OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 13, 2004 00:00
Sinyalizasyona uymayan lokomotifleri zorunlu frenlemeyle kontrol altına alan Otomatik Frenleme Sistemi’nin (ATS) TavÅŸancıl’da kafa kafaya çarpışan iki trende de olmadığı anlaşıldı. Lokomotifler Bosna Hersek’ten kiralandığı için araç üstü ekipmanları takılmamış. TCDD’nin Ankara-Ä°stanbul hattında çalışan 37 elektrikli lokomotiften 9’unda Otomatik Frenleme Sistemi (ATS-Auto Train Stop) bulunuyor. Önceki gün kaza yapan E52000 tipi Konchar marka lokomotiflerde ise ATS’ye uygun araç üstü ekipman yok. Bu lokomotifler Bosna Hersek’ten kiralandığı için araç üstü ekipmanlarının takılmadığı öğrenildi. Demiryollarında sinyalizasyon sistemlerinin bir parçası olarak ATS kullanılıyor. Bu sistem, lokomotiflerin sinyallere uymaması durumunda zorunlu frenleme yaptırarak, trenlerin hızını kontrol altına alıyor. Sistemin aktif olarak çalışması lokomotifleri etkilemek üzere demiryolu boyunca sistemin unsurları yerleÅŸtiriliyor, ayrıca lokomotifin üzerine ATS teçhizatı konuluyor. Yol boyundaki ekipmanlar, en yakındaki sinyalle iliÅŸkilendiriliyor. Seyir halinde ATS sistemi, yoldaki ekipmandan aldığı bilgilere göre trene yön veriyor. Sisteme göre, ‘Sarı’ sinyal geçildiÄŸinde tren hızının 20 saniyede 65 kilometre hıza düşmesi gerekiyor. Bunu makinist yapmadığı takdirde, sistem devreye girerek, otomatik frenleme saÄŸlıyor. ’Kırmızı’ sinyal geçildiÄŸinde ise sistem ani otomatik frenlemeye gidiyor. PARA ÖDÃœYOR KULLANMIYOR BirleÅŸik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) Genel BaÅŸkanı Fehmi Kütan, ATS sistemi hakkında ÅŸu bilgileri verdi: ‘BaÅŸkent Ekspresi’nin vagonlarını çeken Bosna-Hersek’ten alınan Konchar marka lokomotifte, sistemin yer magnetleriyle etkileÅŸimini saÄŸlayacak lokomotif magnetleri bulunmamaktadır. Bu güvenlik sistemi, TrafiÄŸin Merkezden Kontrolü (CTC-Central Traffic Control) denilen sistemle beraber satın alınmaktadır. TCDD, milyonlarca dolar ödeyerek aldığı sistemin parçası olan fren güvenlik sistemini kullanmamaktadır.’ Rayda var ama...Ä°ÅŸte ATS sisteminin raylardaki unsuru. Bu unsur, gerekli donanımı bulunan lokomotifleri etkilemek üzere demiryolu boyunca yerleÅŸtiriliyor. Bu ekipmanlar, en yakındaki sinyalle iliÅŸkilendiriliyor. Seyir halindeki trendeki ATS sistemi, yoldaki ekipmandan aldığı bilgilere göre trene yön veriyor.Â
button