Güncelleme Tarihi:
Teklifin tümü üzerindeki oylamaya 494 milletvekili katıldı ve 474 milletvekili „kabul“, 16 milletvekili de „ret“ oyu kullandı. Oylamada 1 milletvekili çekimser kaldı, 1 boş çıktı ve 2 oy da oy geçersiz sayıldı.
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun Teklifi’nin tümüne 474 kabul oyu çıkmasıyla değişikliğin kendiliğinden halkoyuna sunulması zorunluluğu ortadan kalkmış oldu.
Anayasa’nın 175. maddesi „Meclis’ce üye tamsayısının beşte üçü (330) veya üçte ikisinden (367) oyla kabul edilen Anayasa değişikliği hakkında kanun Cumhurbaşkanı tarafından Meclis’e iade edilmediği takdirde halkoyuna sunulmak üzere Resmi Gazete’de yayımlanır“ hükmünü düzenliyor.
DSP Genel Başkanı Bülent Ecevit, MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli, ANAP Genel Başkanı Mesut Yılmaz ile 288 milletvekilinin imzalarını taşıyan teklifin ilk tur görüşmeleri 5 gün, ikinci tur görüşmeleri ise 2 gün sürdü.
Partilerarası Uzlaşma Komisyonu tarafından hazırlanan teklifin maddelerinin büyük çoğunluğu uzlaşı ile kabul edilirken, ilk turda üç madde de yine uzlaşmayla Genel Kurul’da değiştirildi. Ancak ikinci turda, milletvekili dokunulmazlığı, milletvekili seçilme yeterliliği ile uluslararası sözleşmelerle ilgili maddeler Anayasa’da öngörülen 330 oyu alamayarak düştü. Ayrıca milletvekili ödenek ve yolluklarını Genelkurmay Başkanı’nın maaşına endeksleyen ve milletvekili emekliliklerine Anayasal güvence getiren bir de değişiklik yapıldı.
Değişikliklerle Avrupa Birliği’ne tam üyelik sürecinde Anayasa’da yapılması gereken düzenlemeler de gerçekleştiriliyor. Özellikle kişi hak ve özgürlükleri; toplumun gereksinimleri, çağdaş-demokratik standartlar, evrensel normlar, insan hakları ve hukukun üstünlüğünü ön plana çıkaracak şekilde yeniden düzenleniyor.
ECEVİT: TBMM ÇOK BAŞARILI BİR SINAV VERDİ
Başbakan Bülent Ecevit, Anayasa Değişikliği Teklifi’nin kabulüyle TBMM’nin büyük bir saygınlık kazandığını belirterek, Meclis’i bekleyen önemli görevin uyum yasalarını çıkarmak olduğunu söyledi.
Ecevit, Anayasa değişikliğinin kabulünden sonra TBMM Genel Kurulu’na hitaben bir teşekkür konuşması yaptı.
Anayasa değişiklikleriyle TBMM’nin çok başarılı bir sınav verdiğini dile getiren Ecevit, demokrasinin verimli işlemesinde en önemli etkenin „uzlaşı kültürü“ olduğunu söyledi. Ecevit, Anayasa değişikliği sürecinde Meclis’in bu kültürü özümsediğini kanıtladığını belirterek, şunları kaydetti:
„Partilerarası Uzlaşı Kurulu’nun ve iktidarı ve muhalefeti ile tüm Meclis’imizi, partilerimizi ve milletvekillerimizi yürekten kutlarım. TBMM, bu başarısıyla ulusumuza büyük bir saygınlık kazandırmıştır. Aynı zamanda, Türkiye’ye Avrupa Birliği’nde (AB) tam üyelik yolumuzun daha çok açılmasını sağlamıştır.
21. Dönem TBMM, uyumlu, verimli ve olağanüstü çalışmasıyla dünya parlamentoları arasındaki onurlu yerine de pekiştirmiştir. Anayasa değişiklikleriyle ilgili görevimiz elbette burada sonuçlanmış olmuyor. Şimdi, önümüzdeki önemli bir görev Anayasa değişiklikleriyle ilgili uyum yasalarının da süratle hazırlanıp, çıkarılmasıdır.“
DEMOKRASİ YOLU...
Ecevit, tüm partiler ve milletvekillerinin bu görevi aynı uzlaşı yeteneğiyle ve aynı hızla yerine getireceklerine inancını dile getirdi.
