OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 14, 2001 00:00
Sakıp Sabancı ‘‘Türkiye'de hiçbir eser boynu bükük kalmasın’ dedi. Sabancı Müzesi kuruluÅŸ hazırlıklarını yürüten müze Müdürü Emin Mahir BalcıoÄŸlu, Sınır Tanımayan Restoratörler BirliÄŸi'yle temasa geçti. Türkiye, Ä°stanbul Karaköy'deki Minerva Han'da tarihi objelerin restore edileceÄŸi bir labaratuvara kavuÅŸtu.Tarihi eser zengini Türkiye sonunda bu eserleri restore edecek bir laboratuvara da kavuÅŸtu. Sabancı Ãœniversitesi, Karaköy'deki Minerva Han'da tarihi obje restorasyonu laboratuvarı açtı. Minerva Han bu iÅŸe çok uygun: Uzun yıllardır Sabancı Grubu'na ait olan Bankalar Caddesi'nin hemen giriÅŸindeki bu güzel han, 1912'de inÅŸa edilmiÅŸ tarihi bir yapı. Sabancı Ãœniversitesi'nin Sınır Tanımayan Restoratörler BirliÄŸi'yle ortak açtığı laboratuvarda minyatürden ikonaya, hattan eski Ä°ncil'e, yaÄŸlıboya resimden gravüre kadar her türlü sanat eserinin tamir ve bakımı yapılacak. Adı ‘‘Tanı Onarım ve Koruma Merkezi’’ olan laboratuvar Sabancı Ãœniversitesi'ne baÄŸlı Sakıp Sabancı Müzesi'nin bir kuruluÅŸu. Sakıp Sabancı'nın bu konudaki çabası, elindeki koleksiyonu halka açmaya karar vermesiyle baÅŸladı. Önce Emirgan'da konut olarak kullandığı Atlı Köşk'ü müze olarak Sabancı Ãœniversitesi'ne tahsis etti. Ardından hem kendi koleksiyonunun hem de sahipsizlikten kaderine terkedilmiÅŸ tarihi eser ve objelerin restore edilmesi için bir çalışma baÅŸlatılmasını istedi. Sakıp Sabancı Müzesi Müdürü Emin Mahir BalcıoÄŸlu, tarihi obje restorasyonu alanında bir sivil toplum örgütü olarak çalışan Sınır Tanımayan Restoratörler BirliÄŸi'yle temasa geçti. Bu ilginç kuruluÅŸ, 17 yıl önce, dünyanın heryerinden restoratörler ve sanat tarihçilerinin biraraya gelmesiyle kuruldu. Merkezi Paris'te. Örgütün başındaki Peder Pavlos Politis, Selanik, Avignon, Floransa ve Athos Dağı gibi yerlerde çalıştı. Sınır Tanımayan Restoratörler, bir bakıyorsunuz Umman'da el yazmalarını onarıyor bir bakıyorsunuz Tayland'da Buda heykellerini restore ediyor.EMÄ°N MAHÄ°R BALCIOÄžLU (Sabancı Müzesi Müdürü)Sakıp Bey hiçbir eser boynu bükük kalmasın dediSakıp Bey, bize 'Türkiye'de hiçbir eser boynu bükük kalmasın' dedi. Biz de bu laboratuvarı kurduk. Bu topraklardan çıkan eser hangi döneme ve dine ait olursa mirasımızdır. Bunun için Sınır Tanımayan Restoratörler BirliÄŸi'yle ortaklık kurduk. Laboratuvarın kendine yetecek bir gelir elde etmesi yeterli. Bizim laboratuvarın bir örneÄŸi Emirgan'daki Sakıp Sabancı Müzesi'nde bulunacak ve özellikle tarihi kağıt restorasyonu yapacak.RESÄ°MLE Ä°KONA TEDAVÄ° EDÄ°LDÄ°Laboratuvarda eserlerin röntgeni çekiliyor, nerede hasar olduÄŸu saptanıyor, orijinal malzemeyle ve yapıldığı dönemdeki teknikle tedavi ediliyor. Ä°lk hastalar, Mehmet Ali Laga'nın ‘‘Sadabad Sefası’’ adlı yaÄŸlıboya tablosu ile Fener Patrikhanesi'nden gelen 17. yüzyıla ait bir ikona. Tabloda kurtların açtığı deliklere ilaç enjekte edilmiÅŸ. Ä°kona da kırılan noktadan birleÅŸtirilmiÅŸ.PEDER PAVLOS POLÄ°TÄ°S (Sınır Tanımayan Restoratörler)Bir Fransız için, Kuran onarmak heyecan vericiTürkiye'de bakıma muhtaç o kadar çok eser var ki, burası yakında bize yetmez hale gelecek. Her konuda restorasyon uzmanı var. Bizden masrafları dışında bir talepte bulunmuyorlar. Fransız ya da Amerikalı bir sanatçı için el yazması bir Kuran'ı ya da bir Buda heykelini gün ışığına çıkarmak kadar heyecan verici birÅŸey yok. Gittikleri ülkelerin insanları ve kültürleriyle haşır neÅŸir oluyorlar, hayatları zenginleÅŸiyor. Türkiye'de bu iÅŸi yapan restoratörler var ama sayıları az. Katkımız olursa çok sevineceÄŸiz. Bu program eÄŸitimi de hedefliyor. Çalışmalarımıza katılan Türk restoratörlerin de baÅŸka ülkelerde staj yapmalarını saÄŸlamayı hedefliyoruz.John Rappas'ın yönetimindeki laboratuvarda ÅŸimdilik Emine Ãœnsal, Anastasia Siakka, Vivi Bilali ve Melike Canatan var. Burası aynı zamanda bir okul. Restoratörler, bir usta çırak iliÅŸkisi içinde staj görüyor.Â
button