Oluşturulma Tarihi: Kasım 11, 2004 00:00
Koç Grubu ÅŸirketlerinden Ford Otosan, Arçelik, TofaÅŸ, Aygaz, Demirdöküm ile TTGV ve TÃœBÄ°TAK, dünyada alternatif yakıt olarak kullanılması planlanan 'yakıt pili' üretimi için yerli üretim projesi imzaladı.Buna göre Türkiye 18 ay içinde yakıt pili üretebilecek.ALTERNATÄ°F enerji kaynağı olarak görülen 'yakıt pili teknolojisi'nin yakın gelecekte cep telefonlarından elektronik ev aletlerine ve otomotiv sektörüne kadar çok geniÅŸ bir alanda kullanılacağı ve pazarın da 20 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaÅŸacağı belirtildi.Ford Otosan, Arçelik, TofaÅŸ, Aygaz, Demirdöküm, Türkiye Teknoloji GeliÅŸtirme Vakfı (TTGV) ve Tübitak Marmara AraÅŸtırma Merkezi (MAM) "Yakıt Pillerinin Yerli Ä°mkanlarla Ãœretilmesi Projesi"ni imzaladı. Proje Koordinatörü ve Ford Otosan AraÅŸtırma GeliÅŸtirme (Ar-Ge) Direktörü Dr. Murat Yıldırım, "Yakıt pili piyasasının büyüklüğü birkaç yıl içinde 1-2 milyar dolara, 2015'te ise araç uygulamalarının yaygınlaÅŸmasıyla 20 milyar dolara çıkacak" dedi. Dünyanın artan enerji ihtiyacını çevre kirliliÄŸine yol açmadan karşılamak için temiz ve yenilenebilir enerji kaynakları kullanımının önem kazandığına dikkat çeken Yıldırım şöyle devam etti: "Yakıt pilleri yakıt olarak hidrojen kullanan ve son yıllarda üzerinde yoÄŸun çalışılan alternatif teknolojilerden biridir. Yakıt pilleri yüksek verimde çalışan enerji dönüşüm sistemleridir ve bu sistemde hidrojenin kimyasal enerjisinden elektrik enerjisi üretilmektedir."YOÄžUN Ä°LGÄ° VAR18 ay içinde üretim hedeflediklerini bildiren Yıldırım "Bu teknoloji çok geniÅŸ bir alanda kullanılacaktır. Özellikle otomotiv sektöründe kullanımı için bu teknolojiye yoÄŸun ilgi var" dedi. Petrol fiyatlarının 50 dolarlara çıktığını hatırlatan Yıldırım, 2012'den sonra dünya petrol rezervlerinde gerileme yaÅŸanacağını ve 10 yıl sonra petrolün 100 dolara yükseleceÄŸini savundu.Yıldırım, "O zaman otomotiv firmaları nasıl araç satacaklar. Bu nedenle alternatif enerjiye duyulan ihtiyaç, dünyada her geçen artmaktadır" diye konuÅŸtu. Yıldırım, bu alandaki rekabet öncesi stratejik iÅŸbirliÄŸini güçlendirmek amacıyla 10 Kasım 2003'te biraraya geldiklerini kaydetti. Yıldırım, yakıt pili teknolojisi çevre projesinin birinci aÅŸaması olan "Yakıt Pili Temiz Enerji Ãœretimine Yönelik Yakıt Pili Teknolojilerinin GeliÅŸtirilmesi Projesi"nin baÅŸarıyla tamamlandığını belirterek, projenin ikinci aÅŸaması olan "Yakıt Pillerinin Yerli Ä°mkanlarla Ãœretilmesi"nde de iÅŸbirliklerinin süreceÄŸini söyledi. Arçelik Teknoloji GeliÅŸtirme Merkezi Yöneticisi Doç. Dr. Yalçın Tanes de "Bu tür ürünlerin ülkemizde üretilmesini bekliyoruz. Ve hatta bunları dünyaya satabiliyoruz. Teknolojinin baÅŸka bir ülkede üretilmesini ve buraya ithal edilmesini beklemiyoruz. Bu teknolojiyi herkes bizim gibi geliÅŸtirme aÅŸamasında. Geçen yıl bu iÅŸbirliÄŸi baÅŸladığında nasıl iÅŸleyeceÄŸini konusunda bir fikir yoktu. Ama bugün hiçbirimizin tek başına gelemeyeceÄŸi bir noktaya, daha az kaynak harcayarak geldik" dedi. Fiat, Panda'da uygulayacakTOFAÅž Ar-Ge Direktörü Doç. Dr. Orhan AlankuÅŸ, geliÅŸme aÅŸamasında olan yakıt pili teknolojisine ABD'nin 5 yıl içinde 1.7 milyar dolar destek saÄŸlayacağını söyledi. AlankuÅŸ, "Japonya 2003'te 300 milyon dolarlık yakıt pili ve hidrojen desteÄŸi verdi. Avrupa'da ise 2004 yılı için 350 milyon Euro'luk bir kaynak ayrıldı" dedi. Çevreci otomobiller konusunda Fiat'ın önemli çalışmalar yürüttüğüne dikkat çeken AlankuÅŸ şöyle konuÅŸtu: "Fiat elektrikli hibrit araçlar, yakıt pilli araçlar, doÄŸal gazlı araçlar konularında projeler sürdürüyor. Panda modeli üzerinde yakıt pili uygulaması yapılıyor. Åžu an Doblo'nun doÄŸalgazlı versiyonu TofaÅŸ'ta üretilip dünyaya ihraç ediliyor. TÃœBÄ°TAK ile ilk bölümü tamamlanan elektrik hibrit araç projesinin ikinci adım çalışmaları hızla devam ediyor."AlankuÅŸ, "Yakıt pilinin yaygınlaÅŸması ile gelecekte içten yanmalı motorlar teknolojisinin ortadan kalkması bekleniyor" dedi. Türkiye'nin önünde iki alternatif olduÄŸunu belirten AlankuÅŸ ÅŸunları söyledi: "Ya Türkiye bu teknolojinin baÅŸka ülkelerce geliÅŸtirilmesini bekler, bu ülkeler teknolojiyi icat eder patent alır geliÅŸtirir biz de onlardan satın alıp kullanır ve bedelini öderiz. Ãœlkenin cari açığı büyümeye devam eder; ya da Türkiye olarak biz bu teknoloji için araÅŸtırma yaparız. Patent alırız."Â
button