Oluşturulma Tarihi: Nisan 27, 2002 22:30
İkinci el oto piyasası denilince terkedilmiş bir arsalıkta rastgele dizili otomobiller, üzerlerine acemice yapışmış satılık kağıtlar ve kendi aracını kendi pazarlamaya çalışan acemi satıcılar akla geliyor...
Biraz daha düzgün olanlarında ise çevrelenmiş bir satış alanı ve organizasyonu yapan bir oto galerisi devrede... Aşağıda haberini okuyacağınız ikinci el oto satışı olayı ise bu alanda yepyeni bir eğilim. Aracınızı götürüyorsunuz, 61 maddelik bir kontrolden geçiriliyor. Satmaya karar verirseniz bu sefer 101 kalemli daha detaylı bir kontrol yapılıyor. Gıcır gıcır olduktan sonra satışa sunuluyor. Yani alıcı için de cazip ve güvenli hale geliyor. Ve bütün bunlar organize edilmiş, ofisi bulunan, çocuklar için park alanı ayrılmış, çay, kahvenizi içebileceğiniz keyifli bir ortamda gerçekleşiyor. Bunları Doğuş Oto Değerlendirme (DOD) Gebze'de gerçekleştirdi. İnternet üzerinden bir veri tabanı oluşturan şirket 90 üye edinmeyi başardı. Bu üyeler satışa sunulan otomobiller hakkında bilgi edinip kendi araçları için de fiyat alabiliyorlar.
Yaklaşık bir yıldır faaliyetini sürdüren Doğuş Oto Pazarlama (DOD) ikinci el oto pazarına bir yenilik getirmeye uğraşıyor. Türkiye'deki ikinci el oto pazarının yetersiz kaldığını düşünülerek hazırlanmış bir proje. Gebze'de 30 bin metrekarelik alana kurulu merkezde yeni yeni oturtmaya çalışıyorlar. Şu anda müşteri bekleyen araçlar arasında Doğuş grubunun pazarladığı Volkswagen, Seat, Audi gibi markalar önemli bir yer tutuyor. TOFAŞ ve Renault'lar daha az. Buna karşın birer Porsche ve Cadillac'ın da müşteri beklediğine gözlerimizle şahidiz...
DOD genel müdürü Cem Yurtbay ikinci el araçların ve özellikle de binek otomobillerin yeterince değerlendirilmediğini düşünüyor: ‘‘Türkiye'de her yıl pazara giren bir sıfır kilometre otomobile karşı 0.75 ikinci el otomobil olur. Kaçak piyasayı da dahil edersek bu oran bire birdir. Halbuki ABD'de bir sıfır kilometre otomobile karşılık 3.4 ikinci el araç, Avrupa'da ise 2.3 araç dolaşıma girer. Yani önümüzde kat edecek mesafe çok.’’
Türkiye'deki bu potansiyeli görerek ikinci ele yeni bir hız kazandırmaya çalışan DOD'da amaç daha detaylı ve kaliteli bir hizmet sunabilmek. Bu hizmet herhangi bir ikinci el pazarına göre daha pahalıya mal oluyor. Bu durumu pazarlama müdürü İbrahim Anaç şöyle açıklıyor: ‘‘Biz burada her arabayı üç kademeli bir testten geçiriyoruz. Bu testlerin birinde 61, bir diğerinde 101 ayrı işlem var. Bu testlerden geçemeyen bir arabayı satışa sunmayız. Ayrıca her araba için bir de dış ve iç yıkama ile boya korumayı içeren standart kuaför paketi uygulanıyor. Bu işlemlerden sonra arabadaki mevcut her hasar için fiyat düşülüyor. Ayrıca kuaför ücretini de müşteri üstleniyor. Kısacası bir açık oto pazarıyla aramızda yüzde üç düzeyinde bir fiyat farkı var. Bu ücretlerin karşılığında biz de onlara güven sunmaya çalışıyoruz.’’
