Topbaş, İBB'nin 2009 yılı bütçesinin de görüşüldüğü Meclis toplantısında yaptığı konuşmada, İBB'nin tamamlanan, devam eden proje ve yatırımları hakkında bilgi verdi.
Büyükşehir Belediyesinin İstanbul'a güven verdiğini ifade eden Topbaş, Meclis'in ürettiği sinerjiyle İstanbul'a, kültür, finans, spor, ticaret ve turizm kenti olarak çağdaş bir vizyon kazandırdığını söyledi.
Topbaş, kentin turizm gelirlerini artırmayı, küresel şirketlerin yatırımlarını çekmeyi bu şekilde sağlamayı hedeflediklerini ve somut sonuçlar aldıklarını ifade ederek, göreve başladığında 3,5 milyon olan turist sayısının bu yıl 8,5 milyona ulaştığını, bu rakamın 2010'da 10 milyona ulaşmasını hedeflediklerini dile getirdi.
Hükümet'in de desteğiyle, “benzeri görülmemiş bir yatırım hamlesi” başlattıklarını anlatan Topbaş, doğal gazdan çevre altyapı yatırımlarına, kültürden ulaşıma kadar 5 bin 453 kilometre karelik alanın her noktasına hizmet ulaştırdıklarını belirtti.
Topbaş, 32 ilçe, 41 ilk kademe belediyesine ve 152 köye parti ayrımı gözetmeksizin hizmet götürmeyi sürdürdüklerini ifade ederek, göreve geldikleri günden bu yana İstanbul'a 22.6 milyar YTL'lik yatırım yaptıklarını bildirdi.
“İSTANBUL'UN EN BÜYÜK SIKINTISI ULAŞIM”İstanbul'un en büyük sıkıntısının ulaşım olduğunu vurgulayan Topbaş, bu sorunu büyük ölçüde çözmek için strateji planlarını oluşturduklarını ve titiz bir şekilde uygulamaya başladıklarını söyledi.
Büyükşehir Belediyesi yatırım bütçesinin ortalama yüzde 55'ini ulaşıma ayırdıklarını, 4,5 yılda 11,4 milyar YTL'lik ulaşım yatırımı gerçekleştirdiklerini ifade eden Topbaş, şu an itibariyle 3 milyar 766 milyon dolarlık raylı sistem yatırımına devam ettiklerini belirtti.
Topbaş, 21,5 kilometrelik Otogar-Bağcılar-Kirazlı, Kirazlı-Olimpiyat Köyü ile 3 kilometrelik Topkapı-Edirnekapı arasındaki 3 hattı daha İstanbulluların hizmetine açmak için hızla çalıştıklarını anlatarak, 2010'da ise 191 kilometrelik çekirdek raylı sistem ağının İstanbul'a hizmet vereceğini kaydetti.
Anadolu yakasında 19 kilometrelik Üsküdar-Ümraniye-Çekmeköy metro hattı ile Avrupa yakasında 25 kilometrelik Bakırköy-Beylikdüzü metro hattının ihale aşamasında olduğunu anımsatan Topbaş, 9 kilometrelik Bakırköy İDO İskelesi-Bağcılar (Kirazlı) metro hattı, 7 kilometrelik Yenikapı-Bakırköy (İncirli), 14,5 kilometrelik Yeşilköy-Havalimanı-Bahçelievler-İkitelli metrosu ve 25 kilometrelik Kabataş-
Beşiktaş-Alibeyköy-Mahmutbey metro hattının projelerinin devam ettiğini bildirdi.
Topbaş, 2009 bütçesinde ulaşım yatırımları için 2 milyar 66 milyon YTL kaynak ayrıldığını söyledi.
DENİZ ULAŞIMIBu dönem deniz ulaşımında çok büyük bir hamle gerçekleştirdiklerini, deniz ulaşımının toplam ulaşımdaki payını yüzde 2'den 4'e çıkardıklarını aktaran Topbaş, hedeflerinin bu rakamı yüzde 10'a çıkarmak olduğunu belirtti.
