İzmir havacılık merkezi oluyor

Güncelleme Tarihi:

İzmir havacılık merkezi oluyor
Oluşturulma Tarihi: Kasım 13, 2008 13:36

BİRİNCİ İzmir Küresel Havacılık ve Uzay Konferansına katılan Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar, bakanlık olarak son dönemde savunma sanayinde üretimden sonra, mühendislik ve tasarım alanındaki yeteneklerini geliştirmeye ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin özellikle uçak modernizasyonu ve insansız hava aracı alanlarında ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik projeleri yürürlüğe koyduklarını söyledi.

Bayar, “Offset kanalıyla havacılık alanında 2007 yılında 130 milyon dolar, Kasım 2008 itibariyle 146 milyon dolar ihracat yapıldı. Yeni uygulamalarız çerçevesinde 2007 yılından başlayarak ileriye dönük olarak alınan offset taahütleri daha çok savunma ve havacılık alanlarında gerçekleştirilecek” dedi.

Ege Serbest Bölgesi'nde, (ESBAŞ) İzmir Kalkınma Ajansı, Ege Ekonomiyi Geliştirme Vakfı, EBSO İTO, Ege İhracatçı Birlikleri, Amerikan Şirketler Derneği Federasyonu ve Savunma Sanayi Müsteşarlığı işbirliğiyle düzenlenen 1'inci İzmir Küresel Havacılık ve Uzay Konferansı'na Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar, ESBAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Kaya Tuncer, Ege Ekonomiyi Geliştirme Vakfı Yılmaz Temizocak ve çok sayıda şirket temsilcisi katıldı. İlk olarak konuşan ESBAŞ Başkanı Kaya Tuncer, havacılık kümelenmesi için İzmir'in uygun bir bölge olduğunu vurgulayarak, her geçen gün daha büyük firmaların Ege Bölgesi'ni tercih etmeye başladığını söyledi.

UÇAK PARÇALARI ÜRETMEK İSTİYORUZ

Şirketlerin bir araya gelerek kümeleşmesine büyük önem verdiklerini anlatan Tuncer, “Burada üç şirketimiz havacılık sektöründe faaliyet gösteriyor. ESBAŞ'da uçak parçaları üretmek istiyoruz. Bunun altyapısı var. Ayrıca bu alanda çalışacak genç çalışanlarımız da mevcut” dedi. Ege Ekonomiyi Geliştirme Vakfı Yılmaz Temizocak da İzmir'in havacılık sektörünün merkezi olduğunu belirtti. Temizocak, “İzmir bu alanda her türlü avantaja sahip. Bu tür yatırımları İzmir'e getirmek için çalışcağız” dedi.

Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar, Bakanlık olarak son dönemde savunma sanayinde üretimden sonra mühendislik ve tasarım alanındaki yeteneklerini geliştirmeye ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin özellikle uçak modernizasyonu ve insansız hava aracı alanlarında ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik projeleri yürürlüğe koyduklarını anlattı.

TEDARİK PROJELERİ 25 MİLYAR DOLAR

Bugün itibariyle havacılık alanındaki mevcut ve planlanmış tedarik projelerinin 25 milyar dolar olduğuna açıklayan Bayar, “Konsept geliştirme safhasından itibaren katıldığımız ve sanayimizin katılımın 6 milyar doları aşmasını beklediğimiz müşterek taaruz uçağı (JSF) Programı geliştirme satış haklarına sahip olacağımız ATAK Helikopter projesi TUSAŞ ana yükleniciliğinde kendi tasarımımız olarak gerçekleştirilen C 30 ve T38 modernizasyon projeleri gündemdeki önemli havacılık projeleridir” dedi.

Bayar, 9 ülkenin katılımı ile uluslararası bir ortaklık olarak yürütülen JSF projesinde başta ABD olmak üzere dünyanın önde gelen sanayileri ile işbirliği içinde hareket ettiklerini vurgulayarak, yine uluslarası işbirliği projesi olan askeri nakliye uçağı A 400 M projesinde Avrupalılarla birlikte çalıştıklarını anlattı. Uzay alanında önemli atılımlar başlattıklarını dile getiren Bayar, TUSAŞ ve TÜBİTAK işbirliği ile 2.5 m çözünürlüklü bir gözlem uydusu geliştirmekte olduklarını ve daha yüksek çözünürlüklü bir uydu için ihale çalışmalarının devam ettiğini söyledi.

KOBİ'lerin desteklenmesi amacıyla yapılan ihalelerde KOBİ'lere iş verilmesini anlaşma maddesi olarak sözleşmelere koyduklarına dikkat çeken Bayar, “Örneğin Havelsan'ın üstlendiği Helsim projesinde KOBİ katılımı yüzde 70. TAI'nın ana yüklenicisi olduğu operatif IHA geliştirme programında ise KOBİ'lerin payı yüzde 20 oranına ulaşmaktadır. Ana yüklenici olarak görev yapan firmalarımızın her biri sayıları 40-50'ye varan KOBİ kuruluşları ile çalışmaktadır” diye konuştu.

Kümelenme yaklaşımının havacılık ve uzay sektörünün gelişimi için uygun bir model olacağını değerlendirdiklerini anlatan Bayar, havacılık ve uzay sektörünün yoğunluklu olarak Ankara ve Eskişehir ekseninde bir kümelenme oluşumu içinde olduğunu söyledi. Bayar, ancak İzmir'in de Ege Serbest Bölgesi, lojistik imkanları ve gelişmiş iş gücü ile cazip olduğunu belirterek, “Ege Serbest Bölgesi'nde PFW, Lisi Aerospace, Fokker Elmo gibi şirketlerle başlayan ve gelişimini memnuniyetle izlediğimiz bir havacılık kümesi oluşmaya başlamış bulunmaktadır. Ama Ankara ve Eskişehir'de bu konuda etkin. İki bölge arasında bir rekabet var. Rekabet iyi bir şey. Ama İzmir kümelenme projesinde dikkate alacağımız önemli merkez olacaktır” diye konuştu. Bayar sözlerine şöyle devam etti:

“Müsteşarlıklarımız tarafından yürütülen projeler kapsamında bugüne kadar alınan toplam Offset taahhüdünün 8.2 milyar dolara yaklaştı. Bunun 4 milyar dolarlık bölümünün gerçekleşti. Geri kalan taahhütlerin de bir program çerçevesinde gerçekleşmektedir. Bu rakamın yarıdan fazlası havacılık alanında yapılan savunma ürün ve hizmet ihracatına ait. Offset kanalıyla havacılık alanında 2007 yılında 130 milyon dolar. Kasım 2008 146 milyon dolar ihracat yapıldı. Yeni uygulamalarız çerçevesinde 2007 yılından başlayarak ileriye dönük olarak alınan offset taahütleri daha çok savunma ve havacılık alanlarında gerçekleştirilecek.”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!