İstanbul'u Dinliyorum

Güncelleme Tarihi:

İstanbulu Dinliyorum
Oluşturulma Tarihi: Şubat 13, 2001 00:00


Dr.Nilgün GEDİKOĞLU
Haberin Devamı

TÜM İLGİLİ VE YETKİLİLERİN DİKKATİNE

İşte trafiğe çözüm

İstanbul'un trafik sorunu için bir yol uzmanından çözüm övnerisi sunuyoruz. hem de en somut haliyle: Belli bir güzergah üzerindeki müdahaleleriyle. Eski rallici Mısırlı'nın çözümü matematik kadar kesin.

İstanbul'un trafiği. İşte bir sorun. Hem de büyük bir sorun. Belli zamanlarda dört dörtlük bir kaos.

Ve umarsızca bir çözüm aranıyor.

İşte bir çözüm önerisi.

Eski bir rallici olan Abdullah Mısırlı bir çözüm önerisi sunuyor. Aslında çözüme ulaşılan her formülde olduğu gibi işin bir sırrı, püf noktası var. Bu öneri, yalnızca trafiği aksatan sistematik hataların düzeltilmesini içeriyor ve otoban kuralının işletilmesine dayanıyor.

Yol üzerinde akışı önleyen kimi hatalar, eski zamanlardaki çözümlerin hala uygulanıyor olmasından kaynaklanıyor.

Görüleceği gibi trafik sorununu çözmek hem masrafsız, hem kolay ve bir de ekonomiye yarar gibi bir sonucu var.

Bu çözüm önerisini somutlaştırmak için bir pilot güzergah seçtik: İstanbul'dan Avrupa'ya 1. Boğaz Köprüsü geçişi.

İş, hataları düzeltmek

İnsan vücudunda damar ve kan akımı neyse, kentte de yollar ve trafik o... Bedenin sağlıklı işlemesinde damarların açık olması gerekiyor. Akım yavaşlığının, tıkanıklığın nedenleri matematik gibi kesin ve bellidir: Akış seyrinde yoldaki bazı kusurlar.

İstanbul'da trafiğin ne zaman rahatladığını artık ezbere biliyoruz: tatillerde kent boşaldığında, okullar kapandığında... Tabii ne zaman kaos yaşanacağını da kestirmek işten bile değil.

Trafiğin rahatlaması ilk bakışta araç sayısındaki azalma gibi görünüyorsa da işin aslı, bu azlığın yollarda kesintisiz akışa olanak tanıması. Bu, otobanlarda otoban kuralının işlemesi anmlamına geliyor. İşte asıl mesele bu.

Peki niye yoğun trafikte akış sağlanamıyor?

Çok basit: uzun zamana yayılan çeşitli nokta çözümlerinin kalıntıları yüzünden. Örnek mi: Sözgelimi Avrupa'dan Asya yakasına geçişte karşı yönden şerit almak gibi. Bu, kesintisiz akışı önleyen bir uygulama.

Bunun gibi daha birçok örnek var yollarımızda.

Mısırlı'nın önerisi, zincirleme etkiyle trafiğin tıkanmasına neden olan bu hataları düzeltmek. Şöyle düşünün: Mevcut yolların haritası elimizde ve sanki ilk kez trafiğe açılıyormuşçasına üzerinde çalışmak sözkonusu. Bunun için seçtiğimiz pilot güzergah üzerinde 5 noktada müdahale gerekiyor. Tabii ki tümüne birden. Çünkü zincirleme etki sözkonusu.

Mısırlı Formülü

Ralli geçmişi olan, bütün yolları avucunun içi gibi bilen, kritik kavşak ve noktalarda yıllarca gözlem yapıp kayıt tutmuş olan, hangi kritik güzergahta hangi saat diliminde dakikada hangi hızla kaç araç geçtiğini belgelemiş olan (aslında bir ‘‘hayırsever’’ demek gerekiyor) Abdullah Mısırlı ile pilot güzergahta yani 1. Boğaz Köprüsü'nden Avrupa'dan Anadolu yakasına geçiş üzerinde çalıştık. Bu güzergahta 5 noktada müdahale gerekiyor. Tek şartla: Beş noktanın tümüne müdahale gerek. Biri bile müdahale dışı kalmayacak.

Sonuçta Boğaz Köprüsü'ne her katılım belli yönden gelen araçları alıyor.

İşte trafik sorunun en yoğun olduğu güzergahta çözüm önerisi.

Sayın Vali, lütfen deneyelim. Bu şehir size minnetar kalacaktır.

MÜDAHALE NOKTALARI VE YAPILACAKLAR

1. NOKTA: Beşiktaş Barbaros Bulvarı'ndan yukarıya doğru köprüye giriş iptal. Bu noktada yalnızca Ihlamur'dan gelenler giriş yapabilecek, yani Sait Çiftçi Dispanseri'ni Yıldız Teknik Üniversitesi'ne bağlayan üst köprü kullanılacak. Böylelikle 1. Köprü girişinden yığılma önlenecek ve bulvarın köprüye giriş karmaşası yüzünden tıkanması da önlenmiş olacak). Beşiktaş yönünden bulvarı kullananlar yalnızca Kışlaönü girişinden köprüyü kullanacak

2. NOKTA: Esentepe'den köprüye yalnızca bir

(2 araçlık) şerit verilecek.

(Düzgün akış sağlanacak, Kışlaönü girişi akacak)

3. NOKTA: Köprüye gidişte karşı yönden şerit alınmayacak (Bu, otoban kuralını engelleyen bir uygulama: Otobanlarda asla soldan çıkış olmaz.)

4. NOKTA: OGS girişleri en hızlı akan şerit olan sol şerit hizasına alınacak yani en son üç gişe OGS gişesi olacak.

5. NOKTA: Esentepe-Kışlaönü hizasında Shell Benzin İstasyonu hizasındaki bulvardaki U dönüş iptal olacak. Böylece köprüye bu noktada yalnızca Beşiktaş yönünden gelen araçlar girecek. (Bu, Levent yönünden gelenlerin yoğun olan Zİncirlikuyu köprü girişini kullanmayıp, U dönüş yaptıktan sonra Kışlaönü girişini kullanmalarına neden oluyor. Gereksiz yığılma yaratıyor.)

Sonuçta, Levent yönünden gelenler yalnızca Zincirlikuyu girişinden, Beşiktaş yönünden gelenler yalnızca Kışlaönü girişinden, Ihlamur'dan gelenler yalnızca Yıldız girişinden köprüye geçiş yapacak.

* Birinci sayfamızdaki grafikte bu noktaları görebilirsiniz.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!