DOD'un bir diğer amacı da ikinci el araba satışlarında her zaman gündemde olan teknik ve hukuki riskleri yok etmek. Görevli eksperler gerekli teknik bilgiye sahipler ve aldıkları kurum içi eğitim sayesinde araçlardaki kusurları tespit ediyorlar. İbrahim Anaç bu riskleri şöyle sıralıyor: ‘‘Örneğin sonradan zorluk çıkaracak herhangi bir motor arızası olabiliyor. Satın alan müşteriyi suçlu duruma düşürecek şekilde, üzerinde rehin bulunan araçlara, hatta çalıntı araçlara rastlanıyor.’’ Öyle ki DOD'u kandırmaya çalışan uyanıklar da çıkmış. Tavanı tamamen yeniden boyanmış, muntemelen takla atmış otomobili sorunsuz olarak yutturmaya çalışmış. Bunun dışında sık sık aracın kilometresini geri alanlara da rastlanıyor. Veya yetkili servis dışında tamircide bakım gören araçlar da tespit edilebiliyor.
Kocaeli sınırları içinde Gebze'de faaliyet gösteren DOD şimdilik İstanbullu müşterilere hitap ediyor. Ama verdikleri 35 bayilikle yayılmayı amaçlıyorlar.
MACARİSTAN'A OTOBÜS SATTILAR
1 Temmuz 2002'den itibaren yürürlüğe sokulması düşünülen Özel Tüketim Vergisi'yle (ÖTV) birlikte ikinci el otomobillerde verginin kaldırılması bekleniyor. Bu sayede yılın ikinci yarısında ikinci el pazarına bir hareket gelmesi bekleniyor. Ancak, fiyatların düşeceği yolundaki beklenti son iki aydır pazarda bir durgunluk yarattı. DOD'da da son bir aydır bir durgunluk gözleniyor. Bir ay önce Macaristan'a iki otobüs satarak yurt dışına ilk satışlarını yaptılar. İnternet sitesi aracılığıyla Türkiye'yle irtibat kuran Macar müşteriler iki adet ikinci el otobüs hakkında bilgi edindikten sonra Gebze'ye gelip otobüsleri satın alarak ülkelerine geri döndüler.
KADINDAN OTOMOBİL ALINIR MI?
DOD pazarlama müdürü İbrahim Anaç artık klasikleşmiş ‘‘Kadından araba alınır mı?’’ ve ‘‘doktordan araba alınır mı?’’ sorularını şöyle cevaplıyor: ‘‘Kadından veya doktordan temiz otomobil deyimi fazla bir anlam taşımıyor. Çünkü arabanın içi temiz olabilir ama yanlış kullanım nedeniyle motoru iyi durumda olmayabilir. Veya tersi bir durum da söz konusu olabilir. Motoru iyi durumdaki bir aracın içinin durumu çok da önem taşımaz. Asıl önemli olan balataların, motorun bakımının düzenli yapılması ve servis karnesininin düzenli tutulmasıdır.’’
ALICI VE SATICILAR NE DİYOR?
Gebze'den geldiğini söyleyen orta yaşlı bir müşteri uygun bir otomobil aradığını belirtiyor. Ama beş yaşından yaşlı araçlarla takas yapılmamasından şikayetçi, çünkü kendi yedi yıllık Renault'sunu verip bir başkasını almak istemiş. Şimdi birkaç hafta önce başka bir müşteriye kaptırdığına benzer ve kesesine uygun bir başka otomobil arıyor.
DOD'dan satın aldığı Ford Focus model arabasını teslim almakta olan bankacı Serdar Usçimen de güven unsurunu ön plana çıkarıyor: ‘‘Galericiye gitsem uğraştıracaklar. Burada bakımsız araba yok. Piyasaya göre biraz daha fazla verip iyi hizmet almayı tercih ettim.’’