Güncelleme Tarihi:
Prometheus Danışmanlık şirketi tarafından özel, devlet ve yurt dışında üniversitelerden 2007 yılında mezun olan ve İstanbul'da iş arayan gençler arasında “Gençler ve İşsizlik” konulu bir araştırma yapıldı.
Kasım-Aralık 2007 ile Ocak-Şubat 2008 dönemini kapsayan araştırma ile lisans mezunu, 27 yaşın altında olan, aktif iş arayan ve okul sonrası hiç deneyimi olmayan 300 kız ve 300 erkekle görüşülerek, iş arama profilleri ve beklentileri belirlendi.
Prometheus Danışmanlık Genel Müdürü Yücel Atış, gençlerin yüzde 37'sinin iş dünyası ile okuldayken tanıştığını belirtiyor. Bu gruptaki gençler, daha hızlı iş buluyor. İş dünyası ile tanışmayı okulun bitişine bırakanların ise iş dünyasına uyum sağlama, görüşme alma ve iş bulma hızı çok daha düşük gözüküyor.
“NE İŞ OLSA YAPARIM”
Araştırmada “Ne kadar süredir aktif iş arıyorsunuz?” sorusuna; gençlerin yüzde 10'unun “12 aydan fazla”, yüzde 18'inin “8-12 ay arası”, yüzde 25'inin “6-8 ay arası”, yüzde 26'sının “4-6 ay”, yüzde 15'inin “2-4 ay” ve yüzde 6'sının “0-2 ay” yanıtı verdi.
Gençlerin yüzde 53'ü 6 aydan fazla süredir aktif iş arayışında. Bu da özellikle 2007 yılının ikinci altı ayında şirketlerin eleman almak konusunda muhafazakar olduklarını gösteriyor. İş bulma süreci uzadıkça aktif iş arayan sayısının artması, gençleri daha çetin bir rekabetin beklediğini gösteriyor. Gençler iş arayışında “ne iş olsa yaparım” veya “işsiz kalmaktansa bir işe gireyim” yaklaşımını taşımıyorlar.
“İMAJ ODAKLI YENİ KUŞAK”
Birden fazla seçenekli “İş arayışında şirketlerde aradıklarınız neler?” sorusuna gençlerin yüzde 62'sinin “imaj” yanıtı verdiği dikkat çekerken, “ücret paketi” diyenlerin yüzde 55, “kariyer ve gelişim olanakları” diyenlerin yüzde 37, “çalışma ortamı” diyenlerin yüzde 28 olduğu görülüyor. Gençlerin imaj, ücret ve kariyer odaklı hayata bakışının yeni bir iş arayan kuşak ile karşı karşıya olunduğunu gösteriyor.
Gençler iş ararken öncelikle teknoloji, finans, medya&iletişim, otomotiv şirketlerini tercih ediyor. En az tercih edilen sektörler ise perakende, tekstil, sigorta, lojistik, turizm olarak sıralanıyor. En çok çalışmak istedikleri alanlar da insan kaynakları, finansman, pazarlama, ihracat, üretim; en az çalışmak istenilen alanlar ise satış, muhasebe, personel, lojistik olarak belirtiliyor.
“İSTANBULLU GENÇLER TEMBEL İŞSİZ”
Gençlerin yabancı şirkette çalışma isteği öne çıkıyor. Bu kuşakta imaj ve isim önceliğinin payı net olarak görünüyor. Özellikle geçmişte holdinglerde çalışmak yönünde olan tercihin gittikçe azaldığı gözleniyor.
Araştırmaya katılanların “İş arayışında yerli yabancı şirket tercihiniz nedir?” sorusuna yüzde 46'sı “yabancı veya yabancı ortaklı şirket”, yüzde 30'u “yerli şirket”, yüzde 24'ü “fark etmez” yanıtı verdi.
Gençlerin yüzde 70'i İstanbul'da çalışmayı tercih ediyor. Bu durum, Anadolu'daki şirketlerin nitelikli eleman çekmekte zorlandığını ortaya koyuyor.
Gençlerin iş arama sürecinde teklif alma oranları yüksek. Ancak, teklif alanların yarıdan fazlasının ilk teklifi “isim, alan, ücret nedeniyle” beğenmeyerek kabul etmediği dikkat çekiyor. İstanbullu gençlerin çoğunluğunun işe girmek konusunda acele etmediği, “seçici işsiz veya tembel işsizliği” olarak tanımlanan grupta yer aldığı belirtiliyor.