Geride bırakılan yasama döneminde TBMM’nin çoğu yapısal nitelikte olmak üzere 300’ün üstünde reform yasası çıkardığını anlatan Ecevit, „Bu yasa çalışmalarıyla ve bugün sonuçlandırdığımız Anayasa değişikleriyle Ulusal Programımızın ve ekonomik programımızın bir çok gerekleri de şimdiden yerine getirilmiş olmaktadır“ dedi.
Başbakan Ecevit, TBMM’nin verimli ve uyumlu çalışmasının ekonomik sorunların çözümüne de büyük katkıda bulunacağına inandığını söyledi.
„Aynı zamanda demokrasimizi gelişme yolunda büyük mesafe alınmıştır“ diyen Ecevit, Meclis’in başarılarından bir milletvekili olarak kıvanç duyduğunu dile getirdi.
Ecevit, çalışmalarından dolayı tüm partilere ve milletvekillerine Hükümet adına teşekkür etti.
KABUL EDİLEN MADDELER
Anayasa’nın başlangıç bölümünün 5. fıkrasında geçen, „Hiçbir düşünce ve mülahazanın“ ibaresi, „Hiçbir faaliyetin“ şeklinde değiştirilerek, „Düşünce“ yerine „Faaliyetin“ cezalandırılması hükmü getiriliyor. (1. tur: 426 kabul, 24 ret, 10 çekimser, 5 boş, 1 geçersiz. 2. tur: 418 kabul, 18 ret, 5 çekimser, 1 boş, 5 geçersiz.)
TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİ SINIRLANMASI
Anayasa’nın 13. Maddesi’nde değişiklik öngören madde ile temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına gerekçe olacak hükümler daraltılıyor. Temel hak ve hürriyetlerin sınırlanması, Anayasa’nın sözüne ve ruhuna, demokratik toplum düzeni ve laik Cumhuriyet’in gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamayacak. (1. tur: 437 kabul, 17 ret, 8 çekimser, 7 boş, 3 geçersiz. 2 tur: 430 kabul, 21 ret, 4 çekimser, 1 boş, 2 geçersiz.)
TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN KÖTÜYE KULLANILAMAMASI
Anayasa’nın 14. Maddesi’nde yapılan değişiklikle, „Temel hak ve özgürlüklerin kötüye kullanılması“ tanımı yeniden düzenleniyor. Buna göre, “İnsan haklarına dayanan demokratik ve laik Cumhuriyeti ortadan kaldırma“ da suç sayılacak. Yürürlükteki düzenleme „Amaçlamayı“ suç sayarken, yeni düzenleme ile „Faaliyet“ te bulunma koşulu da getiriliyor. (1. tur: 422 kabul, 19 ret, 6 çekimser, 3 boş. 2 tur: 444 kabul, 19 ret, 3 çekimser, 5 boş, 2 geçersiz.)
GÖZALTI SÜRESİ
Anayasa’nın 19. maddesinde değişiklik öngören madde ile toplu suçlarda gözaltı süresi 15 günden 4 güne indiriliyor.
Belirlenen esaslar dışında bir işleme tabi tutulan kişilere tazminat hukukunun genel prensiplerine göre devletçe tazminat ödenecek.
Kişilerin yakalandığı ya da tutuklandığı „Derhal“ yakınlarına bildirilecek. (1. tur: 440 kabul, 15 ret, 4 çekimser, 4 boş, 1 geçersiz. 2 tur: 446 kabul, 17 ret, 2 çekimser, 2 boş, 1 geçersiz.)
ÖZEL HAYATIN KORUNMASI
Anayasa’nın 20. maddesinde yapılan değişiklikle, özel hayatın gizliliği, 21. maddesinde yapılan değişiklikle konut dokunulmazlığı, 22. maddede yapılan değişiklikle haberleşme özgürlüğü, 23. maddede yapılan değişiklikle seyahat özgürlüğüne Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi çerçevesinde daha fazla koruma öngörülüyor.
Buna göre, bir kişinin üstü, özel kağıtları, eşyasının aranabilmesi ve bunlara el konulabilmesi, konutuna dokunulabilmesi ve haberleşme özgürlüğünün engellenebilmesi için şu şartlar gerekecek:
„Milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlakın korunması veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması.“
Vatandaşların yurtdışına çıkma özgürlüğüne “Ülkenin ekonomik durumu“ engel oluşturamayacak.
