Güncelleme Tarihi:
Kamuoyunda çokça tartışılan ‘şikayet dinleme ve çözüm bulma memurluğu’ ‘ombudsman’lık Türkiye'ye Bahçeşehir Üniversite-si'nden giriş yaptı. İlk ombudsman Prof. Ümit Erol, öğrenciler ve öğretim üyeleriyle yönetim arasındaki sorunlarda hakemlik yapacak.
OMBUDSMAN...
Sözlük anlamı, 'halkın şikayetlerini dinleyen memur'. Türkiye'de siyasetin gündemine giren ve bir dönem çok tartışıldıktan sonra rafa kaldırılan ombudsmanlık, bir özel üniversitede uygulanmaya başladı. Bahçeşehir Üniversitesi, ombudsmanlığın, yaşanan sorunların çözümü olabileceği kararına vardı ve bu nedenle bünyesinde bu görevi yerine getirecek bir ombudsman tayin etti.
1.5 ay önce ombudsmanlık görevine getirilen Prof. Dr. Ümit Erol aynı zamanda Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürü. Göreviyle ilgili olarak Prof. Erol, ‘‘Ombudsmanlık mekanizması çok yeni bir oluşum. Ortada bir mağduriyet varsa mahkeme safhasına gitmeden, ilk başvurabileceği bir mekanizma. Öğrencilerimizin haksızlığa uğramasını önlemek için kurduk biz bu müesseseyi’’ diye konuştu.
Prof. Erol, ilk kez Bahçeşehir Üniversitesi'nde başlatılan ve Türkiye'deki diğer üniversitelerde uygulanmayan ombudsmanlık sisteminin nasıl işleyeceğini açıklarken kendisinin idare ile öğrenci arasında bir hakem olduğunu vurguladı. Prof. Erol, işleyişi şöyle anlattı:
‘‘Ben ombudsman olarak ilgili taraflarla görüşüyorum. Cezanın niye verildiğini, hem öğrenciden hem idareden dinliyorum. Aynı zamanda cezanın veriliş şekline bakıyorum. Gerekirse başka şahitleri dinliyorum. Bu sürecin sonunda bir karar oluşturuyorum ve bu kararı rektöre iletiyorum. Ben ombudsman olarak idare değilim, cezayı değiştirme ya da sonuçları değiştirme hakkına sahip değilim.’’
Yanlış kararları düzeltme şansı
Ombudsmanın hazırladığı rapor ve verdiği karar rektör tarafından incelendikten sonra daha önce idare tarafından verilen karar yanlışsa böylelikle düzeltilebiliyor ve mağduriyet ortadan kaldırılmış oluyor. Ayrıca idarenin verdiği karar ombudsman konuyla ilgili bir karar verene kadar donduduruluyor, böylelikle bu adımda da mağduriyet önlenmiş oluyor. Bahçeşehir Üniversitesi Ombudsmanı Prof. Dr. Ümit Erol, sadece öğrenci ile idare ilişkileriyle değil, öğretim üyeleriyle yönetim arasındaki ilişkilerle de ilgileniyor. Örneğin bir fakültenin dekanıyla idare arasındaki anlaşmazlıklar da ombudsmanın görevleri arasında...
Tarafsızlık ön koşul
‘‘Türkiye'de özellikle merkezi sistem güçlü olduğu için dekan bir tasarrufta bulunur. Ama dekan bir öğretim üyesine karşı bir tasarrufta bulunduğu zaman aralarında bir itilaf çıkabiliyor’’ diye konuşan Prof. Erol, bu konularda da devreye giriyor. Bu nedenlerden dolayı ombudsmanlık görevinin çok önemli olduğunu belirterek Prof. Erol şu saptamayı yapıyor: ‘‘Herkesin kabul edeceği, tarafsızlığına herkesin güvendiği bir kişi ombudsman olarak sorunlara çözüm getirecek şeyleri söyleyebiliyorsa, bu mağduriyet hissi büyük ölçüde ortadan kaldırılabilir.’’