A.A
Oluşturulma Tarihi: Aralık 28, 2009 11:41
Zihinsel öğrenme yetersizliği olan bireyleri, iş ve mesleğe hazırlayan meslek kursları öğrencileri iş hayatına hazırlıyor.
İzmir'de orta düzeyde zihinsel öğrenme yetersizliği olan bireyleri, iş ve mesleğe hazırlamak amacıyla meslek kurslarının düzenlendiği Bornova Hasan Tahsin İş Okulu öğrencileri, çeşitli iş yerlerinde staj yaparak hayata atılıyor.
Özel eğitimden sorumlu İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Halis Köse, sunulan staj imkanının öğrencilerin hayatında önemli bir yeri olduğunu, belediye, tekstil atölyesi, kafe gibi yerlerde insanlarla iç içe yaşamanın ve bir işi yapabilmenin, gençleri son derece olumlu etkilediğini söyledi.
Staj sonrası bazı öğrencilerin iş yerinde kadrolu olarak çalışmaya devam ettiğini kaydeden Köse, şunları anlattı:
“Bu gençlere daha fazla iş imkanı sunulmalı. Toplumda genel ve yanlış bir düşünce var, zihinsel engellilerin saldırgan ve zarar veren olduğu yönünde. Çocukların bu durumu ruh hastalıklarıyla karıştırılmamalı. Zihinsel engellileri 'deli, saldırgan, tehlikeli' olarak düşünenler var. Bunlara en iyi cevap bu çalışan gençler. Bazı işverenler de bu korku var. 'Onlarla kim uğraşacak' deyip, staj yapması için bile izin vermiyorlar. Oysa uğraştırmıyorlar ve çoğu insanın yapmaya gocunduğu evrak dağıtımı, çay servisi gibi işleri mutlulukla yapıyorlar. Kendilerine verilen işe son derece bağlılar ve çalışkanlar.”
Köse, toplumun engellileri yeterince tanımadığını belirterek şöyle devam etti:
“Bir görme engellinin koluna girersiniz, korkmadan. Bir işitme engelliye beden dilinizi kullanarak bir şey anlatmaya çalışırsınız, korkmadan. Bir bedensel engelliyle konuşursunuz, korkmadan. Ya bir zihinsel engelliyle karşılaştığınızda... Bu gençler toplumla iç içe olduğunda mutlu oluyor. Bir şey başarmak onlar için dünyanın en mutluluk verici şeyi. Özgüvenleri gelişiyor. Çünkü onlar hep geri plana atılmış ve bir iş yapamaz gözüyle görülmüş.”
Gençlerin daha çok bahçe işleri, basit kaynak onarım, evrak kayıt, mühür, evrak dolaşımı, fotokopi çekimi, kafeterya ve restoranlarda servis elemanı veya mutfakta yardımcı eleman, basit montaj, poşet ambalaj imalatı gibi işlerde görev alabildiği belirtildi.
Bazı işverenlerin, staj sırasında iş yerlerindeki uyumunu ve başarısını gördüğü bu gençlere mezuniyet sonrası iş imkanı sunduğu kaydedildi.
İŞİNE BAĞLANDI, BIRAKAMIYOR
Stajını Karşıyaka Belediyesi'ne ait bir kafede yapan 17 yaşındaki Ömer Serhat Orgun, staj süresinin dolmasına ve okuldan mezun olmasına rağmen kafedeki işine devam ediyor. Yetkililerin, kendini daha iyi hissetmesi nedeniyle işten uzaklaştırmadığı Orgun, çalışmaya devam etmek istediğini söyledi. Orgun, kafeye gelen müşterilerle iyi anlaştığını, kendisiyle sohbet etmek için bile kafeye gelenlerin olduğunu ifade etti.
Orgun'un annesi Günay Orgun da işe başladıktan sonra oğlunda olumlu değişiklikler gözlediğini anlatarak, işini kaybetmekten korkan oğluna sahip çıkılmasını istedi.
Okulun 3. sınıf öğrencisi 21 yaşındaki Okan Toprak da okulda atölyede gördüklerini uyguladıklarını, çalışırken zorlanmadığını, Okuldan sonra da çalışmaya devam etmek istediğini söyledi.
TOPLUMU BİLİNÇLENDİRMEK İÇİN PROJE HAZIRLADILAR
Hasan Tahsin İş Okulu, İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile “Zihinsel Engellilerin İstihdamında Toplumu Bilinçlendirme Projesi” hazırladı.
Proje toplumun özellikle işveren kesimini, zihinsel engelli bireylerin de yapabilecekleri birçok iş kolu olduğu konusunda ikna etmeyi amaçlıyor. İşe yerleşen öğrencilerin kendilerinde, ailelerinde ve işverenlerinde meydana gelen olumlu değişiklikler hakkında toplumun bilgilendirilmesi de hedefleniyor.
Okul, 15–21 yaş arasındaki öğrencilere nitelikli iş eğitimi ortamı sağlamayı, mevcut istihdam alanlarını geliştirerek ve yeni istihdam alanları yaratarak zihinsel engelli gençlerin bağımsız ve üretken bireyler olarak toplumla entegrasyonlarını hedefliyor. 4 yıllık okulda öğrenciler, hem akademik eğitim hem de iş eğitimi alarak hayata hazırlanıyor.