Topbaş, kent içi ulaşımda günlük 130 bin olan yolcu sayısını 350 bine çıkardıklarını, özel motorlarla beraber bu rakamın 410 bini bulduğunu ifade ederek, geçmişte yılda 500 bin araç taşınırken, bugün bu sayının 6 milyona ulaştığını kaydetti.
İDO olarak 4.5 yılda 500 milyon YTL yatırım yaptıklarını anlatan Topbaş, “İDO'yu, 82 iskelede, 99 gemi ve 33 hatta 1200 sefer gerçekleştiren, dünyanın en büyük taşımacılık şirketi haline getirdik” dedi.
Deniz Taksi Projesi'ni geliştirdiklerini, 6 deniz taksi ile 24 saat İstanbullulara hizmet vermeye başladıklarını belirten Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Ambarlı-Bandırma arasında Ro-Ro hattı açılması için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Bu proje bittiğinde 2 Ro-Ro gemisiyle günde bin 700 TIR taşıyacağız. Ayrıca 2013 yılında Ro-Ro ile günde 6 bin TIR ve kamyonun İstanbul trafiğinden çekilmesi planlanıyor.”
“İSTANBUL'DA DEĞNEKÇİLİK SORUNU BİTTİ”“İstanbul'da 'değnekçilik' olarak bilinen sokaklarda kanun dışı yapılan ve halkımızdan zorla para alınan otoparkçılığı ortadan kaldırdık. İstanbul'da değnekçilik sorunu bitti” diyen Topbaş, şöyle devam etti:
“İSPARK'ı kurarak, belediyemize 1,5 milyar YTL'lik yeni bir şirket kazandırdık. Değnekçilik yılda en iyimser tahminle 100 milyon doları aşan hacmi ile kayıt dışı, kara bir sektördü. Nereye harcandığı, hangi işlerin finansmanına aktarıldığını bilmediğimiz bu meblağ kayıt altına alınmalı ve denetlenmeliydi. Biz bu amaçla İSPARK'ı kurduk. Kentte değnekçilerin kontrolünde olan otopark ve yollarda yüzde 95 oranında denetimi ele aldık.
Standardı olmayan, kimden ne koparabilirse o kadar ücret alan değnekçiliği, kısa zamanda modern bir kente yakışan makbuzlu, düzenli otopark sistemine dönüştürdük. Ayrıca, işin sosyal boyutunu da düşünerek, 'değnekçi' diye anılan 400 kişiyi eğitimden geçirip İSPARK'ın kadrolu elemanı yaptık.”
İÇME SUYU PROJELERİİBB olarak sadece 4,5 yılda toplam 4 milyar dolarlık içme ve atık su yatırımı yaptıklarını anlatan Topbaş, şunları kaydetti:
“İstanbul'un artan su ihtiyacını gözeterek yeni içme suyu projelerini geliştiriyoruz. Melen sisteminden Darlık Barajı'na su aktarılması, Mutludere Regülatörü inşası ve Terkos Gölü'nün rezervuar hacminin artırılması çalışmalarını sürdürüyoruz. Yine su kaynaklarımızı geliştirmek amacıyla Yeşilçay üzerinde yapılacak İsaköy, Sungurlu ve Kabakoz barajlarının yapımını 3-4 yıl içinde tamamlayacağız. Bununla birlikte Rezve Deresi'ni Pabuçdere'ye bağlayacak projeyi hazırlıyoruz.
1994'ten bugüne hayata geçirilen yatırımlar neticesinde İstanbul'un yıllık su kaynaklarının verim miktarını 590 milyon metre küpten 1 milyar 353 milyon metre küpe çıkardık.
2 bin 335 kilometre içme suyu şebekesi yaparak, mevcut su şebekesini 15 bin 248 kilometreye ulaştırdık. Köylerimizi içme suyuna kavuşturduk. Yüzde 53 olan kayıp-kaçak su oranını yüzde 26,75'e düşürdük. Bu projeleri gerçekleştiren İSKİ'nin 2009 yatırım bütçesi 1 milyar 679 milyon YTL olacaktır. 2009 bütçemizde park, bahçe ve çevre düzenlemeleri, katı atıkların toplanması, taşınması ve diğer temizlik hizmetleri, mezarlıklar ve çevre korumaya ilişkin diğer hizmetlerimiz için 310 milyon YTL ayırdık. Ayrıca, birçok itfaiye aracı alımı ile birlikte yenilenerek ve daha donanımlı hale gelecek olan itfaiye hizmetlerimiz için 116 milyon YTL. Olası İstanbul depremi düşünülerek risk yönetimi hizmetleri için 47 milyon YTL, diğer yatırımlarımız için de 9 milyon YTL ödenek ayrıldı.”
