Kaçak petrol satılıp, bütçeye gelir sağlanacak

Güncelleme Tarihi:

Kaçak petrol satılıp, bütçeye gelir sağlanacak
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 27, 2007 10:21

Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), kaçak petrol ürünlerine ilişkin yeni bir düzenleme hazırladı. Buna göre; kolluk güçleri kaçak petrole el koyabilecek. Kaçak ürün il özel idaresine teslim edilecek ve ardından bir ay içinde satılacak. Elde edilecek gelir merkezi yönetim bütçesine aktarılacak. Kaçak ürün teknik düzenlemelere uygunsa lisanslı piyasa aktörlerine satılacak. Teknik düzenlemelere uygun değilse rafineriler (mevcut durumda TÜPRAŞ) ürünü almak zorunda olacak.

Haberin Devamı

EPDK'nın, Kaçak Petrolün Tespit ve Tasfiyesine Dair Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik'i Resmi Gazete'de yayımlandı. Buna göre; kaçak petrol ihbarlarının yazılı olması halinde; ihbarcının adı-soyadı, imzası, T.C. kimlik numarası ile iş veya ikametgah adresinin ihbarda belirtilmesi gerekecek. Bu unsurları taşımayan ya da gerçek dışı isim ve adrese havi, belirli bir konuyu ihtiva etmeyen ihbarlar işleme konulmayacak. Ancak, bu tarzda yapılan ihbarlara olayla ilgili somut ve yeterli bilgi ve belgeler eklenmiş ise ihbar değerlendirmeye tabi tutulacak. Elektronik posta ile yapılacak ihbarlarda yazılı ihbarlar için öngörülen şartlar aranacak ve yazılı ihbarlar gibi işlem görecek.

Sözlü ihbarlarla, telefon ile alınan ihbarlar tutanağa bağlanacak. Hazırlanan tutanakta ihbarcının adı-soyadı, imzası, T.C. Kimlik numarası, iş veya ikametgah adresi ile ihbarın işleme konulmasına esas teşkil edecek bilgilerin nelerden ibaret olduğu belirtilecek. Okuma-yazma bilmeyenlerin sözlü ihbarları da tutanakla tespit olunacak. Muhbirin sol elinin baş parmağı ihbar tutanağına bastırılacak ve gerekiyorsa muhbirin ayrıntılı şekilde ifadesi alınacak.

Kamu görevi ifa edenlerden görevlerinin gereği kaçak petrolü önleme, izleme ve soruşturmakla görevli olanlar ihbarcı olarak kabul edilmeyecek.

Kaçak petrol olaylarını ihbar edenlerin hüviyetleri, kendilerinin rızaları olmadıkça veya ihbarın mahiyeti suç teşkil etmedikçe açıklanamayacak.

İFTİRAYA SUÇ DUYURUSU

Gerçeğe aykırı ihbarın kasıtlı yapıldığı, gerçekleşmemiş bir eylemin gerçekleşmiş gibi ihbar edildiği ya da suçsuz olduğu ihbarcı tarafından bilinen bir kimseye suç isnat edildiği durumlarda, ilgililer hakkında gerekli adli işleme başvurulmasını teminen, konu yetkili Cumhuriyet Savcılığına bildirilecek.

Gerçeğe aykırı ihbar ve şikayette bulunanların memur olması halinde ilgililer hakkında ayrıca Devlet Memurları Kanunu'nun disiplin cezalarına ilişkin hükümleri doğrultusunda işlem yapılacak.

YETERLİ GÖRÜLMEYEN İHBAR İŞLEME ALINMAYACAK

Kolluk kuvvetleri ile kolluk kuvvetlerini sevk ve idare yetkisini haiz merciler kendilerine yapılan ihbar ve şikayetlerle ilgili değerlendirmeyi yapacak, yeterli veya uygun görmediği ihbar ve şikayetleri işlemden kaldırabilecek.