Görevliler bu yetkilerini hakim kararı olmadıkça ya da gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda da yetkililerin yazılı emri olmadıkça kullanamayacak. Yetkililer bu konudaki kararlarını 24 saat içinde hakim onayına sunacak. Hakimin kararını 48 saat içinde açıklamaması durumunda kararlar kendiliğinden ortadan kalkacak.
(20. madde 1. tur: 437 kabul, 5 ret, 2 çekimser, 3 boş, 3 geçersiz.
2. tur: 428 kabul, 12 ret, 1 çekimser, 1 boş, 1 geçersiz.
21. madde 1. tur: 397 kabul, 5 ret, 3 çekimser, 2 boş, 1 geçersiz.
2. tur: 444 kabul, 14 ret, 1 çekimser, 1 boş, 1 geçersiz.
22. madde 1. tur: 415 kabul, 8 ret, 1 çekimser, 1 geçersiz.
2. tur: 436 kabul, 18 ret.
23. madde 1. tur: 430 kabul, 8 ret, 3 çekimser, 1 boş.
2. tur: 432 kabul, 20 ret, 2 çekimser, 1 boş, 2 geçersiz.)
DİL YASAĞI
Anayasa’nın „Düşünceyi açıklama ve yayma hürriyetini“ düzenleyen 26. maddesinde gerçekleştirilen değişiklikle düşüncenin açıklanması ve yayılmasında yasayla yasaklanmış bir dilin kullanılamayacağına ilişkin hüküm kaldırılıyor. Ancak bu özgürlük, „Milli güvenlik, kamu düzeni, kamu güvenliği, cumhuriyetin temel nitelikleri, devletin ülkesiyle bölünmez bütünlüğünün korunması“ amaçlarıyla sınırlandırılabilecek.
Düşünceyi açıklama ve yayma özgürlüğünün kullanılmasında uygulanacak şekil, şart ve usuller kanunla düzenlenecek. (1. tur: 397 kabul, 28 ret, 1 çekimser, 1 boş, 2 geçersiz. 2 tur: 381 kabul, 78 ret, 4 çekimser, 3 boş, 2 geçersiz.)
Anayasa’nın 28. maddesinin değiştirilmesi ile yasayla yasaklanmış olan herhangi bir dilde yayım yapılamayacağına ilişkin yasak kaldırılıyor. (1. tur: 391 kabul, 25 ret, 2 çekimser, 3 boş. 2. tur: 393 kabul, 74 ret, 3 çekimser, 4 geçersiz.)
BASIN DIŞI KİTLE HABERLEŞME ARAÇLARI
Anayasa’nın 31. maddesindeki değişiklikle, halkın haber alma hakkının „Milli güvenlik, kamu düzeni, genel ahlak ve sağlığın korunması“ dışındaki nedenlerle sınırlandırılmasına izin verilmeyecek. (1. tur: 442 kabul, 14 ret, 2 çekimser, 3 boş. 2. tur:
447 kabul, 20 ret, 3 çekimser, 4 boş, 2 geçersiz.)
DERNEK KURMA ÖZGÜRLÜĞÜ
Anayasa’nın „Toplantı hak ve hürriyetleri“ başlığı altında „Dernek kurma hürriyeti„ni düzenleyen 33. maddesinde yapılan değişiklikle dernek kurmadaki engeller kaldırılıyor.
Dernek kurma özgürlüğü de ancak „Milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel ahlak ve genel sağlık ile başkalarının özgürlüklerinin korunması“ nedenleriyle sınırlandırılabilecek. (1. tur: 447 kabul, 9 ret, 1 çekimser, 4 boş, 1 geçersiz. 2. tur: 439 kabul, 16 ret, 2 çekimser, 4 boş, 2 geçersiz.)
TOPLANTI VE GÖSTERİ YÜRÜYÜŞÜ HAKKI
Anayasa’nın, 34. maddesinin değiştirilmesi ile toplantı ve gösteri yürüyüşü yapma hakkı önündeki sınırlamalar kaldırılıyor.
Toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkına da sadece dernek kurma özgürlüğündeki gerekçelerle sınırlandırma getirilebilecek. (1. tur:
447 kabul, 15 ret, 3 çekimser, 1 boş. 2. tur: 444 kabul, 15 ret, 1 çekimser, 2 boş, 1 geçersiz.)
