Tüzmen, Türk Amerikan İş Konseyi tarafından Dış Ticaret Müsteşarlığı'nca 2006 yılı başında uygulamaya konulan “ABD ile ticareti geliştirme stratejisi” hakkında düzenlenen toplantıya katılarak bir konuşma yaptı.
Türkiye'nin 2010 yılında 100 milyar dolar ihracat hedefiyle yola çıktığını anımsatan Tüzmen, büyük hedeflere ancak cesur adımlarla ulaşılabileceğini vurguladı.
Ahmet Ertegün'ün kariyerinin başındaki Ray Charles'a tavsiyesi olan “Penny peşinde koşarsan penny kazanırsın dolar peşinde koşarsan dolar kazanırsın” sözünü kuruşa uyarlayan Tüzmen, kuruş peşinde koşulursa kuruş, lira peşinde koşulursa lira kazanılacağını belirterek, “Biz doların peşinde koşuyoruz. ABD dolarlarını ülkemize getirmek hayırlı olacaktır” dedi.
Bu yıldan itibaren dünyanın en büyük pazarı ABD'nin hedef olarak belirlendiğine dikkat çeken Tüzmen, Amerikan ekonomisini yaklaşık 12,5 trilyon dolarlık ekonomik büyüklüğü ile dünyanın en büyük ekonomisi ve pazarı olduğunu kaydetti.
-6 HEDEF EYALET-
Bu ülkenin yılda 1,7 trilyon dolarlık ithalat yaptığını belirten Tüzmen, şöyle devam etti:
“Kaliforniya dünyanın en büyük ilk 10 ekonomisi arasında yer almaktadır. Teksas'ın ekonomik büyüklüğü Fransa'nın ekonomik büyüklüğüyle aynıdır. Türkiye'nin ihracatının yaklaşık yüzde 7'si ABD'ye yapılan sevkiyatlardır. Ancak Türk firmalarının bu pazardaki payı ise sadece binde 3'tür. Eyaletler bazında incelendiğinde ise pazar payımız daha da azalmaktadır. Örneğin sadece Kaliforniya 274 milyar dolar tutarında ithalat yapmaktadır ve Türk firmalarının bu pazardaki payı binde 1'dir. Biz işi eyalet bazında götüreceğiz.
ABD'nin 52 eyaletinden GSMH büyüklükleri ve dış ticarette oynadıkları rol itibarıyla dikkat çeken ve dolayısıyla strateji kapsamında hedef olarak seçilen eyaletler New York, Kaliforniya, Teksas, Illinois, Florida ve Georgia'dır. Çok atacak barutumuz, mermimiz yok, bu eyaletlerle başlayacağız.”
Aşırı değerli YTL'ye karşın eyaletlere ihracatta başarı sağlanacağını inancını dile getiren Tüzmen, hedef eyaletlerin en önemli özelliğinin ABD'nin coğrafi olarak farklı bölgelerinde bulunmaları olduğunu söyledi.
Tüzmen, ABD'nin en önemli 15 gümrük girişinin söz konusu 6 eyalette bulunduğunu, Türkiye'nin ABD'ye gerçekleştirdiği ihracatın yüzde 64,3'ünün ve ABD'den ithalatın yüzde 60'ının bu eyaletlerdeki gümrüklerden gerçekleştirildiğini bildirdi.
Kürşad Tüzmen, hedef sektörlerin de belirlendiğini kaydetti.
-FUAR DESTEĞİ ABD PAZARI İÇİN YÜZDE 60 UYGULANACAK-
Bakan Tüzmen, ABD pazarına giriş amacıyla yürürlüğe konan stratejide kullanılacak araçların başında yoğun tanıtım faaliyetlerinin geleceğini vurguladı.
Tüzmen, tanıtım faaliyetlerin amacının ilk aşamada iki ülke firmaları arasında iletişimi artırmak ve Türk firmalarının New York dışındaki diğer önemli dağıtım merkezlerine yönlendirmek, iş çevrelerini yakınlaştırmak olduğunu kaydetti.
