Türk Ordusu'nun yeni kullanmaya başladığı hücumbotların arkasında hüzünlü bir öykü var. Bu, 22 yıla sığan müthiş bir başarının da öyküsü.İTÜ Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi öğrencisi Kaan Onuk, talihsiz bir
trafik kazasına kurban gittiÄŸinde 22 yaşındaydı. Onun öğrencilik yıllarında konseptini oluÅŸturup, dizaynını çizdiÄŸi 18 hücumbot ÅŸimdi sahillerimizde fırtınayla yarışıyor.Kaan sınıfı hücumbotların hikayesi, 1985 yılında, Ä°TÃœ Makine Fakültesi Uçak MühendisliÄŸi Bölümü mezunu Ekber Onuk'un, ortağı Åžakir Yılmaztürk ile birlikte dünyaca ünlü tekne yapımcısı Magnum Marin firmasının temsilciliÄŸini almalarıyla baÅŸladı. Kaan o zamanlar henüz 11 yaşındaydı. Babası Ekber Onuk, otomotiv sektöründe piÅŸmiÅŸti. Teknelerle ilgili ellerindeki tüm bilgi birikimi, Åžakir Yılmaztürk'ün deniz sevgisi ve özel bilgisiydi.1986'da yüksek süratli tekne teknolojisini tanımak için ABD'ye gitti Ekber Onuk:‘‘Hiç de gözümüzde büyüttüğümüz gibi deÄŸildi. Teknolojileri eski bile sayılabilirdi. Uçak ve otomotivdeki merak, tecrübe ve iliÅŸkilerimiz, bu iÅŸi baÅŸarabileceÄŸimize olan inancımızı güçlendirdi.’’UZAY TEKNOLOJÄ°SÄ°Magnum Marin, birlikte imalat projesini sürekli erteleyince, 1986'da Yonca-Onuk ortaklığıyla Tuzla'da kendi teknelerini yapma kararı aldılar. Su altı formu ve mühendislik için, askeri standartta açık deniz performansına sahip bir tekne tasarlamayı yerleÅŸtirdiler. Kaan 15'in aÄŸabeyi Yontech 45, yapısında, karbon, kevlar ve cam lifleri bulunan, uzay teknolojisinde kullanılan kompozit malzeme kullanılarak yapıldı. Çelikten daha hafif, alüminyumdan daha saÄŸlam ve korozyona dayanıklı olduÄŸu için kompozit tercih edilmiÅŸti. Kompozit yapı hasar görmedikçe, bakım, onarım gerektirmiyordu. Tamiri ise, basit marangoz aletleriyle yapılabiliyordu. Projeye, Kevlar'ın imalatçısı Du Pont firması da destek verdi.Yontech 45'i, 1989 mayısında tamamladılar. 40 knot hıza ulaÅŸan tekne, 1990 yılında yapılan tadilatlarla önce 55 ardından 57 knot hızı yakaladı. 1989 yılında, Eralp Noyan, Hüseyin ÅžiddetoÄŸlu ve Kaan Onuk'un oluÅŸturduÄŸu ekip, savunma sanayii için Yontech 45'in üstü kapalı modelini geliÅŸtirdi. Maketi, Sahil Güvenlik Komutanlığı'na verildi. 1992 yılında, Yontech 45 gibi, kompozit yapıya sahip, 31 metre boyundaki Yontech 105'i tamamladılar. Buradan edindikleri tecrübeyle, aynı yıl Milli Savunma Bakanlığı'na, kompozit tekne inÅŸaati konusunda bir takdim yaptılar. KAAN'I ÖLÃœMSÃœZLEÅžTÄ°RDÄ°LER1993 yılında, 13 metrelik Yontech 45'i iki metre daha uzatıp, askeri görevler için silahlı bir uygulama projesi baÅŸlattılar. Multi Rale Tactical Platform/Çok Amaçlı