ADİL YARGILANMA
Anayasa’nın 36. maddesindeki değişiklikle herkese meşru araç ve yollardan yararlanarak yargı önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunmada bulunmanın yanı sıra „Adil yargılama“ hakkı da tanınıyor. (1. tur: 437 kabul, 14 ret, 3 çekimser, 3 boş. 2. tur: 439 kabul, 23 ret, 1 çekimser, 1 boş.)
İDAM CEZASI
Anayasa’nın 38. maddesi değiştirilerek, „Savaş, çok yakın savaş tehdidi ve terör halleri dışında ölüm cezası verilemeyeceği“ hükme bağlanıyor.
Bu maddede yapılan değişikliklere göre, yasaya aykırı olarak elde edilmiş bulgular delil olarak kabul edilemeyecek ve hiç kimse yalnızca sözleşmeden doğan bir yükümlülüğü yerine getirmemesinden dolayı özgürlüğünden alıkonulamayacak. (1. tur: 368 kabul, 65 ret, 8 çekimser, 10 boş, 1 geçersiz. 2. tur: 383 kabul, 74 ret, 4 çekimser, 2 boş, 2 geçersiz.)
TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN KORUNMASI
Anayasa’nın 40. Maddesi’nin değiştirilmesi ile temel hak ve özgürlükleri ihlal edilen vatandaşların işlemlerinde, hangi yasal yolları kullanacağı ve hangi makamlara başvuracağı ile başvurunun sonuçlandırılması süresi kesin olarak belirlenecek. (1. tur: 407 kabul, 13 ret. 2. tur: 425 kabul, 20 ret, 2 çekimser, 1 boş, 4 geçersiz.)
EŞLER ARASINDA EŞİTLİK
Değişiklikle Anayasa’nın 41. maddesine, ailenin „Eşler arasında eşitliğe dayandığı“ ibaresi ekleniyor. (1. tur: 393 kabul, 23 ret, 2 çekimser, 3 boş, 5 geçersiz. 2. tur: 410 kabul, 30 ret, 2 çekimser, 4 boş, 3 geçersiz.) =
KAMULAŞTIRMA
Anayasa’nın 46. maddesinde yapılan değişikliğe göre, devlet ve kamu tüzel kişileri kamulaştırmayı, ancak gerçek karşılıkları peşin ödeyerek yapabilecek.
Kamulaştırma bedeli ile kesin hükme bağlanan artırım bedeli nakden ve peşin olarak ödenecek. (1. tur: 406 kabul, 10 ret, 2 çekimser, 4 boş, 2 geçersiz. 2. tur: 410 kabul, 19 ret, 1 çekimser, 1 geçersiz.)
ÇALIŞMA HAKKI
Anayasa’nın 49. Maddesindeki değişikliğe göre, devlet çalışanların yanı sıra “İşsizleri“ de koruyacak, çalışma barışını sağlamak için gerekli önlemleri alacak. (1. tur: 414 kabul, 11 ret, 1 çekimser, 4 boş, 1 geçersiz. 2. tur: 419 kabul, 11 ret, 2 çekimser.)
SENDİKAL HAKLAR
Anayasa’nın 51. maddesinin değiştirilmesi ile sendika kurmadaki bürokratik engeller kaldırılıyor.
Sendika kurma hakkı sadece „Milli güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlak ile başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması“ amacıyla sınırlandırılabilecek.
Sendikaların ve üst kuruluşlarının tüzükleri, yönetim ve işleyişleri, Cumhuriyet’in temel niteliklerine ve demokratik esaslara aykırı olamayacak. (1. tur: 424 kabul, 11 ret, 2 çekimser, 5 boş, 1 geçersiz. 2. tur: 415 kabul, 13 ret, 3 çekimser.)
ASGARİ ÜCRET
Anayasa’nın 55. maddesinde gerçekleştirilen değişikliğe göre, asgari ücretin belirlenmesinde, “Ülkenin ekonomik durumu„nun yanı sıra “Çalışanların geçim şartları“ da dikkate alınacak. (1. tur: 427 kabul, 8 ret, 1 çekimser, 2 boş. 2. tur: 414 kabul, 9 ret, 3 çekimser, 3 boş, 1 geçersiz.)
