Güncelleme Tarihi:
Müftüoğlu, Dış Hatlar Terminali'nde düzenlediği basın toplantısında, Atatürk Havalimanı'nın Türkiye'nin en büyük yolcu kapasitesine sahip havalimanı olduğunu hatırlatarak, 2006 yılına ilişkin istatistiki bilgiler verdi.
Havalimanında yolcu sayısı ve uçuş sayısının her geçen gün arttığını dile getiren Müftüoğlu, 2006 yılı kasım ayı sonu itibarıyla iç hatlarda toplam 8 milyon 381 bin 647 kişinin yolculuk yaptığını, 2005 yılının aynı dönemine göre iç hat yolcu sayısında yüzde 12,72'lik artış olduğunu kaydetti.
Müftüoğlu, söz konusu dönemde dış hat yolcu sayısının 11 milyon 278 bin 142 olduğunu, bir önceki yıla göre yüzde 3,28'lik bir artış söz konusu olduğunu bildirdi.
İç hatlarda 99 bin 225 uçak indiğini ve bunun 2005 yılına göre yüzde 14,37'lik bir artışa karşılık geldiğini ifade eden Müftüoğlu, dış hatlarda ise yüzde 3,5'luk bir artışla 121 bin 971 uçağın alana iniş yaptığını belirtti.
ASAYİŞ OLAYLARI
Müftüoğlu, Atatürk Havalimanı'nda dış hatlar terminalinde geçen yıl yapılan aramalarda 46 adet tabanca, 2 kuru sıkı tabanca, 656 adet fişek mermisi, 11 adet kesici alet, 50 adet şarjör yakalandığını belirterek, dış hatlarda 237 bin 189 adet, iç hatlarda ise 87 bin 187 adet uçağa sokulması yasak malzemeye el konulduğunu söyledi.
Müftüoğlu, kaçakçılık olaylarına ilişkin olarak 108 adet cep telefonu, bin 889 elektronik eşya, 60 video kamera, 3 bin 895 sigara ve puro, 275 şişe içki, 45 bin 117 adet ilaç, 759 adet cinsel içerikli madde, 2 bin 199 adet hafıza kartı, 318 adet mp3 çalar, 101 adet halı, 7 bin 200 gram işlenmiş altın, 72 kilogram gümüş süs eşyası ve 263 adet gözlük çerçevesi ele geçirildiğini bildirdi.
Emniyet birimlerinin çalışmaları sonucu bin 261 sahtecilik olayıyla ilgili 1.545 kişi hakkında yasal işlem yapıldığını ifade eden Müftüoğlu, uyuşturucu maddelerle ilgili 65 olayda 60 kişinin tutuklandığını ve 95 kilo 857 gram çeşitli uyuşturucu madde elde edildiğini söyledi.
Müftüoğlu, Atatürk Havalimanı yolcu salonu gümrüğünde de 11 kilo 885 gram eroin, 4 kilo 281 gram kokain, 15 bin 358 adet elektronik eşya, 7 bin 500 adet extacy hap ve 290 gram doğal elmas ele geçirildiğini, yaklaşık 44 bin kişinin görev yaptığı alanda geçen yıl 127 personel hakkında da çeşitli olaylarla ilgili disiplin ve cezai işlem yapıldığını bildirdi.
BAGAJLARA EDS SİSTEMİ KONTROL
Vali Yardımcısı Vedat Müftüoğlu, 2006 yılında iç hatlar terminalinin tamamen yenilendiğini hatırlatarak, “Bagajların yüzde 100 güvenli kontrolden geçebileceği, tomografik aletlerle 3 aşamalı kontrol gerçekleştiren EDS sistemine geçildi. 2006 yılı aralık sonu itibarıyla aynı sistem dış hatlar check-in kontuarlarından başlayarak shut altına kadar yapıldı. Özellikle birinci risk grubu diye tanımladığımız Amerika, İngiltere ve İsrail uçuşlarında bu uygulanıyordu. Şimdi artık isteyen her ülke için bu sistemde arama yapılabiliyor” dedi.
