OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 25, 2004 00:00
Yrd. Doç. Dr. Faruk Güçlü, kamyoncuların kaba, bilgisiz, görgüsüz ve saldırgan olduÄŸunu düşünüyordu. Bu kanaatini bir araÅŸtırmayla yoklamaya karar verdi.600 kamyoncuyla yüzyüze görüşüp anket yaptı. Ancak çıkan sonuç hiç de onun düşündüğü gibi deÄŸildi: Kamyoncular ÅŸoför camiasının en duygusal, en sosyal ve en kibar kesimi. Türkiye'nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumuyla yakından ilgililer.Kamyoncularla ilgili kapsamlı bir araÅŸtırmaya imza atan akademisyen Yardımcı Doçent Faruk Güçlü, Abant Ä°zzet Baysal Ãœniversitesi Ä°ktisadi Ä°dari Bilimler Fakültesi Ä°ÅŸletme Bölümü Öğretim Ãœyesi. Ankara'da Gazi Ãœniversitesi'nde çalışırken haftada iki gün Sivas'a Cumhuriyet Ãœniversitesi'ne ders vermeye gidiyordu. Zamanının çoÄŸu yollarda geçiyordu. Bir gün, yolculuk yaptığı otobüsün önünde ansızın bir kamyon belirdi. Åžoförü, otobüse yol vermemekte ısrarlıydı. Daracık yolda kamyonla otobüs arasında yaÅŸanan mücadele yolcuları endiÅŸelendirdi. Yolcuların çoÄŸunluÄŸu otobüse yol vermeyen kamyonun ÅŸoförüne tepki gösterirken Faruk Güçlü'nün gözü kamyonun arkasındaki ‘‘Hostes aranıyor’’ yazısına iliÅŸti. Hostes arayan kamyoncu cep telefonunun numarasını da yazmayı ihmal etmemiÅŸti. Güçlü, ilanı ve ÅŸoförün cep telefonunu bir kenara not etti. Güçlü, 1998 yılında Ä°stanbul'dan Åžile'ye yolculuk yaparken baÅŸka bir manzara ile daha karşılaÅŸtı: Åžile yakınlarında bir çeÅŸmenin başında park etmiÅŸ bir kamyon duruyordu. Kamyonun yanında da kalabalık bir Çingene ailesi. Güçlü, kamyonun üzerinde iri harflerle yazılmış ''Asaletim yeter'' yazısını görünce hemen not defterine kaydetti. Ankara Siteler'de dolaşırken yine bir kamyonun önünde yazılı olan Arapça ‘MaÅŸallah’ yazısını gördü Faruk Güçlü. MaÅŸallah yazısının hemen altında Güçlü'yü daha da ÅŸaşırtan bir yazı vardı: ''Hayranım Sana Monika.''Kamyoncularla ilgili bu ipuçlarını toplayan öğretim üyesi Güçlü tayini Bolu'ya çıkınca kamyoncuların dünyasına bilimsel bir gözle bakmaya karar verdi. Ayrıca Bolu bu iÅŸ için bulunmaz bir yerdi. Hem doÄŸu hem de batı illerinin geçiÅŸ güzergahı olan Bolu yollarında istemediÄŸi kadar kamyoncu bulabilecekti. Buldu da. ÇoÄŸunluÄŸu Bolu yollarında olmak üzere tam 600 kamyon ÅŸoförüyle birebir görüştü, anket yaptı.Güçlü'nün araÅŸtırması Türkiye'de bir ilk. Anket çalışmasını 15 öğrencisinin yardımıyla üç buçuk ayda bitirdi. AraÅŸtırma Sivas, Ä°stanbul ve Bolu yollarında gerçekleÅŸtirildi. Anket çalışması kamyoncuların ÅŸehirlerarası yollarda mola verdikleri dinlenme tesislerinde yüzyüze yapıldı. Güçlü'nün çalışmasına kız öğrencileri destek verdi. Güçlü, anket çalışması sırasında kamyoncuların kız öğrencilere oldukça kibar davrandıklarını ve yardımcı olduklarını söylüyor. Sonuçlar onu ÅŸaşırtmış mı? ''Evet ÅŸaşırttı'' diyor Güçlü. Kamyonculara iliÅŸkin gözlemlerini aktarıyor: '' Kamyoncuları kaba, bilgisiz, görgüsüz ve saldırgan bilirdim. Böyle olduklarına dair kanaatim vardı. Anketten sonra gördüm ki kamyoncular