karbondioksidi ölçerek, içerde insan olup olmadığını ortaya çıkarıyor.
Yurtdışına gitmek üzere Haydarpaşa'dan Ro Ro'ya binecek TIR'ların gece beklemek için kullandıkları İçerenköy Ro Ro Sahası'nda yaz aylarında yoğunlaşan kaçak göçmen trafiği alınan önlemler sayesinde kesildi. Uluslararası Nalkiyatçılar Derneği (UND) ve gümrük sahasının sahibi Tasfiye İşletmeleri Erenköy Şube Müdürlüğü'nün aralık başında aldığı önlemler sonrasında herhangi bir olaya rastlanmazken, nakliyat firmaları önlemlerin yetersiz olduğunu savunuyor.
Hürriyet gündeme getirdi
İtalya'ya gitmek üzere Haydarpaşa'dan Ro Ro'ya binen TIR'larda yakalanan göçmen sayısında temmuz ayında patlama yaşanması üzerine konuyu Hürriyet gazetesi gündeme getirmişti. Yalçın Bayer'in Söz Milletin köşesinde görüşlerine yer verdiği nakliyatçı Bülent Özçelik, Erenköy'deki Haydarpaşa Ro Ro sahasında bekletilen TIR'lara gece kaçak göçmenlerin bindiğini, gümrükteki kontrolde kamyonu bağlanan firmaların ve ihracatçıların mağdur olduğunu belirterek yetkilileri önlem almaya çağırmıştı.
Hürriyet'in haberinden sonra Gümrük Muhafaza birimleri, UND ve polis İçerenköy'deki sahada denetimleri sıklaştırıldı. UND tarafından bir süre önce ışıklandırılan Ro Ro Sahası'nın çevresindeki duvarların üzerlerindeki teller yenilendi ve bekçi sayısı artırıldı. Ayrıca UND tarafından araçların içindeki karbondioksit miktarını ölçen üç cihaz ithal edildi. TIR kamyonları bu cihazlarla İçerenköy'deki sahayı terkederken ve Haydarpaşa'daki bekleme sahasına girerken kontrol edilmeye başlandı.
Alınan önlemlere ve göçmen trafiğinin kesilmesine karşın uluslararası taşımacılık yapan büyük firmalar henüz sorunun tamamen çözülmediği kanısında. Hürriyet'in görüştüğü firma yöneticileri endişelerini şöyle dile getiriyor: ‘‘Sadece konunun basına yansıması üzerine kaçak göçmen trafiğini yöneten çete bir süre için bu yolu kullanmaktan vazgeçti, her an yeniden harekete geçebilir!’’
Şoförler nöbet tutuyor
20 yıllır nakliye işi yapan Ortadoğu'nun TIR'ına ilk kez bu yaz kaçak göçmenlerin girdiğini belirten firma yöneticisi Ünal Ekinci ‘‘Mühür o kadar profesyonelce sökülüp, yeniden takılmıştı ki kontrol elemanları hayret etti’’ diyor. Olaydan sonra tüm firma şoförlerinin eğitime alındığını, gece İçenköy'e bırakılan araçları yola çıkmadan çok dikkatli kontrolden geçirdiklerini söylüyor.
11 yıldır ilk kez bu yaz bir TIR'ı göçmen çetesinin saldırısına hedef olan ve içinden 50 kaçak yolcu çıkarılan Ekol Nakliyat ise o tarihten bu yana İçerenköy'deki gümrük sahasına giren araçlarının başında şoförlerine nöbet tutturuyor. Uluslararası taşımacılık alanında çalışan diğer büyük firmalardan Eko Us da bu yaz bir kamyonunun brandası kesilerek içine kaçak göçmen yerleştirildikten sonra TIR'ları korumak için önlemler aldı.
Nakliyat firmaları soruna köklü çözüm bulunması için İçerenköy'deki sahanın özel güvenlik şirketince korunması gerektiğini savunuyor. Konuyu üyesi oldukları UND'ye yansıtan ve derneği harekete geçmeye çağıran firmalar gecelik park ücretinin altı milyondan 10 milyon liraya çıkartılmasıyla gereken fonun oluşturulabileceği belirtiliyor. UND Genel Müdürü Cumhur Atılgan ise ‘‘Konuyu önümüzdeki günlerde yönetim kurulu toplantısında görüşeceğiz’’ demekle yetiniyor.
Mühür bilmecesi
TIR'larda yakalanan göçmenlerin polisteki ifadelerine bakılırsa kaçak trafiği birden fazla kişinin katıldığı organizasyonlar tarafından yönlendiriliyor. Çete üyeleri kaçak göçmenleri duvardan atlatarak İçerenköy'deki gümrük sahasına sokuyor. Araca saklıyor. Çete özellikle arasında boşluk bulunan mallar taşıyan, rahat saklanabilecekleri TIR'ları seçiyor. Tente üstten kesildikten sonra içerden ustalıkla yapıştırılıyor. Metal kasalı TIR'larda da kaçak yolcuların yakalanması, üstelik araç kapılarındaki mühürlerin farkedilmeyecek şekilde ustalıkla kapatılmış olması gümrük yetkililerini şaşkına çeviriyor.
Haydarpaşa'daki kontrollerde, 1995'ten bu yana, TIR'lara saklanarak yurtdışına kaçmaya çalışan 700 kişi yakalandı. 2000 yazına kadar ayda en fazla bir ya da iki TIR'dan kaçak göçmen çıkıyordu. Fakat geçen temmuzda bu sayı bir anda iki katına çıktı. Eylülde ise kaçak göçmen trafiğinde patlama yaşandı. Özellikle iki hafta sonu üst üste, büyük nakliyat firmalarının TIR'larına saklanmış 40 - 50 kişilik gruplar yakalandı. Aramada yakalanan yabancılar hemen sınırdışı ediliyor. Türkler ise birkaç gün gözaltında tutulduktan sonra, suçları için ağır bir yasal yaptırım öngörülmediğinden, serbest bırakılıyor. Nakliyatçılar yasal boşluğun da teşvik edici olduğunu savunuyor.
YAZIN PATLADI
Bu cihazla yakalanıyorlar
UND, araçların içindeki karbondioksit miktarını ölçen ve böylece içerde insan olup olmadığını ortaya çıkaran iki cihaz ithal etti.