Güncelleme Tarihi:
Yıllarca hiç değişmedi, kendinden emindi, nasıl olsa başrolü hep kapacaktı! Moda da, hayatta ondan yanaydı. Ama bugün her şey büyük bir hızla değişiyor, çoğumuzun dört mevsim ayağımızdan çıkarmadığımız jean için de kendini yenileme vakti gelmiş görünüyor.
Her şey değişiyor. Televizyonlar artık uydu yayını yapmaya başladı, ülkelerin para birimi yerini euro'ya bıraktı, global pazarın sabit değerleri tehlikede, podyumlarda her geçen gün yeni bir trendle karşılaşıyoruz. Peki bugüne kadar her yaştan insanın, her mevsim giymekten vazgeçemediği ‘‘jean’’, bu önüne geçilemeyen çağ değişimini zarar görmeden atlatabilecek mi?
İnanılmaz bir şekilde, özellikle Levi's, jean pazarının kalbi ve dünyanın bir numaralı ismi, bu değişime hazırlıksız yakalandı. Oysa değişimi, jean döneminin bitmek üzere olduğunu anlamak için caddelere, otobüs duraklarındaki gençlere bakmak yeterliydi. Rap rüzgarları giyime de yansıdı. Gençler dar ‘blue jeanleri’ çoktan dolaplara kaldırdılar, çok cepli bol pantolonları tercih ediyorlar. Jean ölmedi ama tarz değiştiriyor. Çünkü kendini yenilemek zorunda olduğu bir döneme girdi. Yavaş yavaş bir çok marka geniş beden, bol cepli kotları piyasaya sürmeye başladı.
Başkaldırı sembolü
50'li yıllarda James Dean ve Marlon Brando'nun üzerindeki jean, o dönem gençliğinin bir başkaldırı sembolüydü. 60'lı yıllara gelindiğinde Marylin Monroe ve Brigitte Bardot ile seksi bir değer kazandı ve kadınların da gardrobuna girmeyi başardı. Büyük patlama 70'lerde oldu. 68 gençliğinin gösterilerinde, o yılların sembolü haline geldi. Basit ve süssüz jeanlerin soluk ve biraz da kullanılmış olanları daha çok tercih ediliyordu. Bir anda aradaki sınıf farkını silen, eştilikçi bir kıyafet oldu.
80'li yıllarda jean'in 70'lerdeki etkisi kayboldu. Amerika'da ‘‘Out of Africa’’ filmi yeni bir kargaşa yarattı jean dünyasında. Sahara ceketleri, kaki pantolonlar kotlara karşı vitrinde yerini aldı. Düşünün bugün artık kimse iş yerine giderken kot pantolon giymeyi tercih etmiyor. 90'lı yılların gençelerine gelince onlar bir önceki nesili pek ciddiye almıyorlar. Gelenekler yerine reklam kampanyalarına değer veriyorlar. Ve jean yerini bol cepli oversize pantolonlara bırakıyor.
Jean üreticileri, modacılar her mevsim her yaştan insanın üzerinde görüşmeye alıştığımız kot pantolon devrinin bitmediğini sadece iyi bir değişim geçirdiğini söylüyor.
2000'li yılların gençliği hala jean giymeye devam edecek mi bilmiyoruz ama bu camiadaki son haberler bunlar...
Jean'in ünlüleri
1) Luciano Pavorotti: O açık renkli kot pantolonları tercih ediyor. Sahnede olmadığı zaman altında bir kot, üzerinde bol gömlek ve boynunda fularıyla dolaşıyor.
3) Bill Clinton: ABD'nin başkanı olmak zor! Clinton ancak iki zirve toplantı arasında dienlenecek vakit bulabiliyor. Bu ‘‘dinlenme anlarında’’ onu altında jean, üzerinde kısa bir mont ve elinde kahve fincanı ile görebilirsiniz.
7) Demi Moore: Kot pantolonun altına giydiği ince topuklu ayakkabılarıyla 70'li yılların tarzını andırıyor.
8) Brad Pitt: Sinema dünyasının güzel yüzlü yıldızı, siyah çizmelerinin üzerine geçirdiği kotuyla filmlerde yer alıyor.
9) Brigitte Bardot:Bardot, jean giydiği filmlerinde bile seksiliğinden hiç ödün vermiyor. Jean, onun sayesinde 60'lı yıllarda bir çok kadının dolabına girdi.
10) Sharon Stone ve Phil Bronstein: İşte eşlerin uyumu. Holywood'un seksi yıldızı ve gazeteci eşi, uzun paçalı jeanleri tercih ediyorlar.
11) James Dean: Onun döneminde, bir başkaldırıyı simgelemeye başlayan dar kot pantolonlar asi gençlerin gözdesiydi.