Bakan Tüzmen'in verdiği bilgiye göre, bu yıl yapılacak bazı etkinlikler şöyle:
New York şehrinden Las Vegas'a, kumaştan otomotive, hediyelik eşyadan mücevhere kadar geniş yelpazede düzenlenecek 200'ün üzerinde fuara firmaların bireysel iştirakı desteklenecek.
Fuarlara katılan firmalara verilen yüzde 50 oranındaki mali destek oranı ABD pazarı için yüzde 60 olarak uygulanacak.
Ayrıca, 8 fuara milli düzeyde iştirak edilecek.
San Francisco'ya bilişim sektöründe çalışan firmaları kapsayacak bir ziyaret düzenlenecek. Bilişim sektörü için ilk defa yapılacak olan bu program Slikon Vadisi ile Türk firmaları arasındaki bağları güçlendirmeyi amaçlayan bir ticaret heyeti olacak. Fındık tanıtım grubunun yanı sıra doğal taş, seramik ve deri tanıtım grupları ABD pazarında çalışmalarını yoğunlaştıracak.
Yılın ikinci yarısında New York'ta “Turquality Projesi”nin tanıtımı için faaliyet düzenlenecek. Uygulamaya konulan strateji kapsamında Türk firmalarının ABD pazarına girişte karşılaştıkları sorunların azaltılması, böylece ticaretin hızlı ve kolay gerçekleştirilmesinin sağlanması yönünde çalışmalar yürütülecek.
Örneğin, “Kosher Sertifikası”, Amerikan Gıda Güvenliği Uygulamaları” gibi gıda sektörüne yönelik seminerler, Türk firmalarının lojistik imkanlarının geliştirilmesi amacıyla Savannah, Charletton, Houston gibi limanların imkanlarını tanıtacak programlar düzenlenmesi gündemde.
Tüzmen, ABD ile Türkiye arasındaki 10 milyar dolarlık ticaret hacminin Türkiye için bile küçük bir rakam olduğunu vurgulayarak, sadece ticaretin değil yatırımların da artırılmasını hedeflediklerini söyledi.
Devlet Bakanı Tüzmen, strateji kapsamında yapılacak çalışmalarda özel sektörden gelecek önerilere de açık olacaklarını ifade etti.
-HANNİBAL'IN SÖZÜ-
Bakan Kürşad Tüzmen konuşmasını Kartaca'lı komutanlardan Hannibal'ın bir
fetih sırasında söylediği sözle tamamladı. Tüzmen, ”Hannibal ne demiş; 'ya bir yol buluruz, ya bir yol yaparız'. Biz de bu şekilde bakıyoruz. Amerikan Stratejisi de bu anlayış ile Türk firmalarının ABD pazarında rekabet güçlerini korumak için ihtiyaç duydukları desteği imkanlar ölçüsünde sağlamak üzere 2006 yılında yola çıkmıştır. Yolumuz açık ve hayırlı olsun” dedi.
Tüzmen, toplantı öncesi soruları yanıtlarken, ABD eyaletleri bazında çalışmalar yapmak gerektiğini, bu ülkedeki pazar zincirlerine ulaşmanın hedef olduğunu vurguladı.
ABD için uygulayacakları stratejinin sektörel ve bölgesel matrikslerle Türk firmalarının matrikslerini birleştirmek olduğunu kaydeden Tüzmen, diğer ülkelerdeki uygulamalarda elde edilen başarının ABD'de sağlanacağı inancını dile getirdi.
Türk-Amerikan İş Konseyi Başkanı Yılmaz Argüden de ABD'nin çok büyük, ancak girişi de zor bir pazar olduğuna dikkat çekti.
Argüden, devlet-iş dünyası elele hareket etmenin bu pazarda başarı için önemli faktör olacağını vurguladı.