Oluşturulma Tarihi: Kasım 09, 2003 00:00
Dünya İstanbul'u yüzyılların izini taşıyan tarihi yarımada siluetiyle tanıyor. Ancak, 21. yüzyıl başında kent bir başka siluet daha edindi.İstanbul 21. yüzyıla değişen siluetiyle girdi: Bir yanda yüzyılların izlerini taşıyan tarihi yarımada, diğer yanda ise teknolojiyi, sermayeyi, gücü ve modern yaşamı simgeleyen Maslak-
BeÅŸiktaÅŸ-ÅžiÅŸli üçgeni. Ä°stanbul gökdelenleriyle ‘‘Ben de varım’’ diyor, artık. Uzmanlar, plansız yapılaÅŸmadan yakınıyor ama kentin yeni silueti fotoÄŸrafa öyle bir açıdan yakalanıyor ki ‘‘çirkin’’ demek imkansız.Saraylar ve minareler kenti Ä°stanbul, 1980'li yıllarda baÅŸlayan yükseklik yarışı sonucunda yeni bir siluete kavuÅŸtu. BeÅŸiktaÅŸ-ÅžiÅŸli-Maslak üçgenine damgasını vuran gökdelenlerle çehresi deÄŸiÅŸti, New York, Hong Kong, Tokyo gibi kentlerin teknolojiyi yansıtan görünümüne büründü. Ä°stanbul'un ‘‘gökdelen üçgeni’’ yüksekliÄŸi, toplam alanı, elektrik ve su tüketimi, insan sayısıyla Türkiye'nin en iddialı yapılarını barındırıyor: Türkiye'nin 181.1 metre ile en yüksek binaları olan Ä°ÅŸ Kuleleri, ofis-konut-alışveriÅŸ merkezini birleÅŸtiren en büyük projelerden Metrocity, iki kulesinde onlarca ÅŸirketi barındıran Sabancı Center ve bu fotoÄŸrafa en son katılan Tekfen Tower.DiÄŸerleri bir yana, sadece bu dokuz kuleyle ilgili sayısal veriler bile rahatlıkla küçük bir Anadolu kentiyle boy ölçüşebilecek nitelikte. Mesai saatlerinde toplam nüfusu 10 bin kiÅŸiye yaklaÅŸan bu binalardan Ä°ÅŸ Kuleleri'nde ayda 2 milyon 266 bin kilovat elektrik, 5 bin 600 metreküp su harcanıyor. Sabancı Center'da ise her ay 1 milyon 67 bin 166 kilovat elektrik, 5 bin 508 metreküp su tüketiliyor. Konutlarda aylık ortalama 150-250 kilovat elektrik, 4-7 metreküp su harcandığını söylersek, devasa binaların tüketimlerinin boyutu apaçık gözler önüne seriliyor. Bu binaların elektriÄŸi, suyu hiç kesilmiyor. Pencereleri açılmıyor, havalandırma ve ısıtmaları otomatik. Bazılarında hiç dışarı çıkmadan yaÅŸamak, neredeyse tüm ihtiyaçları karşılamak mümkün. Bina sakinlerine marketinden saÄŸlık merkezine, spor alanından, eÄŸlence birimlerine kadar her türlü hizmet sunuluyor.ARAÅžTIRMALARA KONU OLUYORYüksek binalar son yıllarda, akademik araÅŸtırmalara da konu oldu. Ä°TÃœ öğretim elemanı Dr. ÇiÄŸdem Eren, doktorasını ‘‘Yüksek Binalarda Kamu Kontrolü ve Ä°stanbul İçin Öneriler’’ baÅŸlıklı teziyle verdi. Dr. Eren, yüksek binaların 19. yüzyılın sonunda ABD'de inÅŸa edilmeye baÅŸlandığını ve 20. yüzyılda dünyaya yayıldığını söylüyor. Türkiye'de beÅŸ katın üzerindeki ilk binalar ise Galata ve BeyoÄŸlu'nda 19. yüzyılın sonunda inÅŸa edilmeye baÅŸlandı. Katlar yüksek olduÄŸu için bu binaların boyu 20 metreye yaklaşıyordu.Ä°lk zamanlarda iÅŸ merkezi olarak planlanan yüksek binalar, daha sonra konut inÅŸaatlarında da gündeme geldi. Ancak yapılan araÅŸtırmalar çok katlı binaların oturanlar üzerinde olumsuz psikolojik etkiler yarattığını ortaya koydu. Almanya'da yapılan bir araÅŸtırma özellikle 20 katın üzerinde binalarda oturanların psikolojik problemler yaÅŸadıklarını gösterdi. Ä°nsanlar, yüksek binalarda korunmaya ihtiyaç duyuyor ve daha saldırgan oluyorlardı.Çok katlı iÅŸ merkezlerinin sakıncaları da zaman içinde ortaya çıktı. Gündüzleri yüzlerce kiÅŸinin dolaÅŸtığı, cıvıl cıvıl binalar, geceleri ‘‘korku binaları’’ olarak algılanacak kadar sessizleÅŸiyordu. Bu binaların sessizliÄŸi, suç oranını da artırıyordu. Sonuçta alışveriÅŸ merkezi-konut-ofisi birleÅŸtiren Metro City Millenium, Akmerkez gibi 24 saat yaÅŸanan binalar ortaya çıktı.Türkiye'de yüksek binaların denetimi ilçe belediyelerinde. Batı ülkelerinde ve ABD'de ise katı kurallara baÄŸlı. ABD'de bina yüksekliÄŸini artırmanın yolu giriÅŸteki halka açık alanları artırmaktan geçiyor. Binayı yukarıya doÄŸru daraltarak, çevredeki arazi parçasının güneÅŸ almasını saÄŸlamak da yüksekliÄŸi artırma olanaklarından biri. GüneÅŸ o kadar önemli ki, bir gökdelen nedeniyle evi güneÅŸ alamaz hale gelen Alman kadın açtığı davada, yaÅŸamını rahatlıkla sürdürecek kadar tazminat aldı. Öte yandan Japonya'da gökdelen yapanlar, gölgede bıraktıklarına neredeyse inÅŸaat bedeline yakın tazminat ödüyorlar.Ä°KTÄ°DAR VE YÃœKSELEN BÄ°NALARYapı Endüstri Merkezi Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Yüksek Mühendis Mimar DoÄŸan Hasol da sosyopolitik yapıyla binaların yükseklikleri arasındaki iliÅŸkiye dikkat çekiyor. Cumhuriyetin ilk yıllarında yüksek yapılar kamu binalarıydı. Çünkü altı oktan biri devletçiliÄŸi simgeliyordu ve yükselen kamu binaları devletin gücünü anlatıyordu.‘‘Türkiye'nin ilk gökdeleni’’ olarak anılan bina çok partili döneme geçtikten sonra yapıldı. 1959-1965 yılları arasında inÅŸa edilen Ankara'daki Kızılay binası ‘‘ilk’’ olma onuruna 24 kat ve 76 metre yükseklikle eriÅŸti.1960'lardan itibaren geliÅŸen teknoloji yüksek katlı bina yapımını da kolaylaÅŸtırdı. 1980'lerde gökdelen denilebilecek ilk yapıların adımları atıldı. Artık liberal ekonomi söz konusuydu, para yaÅŸamın odak noktasındaydı. Ä°stanbul'un ilk ‘‘BüyükÅŸehir’’ Belediye BaÅŸkanı Bedrettin Dalan döneminde ‘‘İstanbul, Beyrut'un yerini alacak’’, ‘‘İstanbul'u ikinci Hong Kong yapacağız’’ sözleri duyuldu. Hasol'a göre sermayenin geliÅŸtiÄŸi bu dönemde paradan para kazanıldı ve rant her ÅŸeyin önüne geçti. Dönemin özeti, ‘‘Bırakınız yapsınlar, bırakınız etsinler’’di. Ve 2000'lere gelindiÄŸinde Ä°stanbul artık Hong Kong olma yolunda.Dr. ÇiÄŸdem Eren (Ä°TÃœ Mimarlık Fakültesi Öğretim Ãœyesi) Anavatanı ABDYüksek binalar 19. yüzyılın sonlarında ABD'de yapılmaya baÅŸlandı. 1890-1900 yılları arasında ABD'de 20 katlı ‘‘Masonic Temple Buildig’’, 30 katlı ‘‘Sun Building’’, 35 katlı ‘‘Odd Fellow’’ ve 40 katlı ‘‘Prudential Life Insurance Tower’’ kule yapılarıyla dikkat çekmeye baÅŸladılar. 1900-1915 yılları arasında New York'ta 52 katlı ‘‘Metropolitan Building’’, 53 katlı ‘‘Singer Building’’, 55 katlı ‘‘Woolworth Building’’ döneme imzalarını attılar. 1925-1933 yılları arasında ise bugün bile dünyanın en yüksek binaları arasında yer alan 77 katlı ‘‘Chrysler Building’’ ve 102 katlı ‘‘Empire States Building’’ gökyüzüne doÄŸru yükseldiler. Ä°kinci Dünya Savaşı'ndan sonra duraklama dönemine giren yüksek bina inÅŸaatları, 1960'lara gelindiÄŸinde, teknolojinin yeni olanaklarından da yararlanarak, tüm dünyaya yayıldı.DOÄžAN HASOL (Yüksel Mühendis Mimar)Dolmabahçe Sarayı Miniatürk’teki gibi kaldıTarihi yarımada, BeyoÄŸlu ve BoÄŸaz, Ä°stanbul'un tarihi siluetidir. Yapılacak gökdelenler bu siluetlerden uzakta, yeÅŸillikler arasında kaldığı sürece problem yok. Ama plansız yapılan binalar kentin siluetini etkiliyor. Ãœsküdar'dan bakınca ÅŸehrin silueti çok kötü görünüyor. Zaman içinde yapılan yüksek binalar BeyoÄŸlu'nun tarihi siluetini deÄŸiÅŸtirdi. Bizde gücü olana gökdelen yapma izni veriliyor. Böyle olunca kentin oranları deÄŸiÅŸiyor. Tıpkı Gökkafes'in altında kalan Dolmabahçe Sarayı'nın Miniatürk'teki örneÄŸine benzemesi gibi. EÄŸer Ayasofya'nın ya da Süleymaniye Camii’nin yakınına da gökdelenler yapılsaydı bu dev eserleri de Miniatürk'teki gibi görecektik. Gökdelen yapılmasına karşı deÄŸiliz ama bunların planlı yapılması ÅŸart.MAYA (1)Mimar: Ä°lhan Tayman, Levent Aksüt, YaÅŸar MarulyalıBitiÅŸ yılı: 1992Yükseklik: 100 metreKat sayısı: 4'ü zemin 34Arsa alanı: 4 bin metrekareYapı taban alanı: 3 bin metrekareToplam inÅŸaat alanı: 65 bin metrekare (kullanım alanı 44 bin 550)Bir kat alanı: 1090 metrekareOtopark kapasitesi: 450 araç (kapalı)Asansör: 20'ÅŸer kiÅŸilik 8 asansörÇalışan sayısı: 1500KiÅŸi başına düşen metrekare: 29.7Elektrik/Ay: 400 kilovat/saat (yaz), 200 kilovat/saat (kış)Su/Ay: 2 bin 414 metreküpMETRO CITY MILLENIUM (2)Mimar: DoÄŸan Tekeli, Sami SisaBitiÅŸ yılı: 2004Yükseklik: Ofis kulesi 131.25 metre, konut kuleleri 128.40'ar metreKat sayısı: ofis binası 23, konut kuleleri 27 katArsa alanı: 24 bin 277 metrekareYapı taban alanı: Toplam 12 bin 759 metrekareToplam inÅŸaat alanı: 210 bin 200 metrekareKonut alanı: Ä°ki kulede toplam 49 bin 400 metrekare Bir kat alanı: ofis kulesinde 720 metrekare, konut kulelerinde 881 metrekareOtopark kapasitesi: 2 bin 100 araçAsansör: 13'er kiÅŸilik ofis kulesinde 6, konut kulelerinde 4'er taneSadece çarşı bölümü açık. YaÅŸam baÅŸlamadığı için tüketim kalemleri bilinmiyor.SABANCI CENTER (3)Mimar: Haluk Tümay, Ayhan BökeBitiÅŸ yılı: 1993Yükseklik: 1. kule 141, ikinci kule 130 metreKat sayısı: 1. kule 5'i zemin 39, 2. kule 5'i zemin 34Arsa alanı: 107 bin metrekare Yapı taban alanı: 10 bin metrekareToplam inÅŸaat alanı: 1. kule 28 bin 275 metrekare, 2. kule 23 bin 800 metrekareBir kat alanı: 1. kule 725, ikinci kule 700 metrekareOtopark kapasitesi: 470Asansör: Her iki kulede 10-16'ÅŸar kiÅŸilik 12'ÅŸer taneÇalışan sayısı: 2000KiÅŸi başına düşen metrekare: 26Elektrik/Ay: 1 milyon 67 bin 166 kilovat / saatSu/Ay: 5 bin 508 metreküpÄ°Åž KULELERÄ° (4)Mimar: DoÄŸan Tekeli, Sami SisaBitiÅŸ yılı: 2000Yükseklik: 1. kule 181.1 metreKat sayısı: 1. kule 5'i zemin 52 kat, 2 ve 3. kuleler 5'i zemin 34'er katArsa alanı: 25 bin 909 metrekareToplam inÅŸaat alanı: 224 bin 357 metrekare (üç kule)Bir kat alanı: 1. kule 1407 metrekare, 2 ve 3. kuleler 1033 metrekareOtopark kapasitesi: 2 bin 900 araçAsansör: 1. kule çeÅŸitli katlar arasında çalışan 21'er kiÅŸilik 15 asansör ile VIP ve yük asansörleri, 2. kule 8'i 16 kiÅŸilik, 2'si 21, 2'si 20'ÅŸer kiÅŸilik 12 asansör, 3. kulede 16'ar kiÅŸilik 8 asansörÇalışan sayısı: 1. kule 2000, 2. kule 1727, 3. kule 1000KiÅŸi başına düşen metrekare: 47 metrekare (çarşı ve ortak kullanım dahil)Elektrik tüketimi/Ay: 1. kule 992 bin 804 kilovat, 2. kule 648 bin 863 kilovat, 3. kule 624 bn 266 kilovat. (42 bin noktalı otomasyon sistemi ile enerji tüketimini minimum miktara indiriyor.)Su tüketimi/Ay: 1. kule 3 bin metreküp, 2 ve 3. kuleler 1300'er metreküpTEKFEN (5)Mimar: Swanke Hayden Connell ArchitectsBitiÅŸ yılı: 2003 (20 Ekim'de açılıyor)Yükseklik: 17.5 metre bayrak direÄŸiyle 135 metreKat sayısı: 7'si zemin olmak üzede 32 katArsa alanı: 10 bin 451 metrekareYapı taban alanı: 4 bin 795 metrekareToplam inÅŸaat alanı: 81 bin metrekareBir kat alanı: 895-1800 metrekare arasında deÄŸiÅŸiyorOtopark kapasitesi: 800 araç. (Åžoför odası da var)Asansör: 8'i 16 kiÅŸilik toplam 17 asansör, 2 yürüyen merdivenBinada yaÅŸam yeni baÅŸladığından tüketim kalemleri bilinmiyor.THE PLAZA OTEL (6)Mimar: Okan Ãœlbay-Dinçer TunalıBitiÅŸ yılı: 1994Yükseklik: 78.5 metreKat sayısı: 5'i zeminde 31 katArsa alanı: 942 metrekareYapı taban alanı: 924 metrekareToplam inÅŸaat alanı: 16 bin 108 metrekareBir kat alanı: 490 metrekareOtopark kapasitesi: 95 araçAsansör: 24'er kiÅŸilik 3 müşteri, 12'ÅŸer kiÅŸilik 2 personel asansörüÇalışan-yaÅŸayan sayısı: 234 odanın müşterilerine göre deÄŸiÅŸiyorKiÅŸi başına düşen metrekare: 34.30Elektrik/Ay: 235 bin kilovatSu/Ay: 2 bin 400 metreküpÂ
button