OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 24, 2004 00:00
Devlet Bakanı Ali Babacan ile Merkez Bankası BaÅŸkanı Süreyya Serdengeçti, Yeni Türk Lirası'nın tanıtım kampanyasını birlikte baÅŸlattı. Babacan, "6 sıfırın atılması, kabus dolu günlerin bittiÄŸinin göstergesi" dedi. Tanıtımda, "YaÅŸasın YTL" sloganı kullanılacak.MERKEZ Bankası BaÅŸkanı Süreyya Serdengeçti, 2005 Åžubat sonuna kadar tedavüldeki paranın yüzde 90-95'inin Yeni Türk Lirası (YTL) cinsinden olacağını söyledi. Serdengeçti, "YTL kısırdöngüyü kırdığımızın bir göstergesidir. Kimsenin bu projeye kayıtsız kalma ÅŸansı yoktur" diyerek, iÅŸ dünyasından medyaya ve sivil toplum örgütlerine kadar herkesi projeye sahip çıkmaya çağırdı.YTL'nin tanıtım kampanyasının ilk aÅŸaması dün Devlet Bakanı Ali Babacan'ın da katıldığı bir toplantıyla baÅŸlatıldı. Serdengeçti, hazırlık ve bilgilendirmenin yapılacağı ilk aÅŸamanın eylül-ekim döneminde olacağını, fiziki tanıtımın da yapılacağı ikinci aÅŸamanın ise ekim-aralık sonuna kadar sürecek dönemi kapsadığını belirtti.Babacan, bu süreçte asıl önemli olanın yeni bir kulvara girilmesi olduÄŸunu belirterek şöyle devam etti: "Bu, geri dönülmez bir iyileÅŸme sürecinin baÅŸladığının, kabus dolu günlerin artık çok geride kaldığının somut tescilidir. Ama asıl mücadele, bundan sonra baÅŸlayacak. Önemli olan bu sürecin korunması, enflasyon kabusunun yeniden canlanmasının önlenmesi, paramıza yeni sıfırların eklenmesinin engellenmesidir. Enflasyonu tek haneli rakamlara düşürmek zordur ancak tek haneli rakamlarda tutmak daha büyük bir kararlılık ve mücadele getirecektir. "Serdengeçti'nin verdiÄŸi bilgiye göre, EFT/EMKT sisteminde yapılacak uyumlaÅŸtırma çalışmaları tamamlandı. 1 Ocak 2005 tarihinden önce, bankalara YTL banknot ve madeni paraların ön yüklemesinin yapılacak. Sayım ve inceleme makinelerinin yeni para birimine uyumlu hale getirilebilmesi için, ilgili firmalara gizlilik anlaÅŸmaları çerçevesinde, ekim ayından itibaren test amaçlı YTL banknotları verilecek.BORSADA Ä°ÅžLEM YOKBorsa üyelerinin yıl sonu iÅŸlemlerini saÄŸlıklı ÅŸekilde yürütmelerine imkan tanıyabilmek amacıyla, 30 ve 31 Aralık 2004 tarihlerinde Ä°MKB Hisse Senetleri Piyasası'nda iÅŸlem yapılmayacak. Kampanya tasarlanırken, iletiÅŸime görece kapalı, teknolojinin sunduÄŸu imkanlardan yararlanamayan, 60 ve üstü yaÅŸ grubundan, okuma-yazma bilmeyen ve kırsal kesimde yaÅŸayan vatandaÅŸların öncelikli hedef kitle olarak belirlendi. SIFIRLARA GÃœLE GÃœLEKampanya sloganı "YaÅŸasın Türk Lirası" olarak belirlendi. Serdengeçti, 1 milyonun sıfırlarına artık "güle güle" dediklerini belirterek, şöyle dedi:"Ä°lk aÅŸamadaki afiÅŸimizde de, logoyu öne çıkardık. 1'in yanından kanatlanmış uçan sıfırlarla YTL'yi müjdeliyoruz. AfiÅŸte ayrıca, 1 Ocak 2005 tarihinden itibaren YTL ve YKr kullanımına geçileceÄŸi, TL'den altı sıfır atılacağı gibi temel bilgilere yer verdik." Bizi karanlık günlere çekmek isteyen ÅŸefkat tokadı bulurDEVLET Bakanı Ali Babacan, konuÅŸması sırasında, ilginç bir deyim de kullanarak, siyasi rant amacıyla Türkiye'yi yeniden karanlık günlere karanlık günlere çekmek isteyenlerin "halkın ve hükümetin ÅŸefkat tokadını bulacağını" söyledi. BaÅŸbakan'a bilgi verdik tasarım görüşünü aldıkALÄ° Babacan ile Süreyya Serdengeçti bir soru üzerine yeni banknotların tasarımları hakkında BaÅŸbakan Tayyip ErdoÄŸan'ın görüşünün alındığını belirtti. Serdengeçti, banknotlar