Güncelleme Tarihi:
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı Prof.Dr. İrfan Erdoğan, liselere giriş sistemiyle ilgili yeni düzenlemelerin tüm ayrıntılarını “hurriyet.com.tr”ye açıkladı. Ortaöğretim Kurumları Sınavı’nın (OKS) kaldırılış gerekçelerini, yeni sistemi, bunun nasıl uygulanacağı ve diğer ayrıntıları anlatan Erdoğan, sistemin yararlı olacağını söyledi.
Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik’in açıkladığı sistemin, ayrıntılarını anlatan Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı İrfan Erdoğan, mevcut OKS sistemini niçin kaldırıldığını şöyle sıraladı:
· İlköğretim düzeyindeki eğitim ve öğretim sürecini olumsuz yönde etkilemektedir. Adı üzerinde ilköğretim temel eğitimdir. Çocuklarımızı hayata ve bir üst öğretim kurumuna hazırlaması esastır.Ama bugünkü yapıyla hayata hazırlama ayağı eksik kalmıştır.
· Yenilenen ilköğretim müfredatı doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığı olarak ortaya koyduğumuz yeni eğitim vizyonuna uyum sağlayamamaktadır.
· İçerdiği soruların ağırlığı belirli dersleri kapsamaktadır. Belirli derslerle örneğin yabancı dil dersleriyle ilgili sorular yer almamaktadır.
· Öğrencileri belirli derslere yöneltmesi sebebiyle diğer derslere ve sosyal aktivitelere ilgiyi azaltmaktadır.
· Öğrenci başarısını belli bir zaman diliminde ve tek sınavla ölçmesi sebebiyle telafisinin olmaması gibi birçok olumsuzluğu da beraberinde getirmektedir.
• OKS, ilköğretimi bitiren öğrencilerimizin tek hedefi haline gelmiş olması nedeniyle onların çok büyük boyutlarda kaygı ve stres yaşamalarına yol açmaktadır.
• OKS’de öğrenciler anlık performanslarıyla değerlendirilmektedir. Oysa yeniilköğretim müfredatımız sonucu değil süreci esas alan bir ölçme ve değerlendirme yöntemini zaruri kılmaktadır.
• Eğitimde başarının yani niteliğin sadece bir final zamanına sıkıştırılarak ölçülmesi, öğrencilerimiz hakkında doğru olmayan haksız değerlendirmelerin yapılmasına neden olabilmektedir.
• Okul dışı bilgi kaynaklarına erişim imkânı olmayan öğrenciler aleyhine fırsat eşitliğini bozmaktadır.
• Öğrenci açısından kazanma ya da kaybetmeyi sağlayan bir sınav olarak algılandığı için milyonlarca öğrencinin kendisine olan saygı ve güvenini yitirmesine neden olmaktadır.
• Okul içi performansın önemini azaltmakta ve buna dayalı olarak da öğretmenlerin otoritesini düşürmekte, etki alanını daraltmakta ve okul disiplinini olumsuz yönde etkilemektedir.
• Aileleri dershanelere ve özel öğretmenlere yöneltmekte ve bu yüzden özellikle dar gelirli aileleri mali açıdan zorlamaktadır.
• Öğrencilerde olduğu gibi ailelerin de psiko-sosyal açıdan yoğun bir şekilde gerilimler yaşamalarına neden olmaktadır.
• Ergenlik döneminin coğrafi bölgeler ve iklim farklılıkları nedeniyledeğişik yaş gruplarında yaşanması; ergenlik çağına 8 inci sınıfta giren öğrenciler açısından olumsuzluklara yol açmaktadır.
YeNİ SİSTEM, “ÇOK BOYUTLU ÖLÇMEYE DANANIYOR”
Talim ve terbiye Kurulu Başkanı Erdoğan, olumsuzlukları sıraladıktan sonra şunları söyledi:
· İlköğretimde sunulan eğitim ve öğretimin kaderinin, ağırlıkl olarak OKS’ye bağımlı bir şekilde devam etmesi düşünülemez.
· Ancak bugünkü şartlarda OKS’nin tamamen kaldırılması ve ortaöğretime geçişin sınavsız bir şekilde gerçekleştirilmesi de mümkün değildir.
Bu hassasiyetle geliştirmiş olduğumuz modeli kamuoyunun dikkatlerine sunuyoruz.
