İşte Türk yapımı 'Hürkuş'un özellikleri

Güncelleme Tarihi:

İşte Türk yapımı Hürkuşun özellikleri
Oluşturulma Tarihi: Nisan 02, 2009 15:16

Milli Savunma Bakanı (MSB) Vecdi Gönül, Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş. (TUSAŞ) tarafından imal edilen, Hürkuş uçağının mevcut programa göre Ağustos 2010'da tamamlanacağını söyledi.

Haberin Devamı

Milli Savunma Bakanı Vecdi Gönül, TUSAŞ'ın Akıncı'daki tesislerinde düzenlenen ve TUSAŞ tarafından geliştirilen Hürkuş programının “Kritik Tasarım Değerlendirme Toplantısı”na katıldı.

Gönül, burada yaptığı konuşmada Türk havacılık sanayinin önemli günlerinden birine tanıklık etmekten dolayı büyük mutluluk duyduğunu belirterek, “Hürkuş Türk başlangıç ve temel eğitim uçağı projesinin en önemli kilometre taşlarından birisi olan kritik tasarım aşamasını geçmiş bulunuyoruz” dedi.

Bakan Gönül, Hürkuş projesi ile ilgili olarak şöyle devam etti:
“Bildiğiniz gibi 19 Ocak 2005 tarihli Savunma Sanayi İcra Komitesinde almış olduğumuz karara istinaden, Türk Başkanlık ve Temel Eğitim Uçağı Geliştirme Sözleşmesi, Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM) ve TUSAŞ arasında 15 Mart 2006 tarihinde imzalanmıştır.
Bu sözleşme uyarınca Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) tarafından uluslararası kurallarla sertifikalandırılacak bir eğitim uçağının geliştirilmesi amaçlanmıştır.

Haberin Devamı

Cumhuriyetimizin ilk uçak tasarımcısı, pilot Vecihi Hürkuş'un anısına “Hürkuş” adını verdiğimiz uçağımızın tasarım çalışmaları, bugün itibarıyla olgunlaşmış bulunmaktadır. Hürkuş A ve B adı ile iki farklı pilot kabini konfigrasyonunda toplam 4 adet prototipin imalini kapsayan sözleşmeye uygun olarak, SSM ve Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) temsilcileri, 3 gün boyunca projenin geldiği aşamayı değerlendirmişlerdir.

Sevinerek ifade etmek istiyorum ki, yapılan değerlendirmeler sonucu tasarımın yeterince olgunlaştığı ve üretim sürecine devam etmesi kararı devletimizin temsilcileri tarafındın gururla alınmıştır. İlk metal parçasının kesimi de bu yılın Temmuz ayında planlanmaktadır. Mecut programa göre uçağımız Ağustos 2010'da tamamlanacak, yapılacak yer testlerine müteakipte Ocak 2011'de ilk test uçuşuna çıkacaktır. Avrupa Tip sertifikasını da 2011 sonunda alması beklenmektedir.”

HÜRKUŞ'UN ÖZELLİKLERİ

Bakan Gönül, bin 600 beygir gücündeki türboprop motoru ile 500 kilometre hız yapabilecek şekilde planlanan uçağın, önlü arkalı iki pilotu 30 bin feette bile konforla barındıracak sistemlere sahip olacağını anlattı.

Haberin Devamı


Gönül, yerde dururken bile çalışabilen fırlatma koltuğu, uçarken oksijen üretebilme sistemi, göreve göre değişebilen elektronik sistemler gibi özellikleri ile Türkiye'de en gelişmiş bir hava aracının tüm unsurları ile birlikte tasarlandığı ilk proje olacağını kaydetti.

Bakan Gönül, şu anda piyasadaki rakiplerine göre en kuvvetli motora sahip uçaklardan biri olan Hürkkuş'un, uluslararası sertifikası ile birlikte dünya da kabul görecek ve pazar bulacak bir ürün olacağı görüşünde olduğunu ifade etti.

Projenin tasarımında 150 TUSAŞ mühendisinin görev aldığını vurgulayan Gönül, seri üretiminde ise 50 TUSAŞ mühendisi ve 350 teknisyenin görev alacağını, testleri de TUSAŞ test pilotlarının gerçekleştireceğini bildirdi.

Haberin Devamı

Gönül, Hürkuş uçağının uçuşa başlaması ve testlerini başarı ile tamamlaması aşamalarını dört gözle beklediğini de vurguladı.

SORULAR

Bakan Gönül, konuşmasının ardından gazetecilerin sorularını yanıtladı. Bir gazetecinin, “uçağın maliyetinin ne kadar olduğunu” sorması üzerine, Gönül, bunun henüz Ar-Ge çalışması sürecinde olduğunu belirterek, şunları söyledi:
“Ar-Ge çalışmasının her aşaması ayrı ayrı bu ihaleyi vermiş olan Savunma Sanayii'ndeki yetkililere arz edilmekte ve o aşamanın maliyeti Savunma Sanayii yetkilileri tarafından makul seviyeye çekilerek tasdik edilmektedir. Ar-Ge çalışması olduğu için, ilk prototipin kaça mal olacağı da daha sonraki tasdiklerin birleşmesiyle ortaya çıkacaktır. Şimdiden bir maliyet vermek doğru olmaz.”

Haberin Devamı


Bakan Gönül, uçağın parçalarının Türkiye'de üretilip üretilmeyeceğine ilişkin bir başka soru üzerine de önemli olanın uçağın tasarımının tamamen yerli olması olduğunu belirtti. Gönül, “Önemli olan tasarı kabiliyetidir. Üzerine konulacak parça yerli sanayi başta olmak üzere temin edilecek” dedi.

Bir başka soru üzerine de Gönül, 4 tip uçak üretileceğini ve bunların iki kişilik eğitim uçağı olacağını kaydederek, söz konusu uçağın 1950'lerden sonra ilk tasarlanan Türk uçağı olduğunu kaydetti.

Bu arada Milli Savunma Bakanı Gönül, gazetecilerin “Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın G-20 Zirvesi'ne gitmeden önce kabine konusunda yaptığı açıklamalara” ilişkin soruları üzerine, bu konuyu konuşmanın Hürkuş'un önemini aşağıya çekeceğini, bu nedenle de bugün burada en önemli konunun Hürkuş olduğu yanıtını verdi.

Haberin Devamı

Bakan Gönül daha sonra Hürkuş Orman Ağaç Dikme Töreni ve Müşterek Taarruz Uçağı Programı çerçevesinde, TUSAŞ Tesisleri'nde inşa edilen İleri Kompozit Teknolojileri İmalat Tesisi'nin ikinci faz inşaatının temel atma törenine katıldı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!