SOSYAL VE EKONOMİK HAKLARIN SINIRI
Anayasa’nın 65’inci maddesinin „Sosyal ve ekonomik hakların sınırı“ şeklindeki başlığı „Devletin iktisadi ve sosyal ödevlerinin sınırları“ şeklinde değiştiriliyor. Devletin, sosyal ve ekonomik alanlarda Anayasa ile belirlenen görevlerini yerine getirmesinde, „Ekonomik istikrarın korunmasını gözetmesi“ hükmünden vazgeçiliyor. Devlet, sosyal ve ekonomik alanlardaki görevlerini „Amaçlarına uygun öncelikleri gözeterek“ yerine getirecek. (1. tur: 432 kabul, 15 ret, 2 çekimser, 3 boş, 1 geçersiz. 2. tur: 443 kabul, 16 ret, 2 çekimser.)
TÜRK VATANDAŞLIĞI
Anayasa’nın 66. maddesindeki değişiklikle „Yabancı babadan ve Türk anadan olan çocuğun vatandaşlığı kanunla düzenlenir“ hükmü kadın-erkek eşitsizliği yarattığı gerekçesiyle Anayasa’dan çıkartılıyor. (1. tur: 435 kabul, 12 ret, 3 boş. 2. tur: 455 kabul, 19 ret, 2 çekimser, 2 boş, 1 geçersiz.)
SEÇİM YASALARI
Anayasa’nın 67. maddesine bir fıkra eklenmesiyle Seçim Yasalarında yapılacak değişikliklerin, yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içinde yapılacak seçimlerde uygulanmaması“ hükmü getiriliyor.
Taksirli suçlardan hüküm giyip ceza infaz kurumlarında bulunanlara, seçimlerde oy kullanma hakkı tanınıyor. (1. tur: 441 kabul, 10 ret, 1 çekimser, 1 boş, 1 geçersiz. 2 tur: 455 kabul, 15 ret, 4 çekimser, 2 geçersiz.)
SİYASİ PARTİLERİN KAPATILMASI
Anayasa’nın 69. maddesi değiştirilerek, siyasi partilerin kapatılması zorlaştırılıyor.
Bir siyasi parti; kapatmaya gerekçe oluşturacak fiiller, o partinin üyelerince yoğun bir şekilde işlendiği ve bu durum o partinin büyük kongre veya genel başkan veya merkez karar ve yönetim organları veya TBMM’deki grup genel kurulu veya grup yönetim kurulunca zımnen veya açıkça benimsendiği, bu fiiller doğrudan doğruya anılan parti organlarınca kararlılık içinde işlendiği durumda odak haline gelmiş sayılacak.
Anayasa Mahkemesi, temelli kapatma yerine, fiillerin ağırlığına göre, siyasi partinin devlet yardımından kısmen veya tamamen yoksun bırakılmasına karar verebilecek. (1. tur: 428 kabul, 28 ret, 6 çekimser, 5 boş, 3 geçersiz. 2. tur: 442 kabul, 37 ret, 6 çekimser, 2 boş, 3 geçersiz.)
DİLEKÇE HAKKI
Anayasa’nın „Dilekçe hakkı“ başlıklı 74. Maddesi’nde de değişiklikler yapılıyor.
Yetkili makamlara ve TBMM’ye dilekçe ile başvuruda bulunma hakkı vatandaşların yanı sıra „Karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla Türkiye’de ikamet eden yabancılara“ da tanınıyor.
Başvuruların sonucu, başvuranlara „Gecikmeksizin“ bildirilecek. (1. tur: 383 kabul, 18 ret, 16 çekimser. 2. tur: 438 kabul, 24 ret, 3 çekimser, 3 boş, 1 geçersiz.)
MİLLETVEKİLİ SEÇİLME YETERLİLİĞİ
Anayasa’nın „Milletvekili seçilme yeterliliği“ ile ilgili 76. maddede yapılması öngörülen değişiklik, ikinci turda yeterli çoğunluğu alamayarak düştü. Değişiklik, milletvekili seçilmeyi engelleyen durumlar arasında “İdeolojik ve anarşik eylemlere“ katılma yerine, „Terör eylemlerine“ katılmanın yeralmasını öngörüyordu. (1. tur: 369 kabul, 54 ret, 6 çekimser, 5 boş, 1 geçersiz. 2. tur: 294 kabul, 169 ret, 11 çekimser, 9 boş, 10 geçersiz.)