İSTANBUL'UN 2010 AVRUPA KÜLTÜR BAŞKENTİ OLMASITopbaş, İstanbul'un 2010 Avrupa Kültür Başkenti olması nedeniyle, 10 milyon turisti ağırlayacak tesisleri hazırlamaya başladıklarını söyledi.
“2010, İstanbul için büyük bir prestij yılı olacak. Avrupa Kültür Başkenti payesiyle İstanbul, dünyanın bütün projeksiyonlarının odağı haline gelecek” diyen Topbaş, mevcut kapasiteye 25 bin yatak ilave edecek otel yatırımlarının sürdüğünü bildirdi.2015'e kadar 86 bin yatak daha gerektiğini anlatan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü:
“İstanbul'un vizyonuna uygun olarak yeni kültür ve sanat eserleri kazandırıyoruz. Kongre Vadisi Projesi ile İstanbul'a dev bir kültür ve turizm kompleksi yapıyoruz. Muhsin Ertuğrul Sahnesi'ni daha modern bir şekilde yeniden inşa ediyoruz. Harbiye Kongre Vadisi'nden sonra kültür sanat eserleriyle donatacağımız ikinci bölge Beyoğlu'dur. Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en önemli sanat binası olmaya aday Beyoğlu Sahnesi'ni hayata geçiriyoruz. 2010 yılında açmayı planladığımız eserde, 3 tiyatro salonu yer alıyor. Yine Beyoğlu'nda, yıkılan Tepebaşı Dram Tiyatrosu'nu tekrar İstanbul kültür hayatına kazandırıyoruz. 2009 bütçemizde şehir tiyatroları, çocuk şenlikleri, halkımıza yönelik konserler, kütüphane ve müze hizmetleri, kültür merkezlerimizin işletilmesi, halkımız için önemli olan günlerde düzenlenen çeşitli kültürel etkinlikler ve diğer kültür hizmetlerimiz için 88 milyon YTL ayırdık.”
2009 YILI BÜTÇESİTopbaş, İBB'nin 2009 yılı bütçesinin, bir önceki yıla göre yüzde 14'lük artışla, 6 milyar 200 milyon YTL olarak belirlendiğini söyledi.
5 yıllık bir değerlendirme yapıldığında, bütçede yüzde 300'lük bir artışın söz konusu olduğunu belirten Topbaş, şunları kaydetti:
“2009 yılı bütçesini izleyen iki yılın, yani 2010 ve 2011'in belirlenen bütçe rakamları sırasıyla 6 milyar 800 milyon YTL ve 7 milyar 500 milyon YTL'dir. 3 yıla ilişkin toplam bütçemiz 20 milyar 500 milyon YTL'ye ulaşmaktadır. İBB'nin 2009 yılı konsolide bütçesine baktığımızda ise toplamda 17 milyar 765 milyon YTL'ye ulaşıldığını görmekteyiz. Bu rakam, Türkiye'deki yerel idareler arasındaki en büyük bütçeye tekabül etmektedir. Konsolide bütçemizin ayrıntıları ise; Büyükşehir Belediyesi 6 milyar 200 milyon YTL, İSKİ 3 milyar 238 milyon YTL, İETT, 1 milyar 822 milyon YTL, iştiraklerimizin bütçesi 6 milyar 505 milyon YTL'dir.
2009 Büyükşehir bütçesinin 3 milyar 805 milyon YTL gibi oldukça yüksek bir oranı yatırımlarımız için ayrılmış durumda. Böylece yüzde 62'lik yatırım bütçesi ile bütçemizin en büyük kısmını yatırımlara ayırmış bulunuyoruz.”