Atatürk Havalimanı'nda, “iç hatlar terminalinde büyük bir yetersizlik baş göstermeye başladığını, yıllık 7,5 milyon olan yolcu kapasitenin 8 milyonu geçtiğini” dile getiren Müftüoğlu, bu artışın devam etmesi durumunda 2007 yılı sonunda yolcu sayısının 10 milyonu geçebileceğini söyledi.
Özellikle sabah ve akşam saatlerinde alanda çok büyük yoğunluk yaşandığını, terminalin yetersiz kaldığını vurgulayan Müftüoğlu, şöyle konuştu:
“Havaalanı kapasitemiz belli. Bizim gönlümüzden geçen trafiğin artması. Ama altyapı yetersizliği var. Ben isterim ki Atatürk Havalimanı'nda 8 tane pist olsun, 300-400 uçaklık park alanı olsun. Bizim 96 park alanımız var. Uçak gövde büyüklükleri büyüdüğü için park alanı şu an 90'a düştü. Kaldı ki, bazı uçaklar bazı nedenlerle bir süre hava limanında kalmak zorunda kalıyor. Bunlar bizim operasyon yeteneğimizi güçleştiriyor.
Bizim önerimiz, Atatürk Havalimanı'nın birinci önceliği tarifeli uçuşlar olmalı ve onlara hizmet vermeli. Sabiha Gökçen Havalimanı charter uçuşlara, kargo ve diğer hizmetlere öncelik vermeli. Yetersiz kalırsa Çorlu Havaalanı devreye girmeli. Hezarfen Havaalanı da teknik alt yapısı tamamlanarak tamamen eğitim uçuşları konusunda hizmet vermeli.”
ÜÇÜNCÜ HAVAALANI İHTİYACI
Müftüoğlu, Atatürk Havalimanı'ndaki kargo taşımacılığının yüzde 85'inin yolcu beraberindeki kargodan oluştuğunu ifade ederek, bunun da ayrıca yük oluşturduğunu dile getirdi:
“Atatürk Havalimanı'nın büyüme imkanı yok. Gelişim alanında yapılaşma var. Dolayısıyla, biz devlet büyüklerine verdiğimiz bilgide 'üçüncü bir havalimanının mutlaka ileriye dönük olarak yapılması gerekiyor' diyoruz. Yapılacak havaalanı da mutlaka entegre bir ulaşım projesi ile desteklenmelidir. Bu entegre proje raylı sistem, metro, demir yolu, deniz otobüsü veya deniz yolu ulaşımını içermelidir. Bu alanda kargo hizmeti verilecekse karayolu ulaşımının da dikkate alınması gerekir. Bu havaalanı 15-20 yıl sonraki ihtiyaçları dikkate alınarak yapılmalıdır.”
“İstanbul'a yapılması düşünülen üçüncü hava alanı için öngörülen bir yerin olup olmadığına” ilişkin bir soru üzerine de Müftüoğlu, şunları kaydetti:
“Buna Ulaştırma Bakanlığı, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü ve Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü karar verecektir. Böyle bir çalışma yapıldığını, sayın başbakanımıza sunulmak üzere 5-6 yer tespit edilerek önerildiğini biliyorum. Bu tip yatırımlar tabii rantı beraberinde getirdiği için o çevredeki fiyatların çok yükselmesini önlemek amacıyla gizli tutulduğunu tahmin ediyorum. Ama bugün başlansa birkaç yıl sürecek inşaatlar bunlar. İleriyi düşünerek bunun yapılmasını arzu ediyoruz. Çünkü Atatürk Havalimanı ile ilgili size verdiğim yolcu ve uçak sayıları 2015 yılı hedefleri olarak gösterilen rakamlardır. Biz bu hedefleri 8-9 yıl önce yakalamış durumdayız.”