ÅŸoför camiasının en duygusal, en sosyal ve en kibar insanları. Kamyoncular Türkiye'nin siyasi, sosyal ve ekonomik durumuyla yakından ilgililer. Bu konularda oldukça bilinçliler. Genel çoÄŸunluÄŸu muhafazakar bir yapıya sahip. Kamyoncuların çoÄŸunluÄŸu Türkiye'nin geleceÄŸine iliÅŸkin karamsarlar.''Türkiye’de kaç kamyon ÅŸoförü var bilinmiyorKamyoncular çoÄŸunlukla meslek örgütlerine üye. Birçok ilde Kamyoncular Odası bulunuyor. Ancak odalar birbirlerinin faaliyetlerinden habersiz. 350 bin kayıtlı kamyon bulunmasına raÄŸmen Türkiye’de kaç kamyon ÅŸoförünün olduÄŸu bilinmiyor. Ä°stanbul'da kamyoncuların yoÄŸun olarak bulunduÄŸu bölge Zeytinburnu'ndaki ambarlar. Nakliye ÅŸirketlerine baÄŸlı olarak çalışan kamyonların sayısı iki bine yakın. Yrd. Doç. Dr. Faruk Güçlü'nün Türkiye'nin ilk kamyoncu araÅŸtırmasının sonuçlarını önlerine koyduÄŸumuzda itiraz etmiyorlar. ''Ekleyeceklerimiz var'' diyerek, sorunlarını sıralıyorlar:AHMET ÇİFTÇİ (35)En büyük sorunumuz sosyal güvencemizin olmayışı. Günlerce yolculuk yapıyoruz. Tonlarca mal taşıyoruz. Ne kazandığımızı bilmiyoruz. Bazen günlerce iÅŸ alamadığımız oluyor. Evimizden, çocuklarımızdan ayrı buralarda sürünüyoruz. Birileri bize sahip çıksa, ÅŸartlar düzeltilse daha iyi olacak.ALÄ° KAYA (40)Bu mesleÄŸe baÅŸlayalı tam yirmi yıl oldu. Yirmi yıl boyunca kaç yüz bin kilometre yol katettim onu bile bilmiyorum. Ä°ÅŸler zayıf. Ä°ÅŸ nereden çıkarsa oraya gidiyoruz. Bu iÅŸte parayı nakliye ÅŸirketleri kazanıyor. Önceki hükümet döneminde bir haftada dört kez mazota zam geliyordu. Åžimdi normale döndü. Ä°nÅŸallah böyle devam eder.MEHMET ÅžERÄ°F KOÇER (26)Kamyoncu denilince herkes bilip bilmeden konuÅŸuyor. Biz olmasak bu yükü kim taşıyacak? Türkiye'nin 81 vilayetine nakliye yapıyoruz. Bazen masraflarımız kazandığımız parayı alıp götürüyor. YaÄŸmur, kar demeden kışın bu ağır ÅŸartlarında ekmeÄŸimizi kazanmaya çalışıyoruz.BEŞİR ERGÃœN (35)Bizim iÅŸimiz zor bir iÅŸ. Ama ne yapacaksın? Katlanmak zorundayız. BaÅŸka alternatifimiz yok. Yollarda meydana gelen kazaların sorumlusu olarak bizi gösteriyorlar. Bu çok yanlış bir düşünce. Bizim de yolumuzu gözleyen insanlar var. Herkes ne kadar dikkat ediyorsa biz daha fazla dikkat ediyoruz. Ama suçlamalara da muhatap oluyoruz.DAVUT EROL (39)Ondokuz yıldır bu iÅŸi yapıyorum. Üç çocuÄŸum ve eÅŸim Adana'da. Çocuklarımın yüzünü bayramdan bayrama ancak görebiliyorum. Karnımızı doyuracak kadar bir para kazanıyoruz. Kamyoncuların bir araÅŸtırmaya konu olması bizi sevindirdi. Ancak hükümetten sorunlarımızın çözümü için beklentilerimiz var.ÇocuÄŸum kamyoncu olmasınKamyoncuların büyük çoÄŸunluÄŸu evli ve çocuklu. Hiç áşık oldunuz mu, sorusuna üçte ikisi evet diye cevap verdi.Sürekli yollarda olduklarından aileleri ile çok fazla görüşme imkanı bulamıyorlar.Seçtikleri meslekten piÅŸman oldukları gibi, oÄŸullarının da ileride kamyoncu olmasını istemiyorlar.Büyük kısmı hiç içki içmiyor, birçoÄŸu da sadece arada bir içiyor.Ortak meslek hastalıkları, uzun süre oturmak yüzünden yakalandıkları kabızlık.Â
button