Güncelleme Tarihi:
İstanbul’un Fulya semtindeki Polat Tower'da dün yaşanan yangını tüm Türkiye korkuyla izledi. İstanbul Avrupa Yakası’ndaki tüm itfaiye ekipleri ile bir yangın söndürme helikopteri söndürme çalışmalarına katıldı. 42 katlı binadaki akıllı sistem sayesinde dairelerdeki yangın söndürme sistemi devreye girdi ve büyük bir facianın önüne geçilmiş oldu.
Böyle büyük ve kontrolü zor yangınlar, itfaiye ekiplerinin hummalı bir çalışmaya girmesini gerektiriyor ve her zaman da, dünkü gibi can kaybının önüne geçilemiyor.
FRANSA'DAN YENİ YÖNTEM
Fransa'nın güneybatısındaki devasa Landes ormanlarının da bulunduğu bölgeden sorumlu itfaiye yetkilileri, dünkü gibi büyük yangınlarla mücadele edebilmek için, olay yerinden görüntü aktaran insansız hava araçları kullanmaya başladı.
Mikro insansız hava araçları, itfaiye ekiplerine en küçük bir yangının bile başlangıcını haber veriyor ve yangın büyüdükçe, alevlerin ne kadar yükseldiğini, nerelere yayıldığı ve ne yönde ilerlediğini bildiriyor.
İTFAİYECİLERİN YENİ YARDIMCILARI / WEB TV
İlk olarak 2010 yılında ortaya çıkan bu fikir, Fly-n-Sense isimli bir firmayla yürütülen bir buçuk senelik çalışmalar sonrasında, iki prototipin kullanıma hazır hale gelmesiyle hayata geçirildi. Bu araçlar, 630 bin hektarlık Landes ormanında, her türlü yangın müdahelesi için hizmet vermek üzere kullanıma sunuldu.
Araçları geliştiren uzmanlara göre, asıl yenilik insansız hava araçları değil, onların itfaiye ekiplerinin operasyonlarında kullanılabilecek şekilde adaptasyon geçirmesi.
150 METREYE KADAR YÜKSELEBİLİYOR
İnsansız hava aracı deyince, çok büyük bir şey akıllara geliyor olsa da, itfaiyecilere yardımcı olacak, dört motor ve aynı sayıda pervaneye sahip bu araçların ağırlığı sadece iki kilo. Lityum-polimer pille çalışan araçlar, kamera taşıyor ve uzaktan kumandayla yönetilebiliyor. Araç, 150 metre yüksekliğe kadar alevlerin üzerinde ve etrafında uçarak bilgi toplayabiliyor ve bunlar, iki bilgisayara aktarılıyor.
İnsansız aracın fiyatı da makul sayılır, 15-20 bin euro arasında değişiyor. Ancak havada en fazla 15 dakika kalabilmesi ve saatte 70 kilometreden daha şiddetli esen rüzgara dayanıksız olması gibi dezavantajları da var.