MİLLETVEKİLİ DOKUNULMAZLIĞI
Milletvekili dokunulmazlığına ilişkin 83. madde de yeterli çoğunluğu sağlayamadı.
Düşen madde, milletvekili dokunulmazlığının kaldırılıp kaldırılmamasına ilişkin işlemlerin TBMM’ye ulaşma tarihinden itibaren üç ay içinde sonuçlandırılmasını ve dokunulmazlıkla ilgili oylamanın Genel Kurul’da gizli yapılmasını öngörüyordu.
Değişiklik düşürülmeseydi, milletvekilleri hakkındaki ceza davaları Yargıtay’da görülecek, bu davalarla ilgili hazırlık soruşturmasının yürütülmesi, hükmün temyizi ve diğer yargılama esasları kanunla düzenlenecekti.
„Tekrar seçilen milletvekili hakkında soruşturma ve kovuşturma yapılması, yeniden dokunulmazlığın kaldırılmasına bağlıdır“ hükmü de madde metninden çıkartılacak, böylece, yeniden seçilen milletvekilleri hakkındaki dokunulmazlığın dönem sonuna bırakma kararı, milletvekili sıfatı sona erinceye kadar sürecekti. (1. tur: 355 kabul, 78 ret, 1 çekimser, 1 boş. 2. tur: 295 kabul, 166 ret, 4 çekimser, 13 boş, 5 geçersiz.)
MAAŞ MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK
Anayasa’nın 86. maddesinde öngörülen değişiklik, Genel Kurul’da ikinci turda verilen önergenin kabulu ile yeniden düzenlendi.
Önerge ile milletvekillerinin ödenek ve yollukları Genelkurmay Başkanı’nın maaşına endekslenirken, emekliliklerine de Anayasal güvence getirildi. Ayrıca milletvekillerinin ödenek ve yollukları ile sosyal hakları ve emeklilik işlemlerinin yanı sıra tazminat ve özlük işleri de yasayla düzenlenecek. TBMM üyeleri ile bunların emeklileri, Emekli Sandığı ile ilişkilendirilecek. (1. tur: 407 kabul, 20 ret, 1 çekimser, 2 boş. 2. tur: 378 kabul, 39 ret, 1 çekimser, 3 boş.)
AF ÇIKARMA
Anayasa’nın TBMM’nin görevlerini düzenleyen 87. maddesinde yapılan değişiklikle „Genel ve özel af“ kararı alabilmek için TBMM üye tamsayısının beşte üç çoğunluğunun oyunun aranması koşulu getiriliyor. Anayasa’nın 14. maddesinde yeralan ve „Devlete karşı işlenen suçlar“ olarak tanımlanan suçlar da af kapsamına alınabilecek. (1. tur: 389 kabul, 17 ret, 2 çekimser, 3 boş. 2. tur: 393 kabul, 26 ret, 2 çekimser, 3 boş.)
CUMHURBAŞKANI’NIN KISMİ VETO HAKKI
Anayasa’nın 89.maddesinde değişiklik yapan düzenleme ile Cumhurbaşkanı’na, onayına sunulan yasaları „Kısmen“ de veto etme yetkisi tanınıyor. Kısmi veto durumunda TBMM, sadece uygun bulunmayan maddeleri görüşebilecek. (1. tur: 374 kabul, 11 ret, 1 çekimser, 3 boş, 1 geçersiz. 2. tur: 413 kabul, 24 ret, 2 çekimser, 2 boş.)
ÇATIŞMA DURUMU
Anayasa’nın 90. maddesine, Avrupa Birliği’ne uyumun hukuksal altyapısının hazırlanmasına yönelik bir fıkra ekleyen madde de yeterli çoğunluğu sağlayamayarak düştü.
Düşen madde, yasalar ile uluslararası andlaşmaların çatışması halinde uluslararası andlaşmaların esas alınmasını öngörüyordu. (1. tur: 221 kabul, 149 ret, 16 çekimser, 24 boş, 20 geçersiz. 2. tur: 244 kabul, 201 ret, 4 çekimser, 1 boş, 5 geçersiz.)
MECLİS BAŞKANI SEÇİMİ
Anayasa’nın 94. maddesinde yapılan değişiklikle Meclis Başkanlarının seçim süresi kısaltılıyor.