Yeni geliştirmiş olduğumuz model, öğrencilerimizin performansını sürece dayalı bir şekilde ve çok boyutlu olarak ölçmeye dayanmaktadır.
YENİ MODELİN AMAÇLARI
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı, Erdoğean, “yeni modelin amaçlarını” ise şöyle sıraladı:
İLKÖĞRETİM | SEVİYE BELİRLEME SINAVI (SBS) | YILSONU BAŞARI PUANI (YBP) | YÖNELTME VE DAVRANIŞ PUANI (YDP) | SINIF DÜZEYİ |
6. SINIF | %70 | %25 | %5 | 6. SINIF OYP |
7. SINIF | %70 | %25 | %5 | 7. SINIF OYP |
8. SINIF | %70 | %25 | %5 | 8. SINIF OYP |
TOPLAM | | | | G-OYP* |
* Modelde belirtilen yüzdelikler gelen öneriler paralelinde değerlendirilecektir.
Önümüzdeki eğitim-öğretim yılından itibaren ilköğretimde 100’lük puan sistemi uygulanacaktır.
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ MODELİ UYGULAMA PLANI
Ortaöğretime Geçiş Modelinin tam olarak uygulanması 2008-2009 Öğretim Yılında gerçekleşecektir.Bu yıldan itibaren tam olarak uygulamaya geçilecek yıla kadarki geçiş sürecihih hasıly olacağını Erdoğans şöyle sıraladı:
YERLEŞTİRME
İlköğretim sonunda elde edilen (G-OYP) Genel - Ortaöğretime Yerleştirme Puanı’na dayalı olarak yerleştirme süreci aşağıdaki aşamalara göre gerçekleştirilecektir:
YENİ MODELDEN BEKLENTİLER
n İlköğretim programlarının öğretilmesi ön plana çıkacak, böylece öğrencilerin muhakeme ve yorum yapma yetenekleri gelişecektir.
n Öğrencilerin bireysel gelişimleri, yetenekleri, ilgi alanları, farklılıkları, bilgi ve becerileri tam olarak ölçülmüş olacaktır.
n Öğrencilerin ilköğretim süresince gerçekleştirmiş oldukları davranışlar ile yöneltme yönergesi çerçevesinde belirlenen yetenek ve ilgileri ortaöğretime geçişte değerlendirilmiş olacaktır.
n Eğitim sistemi, tek oturumda yapılan ve bir sınav olan OKS’ye odaklı olmaktan kurtulacaktır.
n Genel liselerin eğitim kaliteleri artırılmış olacaktır.
n Sınavların zamana yayılması ile bir sınavın sebep olacağı puan kaybının telafisi mümkün olduğundan, öğrencilerin yaşadığı sınav stresi optimal noktada (olması gereken düzeyde) tutulacaktır.
n Diploma puanının değerlendirmeye katılması, okulda yapılan sınavların da önemini artıracak ve öğrenci tüm derslere aynı ilgi ve gayreti gösterecektir.
n Okul dışı kurumlara olan bağımlılık azalacaktır.
n Ortaöğretime geçişte sürece dayalı ve objektif bir yerleştirme sistemi gelişecektir.
n Okul kültürü öğretmenin etkinliği bağlamında daha güçlü hâle gelecektir.
n Öğrencilerin yetenek ve ilgi alanlarının ortaöğrenime geçişte değerlendirilmesine imkân verilecektir.
n Okulda sunulan eğitim ve öğretim güçlendirilecek, daha anlamlı hâle gelecektir.
n Ergenlik döneminin coğrafi farklılıklar nedeniyle değişik yaş gruplarında yaşanması ve bu dönemde sınava giren öğrencilerin olumsuz etkilenmeleri, her sınıf ve yaş kademesinde değerlendirmenin yapılacak olması sebebiyle en az düzeye inecektir.
n Eğitim ve öğretimin sınav merkezli olmaktan çıkarak okul ve öğrenci merkezli olması sağlanacaktır.
n 6, 7 ve 8. sınıflarda yapılan sınavların herhangi birisinde çeşitli nedenlerle başarısız olan öğrencilere diğer sınavlar vasıtasıyla telafi imkanı verilecektir.
n Mesleki eğitime yönelmenin artırılacağı düşünülmektedir.
n Uygulama ÖSS’yi de olumlu yönde etkileyecektir.
BU YIL Kİ OKS UYGULAMASI
Erdoğan, soru işaretlerine yol açan, bu yıl ki uygulamanın esaslarını ie şöyle açıkladı: