Ä°ÅŸte 64 yıllık ilköÄŸretimi deÄŸiÅŸtiren ekip

Güncelleme Tarihi:

İşte 64 yıllık ilköğretimi değiştiren ekip
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 05, 2004 00:00

Tam 64 yıl boyunca deÄŸiÅŸime direnen ilköğretim müfredatı deÄŸiÅŸti. Artık okullarda tek renk, tek ses yaklaşımını benimsetmek yerine, çoÄŸulcu bir dünyaya alışkın bireyler yetiÅŸtirilecek. Ezbercilikten vazgeçilip yaratıcı düşünce ön plana çıkarılacak. Yeni program Talim Terbiye Kurulu’nun seçtiÄŸi beÅŸ akademisyenin önderliÄŸinde hazırlandı. Ancak içeriÄŸi 53’ü akademisyen toplam 126 öğretmen, 697 mütfettiÅŸ, 38 sivil toplum kuruluÅŸunun çabasıyla oluÅŸturuldu. Pilot uygulamadan sonra son ÅŸekli verilecek yeni müfredatın 5 yılda oturması bekleniyor. Hazırlayanlar yeni müfredatı ve çalışma sürecinde taşıdıkları ağır sorumluluÄŸun baskısını nasıl hissettiklerini, nasıl uykularının kaçtığını anlattı.DOÇ. SAFURE BULUT Matematik / ODTÃœAKP’nin müdahalesinden endiÅŸe ediyordumMüfredatın matematik bölümünü hazırlayan komisyonun baÅŸkanı Doç. Safure Bulut, ‘Talim Terbiye Kurulu beni göreve çağırdığında AKP’nin müdahalesinden endiÅŸe etmiÅŸtim, neyse ki böyle birÅŸey olmadı’ diyor. ODTÜ’deki arkadaÅŸlarının komisyona katılmaması yolundaki telkinlerini dikkate almayıp, görevi kabul etmiÅŸ. Bulut’a göre müfredat hazırlamak, Anayasa hazırlamak kadar önemli. 18 yıllık eÄŸitimci, Türkiye’de ilköğretim matematik eÄŸitimi alanında çalışan birkaç önemli uzmandan biri. Açıköğretim Lisesi’nin matematik kitapları onun eseri. Bulut’a göre, hazırlanan müfredatın baÅŸarısı öğretmen ve onlara saÄŸlanacak donanım desteÄŸine baÄŸlı. ‘Öncelikle öğretmenlerin programı içselleÅŸtirmesi lazım. Boncuk, afiÅŸ gibi materyallerin yanı sıra illerin özelliklerine göre taÅŸ, leÄŸen, fındık, sürahi, bardak gibi birçok objeyi eÄŸitime sokuyoruz. Öğretmen yaratıcı katkıda bulunursa bu sistem 3-4 yılda etkin ÅŸekilde uygulanabilir hale gelecektir.’ PROF. FÄ°TNAT KÖSEOÄžLU Fen ve teknoloji / Gazi Ãœniversitesi Süre bana kısa geldi, bu iÅŸ uykularımı kaçırdı33 yıllık eÄŸitimci Prof. Fitnat KöseoÄŸlu, görevi üstlendikten bu yana uyuyamaz olmuÅŸ. ‘Fen ve teknoloji tüm dünyada her an deÄŸiÅŸirken birkaç ayda müfredat hazırlamak zor iÅŸ. Bu konuda daha önce hazırlanan malzemeyle çalıştığımız halde bana süre kısa geldi. Bana kalsa bir yılı aÅŸardı’ diyor. KöseoÄŸlu, 1996’dan bu yana fen bilgisinin ilk-orta ve yüksek öğretimde daha etkin kullanımı üzerine çalışıyor, Gazi Ãœniversitesi’nde yüksek lisans ve doktora düzeyinde ders veriyor. 1997’de Amerika’da bu konuda çalışmalar yaptı, ders verdi. Uluslararası yayınlarda bugüne dek sekiz makalesi yayımlandı. Yeni müfredatta fen ve teknoloji bölümlerini hazırlayan komisyona baÅŸkanlık yapan KöseoÄŸlu, geçmiÅŸ yıllarda da lise ve ortaokul müfredatlarındaki deÄŸiÅŸikliklerde rol almıştı. Bir buçuk yıldır Milli EÄŸitim Bakanlığı’nın program geliÅŸtirme bölümünde çalışıyor. KöseoÄŸlu, ‘10 yıl önce de bizden müfredat deÄŸiÅŸikliÄŸi için fikir vermemiz istenmiÅŸti, önerilerimiz kısmen uygulanmıştı, bu kez tamamen kendi inisiyatifimizle çalıştık’ diyor. Kurulan yeni sistemin özelliÄŸi matematikle eÅŸgüdüm halinde yürümesi, güncellemeye açık bir yapıda olması.PROF. FÄ°RDEVS GÃœNEÅž Türkçe / Ankara Ãœniversitesi Ezber yerine dinleme, konuÅŸma ve anlamaMüfredatın Türkçe eÄŸitim programını hazırlayan komisyon bu alanda köklü bir deÄŸiÅŸim gerçekleÅŸtirdi. ‘Ezberi kaldırdık. Artık ağırlık dinleme, konuÅŸma ve anlamada’ diyor komisyon baÅŸkanı Prof. Firdevs GüneÅŸ. ‘ÇocuÄŸun beyninde neler oluyor, geliÅŸmesi nedir? Biz, artık bunlara önem veriyoruz. Önceki programda anlatım var, konuÅŸma yazma yoktu. BaÄŸlaç, zamir, sıfatları tanımlamayı, yani gramer bilgisini, 6’dan sonraki sınıflara attık. ÇocuÄŸun ifade yeteneÄŸini geliÅŸtirmeye ağırlık verdik. Bundan sonra okuduÄŸunu anlama, analiz etme becerisi geliÅŸtirmeye çalışılacak.’ GüneÅŸ, 27 yıllık eÄŸitimci. 1990’dan bu yana hızlı okuma teknikleri, yazma, beyin geliÅŸtirme, dinleme ve konuÅŸma konularıyla ilgili çalışmalar yapıyor. Ders ve kurslar veriyor. PROF. SELAHÄ°DDÄ°N ÖĞÜLMÜŞ Hayat bilgisi / Ankara ÃœniversitesiÖnce müfettiÅŸlersonra öğretmenler acilen eÄŸitilmeliBireylere, iliÅŸkilerinde sorun çözme becerisi kazandırma konusundaki çalışmalarıyla tanınıyor Prof. Selahiddin Öğülmüş. 21 yıllık eÄŸitimci. Uzmanlık alanı eÄŸitim psikolojisi. Türkiye Bilimler Akademisi bursuyla Amerika’ya gidip okullarda ÅŸiddetin önlenmesi konusunu inceledi. 10 yıl önce, Anadolu Öğretmen Liseleri’nin müfredatını hazırlayan ekipte görev aldı. Ayrıca ilköğretim ve liselerdeki trafik eÄŸitimi kitabınının yazarı. Öğülmüş ‘Eski müfredat, öğrenciyi mekanik varlık olarak gören, davranışçı bakış açısıyla hazırlanmıştı’ diyor. BaÅŸkanlığını yaptığı Hayat Bilgisi Komisyonu, yeni müfredatı öğrenci eksenli hazırladı. Çocukların duygusal gereksinimlerini gözetti. Öğülmüş sistemin baÅŸarısını önce müfettiÅŸ sonra da öğretmenlerin acilen eÄŸitilmesine baÄŸlıyor. 31 AÄŸustos - 10 Eylül arası Ankara’da seminere katılacak 1500 öğretmen ve müfettiÅŸin tavrının önemli olacağını vurguluyor.PROF. MUSTAFA SAFRAN Sosyal bilgiler / Gazi ÃœniversitesiÇocuÄŸa iktisadı, ekonomiyi ve sosyolojiyi tanıtmaya çalıştıkSosyal Bilimler müredatını hazırlayan komisyonun baÅŸkanı Prof. Dr. Mustafa Safran çok fazla tepki almaktan ÅŸikayetçi. ‘Sosyal Bilgiler programı baÅŸlı başına bilim dalı deÄŸil, alanı geniÅŸ. ÇaÄŸdaÅŸ insan yetiÅŸtirme noktasında en iddialı alan olduÄŸu için sorumluluÄŸu ağır. Bu nedenle en fazla bizim komisyon hakkında yorum yapıldı’ diyor. Prof. Dr. Safran 21 yıllık eÄŸitimci. Tarih eÄŸitimi ve öğretimi üzerine çalışmalarıyla tanınıyor. GeçmiÅŸte Talim Terbiye Kurulu’nca yapılan müfredat deÄŸiÅŸikliklerine de katkıda bulundu. Safran, geçmiÅŸte tarih, coÄŸrafya, antropoloji konularının sosyal bilgiler programına iyi entegre edilemediÄŸi görüşünü savunuyor. Bilgi yükünü azaltma yoluyla konularda derinlemesine bilgi vermenin yolunu açtıklarını söylüyor. ‘GeçmiÅŸte zorunlu eÄŸitim beÅŸ yıldı. Sekiz yılın avantajını kullanıp yıllık sekiz üniteyi dörde indirdik. Öğretmenlere konuları rahat, derinlemesine anlatacak zaman verdik. Dünyadaki modelleri örnek alarak çocuÄŸa iktisadı, ekonomiyi ve sosyolojiyi tanıtmaya çalıştık.’Elementleri baryum kalsiyum ÅŸarkısıyla öğreneceklerMüfredatının yenilenmesi çalışmalarında, komisyonun kurulması ve iÅŸlerin ilerlemesinde tüm sorumluluk Talim Terbiye Kurulu BaÅŸkanı Prof. Ziya Selçuk’a aitti. Selçuk, yenilenen müfredatta katedilen yolu anlattı.Ä°NGÄ°LÄ°Z SÄ°STEMÄ°NÄ° ALDIKBu iÅŸ için önce 2003 Eylül’ünde 5 kiÅŸilik bir ekip oluÅŸturduk. Konularında uzman olan bu kiÅŸiler önce geçmiÅŸteki çalışmaları inceledi, son 5 yıllık kaynak taraması yaptı. Çalışmaya 53 akademisyen ve toplamda 126 öğretmen, 697 müfettiÅŸ ve 38 sivil toplum kuruluÅŸu katıldı. Son 15 yılda eÄŸitimde ön plana çıkan Güney Kore, Finlandiya, Danimarka, Ä°ngiltere, Ä°rlanda gibi ülkelerin programları incelendi. Yapılan incelemeler sonrasında yeni müfredat, daha çok Ä°ngiliz sistemi eksen alınarak hazırlandı.ÖĞRETMENLERÄ° TAKÄ°PTE Ä°lköğretimin 8 sınıfı için ayrı ayrı Türkçe, sosyal, fen, matematik ve hayat bilgisi dersleri hazırlandı. Ä°lk 5 sınıf ilan edildi. 6, 7 ve 8’nci sınıflar önümüzdeki ay ilan edilecek. Sistem önce Bolu, Kocaeli, Ä°zmir, Van, Hatay ve Ankara’daki 100 pilot okulda uygulanacak. Åžu anda 1500 öğretmen, 2 haftalık seminerden geçiyor. Öğretmenleri takibe alıp nisan ayında sınavdan geçireceÄŸiz. Uygulamadaki eksikler incelenip bir yıl sonunda müfredata son ÅŸekli verilecek. BeÅŸ yıl içinde meslek içi eÄŸitimde e-portal, e-öğrenme, interaktif bilimsel TV sistemine geçmeyi hedefliyoruz. Artık daÄŸ köyündeki öğretmen bile hazırlayacağımız portalda istediÄŸi bilgileri bulabilecek, internetteki tartışma gruplarında tecrübesini diÄŸer meslektaÅŸlarıyla paylaÅŸacak.AB, DÃœNYA BANKASI DESTEKÇalışmanın maliyeti, Milli EÄŸitim Bakanlığı ve Avrupa BirliÄŸi fonları ile Dünya Bankası kredileriyle karşılanıyor. Nüfus deÄŸiÅŸimlerine bakarak 15 yıl sonra, ilk ve ortaöğretim öğrencilerinin sayısının 14 milyondan 11 milyona inmesini bekliyoruz. Sistemi buna göre deÄŸiÅŸtiriyoruz.YENÄ°LENEMEYEN ÖĞRETMEN GÄ°DERBilgisayar kullanmasını bilmeyen öğretmenin atamasını yapmayacağız. Bundan sonra iç dinamikler çalışacak, yenilenemeyen öğretmenler sistem dışına çıkacak, emekli olacak. Kitap yok, kaynak yok mazeretleri tarihe karışıyor. Büyük ÅŸehirlerle taÅŸra arasındaki eÄŸitim kalitesi farkını bir anda yok etmek mümkün deÄŸil. Ancak hızla fark azaltılmalı. GüneydoÄŸu’da çocukların öncelikle Türkçe öğrenmesine önem vereceÄŸiz.LÄ°SE MÃœFREDATI DA DEĞİŞİYOR Ortaöğretim müfredatının da birkaç ayda tamamlanması hedefleniyor. Lise için ÅŸimdilik kimya, biyoloji edebiyat, tarih, coÄŸrafya derslerinde çalışma yürütülülüyor. Matematik, edebiyat, coÄŸrafya konuları 1-2 ayda tamamlanacak. Mesleki ortaöğretim müfredatı güncellenecek. Ä°lköğretim dördüncü sınıftan itibaren çocukları ilgi ve yeteneklerine göre seçmeli derslere yönlendireceÄŸiz. BiliÅŸim, sanat, yabancı dil grupları oluÅŸturulacak. Bu yönlendirme lisede meslek seçimini netleÅŸtirmeye yarayacak.ÅžARKILARLA EĞİTÄ°MÄ°lköğretimde zor konuları ÅŸarkılarla öğreteceÄŸiz. Mesela, okuma yazma dersinde çocuk elinde ‘El ele verelim çocuklar’ fiÅŸiyle birlikte bu ÅŸarkıyı söyleyecek. El ele tutuÅŸacaklar. Fen dersinde elementleri ‘baryum, kalsiyum...’ ÅŸarkısıyla öğrenecek. Bazen tiyatro tekniklerinden de yararlanacağız.YENÄ°LÄ°KLER3’ncü sınıftan itibaren felsefe öğretilmeye baÅŸlanacak.Deprem dersleri uygulamalı olarak anlatılacak.Matematik ve fen derslerinde spordan yararlanılacak. Derslere hareket getirilirken nabız artışı, yakılacak kalori hesabı gibi konular çekici hale getirilecek.Tarih piyeslerle, coÄŸrafya yap-bozla öğretilecek.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!