Güncelleme Tarihi:
Ehliyetlerin Avrupa Birliği standartlarına uygun olarak düzenlenmesiyle beraber 1 Ocak tarihinden itibaren yeni ehliyet alacaklar veya ehliyet yenileyecek olan vatandaşlar Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM) tarafından oluşturulan sürücü randevu sistemi üzerinden randevu almak zorunda. Aynı zamanda ehliyet yenilemesi yapacak olan vatandaşların ise 31 Aralık 2020 tarihine kadar zamanları var.
İLK DEFA EHLİYET ALACAKLAR NASIL RANDEVU ALABİLİR?
Artık online olarak gerçekleştirilecek olan ehliyet işlemleri için Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından hizmete sunulan ‘surucurandevu.egm.gov.tr’ web sitesinin kullanılması gerekmektedir. Sürücü Belgesi Randevu Sistemi ana sayfasında bulunan ‘Randevu Al’ butonuna tıklayan vatandaşların önüne 3 seçenek gelecektir (Eski sürücü belgesi yenileme – İlk defa sürücü belgesi müracaatı – Yabancı belge dönüştürme).
İlk defa ehliyet alacak olan vatandaşlar seçenekler arasından ‘İlk defa sürücü belgesi müracaatı ‘ seçeneğini işaretlemelidir. Daha sonra sistem tarafından Sürücü Belgesi Bilgileri, Kişisel Bilgiler, Randevu Bilgileri istenecektir. Bu bilgilerin girilmesinin ardından randevu almak isteyen vatandaşların e-posta adresini girmesi ve maile gelen bağlantıyı onaylaması gerekmektedir. Böylelikle istenen tarih ve saate randevu alma işlemi tamamlanmış olur. Randevu alan vatandaşların daha sonra istenen belgeleri hazırlamaları ve randevu tarihinde hazırlanan belgelerle gitmeleri gerekmektedir.
YENİ EHLİYETLER İÇİN GEREKLİ BELGELER NELER?
İlk defa ehliyet alacak olanlar için istenen belgeler aşağıdaki gibidir;
İlk müracaat için gerekli belgeler:
- Sürücü Belgesi Dosyası
- Nüfus cüzdanı, Pasaport veya Avukatlık Kimliği
- Motorlu Taşıt Sürücü Sertifikası
- Sürücü Sağlık Raporu
- Sürücü belgesi harcı, sürücü belgesi değerli kağıt bedeli ve sürücü belgesi hizmet (vakıf payı) bedelinin vergi dairelerine veya anlaşmalı bankalara yatırıldığına dair makbuz
- 2 adet fotoğraf (5x6 ebatında arka fon beyaz olacak şekilde biometrik bir vesikalık fotoğraf)
- Kan Grubunu belirtir belge veya yazılı beyan
EHLİYET HARCI NEREYE YATIRILIR?
İlk defa ehliyet alacak olan vatandaşlar için belirlenen harç bedeli 15 TL’dir. Ancak bu 15 TL’nin 13 TL’si kart bedeli olarak alınmakta olup Maliye Bakanlığı ile anlaşmalı olan bankalara yatırılıyor. Kalan 2 TL değerindeki sürücü belgesi hizmet bedeli ise Vakıf bankalarına yatırılması gerekiyor. Ancak bazı bankalar 15 TL’nin tamamını da kabul ediyorlar. İşte harcın tamamını kabul eden bankalar ve sadece kart bedelini kabul eden bankalar;
Maliye Bakanlığı ve Vakıf anlaşması olan bankalar:
Akbank
Aktif Yatırım Bankası
Albaraka Türk Katılım
Bankası Anadolubank
Finansbank
ING Bank Kuveyt Türk
Katılım Bankası
Şekerbank
Tekstilbank
Türkiye Finans Katılım Bankası
Halk Bankası Vakıflar Bankası
Türk Ekonomi Bankası (TEB)
Sadece Maliye Bakanlığı ile anlaşmalı olan bankalar:
Ziraat Bankası
Türkiye İş Bankası
Yapı ve Kredi Bankası
Garanti Bankası
HSBC Denizbank
Citibank Ziraat Katılım Bankası
Alternatifbank
Arap Türk Bankası
Burgan Bank
Fibabanka
Odea bank A.Ş.
Turkishbank
Turkland Bank
YENİ DÜZENLEMEYLE EHLİYETLER NÜFUS MÜDÜRLÜĞÜ TARAFINDAN VERİLECEK
Meclis’te bekleyen yeni yasa tasarısı ile beraber ehliyet verme işlemlerinin 1 sene içinde EGM yetkisinden alınarak nüfus müdürlüklerine devredileceği bilgisi verildi. Ancak eğer hükümet isterse bu süreyi uzatabilecek.
Her sene binlerce kişi ehliyet alabilmek için sınavlara giriyor. Bilgi birikimi ve araç kullanımıyla alakalı seviyesini kanıtlayan kişiler ehliyet almaya hak kazanıyor.