EPDK, somut ihbar ve şikayetler ile adli veya mülki makamlar, kolluk kuvvetleri ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının bildirimleri üzerine; konunun aciliyetini, delillerin kaybolma ve karartılma ihtimalini değerlendirerek denetim başlatabilecek. Başka merciler tarafından başlatılmış olan denetimlere katılmak üzere EPDK personeli görevlendirebilecek. EPDK adına denetim yapmakla yetkilendirilen diğer kamu kurum ve kuruluşları ile özel denetim kuruluşlarından denetim yapma talebinde bulunabilecek. Gerçeğe aykırı olduğu anlaşılan ihbarlar değerlendirilmeyecek ve işleme alınmayacak.

Adli kolluk görevlileri, kendilerine yapılan bir suça ilişkin ihbar veya şikayetleri; el koydukları kaçak petrolü, yakalanan kişiler ile uygulanan tedbirleri derhal Cumhuriyet Savcısına bildirecek. Cumhuriyet Savcısının emri doğrultusunda işin aydınlatılması için gerekli soruşturma işlemlerine başlayacak.

KOLLUK KAÇAK PETROLE EL KOYABİLECEK

Kaçak petrole, Ceza Muhakemesi Kanunu'na göre hakim kararı üzerine veya gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet Savcısının, Cumhuriyet Savcısına ulaşılamadığı hallerde ise kolluk amirinin yazılı emri ile kolluk görevlileri, el koyma işlemini gerçekleştirebilecek.

Kolluk mercilerince; istihbarat çalışması, risk analizi, ihbar ya da dışarıdan anlaşılır emareler sonucunda kişilerin ilgili olduğu taşınmazlarda ya da sürücüsü oldukları taşıtlarda kaçak petrol olduğu yönünde şüphe ve kanaatin oluşması halinde, ilgili kişilerden taşınmaz veya taşıtlarında kaçak petrol olup olmadığı hususunda beyanları alınacak.

Yakalanan kaçak petrolün, cins ve nevi ya da ambalajı ile kaçakçılık ve varsa gizleme yönteminin belgelendirilmesi için, bütün şekil ve görünümün ortaya konulmasını sağlayacak şekilde farklı boyutlardan renkli fotoğrafları ve filmi çekilebilecek.

EPDK, açılmış veya açılacak davalarda müdahil olabilecek. Bu konularla ilgili olarak suç duyurusunda bulunabileceği gibi mevzuatın uygulanması açısından adli ve mülki makamlardan yaptırım talebinde bulunabilecek.

Kaçak petrole ilişkin alınan numunelerin analizi EPDK tarafından belirlenen akredite laboratuarlar tarafından öncelikle ve ivedilikle yapılacak. Valilikler, görevli personelin başvurusu halinde, ulusal marker kontrolü yapılması ve numune alınması sırasında gerekli emniyet tedbirlerini alacaklar. Test ve analiz giderleri EPDK tarafından karşılanacak.

KAÇAK PETROL İL ÖZEL İDAREYE TESLİM

Kaçak zannı ile ele geçirilen petrol ürünleri, düzenlenen Kaçak Petrol Tespit Ve El Koyma Tutanağı ile birlikte uygun şartlarda muhafaza edilmek üzere, ele geçirilen mahallin bağlı olduğu il özel idaresine teslim edilecek. İl özel idareleri teslim esnasında Tutanak suretlerinin ilgili bölümünü onaylayarak teyit edecekler. İl özel idareleri, teslim edilen ürünleri analiz sonuçları gelinceye kadar nevi ve niteliği değişmeyecek, diğer ürünlerle karışmayacak, değerini ve kanıt olma özelliğini kaybetmeyecek şekilde saklamak, korumak ve bunların temini için her türlü tedbiri almakla yükümlü olacak.

Taşıtlarda ele geçirilen kaçak petrolün sabit yerlerde muhafaza imkanı bulunmaması durumunda, gerekli güvenlik tedbiri alınmak kaydıyla ele geçirilen taşıtın deposunda mühürlenmek suretiyle bırakılabilecek. Ancak taşıtların bu şekilde kullanılmasından doğacak ve güvenlik, bakım dahil her türlü masrafları ilgili il özel idaresince karşılanacak. Söz konusu masraflar kaçak petrolün tasfiye edilmesi halinde elde edilecek gelirden vergiler düşüldükten sonra kalan kısmından mahsup edilecek.