TBMM Başkan adayları, Meclis’in toplandığı günden itibaren on gün yerine beş gün içinde Başkanlık Divanı’na bildirilecek. Başkan seçimi de aday gösterme süresinin bitiminden itibaren 5 gün içinde tamamlanacak. (1. tur: 370 kabul, 20 ret, 1 boş. 2. tur: 386 kabul, 25 ret, 2 boş, 5 geçersiz.)
MECLİS SORUŞTURMASI
Anayasa’nın „Meclis soruşturması“ nı düzenleyen 100. maddesinde yapılan değişikliğe göre, TBMM Genel Kurulu, Başbakan veya bakanlar hakkındaki Meclis soruşturması önergelerini „Gizli oyla“ karara bağlanacak.
Soruşturma komisyonları kendisine verilen kesin süre içinde raporunu TBMM Başkanlığı’na sunacak. Rapor, veriliş tarihinden itibaren 10 gün içinde dağıtılacak, bundan sonraki on gün içinde görüşülecek ve gerek görüldüğü takdirde ilgilinin Yüce Divan’a sevkine karar verilecek. Yüce Divan’a sevk kararı, üye tamsayısının salt çoğunluğunun gizli oyuyla alınabilecek. (1. tur: 434 kabul, 18 ret, 2 çekimser, 2 boş. 2. tur: 415 kabul, 29 ret, 2 çekimser, 3 boş, 3 geçersiz.)
MGK’NIN YAPISI
Anayasa’nın MGK’ya ilişkin 118. maddesi de değiştiriliyor.
Buna göre, MGK’da, Başbakan, Genelkurmay Başkanı, Savunma, İçişleri, Dışişleri Bakanları, Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanları ile Jandarma Genel Komutanı’nın yanı sıra Başbakan Yardımcıları ve Adalet Bakanı da yeralacak.
MGK’da alınacak kararların “...Bakanlar Kurulunca öncelikle dikkate alınacağı“ şeklindeki ifade, “...Bakanlar Kurulunca değerlendirilir“ olarak değiştiriliyor. (1. tur: 399 kabul, 32 ret, 1 boş. 2. tur: 437 kabul, 10 ret, 1 çekimser, 1 boş, 4 geçersiz.)
ANAYASA MAHKEMESİ
Anayasa’nın 149. maddesinde yapılan değişiklikle, Anayasa Mahkemesi, Anayasa değişikliklerinin iptal kararları ile parti kapatma kararlarını, üçte iki yerine beşte üç çoğunlukla alabilecek.( 1. tur:
429 kabul, 13 ret, 2 çekimser. 2. tur: 438 kabul, 18 ret, 1 çekimser, 2 geçersiz.)
12 EYLÜL DÜZENLEMELERİ
Anayasa’nın Geçici 15. maddesinin son fıkrası da yürürlükten kaldırıldı. Buna göre, 12 Eylül 1980-6 Aralık 1983 döneminde çıkarılan yasalar, Kanun Hükmünde Kararnameler (KHK) ile Anayasa Düzeni Hakkında Kanun uyarınca alınan karar ve tasarrufların Anayasa’ya aykırılığı öne sürülebilecek. (1. tur: 423 kabul, 13 ret, 1 çekimser, 1 boş, 2 çekimser. 2. tur: 452 kabul, 8 ret, 1 boş.)=
GEÇİCİ HÜKÜMLER
Anayasa’nın 67. maddesine eklenen „Seçim kanunlarında yapılacak değişiklikler, yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde yapılacak seçimlerde uygulanmaz“ şeklindeki hüküm, yapılacak ilk genel seçimlerde uygulanmayacak. Böylece, seçim kanunlarında değişiklik yapılarak genel seçime gidilebilecek.
Bu maddeye göre, TBMM, bu kanunun yürürlük tarihinden önce devlete karşı işlenen suçlar için genel ve özel af da çıkartamayacak. (1. tur:
403 kabul, 16 ret, 1 çekimser, 3 boş, 1 geçersiz. 2. tur: 442 kabul, 18 ret, 1 çekimser, 2 geçersiz.)
Yasanın halkoylamasına sunulması durumunda tümünün oylanacağını da içeren yürürlük maddesi birinci turda, 399 kabul, 9 ret, 1 çekimser, 4 boş, 3 geçersiz oy aldı. 2. turda ise 455 kabul, 12 ret, 2 çekimser oy kullanıldı. 2 oy da geçersiz sayıldı.
