Ä°stanbul'a 3. köprü gündemde deÄŸil

Güncelleme Tarihi:

İstanbula 3. köprü gündemde değil
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 30, 2003 00:00

UlaÅŸtırma Bakanı Binali Yıldırım, Ä°stanbul'a 3. köprünün ÅŸu anda gündemlerinde olmadığını belirterek, ''Ä°lde araçları taşıyan sistemler yerine, insanları taşıyan sistemlere öncelik vermek gerekiyor. BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi Projesi de bunu saÄŸlıyor'' dedi.Yıldırım, ''BoÄŸaz'a 3. köprü ve BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi'' konularında yaptığı açıklamada, tüp geçitle ilgili ihale sürecini baÅŸlattıklarını ve 9 Haziran 2003 tarihi itibariyle teklif için davetiye gönderdiklerini bildirdi. Ekim ayında tekliflerin toplanacağını ve yıl sonuna doÄŸru da tüp geçidin temelini atacaklarını anlatan Yıldırım, ''Dolayısıyla ÅŸu anda köprü gündemimizde deÄŸil. Köprüyle ilgili bakanlığımızın bir çalışmasıda yok. Karayolları'nın, çok uzun zamandan beri köprü çalışması var. Ama bu çalışma çok eskiden beri çeÅŸitli güzergahlarda deneniyor, etütleri yapılıyor. Onların da bunun ötesine geçen bir çalışması yok. Ä°stanbul için öncelikli proje BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi'' diye konuÅŸtu. UlaÅŸtırma Bakanı Yıldırım, Ä°stanbul'da amaçlarının toplu ulaşıma yönelik yatırımlara öncelik vermek olduÄŸunu ifade ederek, ÅŸunları kaydetti: ''Ä°stanbul'da araçları taşıyan sistemler yerine, insanları taşıyan sistemlere öncelik vermek gerekiyor. Tüp geçit de bunu saÄŸlıyor. Ä°stanbul hızla büyüyen büyük bir metropol. Dolayısıyla 3. köprü de ileride ihtiyaç olarak Ä°stanbul için gelebilir.     Ama ÅŸu anda aciliyet açısından bakılırsa, tüp geçidin önceliÄŸi var. Åžu anda ulaşım ana planı hazırlıkları yapılıyor. Bu çalışma tamamlandığında hem Ä°stanbul, hem de ülke geneli için ulaşım öncelikleri ortaya çıkacak.''      BOÄžAZ TÃœP GEÇİŞİ PROJESİ BoÄŸaz Tüp GeçiÅŸi (Marmaray) Projesi, demiryolu BoÄŸaz tüp geçiÅŸi inÅŸaatı ile Gebze-HaydarpaÅŸa ve Sirkeci-Halkalı banliyö hatlarının iyileÅŸtirilmesi aÅŸamalarından oluÅŸuyor. Ä°stanbul BoÄŸazı'nın altından geçen bir demiryolu tüneli ile Asya ve Avrupa Yakaları'nı birbirine baÄŸlayacak olan projede, hat Yedikule'de yeraltına girerek, Yenikapı ve Sirkeci yeraltı istasyonları ile devam edip BoÄŸaz'ın altından geçerek Ãœsküdar yeraltı istasyonuna baÄŸlanacak ve SöğütlüçeÅŸme'de yüzeye çıkacak.  Sirkeci ve Ãœsküdar'da 2 ara istasyon yer alacak, Yedikule, Yenikapı, Sirkeci ve Ãœsküdar'da olmak üzere de toplam 4 yeni yeraltı istasyonu yapılacak. Bu hat 13.5 kilometre uzunluÄŸunda olacak.   Batırma tüp tünel 2 ayrı tüp içerecek ve deniz yatağına en az 2 metrelik bir kaya koruması ile tamamen gömülecek.  Proje kapsamında Anadolu Yakası'nda Gebze'den SöğütlüçeÅŸme'ye kadar, Avrupa Yakası'nda da Yedikule'den Halkalı'ya kadar banliyö hatları iyileÅŸtirilecek.   Proje ile Ä°stanbul metro sistemine, ÅŸehirlerarası trenlere ve Yenikapı-Atatürk Havalimanı hafif raylı sistemine entegrasyon ile yolcu aktarım seçenekleri saÄŸlanacak.  Marmaray ile Avrupa Yakası'nda Halkalı'ya, Anadolu Yakası'nda da  Gebze'ye kesintisiz, modern ve yüksek kapasiteli bir banliyö hattı sistemiyle baÄŸlanacak. Böylece iki yaka arasında kesintisiz ve rahat  ulaşım olanağı sunulacak.   Marmaray, 2 dakika aralıklarla iÅŸletilecek trenlerle saatte 2 yönde 150 bin yolcu taşıma kapasitesine sahip olacak.  Projeyle, mevcut köprülerdeki araç trafiÄŸi ve yolculuk süresi kısalacak, Ä°stanbul'un tarihi dokusunun bulunduÄŸu bölgedeki araç trafiÄŸinin olumsuz etkileri ve hava kirliliÄŸi azalacak, her gün yaklaşık 1 milyondan fazla kiÅŸinin yolculuk süresi kısalacak.  Yaklaşık 2.5 milyar dolar maliyeti olan ve inÅŸaat çalışmalarına 2004 yılında baÅŸlanarak 2008'de iÅŸletmeye geçilmesi planlanan projenin BoÄŸaz geçiÅŸi bölümünü, Japonya Uluslararası Ä°ÅŸbirliÄŸi Bankası (JBIC) finanse edecek.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!