OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 31, 2004 00:00
Görünen o ki baÅŸlangıç seviyesi denilen basit telefonlardan, en üst teknolojiye sahip telefonlara kadar, cep telefonu pazarı daha çok büyüyecek. Ä°lk telefonunda görüşme yapmayı hedefleyen tüketicinin giderek beklentisi yükseliyor. Genel eÄŸilim daha foksiyonel bir telefon alma yönünde. EÄŸer dördüncü veya daha sonraki telefonunuzu alıyorsanız büyük ihtimalle hem teknoloji hem de dizayn yönünden hava atmaya da baÅŸlıyorsunuz demektir.Motorola Ãœrün Müdürü Bill Kastritis, V3’ü tanıtırken, ‘Vay be bunu nasıl yapıyorlar, dedirtecek çok ilginç bir ürün tasarlamak istedik. Fonksiyonları olan ama küçük boyutlarda bir ürün. V3, 95 gram ağırlığında. Kalınlığı 13.9 mm, geniÅŸliÄŸi 53 mm ve uzunluÄŸu da 98 mm. Bu ürettiÄŸimiz en ince telefon’ diye anlattı.Motorola, yeni cep telefonu modeli V3’ün tanıtımını Danimarka’nın baÅŸkenti Kopenhag’da yaptı. Motorola’nın ÅŸu ana kadar tasarladığı en ince telefon olan V3 ÅŸirketin merkezi Chicago’da üretildi. Bu yılın son çeyreÄŸinde piyasaya sürülecek modelin tanıtımı için Danimarka’nın, özellikle de Arken Modern Sanat Müzesi’nin seçilmesinin nedeni V3’ün tasarım çizgisiyle, tasarım ülkesi Danimarka’nın sade ve fonksiyonel çizgisinin benzerliÄŸini vurgulamaktı. Firmanın BaÅŸkan Yardımcısı ve KiÅŸisel Ä°letiÅŸim Cihazları Avrupa Ãœrün Operasyonları Direktörü Amer Husiani, tüketici davranışlarının pazarı nasıl etkilediÄŸini anlatıyor: ‘İlk telefon alıcıları temel sesli arama fonksiyonlarına veya fiyatına bakarlar, ikinci ve üçüncü telefonunu alanlar daha yüksek fonksiyonelliÄŸe ve tasarıma bakmaya baÅŸlarlar. Daha çok kez telefon alanlar ise artık yüksek teknoloji, yüksek dizayn, yenilikçilik ararlar. Ä°lk aldığınız telefonun genelde küçük bir ekranı olur veya çantanıza koyduÄŸunuzda kendi başına bir numara çevirmeye baÅŸlar sonra bir üst aÅŸamaya geçip tuÅŸ kilidi olan, ekranı geniÅŸ ya da katlanabilen bir telefon almak isterseniz. Yani hep daha yüksek teknoloji ararsınız. Türkiye’deki tüketici davranışı da bu anlamda diÄŸer ülkelerden farklı deÄŸil.’TÃœRKÄ°YE PAZARI BÃœYÃœYECEKFirmanın Genel Müdürü, BaÅŸkan Yardımcısı ve GeliÅŸmekte Olan Pazarlar Sorumlusu Allen Burns, Türkiye’de satışların tırmandığını söylüyor: ‘Türkiye’de cep telefonu kullanım oranı çok yüksek, ama zamanla daha da yükselecek. Türkiye hareketli bir ülke, ekonomik istikrar güçleniyor. 2001 ekonomik krizi nedeniyle satışlar düşmüştü ancak yeniden tırmandığını görüyoruz. Yani V3 ya da şık, renkli bir telefon olan V600 gibi ürünlerimizi alan çok tüketici olacak. Kameralı E365 modelimiz Türkiye’de son birkaç aydır en iyi satan kameralı telefon oldu. Bu orta seviyeli bir telefon, insanlar bunları sadece sesli iletiÅŸimin biraz üstüne çıkabilmek için alıyorlar.’RUSLAR GÖSTERÄ°ÅžLÄ° SEVÄ°YORBurns’e göre cep telefonlarına eklenen kamera ve ses kayıt imkanları gibi fonksiyonların kalitesi giderek artacak. Ancak her zaman çok basit ve saÄŸlam baÅŸlangıç seviyesi telefonları da var olacak. Çünkü Avrupa’da üçüncü kuÅŸak telefonlara geçiÅŸ ve bu telefonların satışında büyüme yaÅŸanırken Çin, Hindistan gibi ülkelerde çoÄŸunluk ikinci kuÅŸakla yeni tanışıyorlar. Rusya’da tüketicilerin yeni ve cool görünen herÅŸeyi satın alma eÄŸilimi var. Ä°sviçre’de bir telefon muhteÅŸem bile gözükse eÄŸer performansı iyi deÄŸilse kimse kullanmıyor. BÄ°LÄ°MKURGU CÄ°HAZLARI GELÄ°YORBurns, ÅŸirket içerisinde sorumlu olduÄŸu 1,7 milyar nüfusu kapsayan ‘geliÅŸmekte olan pazarlar’da telefon kullanım oranının nüfusun yüzde 14’ü civarında olduÄŸunu söylüyor. ‘Önümüzdeki 2-5 yıl içinde bir yandan bilimkurgu filmlerini andıran cihazlar göreceÄŸiz, bir yandan da en basit seviyede telefonların satışında da inanılmaz bir patlama yaÅŸanacak. Bu Batı Avrupa’da da daha sofistike umts (universal mobile telephon system-canlı görüntülü telefon görüşmesi yapılabilen üçüncü kuÅŸak telefon sistemlerine verilen standart) ve wi-fi (wireless internet- internete hızlı eriÅŸim) gibi özellikleri olan telefonların satışında da hareketlenme olacak.’Giyilebilir telefon neden olmasın?Motorola BaÅŸkan Yardımcısı ve Tasarım Bölümü Yöneticisi Jim Wicks, tasarımın da tercihe göre deÄŸiÅŸtiÄŸini savunuyor: ‘Bazı insanlar tarz düşkünüdür, telefonun kendi kiÅŸiliklerini yansıttığını düşünürler bazıları en yeni ÅŸeyleri sever, bazıları teknoloji düşkünüdür. Tasarımcının maliyetin ne olacağını, kullanıcı ihtiyaçlarını, kullanıcının eÄŸlenceden hoÅŸlanan mı, stil düşkünü mü, iÅŸe yararlığı ön planda tutan bir kesim mi olduÄŸunu, yani koÅŸulları bilmesi gerekiyor.’Tasarımcılardan Christopher Arnholt ise tasarımların giderek sadeleÅŸtiÄŸini söylerken, ‘Belki bir süre sonra telefonlar giyilebilir olacak’ diyor.Â
button