ÜRÜN SAHİBİNE ANALİZ HAKKI

Seyyar kontrol cihazı ile yapılan ulusal marker kontrolü sonuçlarına itiraz edilmiş ve laboratuar raporunda ulusal marker seviyesinin yeterli görüldüğü belirtilmiş ise bu numunenin alındığı ürün, sahibine teslim edilmek üzere ayrı şartlarda muhafaza edilecek. Ürün sahibi teslim almadan önce numune alma ve analiz yapma hakkına sahip olacak.

Ulusal marker seviyesi yeterli bulunmayan akaryakıt ürünlerinden laboratuar sonuçlarına göre teknik düzenlemelere uygun olduğu belirlenenler, tasfiye kararı verilene kadar ayrı koşullarda saklanmaya devam edilecek. Tasfiye kararı alındıktan sonra müstakil muhafaza imkanı bulunmayan söz konusu ürünlerden nevi ve nitelikleri aynı olanların; teknik-ekonomik özellikleri bozulmayacak, piyasa değeri düşmeyecek ve alıcılar tarafından kabul edilmesine engel olmayacak şekilde birleştirilmek suretiyle saklanması yoluna gidilebilecek.

Teknik düzenlemelere uygun olmadığına dair analiz raporu gelen ürünler de tasfiye kararı verilene kadar ayrı koşullarda saklanmaya devam edilecek. Tasfiye kararı verildikten sonra; nevi ve nitelik bakımından aynı olmak, teknik-ekonomik özellikleri bozulmamak, piyasa değeri düşürülmemek ve alıcılar tarafından kabul edilmesine engel yaratmamak kaydıyla birleştirilmek suretiyle muhafaza edilebilecek.

TASFİYE EDİLECEK

El konulan kaçak petrol hakkında tasfiye kararı, soruşturma evresinde hakim tarafından, kamu davası açılmış ise mahkeme tarafından verilecek. Bu karar, kaçak petrole el konulduğu tarihten itibaren 15 gün içinde ve numune alınmasının mümkün olduğu durumlarda alınan numunenin analiz sonucu geldikten sonra, numune alınmasının mümkün olmaması halinde ise gerekli tespitler yaptırılarak verilecek. Tasfiye kararlarında mal sahibi lehine dahil olmak üzere hiçbir şekilde teminatla iade hükmü uygulanmayacak.

KAÇAK PETROLÜ İL ÖZEL İDARESİ SATACAK

Kaçak petrolün naklinde kullanılan taşıtlar hakkında Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu hükümleri uygulanacak.

Numune analiz sonuçları teknik düzenlemelere uygun çıkan kaçak petrol ürünlerinin tasfiyesi türlerine göre farklı biçimde yapılacak. Akaryakıt niteliğinde olanların tasfiyesi il özel idaresince, Devlet İhale Kanunu'nun açık teklif ve pazarlık usulünü düzenleyen maddeleri emsal alınarak yapılacak. Kanunun miktar, süreler, ilan ve benzeri kısıtlayıcı hükümleri dikkate alınmayacak.

Tasfiye için ilan, miktarın büyüklüğüne göre mahalli ve/veya ülke çapında çıkan gazetelerde ve özel idare veya Kurum internet sayfasında duyurulmak suretiyle yapılacak. Tahmini satış bedeli, ilana çıkıldığı tarihteki benzeri ürünlerin rafineri çıkış bedelinden vergiler düşüldükten sonra kalan kısmının yüzde 65'inden aşağı tespit edilemeyecek.

Açık teklif veya pazarlıkla satış ihalesine katılacakların rafinerici veya dağıtıcı lisansının olması zorunlu tutulacak.

BİR AY İÇİNDE SATIŞ

Tasfiye ihalesi numune analiz raporunun laboratuardan geldiği tarihten başlayarak bir ay içerisinde açık artırma teklif usulüne göre yapılacak veya yaptırılacak. Bir ay içerisinde satış yapılamazsa pazarlık usulüne göre satış gerçekleştirilecek.

