Ä°ÅŸte size Çin otomobili

Güncelleme Tarihi:

İşte size Çin otomobili
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 28, 2005 00:00

Haftalık otomobil dergisi Auto Show, Çin malı otomobillerle ilgili çok çarpıcı bir gerçeÄŸi gözler önüne seriyor. Evet, görüntü olarak piyasadaki modellerden farkı olmayan ve bir de yanında çok cazip fiyatlar sunan Çin malı otomobillerin, hayatımıza nasıl kast ettiÄŸi yapılan testlerle açıkça ortaya konmuÅŸ. Tüm güvenlik standartları göz ardı edilerek üretilen bu araçlar ile yapılacak bir kazada hayatta kalmanın imkanı olmadığı belirtiliyor.Çin’in tüm sektörlere olduÄŸu gibi otomobil sektörüne de ‘bulaÅŸması’ kaçınılmazdı. Bu bulaÅŸmanın etkileri Uluslararası Frankfurt Fuarı’nda kendisini gösterdi. Çinli firmalar ilk kez uluslararası bir arenada gövde gösterisi yaparken, piyasaya çok etkili gireceklerinin de sinyallerini verdiler. Ama peki bir otomobil için olmazsa olmaz olan güvenlik kriterleri...Avrupa pazarına giren 15 bin Euro deÄŸerindeki Jiangling Landwind isimli Çin yapımı arazi aracı bunu tüm çıplaklığı ile ortaya koyuyor. Fiyat olarak çok cazip olan bu arazi aracının Alman otomotiv test kuruluÅŸu ADAC’nin Landber’deki tesislerinde gerçekleÅŸtirdiÄŸi çarpışma testi sonuçlarına göre; bu aracın dünya çapında geçerli olan tüm güvenlik standartları göz ardı edilerek üretildiÄŸi ortaya çıktı.80’LERÄ°N TEKNOLOJÄ°SÄ°NE SAHÄ°PLandwind için, 1980’lerin teknolojisine sahip olan ve günümüz güvenlik standartlarından daÄŸlar kadar uzak yöntemlerle üretilmiÅŸ bir arazi aracı yakıştırması yapılıyor. Euro-NCAP’ın gerçekleÅŸtirdiÄŸi çarpışma testlerinde ise neredeyse tüm yeni modeller, saÄŸlam karoserleri, optimize edilmiÅŸ darbe emici deformasyon bölgeleri, ön, yan ve perde hava yastıkları, kemer gergileri, gergi ÅŸiddeti kontrolleri ve yaygın kullanılan elektronik sensörler sayesinde en azından 4 yıldız alabiliyor. Tüm bunların araçlarda kullanılması, üretim maliyetlerini gerçekten çok artırıyor. Bu çerçevede piyasaya çıkacak olan yeni bir otomobil, dünya çapındaki tüm güvenlik standartlarını karşılayabilmesi için en azından 80 çarpışma testine tabi tutuluyor. Ä°lk testlerde otomobilin, milyonlarca Euro deÄŸerindeki, elde üretilmiÅŸ prototipleri parçalanıyor ve buradan elde edilen sonuçlarla araçta gerekli geliÅŸtirmeler yapılıyor.HAYATTA KALMANIN Ä°MKANI YOKLandwind’in tasarımcılarının bunları sorgulamadıkları kesin. Aracın baz versiyonunda sadece sürücü hava yastığı bulunuyor, ancak bu donanımın da herhangi bir koruyucu katkısı olmuyor. Önden çarpma testinde (64 km/s hızla yüzde 40 örtüşmeli çarpışma) hava yastığı görevini hiçbir ÅŸekilde yerine getirememiÅŸ. Bunun nedeniyse karoserin, sanki meÅŸrubat kutularında kullanılan tenekeden üretilmişçesine yumuÅŸak olması. ADAC’nin çarpışma testlerini yöneten yetkilisi Volker Sandner’in yorumu durumun ağırlığını çok iyi açıklıyor: ’Hayatımda böyle bir ÅŸey görmemiÅŸtim!’Test sırasında aracın burun kısmında olması nedeniyle direksiyon kutusu, darbeyi ilk alan unsurlardan biri oldu ve darbeyle birlikte tüm direksiyon sütununu aracın iç mekanın derinliklerine doÄŸru itti. Ayrıca aracın yapısal tasarımı tam bir fiyasko. Bu nedenle direksiyon sütunu, sürücünün çenesinde bir aparkat gibi patladı. Kemer çizgisinin alt kısmında yaÅŸananlarsa çok daha dramatikti: Davlumbaz-A sütunu aralığındaki sac yapı o kadar zayıf ki ön tekerlek, oturma alanına kadar girdi, bacak bölmesinin geniÅŸliÄŸini sıfırladı ve bu bölgede bulunan zarar görebilecek her ÅŸeyi paramparça etti. Böyle bir kazada hayatta kalmanın imkanı yok.Landwind yandan çarpma testlerinde de baÅŸarısız oldu. Araçta yan hava yastıkları, opsiyonel olarak bile satın alınamıyor ve bu eksikliÄŸin sonuçları ölümcül oluyor. Sürücünün tavan kiriÅŸine çarpan başında ölümcül yaralanmalar oluÅŸuyor. 10 kilo fark ile Avrupa’ya girdiBöyle bir otomobilin nasıl olup da AB ülkelerinde piyasaya çıkış izni alabildiÄŸi merak konusu. Neticede bu ülkede AB’nin kendi çarpışma testi kriterleri geçerli. Sorunun cevabı, ilginç bir ‘bypass’, bir yasa boÅŸluÄŸu olabilir. Neticede AB kaza normları, toplam ağırlıkları 2 bin 500 kilograma kadar olan araçlar için geçerli. Landwind ağırlığı ise 2 bin 510 kilogram. Sonuç olarak her zaman ucuzluk iyi deÄŸildir. Öncelikle de konu Landwind olunca. Bu otomobili satın alırken yapılan tasarruf, maalesef kullanıcının kendi saÄŸlığından tasarruf etmesi anlamına geliyor.Baz fiyatı 15, üst fiyatı 20 bin EuroJiangling Motor CO.(JMC) tarafından Çin’de üretilen Landwind, Isuzu Rodeo/Opel Frontera ikilisine çok benziyor. Aracın 5 kapılı versiyonu ilk etapta Isuzu’nun dizel (2.8 litre 93 beygir) ve iki adet benzinli Mitsubishi (2.0 litre 115 beygir, 2.4 litre 125 beygir) motoruyla piyasaya çıkacak. Baz benzinli motora sahip versiyonlar sadece arkadan itiÅŸli olarak alınabilirken, diÄŸer iki motor seçeneÄŸi önden çekiÅŸli veya dört çekiÅŸli olarak alınabiliyor. Klima, park asistanı, alüminyum alaşımlı jantlar, CD’li radyolar ve deri döşeme, tüm modellerin standart donanımları arasında. Baz fiyatı 15 bin Euro olan Landwind’in üst modeli ise 20 bin Euro’ya satılıyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!