hakkında BaÅŸbakan'ın bilgilendirilmesinin doÄŸal olduÄŸunu ifade etti. Serdengeçti, "Zina tartışmalarından sonra faizleri düşürdüğünüze piÅŸman mısınız?" ÅŸeklindeki soruya ÅŸu yanıtı verdi: "Kısa vadeli faizlerin, içinde bulunduÄŸumuz dönemde ve hep açıkladığımız gibi saptanması, enflasyondaki görünüme göre yapılmaktadır. Bu görümünü elde edebilmek için geniÅŸ bir bilgi setine baÅŸvurulmaktadır."YTL 10 metreden tanınacak dolar-Euro rafa kalkacakDEVLET Bakanı Ali Babacan, YTL ile adaptasyon sorunu yaÅŸanıp yaÅŸanmayacağı sorusunu yanıtlarken, yapılanın Euro'ya geçiÅŸte olduÄŸu gibi küsurat zorluklarına yol açmayacağını söyleyerek şöyle dedi: "Banknot tasarımları ÅŸu andaki tasarımlarla, hemen hemen çok büyük benzerlikler içerdiÄŸi için, 10 metre uzaktan bile gören kaç lira olduÄŸunu anlayacak. GeçiÅŸte büyük kolaylıklar var. Türkiye’deki adaptasyon sürecinin çok hızlı olacağını düşünüyoruz. YaÅŸlı teyze ve ninelerimiz bile dolar-Euro bulunduruyor. Bir süre sonra Türk halkı dolar Euro kullanmaktan vazgeçecek. Bakıyor ki, bir iniyor, bir çıkıyor. Devletin taahhüdü de yok."YTL müziÄŸi Çoban Yıldızı gibi Türkiye'yi kapsayacakYTL’nin televizyon ve radyolar için hazırlanan tanıtım filmi ve reklam spotunda kullanılan müziÄŸi, besteci Melih Kibar yaptı. Kibar, "Besteyi hangi temalarla yaptınız? Neleri dikkate aldınız" sorumuza yanıt verirken, "Çoban Yıldızı gibi bütün Türkiye'yi kapsayacak bir müzik olmalıydı" dedi. Kendisinin kuruÅŸlar döneminden gelmesi nedeniyle, Türk Lirası'nın tarihçesini gözünde canlandırma ÅŸansına sahip olduÄŸunu söyledi. Bol sıfırlı paradan kendisinin de mustarip olduÄŸunu söyleyen Kibar, YTL bestesinin öyküsünü şöyle anlattı: "Bu iÅŸ geldiÄŸinde, aletlerin başına geçtiÄŸimde, bütün hayatım ÅŸerit gibi geçti. Bu ülkenin parasının bir daha baÅŸaÅŸağı gitmemesi, sıfırlarla kirlenmemesi dileÄŸimi düşündüm. Bu düşüncemi, bir çocuk sesiyle yeni nesillere aktarırken, diÄŸer yandan da bizim paramızın Türk MüziÄŸi gibi görkemli bir müzikle anlatılması gerekiyordu." ÇiÄŸdem TOKER Türk Lirası'nın 1'i 6 sıfırı patlatıyorYTL tanıtım filmlerinde gökyüzüne doÄŸru uzanan tellerin üzerinde 1 ve altı sıfır yanyana görünürken, 1 rakamı bir keseyi ÅŸiÅŸirip patlatarak, sıfırları kaçırıyor. DiÄŸer filmde ise 1 ve altı sıfır ayaklarından baÄŸlanmış olarak yanyana güçlükle yürüyor. 1 rakamı, altı sıfırı sürüklemekten yorgun düştüğü bir anda kibrit çıkararak, altı sıfıra deÄŸdiriyor. Sıfırlar havai fiÅŸek olarak yok oluyor. Bu sırada seslendirme sanatçısı Itri KoÅŸar, "Liramız yükünden kurtuluyor. 1 Ocak 2005'den itibaren altı sıfır gidiyor. Liramızın itibarı yükseliyor" derken, Berent Okur isimli bir çocuk da "YaÅŸasın Türk Lirası" diye bağırıyor.Etikete uymayana 128.5 milyon ceza YTL'ye geçiÅŸin ardından bir yıl süreyle mal fiyatlarının çift etiketle gösterme zorunluluÄŸunun takibini Sanayi Bakanlığı ile belediyeler birlikte yürütecek. Bu yükümlülüğe uymayanlara, etiket başına 128 milyon 500 bin lira para cezası verilecek. Maliyeti 15 milyon dolar KAMPANYANIN tanıtım maliyeti 700-750 bin dolar civarında olacak. Bu rakam 100 bin dolar artabilecek. Banknot basım maliyeti ise 15 milyon dolar. Kampanyada 400 bin tanıtım kitabı, 700 bin afiÅŸ, 2 milyon broşür, 500 bin etiket, 1 milyon cep takvimi, 50 bin yabancı dilde tanıtım kitabı, 10 bin Türkçe-Ä°ngilizce afiÅŸ, görme engelliler için 5 bin tanıtım kitabı kullanılacak.Â
button