Anayasa Değişikliği Teklifi, 16 ret oyuna karşı 474 oyla kabul edildi. 1 milletvekilinin çekimser kaldığı oylamada 1 oy boş çıkarken 2 oy da geçersiz sayıldı. Bu sonuçla Anayasa Değişikliği Teklifi’nin tümünün oylamasında daha önce yapılan oylamalara göre en yüksek kabul oyuna ulaşıldı. Böylece yasa, halkoylamasına gitme zorunluluğu olmadan yürürlüğe girebilecek.
BUNDAN SONRA NE OLACAK
TBMM Genel Kurulu’nda kabul edilen Anayasa’nın Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi Hakkında Kanun’un yürürlüğe girebilmesi için Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer tarafından onaylanıp Resmi Gazete’de yayınlanması gerekiyor.
Cumhurbaşkanı, Anayasa değişikliğine ilişkin yasayı diğer yasalar gibi en çok 15 gün içinde inceleyecek.
Anayasa’nın 175. maddesine göre, Cumhurbaşkanı’nın önünde 3 alternatif bulunuyor: Cumhurbaşkanı, yasayı onaylayıp Resmi Gazete’de yayınlanması için Başbakanlığa yollayabileceği gibi, halkoyuna da sunabilecek. Anayasa değişikliğine ilişkin yasayı bir kez daha görüşülmek üzere TBMM’ye geri gönderme yetkisine de sahip olan Cumhurbaşkanı bu yetkisini kullanırsa yasa Meclis’te yeniden görüşülecek. TBMM, geri gönderilen yasayı en az üçte iki (367 oy) çoğunlukla kabul ederse, Cumhurbaşkanı onaylayabileceği gibi halkoyuna da sunabilecek.
Halkoylamasına sunulduğu takdirde, kanunun yürürlüğe girmesi için oylamaya katılanların yarıdan çoğunun kabul oyunu alması gerekiyor.
ÇİLLER: AB YOLUNDA ÖNEMLİ BİR ADIM ATILDI
DYP Genel Başkanı Tansu Çiller, Anayasa değişiklikleri ile AB yolunda önemli bir adım atıldığını belirterek, „Demokrasi standardlarının yükseltilmesi açısından önemli bir gelişmedir“ dedi.
Çiller, TBMM’den ayrılırken gazetecilere yaptığı açıklamada, Anayasa değişiklikleri konusunda alınan sonuçtan mumnun olduklarını ifade etti. Çiller, „AB yolunda önemli bir adım atılmıştır. Demokrasi standartlarının yükseltilmesi açısından önemli bir gelişmedir“ dedi.
Sıranın Siyasi Partiler ve Seçim Yasası’na geldiğini kaydeden Çiller, TBMM kapanmadan önce konunun gündeme getirileceğinin açıklandığını kaydetti. Çiller, millet ile Meclis’i bütünleştirmenin en önemli gelişmesinin bu olacağına işaret ederek, „Verilen sözlerin yerine getirilmesini millet şimdi bu iki yasada bekliyor. Milletin istediği basittir; millet seçsin. En azından tercih sistemi, milletin istediği doğrultuda önemli bir gelişmeyi sağlayacaktır. Bunun takipçisi olacağız“ dedi.
"TÜRKİYE’NİN VARDIĞI SEVİYE BU OLMAMALIYDI"
Ak Parti Genel Sekreteri Ertuğrul Yalçınbayır, sonucu değerlendirirken, „Milletvekilleri, 83. maddeyle, kendilerine dokundurtmadılar. Maaşlarını yükselttiler; 86. ile ilgili. Dünyaya kapalı olduğumuzu 90. madde ile ilan ettik. Siyasi rekabete hazır olmadığımızı 69 ve 76 ile gösterdik. Türkiye’nin vardığı seviye, bu olmamalıydı“ dedi.
Yalçınbayır, Meclis’in bundan sonra daha güçlü mutabakatlara girmesi gerektiğini ifade ederek, mutabakatın, delinerek de olsa kabul edilmesinin, „herşeye rağmen bir kazanım“ olduğunu vurguladı. Yalçınbayır, „Değişiklikler ile Türkiye, daha katedeceği çok mesafe olduğunu gösteriyor. Siyasetin kaybolan itibarını sağlaması için süretle telafi edici çalışmalara girmeli“ görüşünü savundu.