Güncelleme Tarihi:
IBM, şirketlerin işleri içindeki tüm kesimleri etkileşime sokacak yeni bir kavramı ortaya attı, e-business. Bu, internetin de üzerine çıkan bir kavram. Müşteriler çalışanlar, satıcılar ve tedarikçiler intranet, extranet ve internet yoluyla birbirine bağlanıyor.
E-business kurum ve kişilerin iş yapış biçimini baştan aşağı yeniliyor.
İnternet çok güçlü bir iletişim aracı. Bunun ötesinde internet işlerin yürütüldüğü, rekabet avantajı sağlanan ve gerçek büyüme elde edilen bir ortam haline geldi. Çünkü herkesin her türlü işlemi gerçekleştirebileceği bir araç olarak ortaya çıktı.
Yani şirket içinde çalışanların aralarında gerçekleştirdikleri işlemler ya da bir tedarik zinciri üzerindeki üretici, distribütör, bayi ve tüketici arasındaki işlemler. Buna, devlet ve halk, öğretmen ve öğrenci, doktor ve hasta arasındaki tüm süreçler de eklenebilir.
Dünyanın en büyük bilgi teknolojisi şirketlerinden IBM, bu aşamada yeni bir kavramı ortaya çıkarıyor; e-business (e-iş). IBM Türk Danışman İletişim Uzmanı Gül Deriş'le e-business konusunda söyleşi yaptık.
YENİ BİR DÜZEN
E-business nedir?
E-business internet demek değil. Onun üzerine çıkan bir kavram. Kritik iş süreçlerini o iş sürecine dahil olan tüm kesimlere, yani müşteriler çalışanlar, satıcılar ve tedarikçilere intranet, extranet ve internet yoluyla bağlayan bir düzen. E-business kurum ve kişilerin iş yapış biçiminde köklü bir değişiklik demek. IBM'in şu anda doğmakta olan internet ekonomisi içinde kendini belirlediği stratejik rota. Kuruluşların bu yeni oluşum içindeki yerlerini alabilmesi iş süreçlerini e-business'a dönüştürmelerine bağlı. Geleceğin dünyası, işlerini e-business'ın olanaklarını kullanarak yapan, bu hıza ve gelişmeye ayak uyduran kurumların olacak. Bu bir hayatta kalma şartına dönüşecek.
E-business iş süreçlerini nasıl dönüştürecek?
Bu sürecin üç halkası var. Birincisi, e-business müşteri ilişkilerinin yönetimini sağlayacak. Bundan kuruluşların kendileri için en karlı müşterileri belirlemesini, seçmesini, kazanmasını ve elinde tutmasını anlıyoruz. İkincisi tedarik zincirinin yönetimini sağlayacak. Doğru ürünün, doğru yere, doğru zamanda ve en düşük maliyetle teslim edilmesine imkan verecek. Üçüncüsü, e-business'la sık sık karıştırılan fakat onun yalnızca bir alt kümesi olan e-commerce (e-ticaret) alanında kuruluşların daha kişiye özgü ve yüksek kaliteli bir alışveriş ortamı yaratmalarını sağlayacak.
FIRSATI YAKALAYIN
E-business ile yakalanan fırsatlar nedir?
E-business uygulaması halen yapmakta olduğunuz şeyleri daha kolay yapmanızı sağlayacak bir araç. Düşük maliyet demek.
Örneğin şubeden şubeye gerçekleştirilen bir işlem bir bankaya 1.07 dolara mal olurken aynı işlem internet üzerinden 1 cent'e mal oluyor. Müşterilerinizin online olarak bir hesaptan diğer hesaba para aktarması, sizden sipariş ettiği malın sevkiyatı ile ilgili son durumu anında görebilmesi, yakınındaki dükkanlarda bulamadığı malı internete girip satın alması... Bunların tümü bir uygulamanın ötesinde şeyler ifade ediyor. Daha iyi hizmet, daha fazla ve daha iyi seçim şansı gibi.
Bu fırsatlar nasıl sağlanacak?
Öncelikle planlama gerekiyor. İşte IBM burada devreye giriyor. IBM'in vizyonu e-business. IBM hem müşterilerinin yaptığı işlerle ilgili bilgi birikimine sahip, hem de e-business'in tüm potansiyelini devreye sokacak çözümleri tasarlayacak, uygulayacak ve ayakta tutacak beceri ve kaynakları var. (www.ibm.com/e-business)
E-business fırsatları
E-TİCARET
Online alışveriş en çok bilinen e-business fırsatı. IDC/LINK araştırmasına göre 2001’de e-ticaret bugünkünün 20 katı olacak. IMB'in Net.commerce çözümü birçok küçük ve büyük ölçekli şirketin milyonlarca dolar kazanmasını sağlıyor. E-ticaretin çok daha büyük gelecek vaad eden boyutu business-to-business yani bir firmanın başka bir firmayla yaptığı e-ticaret.
EXTRANET
İnternete dayalı müşteri hizmetleri yalnızca müşterilerin değil, hissedarların memnuniyetini de artırıyor. Müşteri sizi aradıktan sonra 15 dakika hatta bekletip zaman harcatmak dönemi bitiyor. Onun yerine online olarak doğrudan kendi bilgilerine ulaşma olanağı veriliyor. Bu uygulama müşteriye zaman, şirkete ise para kazandırıyor.
İNTRANET
Anlamı şirket çalışanları tarafından ve şirket içinde kullanılan e-business uygulaması. E-mail insanların birbirleriyle daha verimli çalışmaları konusunda e-business sistemlerinin sağlayabileceklerinin yalnızca küçük bir parçası. Şirketler artık yeni çözümler sayesinde elemanları, tedarikçileri, bayileri ve müşterileriyle ilişkilerine yeni bir boyut getiriyorlar.