OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 03, 2003 00:00
Depremin deniz altındaki fiber optik kablolara verdiÄŸi zararla baÅŸlayan internet arızasında, çözüm tarihi bir kez daha ileri atıldı. "6 Haziran'da giderilecek" denilen arızanın, daha sonra "9 Haziran'da çözüleceÄŸi" belirtilmiÅŸti. Günlerdir yurtdışı baÄŸlantılarındaki sorun yüzünden Türk kullanıcıların maÄŸdur olduÄŸu arıza için Türk Telekom yetkililerinin verdiÄŸi yeni tarih ise 11 Haziran!Türk Telekom'un Ankara'daki merkezinden alınan bilgiye göre, deprem nedeniyle Ä°talya ile Fas arasında SMW3 kablosunda meydana gelen arızanın giderilmesine iliÅŸkin bilgiler Singapur Telekom'dan geliyor. Türk Telekom yetkilileri, Singapur'dan gelen yeni bilgiye göre "arızanın 11 Haziran'da giderileceÄŸini" belirtiyor.4 Haziran'da "arızanın neden olduÄŸu maÄŸduriyeti azaltmak için uydu üzerinden 1adetx34 ve 1adetx155 Mbps hızında yeni devreler hizmete verildiÄŸini" açıklayan Telekom yetkilileri, o tarihten bu yana yeni bir devrenin ilave edilmediÄŸini belirtti. ARIZANIN KAYNAÄžI21 Mayıs 2003 tarihinde gerçekleÅŸen Cezayir depremi sonucu, Akdeniz'in ortasından geçen ve Türk Telekom'un da hizmet aldığı fiber optik hatları koptu. Bu durum Türkiye nin dış telekomünikasyon ağını olumsuz etkiledi. Telefon ve data hatlarının bant geniÅŸliklerinde %80'e varan daralmaya neden arıza yüzünden Türk Telekom sadece karasal bakır hatlarını kullanabildi.FÄ°BER OPTÄ°K KABLO KOPUNCA...Türk Telekom'un TTnet web sitesinde "Cezayir'deki depremden dolayı, Ä°talya ile Fas arasındaki denizaltı kablolarda (SMW3) arıza meydana geldi. Bu nedenle yurtdışı internet (ABD-Sprint 622, ABD-C&W 155, Ä°ngiltere-C&W 155) hatları kesildi" açıklaması yer alıyor.Deniz altındaki fiber optik kablonun kopması, Türkiye'de TTnet altyapısı üzerinden internet hizmeti alan çok sayıda kiÅŸi ve kuruluÅŸu etkiledi. Arıza baÄŸlantının yüzde 80 oranında düşmesine neden oldu. BaÄŸlantı hızının 1.132 MBit'dan 200 MBit'a düşmesi, kullanıcıların Hotmail ve Yahoo'nun da aralarında bulunduÄŸu pek çok uluslararası siteye girmesini engelledi.SORUN, EN AZ 10 GÃœN DAHA DEVAM EDECEKTüm Ä°nternet DerneÄŸi Genel SekreteriÄ°zzet Mumcu, Cezayir'de meydana gelen depremin Akdeniz'in tabanındaki kablolarda yol açtığı hasar nedeniyle 19 günden beri yurtdışı internetbaÄŸlantılarında yaÅŸanan sorunun, en az 10 gün daha süreceÄŸini bildirdi. BiliÅŸim Muhabirleri DerneÄŸi (BMD) tarafından Polaris Plaza'da düzenlenen panelde, ''Ä°nternetin Türkiye'deki kullanıcı sorunları ve Cezayir depremi sonrasında Türkiye'nin yurtdışı internet baÄŸlantılarında yaÅŸadığı sorunlar'' ele alındı. Panelde konuÅŸan Mumcu, Cezayir'de meydana gelen deprem nedeniyle yurtdışı internet baÄŸlantılarında 19 gündür sorun yaÅŸandığını anımsattı. Türk Telekom'un olaya ilgisiz kaldığını, sorunun ortaya çıkmasından ancak bir hafta sonra açıklama yaptığını ifade eden Mumcu,ÅŸunları kaydetti: ''Sorunun çözüleceÄŸi sözüne raÄŸmen, aradan geçen 19 gün içinde hala giderilemedi. En son, '9 Haziran'da çözülecek' denilmiÅŸti. Bugün de çözüm olmadığı görülüyor. 100 kilometrelik bir kablonun tamamen deÄŸiÅŸmesi gerekiyormuÅŸ. En az 10 gün daha bu sorun devam edecek.'' Mumcu, Türk Telekom'un özellikle fiberoptik konusunda çok daha hassas olması gerektiÄŸini belirterek, ''Yurtdışı internet çıkış kapasitesinin artırılması için Türk Telekom'un alternatif hatlar üzerinden fiberoptik yatırımlarını artırması lazım. Fiberoptik hem daha ucuz, hem de daha hızlı bir teknoloji'' diye konuÅŸtu.     'AYIPLI HÄ°ZMET'    Tüketiciler BirliÄŸi Genel BaÅŸkanı Bülent Deniz de, Türk Telekom'unverdiÄŸi internet hizmetinin deprem sonrasında aksamasını ''ayıplı hizmet'' olarak gördüklerini ve bu nedenle isteyenlerin tüketici hakemheyetlerine yapabilecekleri baÅŸvurular için dilekçe örnekleri hazırladıklarını söyledi. Türk Telekom'un sadece internet konusunda deÄŸil, zam kararları ve altyapı yatırımlarının yetersizliÄŸinden kaynaklanan eksik hizmetlerinimasaya yatırdıklarını ve bu kapsamda nisan ayında yapılan zammın geri alınması için yargıya baÅŸvurduklarını anlatan Deniz, ''O süreç tamamlanmadan, Türk Telekom haziran ayında bir zam daha yaptı. Bu uygulama, hukuka ve tüketiciye saygı anlamında ilginç bir pozisyon'' dedi. Deniz, Türk Telekom'un mobil telefon firmalarıyla birlikte her ay tüketicilerden konuÅŸma dışı 2 milyar dolar fazla para tahsil ettiÄŸini savunarak, ''Cep ve sabit telefonlarda 'konuÅŸtuÄŸun kadar öde' sisteminin geçerli olması için TBMM'ye yasa teklifi verildi. Biz bu yasa teklifinin arkasındayız'' diye konuÅŸtu.     'TELEKOMÃœNÄ°KASYON HÄ°ZMETLERÄ° ÖZELLEÅžTÄ°RÄ°LMELÄ°'    Meteksan-Net Genel Müdürü Serdar Kural da, Türkiye'de internet kullanıcılarının sorunlarının çözülmesi için internetin yaygınlaÅŸtırılması ve telekomünikasyon hizmetlerinin hem özelleÅŸtirilmesi, hem de rekabete açılması gerektiÄŸini söyledi. Türkiye'de internet kullanıcısı sayısının bir araÅŸtırmaya göre 1.5-2 milyon arasında belirlendiÄŸini anlatan Kural, çok düşük olan bu sayının ülke nüfusunun yarısına ulaÅŸması gerektiÄŸini kaydetti. Â
button