Taktik Platform (MRTP) adını verdikleri proje, 1996'nın ocak ayında Kaan Onuk'un trafik kazasında yaÅŸamını yitirmesiyle durduruldu. Aynı yıl, Savunma Sanayii MüsteÅŸarlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı'na 6 bot alımı için, uluslararası katılıma açık ihale açınca, kolay olmadı ama çoÄŸunu Kaan'ın arkadaÅŸlarının oluÅŸturduÄŸu genç takım iÅŸbaşı yaptı. Kaan'ın arkadaÅŸları, her ölümlünün adının anısı, eseri son kez anılıncaya kadar yaÅŸayacağına inanıyor.DENÄ°Z KURTLARINI GEÇTÄ°Ä°halaye, ABD, Ä°ngiltere, Fransa, Ä°talya ve Ä°spanya'nın sektördeki lider firmaları katıldı. Denizlerde kurt olmuÅŸ dünyaca ünlü firmaları geride bırakan Onuk MRTP 15 projesi ihaleyi kazandı. 15 Haziran 1998'de denize indirilen, yerli tasarım ve yerli imalat ilk tekne, tam yükle 54.65 knot hıza ulaÅŸtı. 3 kuvvetinde denizde 50 knot hız yapan tekne sınıfına, Sahil Güvenlik Komutanlığı, anısını yaÅŸatmak için Kaan'ın adını verdi.BÄ°R ÇILGINLIK YAPTILAREkber Onuk, ihaleyi kazanmalarını bakın nasıl yorumluyor:‘‘Yabancı hayranlığının çok etkili olabileceÄŸi bir ortamda, dünya çapındaki isimlerin bile ütopik diye vasıflandırdıkları bir performans zarfını garanti ettiÄŸini söyleyen, adı duyulmamış bir Türk yapımcıyı seçebilmek, cesaret deÄŸil, görünüşte biraz çılgınlıktı. Savunma Sanayii MüsteÅŸarlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı, kabul etmeliyiz ki, kendileri için oldukça yeni bir konuda, derinlemesine bir deÄŸerlendirme sonucu, hesaplı bir risk almış oldular. Savunma Sanayii MüsteÅŸarlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı,bizlere bu altın ÅŸansı tanıyarak, iddialarımızı kanıtlama imkanı vermiÅŸlerdir. Hiç bir zaman kendilerine ÅŸans verilmeyen bir takımın, kendilerini kanıtlama imkanı zaten yoktur.’’1994 yılında Ä°sveç Donanması'nın hayalet korvet Visby'i yaratmasının ardından, Kaan ve arkadaÅŸlarının geliÅŸtirdiÄŸi, radara yakalanmayan MRTP 29, 1998 yılında açılan ihaleyi kazanarak Kaan 29 sınıfına dahil oldu.Sahil Güvenlik Komutanlığı emrinde ÅŸu anda 16 Kaan 15 ve su jetiyle tahrik edilen 2 Kaan 29 görev yapıyor. 28 günde bir imal edilen Kaan 15'in son iki sipariÅŸi yakında tamamlanacak. 3 tane Kaan 29 ve yeni geliÅŸtirilen, 33 metre boyundaki 5 Kaan 33 ise imalat için sırada.Hedefi 12'den vurduHenüz 13-14 yaÅŸlarındayken, Tuzla'daki tersanede, hayalini kurduÄŸu teknelerin resimlerini çizen Kaan Onuk, St Joseph Fransız Erkek Lisesi'ni matematik birincisi olarak bitirdi. Kaan, Fransa'daki Universite Paul Sabatier'e kabul edilen ilk Türk öğrenciydi. Burada iki yıl uzay ve uçak teknolojisi eÄŸitimi aldıktan sonra, 1995-96 ders yılında Ä°TÃœ Uzay ve Uçak MühendisliÄŸi Fakültesi'ne transfer oldu. Babası gibi otomobil yarışlarına meraklıydı. Ralli pilotuydu. 