Güncelleme Tarihi:
Yeni öğretim yılından itibaren din dersi öğretmenleri, ‘tezsiz master’ programında yetiştirilecek. Programa girmeyen ilahiyat mezunları, liselerde öğretmenlik yapamayacak. İlahiyat fakültelerine ‘öğretmen kotası’ da getirildi. Bu fakültelerin sadece 9'unda ilköğretim okulları için ihtiyaç duyulduğu kadar din öğretmeni yetiştirilecek.
Sekiz yıllık kesintisiz eğitim reformuyla 2000'li yılların kuşağını yetiştirmeyi hedefleyen hükümet, şimdi de ‘Din Öğretimi Reformu’nu uygulamaya koyuyor. YÖK ve Milli Eğitim Bakanlığı'nın ortak hazırladığı reform çerçevesinde, din öğretimi hedefinin çizildiği bir ‘concept’ yazıldı. YÖK bünyesinde kurulan, 9 ilahiyat profesöründen oluşan bir komisyonun hazırladığı ‘İlahiyat Fakültelerinin Yeniden Yapılandırılması Projesi’ni yeni öğretim yılından itibaren (1998-1999) yaşama geçirecek reform, şöyle işleyecek:
DİN ÖĞRETMENİ KOTASI
Öğretimde Birlik Yasası uyarınca ‘yüksek din adamı’ yetiştirmek için kurulduğu halde, zaman içinde eğitim fakültesi gibi örgütlenen ilahiyatların öğretmen yetiştirme işlevine sınır getirildi. Aldığı öğrencileri doğrudan öğretmen adayı olarak yetiştiren 22 ilahiyat fakültesine ‘öğretmen kotası’ konuldu.
BU YIL 480 ÖĞRENCİ
22 ilahiyat fakültesinden Ankara, Atatürk, Çukurova, Dokuzeylül, Erciyes, Marmara, Ondokuz Mayıs, Osman Gazi ve Uludağ olmak üzere yalnız 9'unda, ilköğretim okulları için din öğretmeni yetiştirilecek. Milli Eğitim Bakanlığı'nın, ‘Din Dersi Öğretmeni İhtiyaç Planı’ çerçevesinde, ilahiyat programına ek olarak açılacak programlara, ‘öğretmen adayı’ olarak yetiştirilmek üzere Türkçe-Sosyal puanıyla toplam 480 öğrenci alınacak.
LİSEYE MASTERLİ ÖĞRETMEN
İlahiyat fakültelerinden mezun olanlar, artık liselerde öğretmenlik yapamayacak. Din dersi öğretmenleri, yalnız Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde açılacak ‘tezsiz master’ programında yetiştirilecek. Programa, merkezi sınavla ve ‘ihtiyaç’ kadar aday alınacak. Program, 1998-1999 öğretim yılında başlayacak.
İMAM-HATİP'E AYRI ÖĞRETMEN
İmam-hatip lisesi meslek dersi öğretmen adaylarının yetiştirilmesi için de Ankara Üniversitesi bünyesinde ikinci bir ‘tezsiz master’ programı açılacak. Kuran, Arapça, Akaid, Kelam, Fıkıh, Tefsir, Hadis, Siyer öğretmenliği programlarına 1998-1999 döneminden itibaren merkezi sınavla ‘ihtiyaç’ kadar öğrenci alınacak. Bu programı başarıyla tamamlayanlar da yalnız imam-hatip liseleri meslek dersi öğretmen adayı olacak, ilköğretim ve liselerde çalışamayacak.
KONTENJANLAR DÜŞÜRÜLDÜ
Her yıl ortalama 3 bin öğrenci yerleştirilen ilahiyat fakültelerinin 1998 kontenjanları düşürüldü. 22 ilahiyat fakültesinin geçen yıl toplam 2 bin 956 olan kontenjanı, 1998'de toplam bin 890'a indirildi. Halen 9 ilahiyat fakültesinde uygulanan ‘ikinci öğretim’ programı, bu yıl Atatürk ve Erciyes İlahiyat'tan kaldırıldı. İlahiyatlarda yürütülen pedagojik formasyon sertifika programları da 1999-2000 öğretim yılından itibaren kapatılacak.
