Oluşturulma Tarihi: Ağustos 05, 2005 00:00
İnternet üzerinden alışveriş hem büyük bir kolaylık ve konfor sağlıyor, hem de kredi kartı bilgilerini vermek gerektiğinden kullanıcılarda huzursuzluk yaratıyor.Güvensizlik sadece bize özgü bir durum değil. BBC
haber servisinin yayınladığı bir araştırmaya göre İngiltere’deki internet kullanıcılarının 10’da dokuzu internet alışverişinde kredi kartı bilgilerini vermekten rahatsız. Visa’nın Avrupa genelinde yaptırdığı bir başka araştırmaya göre de kullanıcıların sadece yüzde 5’i elektronik ticarete güven duyuyor. ABD’de FBI ile ortaklaşa faaliyet gösteren bir İnternet Suçları Şikayet Merkezi var. 2004 raporuna göre, gelen şikayet oranında bir önceki yıla nazaran yüzde 66.6’lık artış var. Şikayetlerin yüzde 5.4’ü kredi kartı kullanımından doğan sorunlarla ilgili. Aynı rapor, erkeklerin internette kadınlara oranla daha fazla maddi kayba uğradığını ortaya koyuyor. Türkiye hakkında bu kadar detaylı rakamlara ve araştırma sonuçlarına ulaşmak şimdilik mümkün değil. Ancak yeni uygulamaya konan bir sistem sayesinde, internetten alışveriş yaparken gönlümüz daha rahat olacak. Visa ve Mastercard, internet üzerinden satış yapan sitelere yeni güvenlik standartları getirdi. Artık tüm bu siteler, Visa ve Mastercard’ın yetkili kıldığı güvenlik firmalarına denetim yaptırmak zorunda. Söz konusu standartlara uymayan sitelerle çalışan bankalar, Visa ve Mastercard’a ceza ödemek zorunda kalacaklar.Bu yeni sistem mevcut güvenlik önlemlerine ek bir güvenlik formülü getirmiyor aslında. Ancak şimdiye kadar internet sitelerinin iyi niyetine bırakılan güvenlik önlemlerinin doğru işleyip işlemediğini denetleme zorunluluğu getiriyor. Yeni güvenlik standartlarını ilk uygulamaya başlayan e-ticaret sitelerinden biri Hepsiburada.com. Genel Müdürü Oğuz İşiten, kendilerinin yılda dört kez denetleneceğini anlatıyor. Türkiye’de de temsilciliği bulunan Qualys adlı bir güvenlik firması ile anlaşmışlar. Şirket dışarıdan sistemlerine girerek, özel bir denetleme yazılımı sayesinde güvenliklerinde bir delik olup olmadığını saptayacak. Denetlemeyi geçen sitelere sertifika verilecek. Oğuz İşiten ile kısa bir sohbet yaptık. Sizden kredi kartıyla alışveriş yapanlara nasıl bir güvenlik garanti ediyorsunuz?- Önemli olan müşteri bilgilerinin gizli kalması. Bizde sadece bir kişinin kart numarasını görme yetkisi var. O da son üç rakamını göremez, şifreyi göremez. Bilgisayarda yaptığı her hareket kayda geçer. Herhangi bir kötü niyet söz konusu olsa bile, bunu kimin yaptığını hemen tespit edebiliriz. Bir de dışarıdan gelebilecek saldırılar var. Buna karşıda firewall denilen bir program kullanıyoruz. Daha pek çok güvenlik önlemi var. Şimdi bu yeni standart sayesinde bizim bütün bu önlemleri doğru işletip işletmediğimiz düzenli olarak denetlenmiş olacak. Denetleme sonuçları rapor halinde bankalara gönderilecek. Türkiye’de e-ticarette güvenlik zaafları nedeniyle uğranılan zararın boyutu nedir? - Türkiye’de çok az, münferit olaylar var. Genelde dolandırıcılık müşteriye değil, mağazalara yönelik. Yani aslında dolandırılan biz oluyoruz. Mevcut yasa ve yönetmelikler tamamen müşterinin lehine, aslında olması gereken de bu, sektörün büyümesi gerekiyor. Sizden alışveriş yapanların ne kadarı kredi kartı, ne kadarı havale yöntemi kullanıyor? - Müşterilerimizin yüzde 85 i kredi kartı ile ödeme yapmayı tercih ediyor. Bunun en büyük sebebi peşin fiyatına taksitli kampanyalardan yararlanmak. Türkiye’de internet üzerinden alışveriş ne kadar yaygın? - Biz 1998 senesinden beri online alışveriş sektöründeyiz, her sene ortalama yüzde 100 büyüdüğünü söyleyebilirim. 2004 ciromuz 23.4 milyon USD iken, bu seneki bütçemiz 40 milyon USD. Telekom’un ADSL’yi yaygınlaştırmasıyla, bilgisayar kullanımının artması ile giderek büyüyen bir pazar bekliyoruz. Alışveriş yapan üyelerin yüzde 38.71 gibi büyük bir oranı büyük şehirlerin dışından geliyor. İstanbul yüzde 38.73, Ankara yüzde 10.18, İzmir yüzde 6.87, Bursa yüzde 3.12, Antalya yüzde 2.95 gibi bir paya sahip. Hepsiburada.com en çok hangi ürünleri satıyor. İnsanlar en çok hangi alışverişlerini internet üzerinden yapmayı tercih ediyor? - Uzun zaman elektronik ürünler ağırlıklı paya sahipti. En çok satılan ürünler bilgisayar ve bilgisayar malzemeleri, cep telefonu, ev elektroniği, spor malzemeleri kategorisindeki ürünler. Ancak iyi bir alışveriş deneyimi yaşamış olan müşteriler giderek tüm mağazaları kullanmaya başlıyor. Sağlık & güzellik, spor ürünleri, petshop, hırdavat gibi mağazalarımızın satışları giderek artıyor.
button