1996'nın ocak ayında, BoÄŸaziçi Köprüsü giriÅŸinde, buzlanma nedeniyle kayarak direÄŸe çarpan otomobilinde yaÅŸamını yitirdiÄŸinde 22 yaşındaydı. Kısacık yaÅŸamına, yepyeni bir tekne konseptinin eskizlerini sığdırdı Kaan. Ona göre kıyıları, uyuÅŸturucu kaçakçılarına, kanunsuz giriÅŸ çıkış yapanlara, korsanlara karşı korumak için, küçük, hızlı, boyları 8-40 metre arasında deÄŸiÅŸen teknelere ihtiyaç olacaktı. KENDÄ° YAPTIÄžI ARABALARLA GEZERDÄ°Bugün onun ilk adımlarını attığı projelere babasının başını çektiÄŸi bir ekip hayat kazandırıyor. O ekibin içinde çok yakın üç arkadaşı da var. Ekber Onuk'un asistanlığını yapan uçak mühendisi Melih Er, Planlama ve Ä°ÅŸletme müdürü ArmaÄŸan Ortaç ve Makina Dizayn ÅŸefi Demir Sümer. Özellikle Melih ve Demir teknoloji tutkusunun en yakın tanıkları. Demir Sümer anlatıyor: ‘‘İmtihanlara bile oto sanayiinden gelirdi. Uzun geçen gecelerden sonra biz yatarken o erkenden kalkar, Oto Sanayii'ne gider, kendi yaptığı bir parçayı yaptırır arabasına takardı. Kendi yaptığı arabalarla gezmekten büyük zevk alırdı. Bir çok karting yarışına katıldık. YemeÄŸimizi bile pistte yerdik. Zaten okul yıllığına bile yazmışlardı: Herkes kız arkadaÅŸlarıyla gezerken Kaan Oto Sanayii'ndedir diye’’. ABD'li komutana brifingBill Clinton, 1999 yılında Ä°stanbul'a geldiÄŸinde, Kaan 29 tipi Sahil Güvenlik botu dikkatini çekti. Kaan 29'un radara yakalanmadığını öğrenince, incelenmesi için talimat vermiÅŸ. ABD Sahil Güvenlik komutanı Oramiral James Loy, geçtiÄŸimiz yıl 9 Mayıs'ta Türkiye'ye geldi. Kaan 29'un üretildiÄŸi Tuzla'daki tersanede iki gün boyunca incelemelerde bulundu. Ekber Onuk, ‘‘ABD ile bir baÄŸlantı kuruldu mu?’’ sorusunu, ‘‘Biliyorsunuz onlar dünyanın en bilinçli alıcısı. Görüşmelerimiz sürüyor’’ dedi.MARSTAN GELMÄ°Åž YEŞİL ADAMLARÄ°stanbul Tersanesi Komutanlığı'nda CumhurbaÅŸkanı Sezer'in de katıldığı törende, Kaan 15'in maketini görünce ‘‘İyi tekne’’ yorumunu yapan yabancı bir heyeti ‘‘İyi deÄŸil, en iyisi’’ diye uyarak Ekber Onuk (önde ortada), bu konuda mütevazılıktan yana deÄŸil. Hedeflerine, ‘‘Yabancı tasarım ofislerinde Mars'tan gelmiÅŸ yeÅŸil adamlar yoksa, bizlerden iyi olmalarını peÅŸinen kabul edemeyiz’’ diyecek kadar kilitlenmiÅŸ. Ekber Onuk, fotoÄŸrafını çekeceÄŸimiz zaman, çevresine mutlaka teknik ekibi ya da tasarımcı ve mühendislerinin olmasını istiyor. Ä°ÅŸ başında beyaz gömlek, kravat yerine, beyaz tişört kot pantalonu tercih ediyor. GeçtiÄŸi her birimde aile havası estiriyor. Kadro ortalama 28 yaşında olduÄŸundan, ekibin kariyerinden bahsederken gözleri parlıyor.HAYALET HÃœCUMBOTKaan 29 sınıfı hücumbotlar, radara yakalanmıyor. Bir baÅŸka deyiÅŸle hayalet tekne. Ä°sveç, dünyanın ilk hayalet gemisi Visby'i yarattığında ortalık ayaÄŸa kalkınca, 21 yaşındaki Kaan'ın ‘Biz de yaparız’ deyip ilk eskizlerini çizdiÄŸi hücumbot. 