Güncelleme Tarihi:
Din öğretiminde yeniden yapılanmaya giden Milli EÄŸitim Bakanlığı (MEB), imam hatip liselerinin (Ä°HL) standartları ile bu okullarda okuyan öğrencilere kazandırılması hedeflenen niteliklere iliÅŸkin ''Ä°mam Hatip Lisesi GeliÅŸim Modeli Rehber Kitapçığı'' hazırlayarak okullara gönderdi.Â
Yeniden yapılanma çerçevesinde imam hatip liselerinin haftalık ders çizelgelerini düzenleyen ve yeni öğretim programları geliÅŸtiren MEB Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, öğrenci baÅŸarısının artırılmasına yönelik ''Ä°mam Hatip Lisesi GeliÅŸim Modeli'' hazırlayarak 1999-2000 öğretim yılında uygulamaya koydu.Â
Alınan bilgiye göre, Din Öğretimi Genel Müdürlüğü, Türkiye genelinde 14 okulda p uygulanan İmam Hatip Liseleri Gelişim Modeli'nin yaygınlaştırılması amacıyla bu konuda bir rehber kitapçık hazırlayarak, tüm imam hatip liselerine gönderdi.
ÖĞRENCİLER HANGİ NİTELİKLERİ TAŞIMALI?
Kitapçıkta, Ä°HL'lerde okuyan öğrencilere kazandırılması amaçlanan niteliklere yer verildi.Â
Bu okullardaki öğrencilerin, ''Atatürk ilke ve inkılaplarına, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Türk milletinin milli, ahlaki, insanı,manevi, kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, laik,sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti'ne karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar olarak yetiştirilmesinin hedeflendiği'' belirtilen kitapçıkta, şöyle denildi:
''Bu bağlamda dinin insan yaşamına anlam kazandıran, insanın insanca yaşamasına yardımcı olan, insanların birbirlerini anlayabilmeleri için gerekli olan temel iletişim kodlarını bünyesinde taşıyan, Allah-insan ilişkilerini düzenleyen bir olgu olduğu bilgisi öğrencilere kazandırılmaya çalışılacaktır.''
''Ä°nsana, düşünceye, özgürlüğe ve kültürel mirasa saygı'' temeli çerçevesinde eÄŸitim verilmesi gerektiÄŸi vurgulanan kitapçıkta, ayrıca,öğrencilere ÅŸu niteliklerin kazandırılmasına çalışılacağı belirtildi:Â
-Akılcı yaklaşım ve eleÅŸtirel zihniyet,Â
-Kendi başına düşünme,Â
-Kendini anlama, keÅŸfetme ve sorgulayabilme,Â
-YaÅŸamın anlamını keÅŸfetme,Â
-Objektif olma,Â
-Seçme yeteneÄŸi,Â
-Dinsel olguların farkında oluÅŸ,Â
-Sosyal bütünleşme, dayanışma ve hoşgörü,
-Kültürel duyarlılık,
-Ä°yi ahlak ve dürüstlük.Â
TEKNOLOJÄ° GRUPLARI OLUÅžTURULACAK
Ä°HL'lerin taşıması gereken standartlara da en ince ayrıntısına kadar yer verilen kitapçıkta, her okulda bir ''Teknoloji Grubu'' oluÅŸturulması istendi.Â
Bu grubun, okulda teknolojinin etkin olarak kullanılmasıyla ilgiliher türlü eğitim faaliyetlerini düzenleme ve öğretmenlerin eğitim ihtiyaçları konusunda okul yönetimine önerilerde bulunulacağı kaydedilen kitapçıkta, ayrıca, her okulda teknolojik gelişmeleri takipeden ve okul personelinin teknoloji eğitimini sağlayan bir müdür yardımcısı görevlendirileceği bildirildi.
''MANZARASI GÃœZEL OLSUN''
Kitapçıkta İHL binalarının özellikleri anlatılırken, şunlar kaydedildi:
''İmam hatip liselerinin, nüfusunun kolayca ulaşabileceği, trafik tehlikelerinden ve gürültüden olabildiğince uzak, yeterli büyüklükte ve güzel manzaralı olmaları için imkanlar azami ölçüde kullanılacaktır. Hem sıcaklık kontrolü için, hem de öğretim amacıyla (video, datashow gibi teknolojilerin derslerde kullanımında) öğretim mekanlarında gerekli gölgeleme ve karartma sağlanacaktır. Bu mekanlar,ilgi çekici, estetik olarak göze hoş gelen renklerle boyanmış, ısı ve ışık kontrolü iyi tasarlanmış, her zaman temiz olacak şekilde tüm önlemler alınmış olarak kullanılmalıdır. Her binanın girişine en az bir ankesörlü telefon konulmalı, binanın tüm elektrik ve kablo tesisatının emniyeti ile estetiği sağlanmalıdır.''
MESCÄ°T
Kitapçıkta ayrıca, İHL'lerdeki ''Mesleki uygulama mescitlerinin'' standartları şöyle anlatıldı:
''Öğrenci başına ortalama 0.5 metrekare alan olmak üzere en az 40 metrekare alan olmalı ve halı döşenmeli, kız öğrenciler için yer ayrılmalıdır. Mescidin girişinde ayakkabılık bulunmalı, duvarlar sade bir görünümde olmalıdır. Mescidin içerisinde minber, vaaz kürsüsü ve mikrofon bulunmalıdır. Bir idarecinin sorumluluğunda, mescitte nöbetçiöğrenci görevlendirilerek eşyaların korunması sağlanmalı, havalandırmave temizliği yapılmalıdır. Abdest alma yeri mescidin yanında, öğrenci boyuna uygun, ilk 500 öğrenci için 20 öğrenciye 1, 1500 öğrenciden sonraki her 40 öğrenci için 1 tane düşecek sayıda oturma yeri olmalı, kız öğrenciler için gerekli yer ayrılmalıdır.''
Türkiye'de, ortaöğretim düzeyinde imam hatip, Anadolu imam hatip ve imam-hatip programı bulunan çok programlı liselerden oluÅŸan toplam 558 okul ''din öğretimi'' alanında hizmet veriyor. 71 bin 500 öğrencinin öğrenim gördüğü bu okullarda, toplam 8 bin 400 öğretmen görev yapıyor.Â