Güncelleme Tarihi:
Ali Arıduru, Isparta'daki uçak kazasına ilişkin bir soru üzerine, çalışmaların en ince ayrıntısına kadar yürütüldüğünü belirterek, “Raporun açıklanmasını Eylül'ün ortaları diye düşünüyorduk. İmalatçı firmalar da işin içinde olduğu için rapor süreci biraz uzadı. Kaza raporu bu ay sonunda açıklanacak” diye konuştu.
Uçakların modelleri yerine bakım ve denetimlerini dikkate alarak güvenlikleri konusunda fikir edindiklerini dile getiren Arıduru, Türkiye'de Isparta'daki kazada düşen uçak modeli “MD-80” serisi 15-16 uçağın bulunduğunu, bu modelin AB üyesi ülkelerin tamamına yakınında da kullanıldığını söyledi.
Geçtiğimiz günlerde İspanya, Rusya ve Kırgızistan'da da uçak kazaları yaşandığını hatırlatan Arıduru, “Görevimiz kaza olmaması için gereken tüm tedbirlerin alınmasını sağlamaktır. Bizim denetim mekanizmamızın aktif olarak işlemeye başlaması 2004'tedir. Türkiye, SHGM'nin denetimlerinde 44 ECAC üyesi içerisinde geçen yıl en iyi denetim yapan 6. ülke oldu. Kimse bunları konuşmuyor” dedi.
IRAK'TAKİ UÇAK KAZASI
Ali Arıduru, geçen yıl Türkiye'den kalkan Aeriantur Havayolları'na ait Antonow tipi uçağın, Irak'ta düşmesi sonucu hayatını kaybeden yolcu yakınlarının bilgi kirliliği nedeniyle davalarını Türkiye Ulaştırma Bakanlığı ve SHGM aleyhine açtıklarını belirtti.
Arıduru, şöyle devam etti:
“Kazanın yaşandığı yer Irak, Moldova tescilli, imalatçı firma ise Ukrayna-Rusya karışımı. Yolcu yakınlarının avukatlarına doğru yolu bildirdik. Maksat netice almaya dönük değil, siyasi bir linçe dönüştü. Bu konuda ana muhataplar Moldova Hükümeti, Moldova Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, taşıyıcı şirket ve sigorta şirketi. 'Davalarınızı müteselsilen bunlara açın' önerisinde bulunduk. 'Uluslararası alanda biz sizin açtığınız davaları hızlandıracağız' dedik. Ama uçakta bulunan şirketin işçileri de dahil bize dava açtı. Dışişleri Bakanlığı boyutunda girişimde bulunduk. Irak'taki kazada hayatını kaybedenlerin zararlarının tazmini için Türkiye'de sözünü ettiğimiz şekilde dava açsınlar. Tazminat kararı verilirse bu bizi, Moldova uçaklarına el koymaya kadar bir çok yasal tedbiri almaya götürebilir.”
Uçak kazası sonrasında rapor içeriğinin tazminatların belirlenmesinde önem taşıdığını ancak uluslararası düzenleme gereği hayatını kaybeden her yolcu için 100 bin SDR'ye (yaklaşık 175 bin dolar) kadar sigorta garantisi öngörüldüğünü anımsatan Arıduru, bu rakamın kişinin sosyokültürel yapısına göre artabileceğini anlattı.
EKONOMİK HAVAALANLARI
Ali Arıduru, bir başka soru üzerine Ulaştırma Bakanlığının hava yolu işletmelerinin petrol fiyatlarındaki artıştan en az seviyede etkilenmesi için kısa süre önce havaalanında iç hat konma, konaklama, aydınlatma ve yolcu servis hizmet bedellerinde indirim yapılması şeklinde başlatılan “ekonomik havaalanı” uygulamasını hatırlattı.
Arıduru, “DHMİ'nin işlettiği havaalanlarının 4'ünde temel giderleri sıfırladık. Süleyman Demirel, Nevşehir-Kapadokya, Bursa-Yenişehir ve Tekirdağ Çorlu Havaalanlarında. Petrol ile ilgili sıkıntılar olunca 22 tane alanı aynı kapsama aldık. Sabiha Gökçen'de net yüzde 25 indirime gitti” diye konuştu.
Arıduru, Bakan Yıldırım'ın girişimiyle Maliye Bakanlığının uçak alımlarındaki KDV oranını yüzde 18'den yüzde 1'e düşürdüğünü de kaydetti.
“THY, BOSNA HAVA YOLLARINI BÜYÜK İHTİMALLE ALACAK”
Arıduru, “Dünyada yaşanan krizin Türkiye'yi nasıl etkileyeceği” yönündeki bir soruyu şöyle yanıtladı:
“Dünyadaki kriz yüzünden Türkiye'de şirket batması beklemiyoruz. Şirket evlilikleriyle bu sürecin aşılacağını düşünüyoruz. Şirket yakınlaşmalarını da yakından takip ediyoruz. Şu anda bize bu konuda gelen bilgiler var ama isim ve sayı bildiremeyiz. Bu ekonomik koşullar Türkiye'de şirketlerin birbirleriyle ortaklığı ile ya da küçük şirketlerin bir araya gelmesiyle aşılabilir ama bizde batma ihtimali görmüyorum. Bırakın batmayı, Türk Hava Yolları az kalsın Avusturya Hava Yolları'nı satın alıyordu. Direkten döndük, müthiş bir şey olacaktı. Ama THY, Bosna Hava Yollarını büyük ihtimalle alacak.”
Anadolujet'in ikramlarına ve kalkışlarda rötar yaşandığına ilişkin şikayetler bulunduğuna dikkat çekilmesi üzerine Arıduru, Anadolujet'in THY'nin alt markası olduğunu ve düşük ücretli taşımacılık yaptığını ifade etti. Bu nedenle Anadolujet uçaklarında ikram yapılmamasının yadırganmaması gerektiğini kaydeden Arıduru, rötar şikayetlerinin ise yapılan düzenlemeler sonucu azaldığını söyledi.