29 metre boyundaki, hayalet hücumbot bizim de katıldığımız deneme sürüşlerinde 47.9 knot hıza ulaÅŸtı. Shock crash testleri inanılmazdı. 90 tonluk Kaan 29, yaklaşık 90 kilometre hızla giderken, boyunun iki katı mesafede durabiliyordu. (FotoÄŸrafta solda) Kaan'ın hayal ettiÄŸi hücumbotlar, Kaan 15 sınıfı 15 metrelik hücumbotlar, rakiplerini, 2-4 knot gerilerde bırakıp 57 knot (104 kilometre) hıza ulaÅŸabiliyor. Ãœstelik, rakiplerinden 2 ton daha hafif. Açık denizde, kötü hava koÅŸullarında seyire uygun. Manevra kabiliyetleri yüksek. Sığ sularda seyir yeteneÄŸine sahip. (FotoÄŸrafta saÄŸda)Anadol STC 16 TimindenYonca-Onuk ortaklığında Yönetim Kurulu BaÅŸkanı 53 yaşındaki Ekber Onuk’un porföyünde, St. Joseph Fransız Lisesi ve Ä°TÃœ Makine Fakültesi Uçak MühendisliÄŸi Bölümü’nün hem lisans, hem lisans üstü diplomaları var. Doktorasını, Nato Von Karmann Istu-itute For Fluid Dynamics'de tamamlayıp, Otosan'da, Anadol otomobillerin spor versiyonu STC 16 ekibinde, dizayn mühendisi olarak çalıştı. 1976-80 yılları arasında THY motor revizyon atölyesi, ömür takip bölümü kurulmasında, gaz tribünleri eÄŸitimi ve revizyonunda, strateji planlama bölümünde mühendis ve yönetici olarak görev yaptı. Anadolu Hava Taşımacılık Strateji Planmala bölümünde Genel Müdür Yardımcılığı görevinde bulundu. ABD ÅŸirketi Rust International'e, anahtar teslimi sanayi tesisleri yaptı. Honeywell Marin ve helikopter gaz tribünleri Türkiye temsilciliÄŸini yürüttü. Åžu günlerde bir taraftan Kaan sınıfı teknelerin üretimini sürdürürken, diÄŸer taraftan da spor otomobil tasarımları ve deneme imalatı üzerine çalışıyor.Hızlı ve konforluBüyükdere'deki Ä°stanbul sahil Güvenlik Komutanlığı emrindeki, Kaan 15 sınıfı hücumbotun 16'ncısı, Ä°stanbul'un en hızlısı. 54 knot hızla, arkasında 1,5 metre yüksekliÄŸinde su izi bırakarak boÄŸazda süzülen botta, buzdolabından, mikrowave, televizyondan, sıcak sulu banyoya kadar her türlü konfor var. Seyir BaşçavuÅŸ Ä°brahim Özlü, Kıdemli ÃœstçavuÅŸ Hasan Döker, onbaşı Metin Åžen ve er Muhammed DiktaÅŸ'tan oluÅŸan personelin, Türk yapımı hücumbata güveni tam.Seyir BaşçavuÅŸ Ä°brahim Özlü'nün yerine vekalet eden Kıdemli BaşçavuÅŸ Hasan Karabıyık, dalgaların 2,5 mitreye kadar yükseldiÄŸi, 5 kuvvetinde denizde bile Kaan 15 sınıfı tekneyle, güven içinde seyir yapabildiklerini söylüyor.Â
button