Güncelleme Tarihi:
İstanbul Büyükşehir Belediyesinin iştiraki İstanbul Ulaşım Haberleşme ve Güvenlik Teknolojileri Anonim Şirketinde (İSBAK) çalışan Mahmut Çetin, Ali Maytap, Erhan Yılmaz, Metin Koç ve Hasan Salih Postallı'nın "Termal Yaya Algılama Projesi" adını verdikleri çalışma kapsamında geliştirdikleri sistem, yayaların yolun karşısına geçmek için butona basıp araçlara kırmızı ışığın yanmasını beklemesine son veriyor.
TERMAL LAMBA BÖYLE ÇALIŞIYOR / Foto Galeri
Karşıya geçmek için bekleyen yolcular, trafik lambasına yerleştirilen termal sensör sayesinde algılanıyor ve yaya, karşıya geçene kadar araçlara yeşil ışık yanmıyor. Termal trafik lambası sayesinde sürücüler de yol kenarında yaya olmadığında kırmızı ışıkta beklemeyerek zaman kazanıyor.
Söz konusu proje, Bursa Büyükşehir Belediyesi tarafından 8-10 Mayıs'ta Merinos Park'ta düzenlenen 4'üncü Bilim Şenliği kapsamında "mucit" kategorisinde birinciliğe layık görülerek, mühendislere 10 bin lira ödül verildi.
Mahmut Çetin, yaya geçitlerinde düzenleme sağlama fikriyle yola çıkarak bu projeyi hayata geçirdiklerini söyledi.
Mevcut trafik sistemlerinde butona basıp karşıya geçmek için belli bir süre beklemek gerektiğini anlatan Çetin, şunları kaydetti:
"Sistemimiz, yaya butonu veya süreli sistemin dezavantajlarını ortadan kaldırmaya yönelik yenilikler içeriyor. Örneğin; karşıya geçmek isteyen yaşlılar, görme engelliler, butonu bilmiyor ya da göremiyor. Çocuklar yola atlayıp tehlikeli bir şekilde karşıya geçmeye çalışabiliyor. Sistemimizde, trafik lambasının yukarı tarafında termal bir sensör var. Termal sensör, yayaların orada olduğunu anlıyor ve karşıya geçmesi için araçları durdurup yayaların geçmesine izin veriyor. Aynı zamanda bu yayalar karşıya geçene kadar onları takip ediyor ve yaya karşıya geçmeden araçlara yeşil ışık yakmıyor. Bu sayede yayalar güvenli bir şekilde karşıya geçiyor."
"25 dolara termal sensör sistemi"
Çetin, termal sistemlerin çok pahalı olduğunu dile getiren Çetin, yeni sensör teknolojileriyle ilgili araştırma ve geliştirme çalışmaları sayesinde bu sistemi 25 dolara mal edebildiklerini aktardı.
Mahmut Çetin, ayrıca "Sistem sayesinde gece ya da günün herhangi bir saatinde kavşaktan yaya geçişi olmayacağı zaman araçların durmasına gerek kalmıyor. Böylece sürücüler hem yakıt hem de zamandan kazanacak" ifadesini kullandı.
Proje çalışmalarına 3 ay önce başladıklarını belirten Çetin, "İnsanlara ne tür kolaylıklar sunabiliriz, nelere ihtiyacımız olacak, yayaları ölçmek için hangi sistemlerle en iyi sonucu elde edebiliriz düşüncesiyle araştırma yaptık. Sistemin mantığını geliştirip prototipleriyle testlere başlayacağız" dedi.
Çetin, sahada uygulamasını gördükten sonra üretime geçmek istediklerine değinerek, "Sürekli yaya geçişi olduğunda araçlar çok fazla beklemeyecek. Yayalar bekleyecek, araç yoğunluğu ve yaya yoğunluğu optimize edilerek en az bekleme süresi sağlanmış olacak, hem yayalar hem de sürücüler için en iyi ve hızlı trafik akışı sağlanacak" diye konuştu.