Solvent, madenİ ve baz yağ, asfalt, solvent nafta ve benzeri petrol ürünleri satış ihalesine sadece, benzeri ürünlerin ithali için Kurumdan alınan uygunluk belgesi sahipleri katılabilecek. Söz konusu ürünlerin tahmini satış bedeli de dönüştürülmemiş ürünlerde ihale ilan tarihindeki benzerlerinin piyasa değerinin yüzde 65'inden, dönüştürme işlemi yapılmışlarda ise dönüştürülmeden önceki orijinal halinin piyasa değerinin yüzde 40'ından aşağı belirlenemeyecek.

RAFİNERİYE SATIN ALMA ZORUNLULUĞU

Numune analiz sonuçları teknik düzenlemelere uygun olmayan kaçak petrol ürünlerinden akaryakıt, analiz sonuçları laboratuardan geldikten sonra en geç bir ay içerisinde satılmak üzere Tasfiye İşleri Döner Sermaye İşletmeleri Genel Müdürlüğüne devredilecek. Tasfiye İşleri Döner Sermaye İşletmeleri Genel Müdürlüğü devraldığı akaryakıtı yalnızca, Kanun uyarınca rafinerici lisansı sahiplerine satabilecek.

Rafinericiler kendilerine teklif edilen ürünleri almakla yükümlü olacak. Bu satışta ürünlerin satış bedeli, beyaz ürünlerde (benzin, motorin türleri, nafta, gazyağı, jet yakıtı ve solvent türleri) rafineride bir önceki ay sonunda oluşan ham petrol stok/devir maliyet fiyatından, diğer ürünlerde ise bu fiyatın yüzde altmışından az olamayacak.

Teslim edilen ürünlerden analiz sonuç raporuna göre rafineri proseslerine ve katalizelerine zarar verebileceği tespit edilenler ilk madde olarak kullanılmak veya diğer şekillerde değerlendirilmek üzere uyuşulacak bedel üzerinden satılacak. Rafineriler bu ürünlerle ilgili gerekli tedbirleri alacaklar.

Tasfiye İşleri Döner Sermaye İşletmeleri Genel Müdürlüğü tarafından satışa ilişkin masraflar düşüldükten sonra bakiye bedel ilgili il özel idaresine aktarılacak.

KAÇAKTAN GELEN PARA BÜTÇEYE

İlgili il özel idaresi tarafından, kaçak petrolün satışından elde edilen gelirden, kaçak petrole ilişkin vergiler ilgili vergi dairesine yatırıldıktan sonra, kalan para bankada açılacak bir emanet hesaba yatırılacak.

Yargılamanın, tasfiye edilen kaçak petrolün sahiplerinin lehine sonuçlanması halinde; toplam satış bedelinden vergiler düşüldükten sonra kalan tutar, satış tarihinden kararın kesinleştiği tarihe kadar geçen süre için kanuni temerrüt faizi oranında hesaplanan faiz de ilave edilerek hak sahibine ödenecek. Emanet hesabında bulunan tutarın hak sahibine yapılacak ödemeyi karşılamaması halinde, aradaki fark Maliye Bakanlığınca genel bütçeden karşılanacak. Kaçak petrole ilişkin mahkumiyet hükmünün veya müsadere kararının kesinleşmesinden sonra emanet hesaptaki tutar genel bütçeye gelir olarak yatırılacak.

13 ŞUBATTAN İTİBAREN GEÇERLİ

Bu yönetmeliğin dayandığı 5576 Sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 13 Şubat 2007 tarihinden önce kaçak olarak yakalanan petrol ve petrol ürünleri hakkında Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu ile ilgili mevzuat hükümleri uygulanacak. Bu hükümler uyarınca devlete intikal ederek kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelerde muhafaza edilmekte olan akaryakıtlardan tasfiyesi yapılmamış ve teknik düzenlemelere uygun olanlar, bunları muhafaza eden kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelere bedelsiz tahsis edilmiş sayılacak.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!