Ä°ÅŸleri duvara resim yapmak

Güncelleme Tarihi:

Ä°ÅŸleri duvara resim yapmak
Oluşturulma Tarihi: Kasım 22, 2003 00:00

Ä°nsanoÄŸlunun ilk sanat etkinliklerinden biridir duvar resimleri. Son zamanlarda barların, kafelerin duvarlarına mekanı canlandırmak, manzarasız evlere manzara kazandırmak, inÅŸaat alanlarını görsel kirlilikten kurtarmak için yapılıyor. Erdem Karavit, Adem BaÅŸpınar ve Zekeriya Çakmak bu konuda iddialı. Yedi yıldır bu iÅŸle para kazanıyorlar. Duvarlarına resim yaptıkları mekan sayısını bile hatırlamakta zorlanıyorlar. Pano ve Viktor Levi Åžarap Evleri, Salamis Bay Conti, Belconti Hotel ve Hürriyet Dokümantasyon Merkezi duvarları yaptıkları iÅŸlerden sadece birkaçı.Erdem Karavit (27), Adem BaÅŸpınar (28), Zekeriya Çakmak (29) iyi bir üçlü. Ãœniversite yıllarından beri duvar resimleriyle mekanlara yeni bir kiÅŸilik katıyorlar. Yedi senedir bu iÅŸten para kazanıyorlar. Birbirlerini ise neredeyse 15 senedir tanıyorlar. Üçü de Mimar Sinan Ãœniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü'nden mezun. Ä°lk iÅŸleri ÅŸu anda yerinde baÅŸka resim bulunan KabataÅŸ Lisesi'nin karşısındaki Ortaköy Åžark Duvarı'ydı. O dönemde birçok klibin çekimi için kullanılan bu duvar üç arkadaşın bundan sonra yapacakları iÅŸlerin önünü açtı. Erdem Karavit ‘‘Biz var olmayan bir gerçeÄŸi varmış gibi gösteriyoruz yani bir tür yanılsama saÄŸlıyoruz. Birebir resimleri duvara geçirmiyoruz. Ä°ÅŸimiz atmosferi bütünlemek. Bilinen resimlerin içindeki figürlerden çıkardığımız veya eklediÄŸimiz ayrıntılardan esinlenebiliyoruz’’ diyor. EMEĞİMÄ°Z BOÅžA GÄ°TTÄ°Grup, duvar resmi yapılması istenen yere hangi resmin uygun olacağına mekan sahipleriyle birlikte karar veriyor. Kaynakları bulmak ve duvara uygun olabilecek resmin eskizlerini yapmak onlara ait. Çünkü yanlış anlaşılmalar yüzünden ağızları birkaç kere yanmış. Bunun en güzel örneÄŸi daha ikinci iÅŸleri olan Kıbrıs'taki Salamis Bay Conti Oteli'nin boÅŸ duran duvarları. ‘Bu otele toplam 60 tane resim yaptık. Salamis Harabeleri'nin resmini kendimiz uyarladık. Lobiye, diskoya, tavanlara. Bizden bir de Yunan köşesi oluÅŸturmamızı istediler. Biz de bu köşeye Atina'daki Partenon Tapınağı'nı çizdik. Otel yetkilileri, savaÅŸtığımız bir ülkenin tapınağını nasıl çizersiniz, diye bize çıkıştı. EmeÄŸimiz, vaktimiz boÅŸa gitti’’ diyor Adem BaÅŸpınar. Üçünün resim alanındaki bu yeteneklerinin kendilerine iÅŸ saÄŸlamaktan baÅŸka getirileri oldu bu arada. ÖrneÄŸin askerlik yaparkan, sabah içtimalarına katılmadılar, diÄŸer askerler kadar nöbet bile tutmadılar. Erdem Karavit, askerliÄŸini kısa dönem Ankara Kara Harp Okulu'nda yaptı. Zamanı komutanlarının uygun gördüğü yere resim yapmakla geçti. 200 metrekarelik bir duvara KurtuluÅŸ Savaşı'ndan bugüne kadar geçen süreyi anlatan bir resim yaptı. Adem BaÅŸpınar ise Mamak'ta yaptığı askerlik boyunca nöbet bile tutmadı. Hatta sekiz ayın sonunda yetiÅŸtiremediÄŸi resimler bile kaldı: ‘‘Generalin yemek odasına, spor salonuna ve daha birçok yere hatırlayamadığım kadar resim yaptım. Disk atan antik dönem atletlerinden Süreyya Ayhan'a kadar... Tershaneye de KurtuluÅŸ Savaşı kompozisyonu çizdim. Resimleri çizerken binbaşılarla anlaÅŸamadığım zamanlar oldu. Sırf itiraz etmek için itiraz ediyorlardı’’ diyor.Zekeriya Çakmak ise Ankara Kara Kuvvetleri Komutanlığı'nda tuval resimleri yaptı ve diÄŸer askerlere resim dersleri verdi. ‘‘En kebap askerliÄŸi ben yaptım’’ diyor gülerek.BÄ°R KAPI ÇİZDÄ°K HERKES DUVARI KAPI SANIP ZORLAMAYA BAÅžLADIn Duvar resminin en büyük özelliÄŸi resmin çizildiÄŸi mekanla bir bütün olarak gözükmesidir. ÖrneÄŸin resmin içine bir pencere çizdiÄŸiniz zaman sanki gerçekten orada pencere varmış gibi gözükmesi gerekir. Bir keresinde boÅŸ bir duvara orada kapı varmış gibi göstermemizi istediler. Sonra oraya bir de kapı tokmağı koydular. Herkes sırayla duvarı kapı zannedip zorlamaya baÅŸladı. Amacımız da buydu zaten. n Åžu anda Galatasaray'da açılacak beÅŸ katlı bir bar için bir buçuk aydır çalışıyoruz. Bombalı saldırıda binanın içi zarar görmedi. Burada 73 pano var. Yaklaşık 160 metrekare duvara denk geliyor. Her kat farklı bir dönemi yansıtıyor. Barok dönemi, Rönesans dönemi gibi. Mesela burası için toplam 50 kilo boya kullandık. Bunlar metal boyalar. Çok fazla tutmuyor. Bunu Kadıköy'deki Victor Levi için yaptık. Çok vaktimizi aldı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!