Kabinde dikkat dağıtan sohbet

Güncelleme Tarihi:

Kabinde dikkat dağıtan sohbet
Oluşturulma Tarihi: Aralık 24, 2003 00:00

Hürriyet, 1999'da Adana'da kalkıştan 11 dakika sonra düşen THY uçağının kaza raporunu ele geçirdi. Rapora göre, kokpitteki iki kabin görevlisi, pilotların dikkatini dağıttı.Adana'dan kalktıktan 11 dakika sonra düşen uçağın kaza raporu, çarpıcı bir gerçeÄŸi ortaya çıkardı. Rapora göre, kokpite giren 2 hostes pilotların dikkatini dağıttı. ‘Pitot sistemini’ açmayan pilotların uyarı sinyallerini de görmemesi, 6 kiÅŸilik ekibin yaÅŸamına mal oldu.7 Nisan 1999 gecesi saat 00.33'te Adana Havaalanı'ndan hacıları almak üzere Suudi Arabistan'ın Cidde kentine hareket eden ve 11 dakika sonra boÅŸ bir tarlaya çakılan THY'nin Boeing 737-400 tipi Trakya uçağının sır gibi saklanan kaza raporunun tam metnini Hürriyet ele geçirdi. 16 Nisan 2002'de tamamlanan ve bugüne kadar medyaya yansımayan raporda en çarpıcı tespit ‘‘kaza anında kokpitte kabin görevlilerinin bulunduÄŸu’’ ifadesiyle kayda geçti. Raporda ayrıca ‘‘Kokpitte kabin görevlilerinin bulunması, kokpit ekibinin dikkatinin dağılmasına muhtemelen katkıda bulunmuÅŸtur’’ denildi.HAVA DA ETKÄ°LEDÄ°Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü UçuÅŸ Standartları Daire BaÅŸkanı Haydar Yalçın baÅŸkanlığındaki 6 uzmanın hazırladığı heyet raporunda, 2 hostesin kazadan önce kokpitte bulunduÄŸu, bu nedenle, ‘‘pilotların dikkatinin dağıldığı’’ ve ‘‘buzlanma önleyici pitot statik sıcaklık sistemini açmadığı’’ vurgulandı. Kötü hava ÅŸartlarının kazaya katkıda bulunduÄŸunun belirtildiÄŸi raporda, uçuÅŸ mürettebatının ‘‘pitot sıcaklık sistemini’’, uçuÅŸ öncesi hazırlıklar sırasında veya uçuÅŸun herhangi bir zamanında çalıştırmadığı ifade edildi. Ayrıca pilotun sistemi kontrol etmeye bile ihtiyaç duymadığına dikkat çekildi.KONTROLÃœ KAYBETTÄ°Sistemin açılmadığı durumlarda ‘‘pitot sıcaklığı sistemi’’nin devreye girmediÄŸine dair pilotu uyaran sistemin devreye girdiÄŸi belirtilen raporda, pilotun bu uyarı iÅŸaretini de görmediÄŸi ifade edildi. Raporda, ilk anormal iÅŸaretin hava sıcaklığı donma noktasına yaklaşırken, hava hızındaki hatalı düşüş olduÄŸu belirtildi. Bu göstergeye cevaben pilot uçağın burnunu alçalttı ve otomatik pilotu devreden çıkarttı. Ancak pilot, uçağın kontrolünü tekrar ele geçiremedi. Uçağın yıldırımlı fırtınalar bölgesine giriÅŸi ile karşılaşılan türbülanslı ÅŸartlar, uçağın kontrolünün kaybını hızlandırdı.GÃœVENLÄ°ÄžE TEHDÄ°TKokpit içindeki konuÅŸmaları dinleyen kaza kırım ekibinin, raporda, kokpit içinde pilotların yanı sıra iki hostesin varlığını ve kokpit içi disiplini gündeme getirmesi dikkat çekti. Ä°ki hostesin kokpitte bulunmasının uçuÅŸ güvenliÄŸini tehdit ettiÄŸine dikkat çekilen raporda, ‘‘Kokpitte kabin görevlilerinin bulunması, kokpit ekibinin dikkatinin dağılmasına muhtemelen katkıda bulunmuÅŸtur’’ denildi.Buraya çakılmıştıTHY'nin Boeing 737-400 tipi Trakya uçağı, Cidde'deki hacıları almak üzere Adana'dan havalandıktan 11 dakika sonra boÅŸ bir tarlaya çakılmıştı. Kazada, Kaptan Pilot Kıvılcım Tuncer, 2. pilot Orhan Sami BezcioÄŸlu, ile kabin görevlileri Hatice MısırlıoÄŸlu, Deniz DeÅŸen, Gönül Topal ve Nida Güner yaşımını yitirmiÅŸti.Pitot sistemi nedir?PÄ°TOT Statik Sıcaklık Sistemi, dış koÅŸullarını deÄŸerlendiren pitot uçlarının donmasını engelleyen bir sistem. Pilotlar, pitotun gönderdiÄŸi verilere göre uçuÅŸu gerçekleÅŸtiriyor. Bu kazada, sistem açılmadığı için soÄŸuk ve fırtınalı bir hava ortamına giren uçağın pitot uçları donuyor. Bilgisayarlar da pilota dış hava koÅŸulları hakkında doÄŸru bilgi veremiyor ve uçağın düşmesine neden oluyor.THY’ye ‘disiplin’ uyarısıKaza raporunun sonuç bölümünde, ‘‘UçuÅŸ ekibi, uçağın kontrolünü ele geçirmek ve uçağı normal duruma getirebilmek için kokpitteki diÄŸer göstergeleri kullanamamıştır’’ ifadesi yer aldı. Raporun tavsiyeler bölümünde ise, ‘‘Türk Hava Yolları'nın uçuÅŸ ekiplerine, her türlü uçuÅŸ sırasında kokpit disiplininin saÄŸlanmasının önemini tekrar hatırlatması tavsiye edilmektedir’’ cümlesinin yer alması dikkat çekti.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!