İMAMA ÖN LİSANS
YÖK'ün, Diyanet İşleri Başkanlığı'nda çalışan imam-hatip lisesi mezunu personelin 2 yıllık ön lisanstan geçirilmesini öngören programı da bu yıl başlıyor. Açıköğretim yöntemiyle yürütülecek programa, 1998'de sınavla öğrenci alınacak.
İMAMLARA FELSEFE
Birinci sınıfta, Atatürk İlkeleri, Türk Dili, Arapça, pratik dini bilgileri içiren İslamın Temel Kaynakları, İslam Dini Esasları, İlk Dönem İslam Tarihi, Yabancı Dil ile Din Hizmetlerinde Halkla İlişkiler'in yanında Dini Hizmetler Psikolojisi ve Sosyolojisi derslerini okuyacak imamlar, ikinci sınıfta İslam Düşünce Tarihi ile Felsefi Düşünce, Dinler Tarihi ve İslam'da Bilim Tarihi ile Türk Medeniyeti Tarihi derslerini de görecekler.
İmamlar için TV'den yapılacak din eğitimi yayınıyla, halkın da İslam dini ve mezhepler hakkında bilgilendirilmesi sağlanacak.
DİPLOMAYA ŞERH
Programa kabul edilenler, azami 4 yıl içinde programı tamamlamak zorunda olacak. Başarı notu 70 ve üzerinde olan ön lisans mezunları, ilahiyat lisans tamamlama programına katılabilecek. Ön lisans ve lisans programını tamamlayanların diplomalarına ‘Sadece Diyanet hizmetlerinde geçerlidir’ şerhi konulacak.
YENİ ÖĞRETİ ANLAYIŞI
Yeni programlarında, ‘Türk ulusunun, binlerce yıllık şanlı tarihi boyunca engin hoşgörüye dayalı gelenekleri içinde yoğrularak günümüze gelmiş olan yüce dinimiz İslamiyet’in, kendine özgü yaşama tarzı vardır. Günümüzde İslamiyet'in en iyi ve çağdaş biçimde yaşandığı ülke Türkiye'dir. Türk ulusunun bu bakımdan başkalarından öğrenmesi gereken hiçbir husus yoktur' öğretisi esas alınacak. Hedef ise ‘Diyanet hizmetlerin daha üst düzeyde görülebilmesi, İslamiyet’in gençlerimize daha iyi öğretilebilmesi ve gençlerimizin laik, demokratik ve sosyal hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti'nin vatandaşı ve Türk milletinin ferdi olmaktan gurur duyan ve eğer bu ülkede ezan sesi duyuluyorsa, şanlı Türk bayrağı dalgalanıyorsa, bunun cumnuriyeti kuran ulu önder Atatürk ile onun silah ve siyaset arkadaşlarına borçlu olduğumuzun bilincinde olan kişiler olarak yetiştirilmeleri' olarak çizildi.
İlahiyat kontenjanları düşürüldü
ÜNİVERSİTE 1997 1998
KONT. KONT.
Ankara 150 70
Atatürk 150 100
Atatürk* 75 -
Cumhuriyet 90 60
Onsekiz Mart 30 30
Çukurova 60 40
Dicle 30 30
Dokuzeylül 120 70
Dokuzeylül * 80 50
Erciyes 165 100
Erciyes * 80 -
Fırat 50 50
Gazi-Çorum 75 60
Harran 60 50
İnönü-Darende 90 90
İstanbul 20 20
ÜNİVERSİTE 1997 1998
KONT. KONT.
Sütçü İmam 60 40
KTÜ-Rize 50 50
Marmara 200 80
Marmara* 160 80
Ondokuz Mayıs 100 50
Ondokuz 100 50
Mayıs *
Sakarya 60 60
Sakarya * 60 60
Selçuk 185 100
Selçuk * 100 100
S.Demirel 100 100
S.Demirel * 100 100
Uludağ 150 70
Uludağ * 150 70
Yüzüncü Yıl 60 60
TOPLAM 2.956 1.890
Din öğretmeni yetiştirecek fakülteler
İLKÖĞRETİM okulları için din dersi öğretmeni yetiştirecek olan
İlahiyat Fakülteleri ile bu yıl alacakları öğrenci sayısı da şöyle:
Ankara 80
Atatürk 50
Çukurova 20
Dokuzeylül 50
Erciyes 50
Marmara 80
Ondokuz
Mayıs 50
Selçuk 50
Uludağ 50