Ä°ngilizler tekstil üretimini Çin’den Türkiye’ye kaydırıyor

Güncelleme Tarihi:

İngilizler tekstil üretimini Çin’den Türkiye’ye kaydırıyor
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 31, 2005 00:00

Ä°ngiliz Financial Times gazetesi, modanın hızına yetiÅŸmek isteyen Ä°ngiliz giyim ÅŸirketlerinin üretimlerini Çin’den Türkiye’ye doÄŸru kaydırmaya baÅŸladıklarını yazdı. Ä°ngiltere’nin en büyük perakendecilerinden Philip Green, ‘Çin yerine artık, Türkiye ve DoÄŸu Avrupa ile çalışıyoruz’ dedi.FINANCIAL Times, modanan hızına yetiÅŸmek isteyen Ä°ngiliz giyim ÅŸirketlerinin Çin’den Türkiye’ye doÄŸru kaymaya baÅŸladıklarını ifade etti.FT dünyada moda alanında oldukça hızlı bir biçimde yaÅŸanan yeniliklere aynı hızda cevap vermek isteyen Ä°ngiliz giyim ÅŸirketlerinin yatırımlarını Çin’den Türkiye, Hindistan DoÄŸu Avrupa’ya kaydırmaya baÅŸlamasına neden olduÄŸunu belirtti.BHS ve Arcadia’nın sahibi Ä°ngiliz perakendeci milyarder Philip Green, gazeteye yaptığı açıklamada, Aralık ayından bu yana Çin’den kopmaya baÅŸladıklarını ve pazara daha yakın olan Türkiye ve DoÄŸu Avrupa’yla çalışmaya baÅŸladıklarını kaydetti. Çin’de kalitenin çok yüksek, fiyatların da çok düşük olduÄŸunu söyleyen Green, ancak Çin’in, pazarın ihtiyaçlarına yeterince hızlı cevap veremediÄŸini ifade etti.FÄ°YATTA ÇİN LÄ°DER: AT Kearney ÅŸirketine göre de fiyatlar söz konusu olduÄŸunda Çin tartışmasız lider. Åžirkete göre bir bluzun maliyeti Çin’de 6.50 Sterlin’ken aynı bluz DoÄŸu Avrupa’da 7 Sterlin’e, Türkiye’de 8 Sterlin’e ve Ä°ngiltere’de 10 Sterlin’e mal oluyor. Ancak taliplere hızlı yanıt vermek söz konusu olduÄŸunda ise liderlik Türkiye’ye geçiyor. Bir sipariÅŸ, Çin’den denizyolu ile 22 günde Ä°ngiltere’ye ulaşırken ÅŸipariÅŸin Türkiye’den gelmesi halinde bu süre 5 güne kadar düşüyor.Financial Times gazetesi, taliplerine hızla yanıt almanın yanısıra perakendecilerin Avrupa’ya daha yakın olmak istedikleri için de Türkiye’ye kaydıklarını belirtti.TÃœRKÄ°YE UYGUN PAZAR: New Look ÅŸirketinin Uluslararası Pazarlama, Operasyon ve Pazarlama Müdürü Carl McPhall da, Türkiye ve DoÄŸu Avrupa’nın kaynak olarak kullanılmasının ticari çıkarlarına uygun olduÄŸunu söyledi. McPhall, medyanın küreselleÅŸmesi ile birlikte modanın tek bir yerde ortaya çıkmadığını belirtti ve baÅŸka bir yerden kaynaklı yeni bir akımın baÅŸlaması halinde pazarda bu akımı takip edebilcek için yeterince hızlı olunabilmesi gerektiÄŸini ifade etti.Çin ile iÅŸbirliÄŸi yapmaktan kaçış yok ÅžAHÄ°NLER Holding Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Kemal Åžahin, geniÅŸ bir tedarik organizasyonu kurdukları Çin’den hammadde alıp fabrikalarında ürettiklerini veya baÅŸkalarına sattıklarını, Türkiye’de üretemedikleri ürünleri alıp Karstadt gibi Avrupa’nın büyük maÄŸazalarına pazarladıklarını söyledi. Çin’in yanı sıra Özbekistan, BangladeÅŸ, Hindistan ve Mısır’da gelecekte fabrika kurmayı düşündüklerini belirten Åžahin, şöyle devam etti:‘Kota konusundan sonra Çin’de biraz daha frene basmak lazım. Bu sürecin ardından Çin’in Avrupa’ya rahat mal satması biraz zorlaÅŸtı. Türkiye ve tekstil sektörü için bu büyük bir avantaj. Yine de ÅŸunu unutmamak lazım; Çin bütün gücüyle geliyor. Türkiye’yi güçlü tutabilmek için Çin gibi daha rekabetçi ülkelerle iÅŸbirliÄŸi yapmak zorundayız. Çin ile iÅŸbirliÄŸinden kaçış yok. Kaçarsak daha çok kaybederiz. O açıdan Çin’in imkanlarını kullanacağız. Herkesi buna davet ediyorum.’ Åžahin, iÅŸbirliÄŸi olanakları kapsamında Çin’den ara mal ve hammadde getirtilebileceÄŸini, son konfeksiyonun Türkiye’de yapılabileceÄŸini ve bu ürünlere moda hizmeti ile lojistik destek verilebileceÄŸini kaydetti. Åžahin, ‘Bence bu tür işçiliklerle Türkiye’de ciddi oranda katma deÄŸer yaratabiliriz. Zaten buna benzer hizmetleri veremezsek, ucuz el emeÄŸi olan konfeksiyon iÅŸlerini Türkiye maalesef elinde tutamayacak’ dedi.Çin-Türk iÅŸbirliÄŸi fil ile tavÅŸan beraberliÄŸi gibi Ä°STANBUL Tekstil ve Hammaddeleri Ä°hracatçıları BirliÄŸi (Ä°THÄ°B) BaÅŸkanı Ä°smail Gülle Çin-Türkiye iÅŸbirliÄŸinin aslında ‘fil ile tavÅŸanın iÅŸbirliÄŸine’ benzetilebileceÄŸini ifade ederek, ‘Bu iÅŸbirliÄŸini hayata geçirmek aslında zor. Ama kesin olan bir ÅŸey var, Türkiye’den Çin’e bir rakip olarak deÄŸil de ülke olarak baktığınızda bir cazibesi söz konusu. Bu cazibeli yönünü kullanan Türk firmaları da mevcut’ diye konuÅŸtu. Gülle, Çinli yetkililer ve heyetlerle özellikle kota olayından sonra iÅŸbirliÄŸi olanakları üzerine daha sık görüştüklerini anlatarak, ÅŸunları kaydetti: ‘Global dünyada ortaklıklar ve iÅŸbirlikleri yapmadığınız sürece, korktuÄŸunuz ve çekindiÄŸiniz sürece hiçbir ÅŸey yapamazsınız. Görüşmelerimizde Çinliler’in de burada bir yatırım yapıp deÄŸer yaratarak Avrupa’ya mal satmasının söz konusu olup olmayacağını konuÅŸuyoruz. Çinliler bize (iÅŸbirliÄŸi yapalım, burada ÅŸirketler oluÅŸturalım. Siz gelin Çin ve Çin’in etrafındaki ülkelere mal satın. Biz de Türkiye’ye gelip Türkiye’nin lojistiÄŸini kullanarak Avrupa’ya mal satalım) yönünde önerilerde bulunuyorlar.’ AB’den gümrükte bekleyen Çin malına vize geliyorAVRUPA Komisyonu’nun Ticaretten Sorumlu Ãœyesi Peter Mandelson, gümrükte bekleyen yaklaşık 70 milyon Çin giyim eÅŸyasının serbest bırakılması için AB üyesi ülkelere teklif vereceÄŸini açıkladı. Financial Times’ın haberine göre, Avrupa BirliÄŸi ile Çin arasında tekstil ticaretine iliÅŸkin görüşmelerde uzlaÅŸma yolu aranıyor. Habere göre, Mandelson, AB’nin kota sistemi öncesinde sipariÅŸ edilen ürünlerin alınması sorunun 1 ay içerisinde çözmeyi planlıyor. AB’nin yeni stratejisinin, gelecek yıla dair kotaların bu yıla kaydırılmasını ya da kotası henüz dolmayan ürünlere verilen hakların gümrüklerde biriken ürünler için kullanılmasını içerebileceÄŸi belirtiliyor. Mandelson, Brüksel’de yaptığı basın toplantısında ise, gümrüklerde biriken Çin tekstil ürünlerine raÄŸmen Avrupa’da giysi yokluÄŸu yaÅŸanma riski olmadığını söyledi. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!