Oluşturulma Tarihi: Mayıs 29, 2004 00:00
CumhurbaÅŸkanı Sezer, imam hatiplerin önünü de açan 11 maddelik YÖK Tasarısı'nın 1-5-6-7. maddelerini veto ederek TBMM'ye gönderdi.CumhurbaÅŸkanı Sezer, imam hatip liselerinin özendirildiÄŸini vurgulayarak, YÖK Yasası’nı ‘kısmen’ veto etti. Sezer, katsayı eÅŸitlemesinin haksızlık olduÄŸunu, düzenlemenin de Atatürk ilke ve devrimleriyle baÄŸdaÅŸmadığını belirtti. Sezer, YÖK’te Genelkurmay temsilcisinin ise Anayasa’ya aykırı olduÄŸunu kaydetti. CUMHURBAÅžKANI Ahmet Necdet Sezer, YÖK Yasası’nı kısmen veto etti. 22 sayfalık veto gerekçesinde, bunun baÅŸlıca nedeni olarak imam hatip liselerinin laikliÄŸe aykırı konuma gelmesi gösterildi. YÖK Yasası’nın, baÅŸta laiklik olmak üzere Atatürk ilke ve devrimleriyle baÄŸdaÅŸmadığının altı çizildi.Sezer, YÖK’ün oluÅŸumuyla ilgili 1., katsayı uygulamasıyla ilgili 5., özel statülü üniversitelere iliÅŸkin 6. ve YÖK’ün tasfiyesini öngören 7. maddelerinin bir kez daha görüşülmesini istedi. Sezer’in veto gerekçeleri özetle şöyle:HÃœKÃœMETE MUTLAK YETKÄ° YÖK’ün 5 üyesinin nitelikleri belirtilmeden Bakanlar Kurulu’nca seçilerek, Hükümet YÖK’e üye seçme konusunda mutlak bir takdir yetkisiyle donatılmıştır.GENELKURMAY TEMSÄ°LCÄ°SÄ° YÖK’e Genelkurmay BaÅŸkanlığı’nca bir üye seçilmesi Anayasa’dan çıkarılmıştır. Bu durumda, Genelkurmay BaÅŸkanlığı’nca da bir üye seçilmesi Anayasa’ya aykırılık oluÅŸturmaktadır.YÖK’ÜN TASFÄ°YESÄ° Hukuk güvenliÄŸi ilkesi, tüm kamu görevlileri için, Anayasal güvencedir. Bu somut neden olmadan keyfi biçimde iÅŸlem yapılmasına engel oluÅŸturmaktadır. Bir anayasal organda, kamu hizmeti sürerken bu hizmeti yürütenlerin görevlerine, hiçbir haklı neden olmadan son verilmesi hukuk devleti ilkesine aykırılık oluÅŸturmaktadır.EŞİT KATSAYI HAKSIZLIK Katsayının eÅŸitlenmesi, hiçbir mesleki öğrenimi bulunmayan ve tek çıkış yolu yükseköğretim görmek olan genel ortaöğretim kurumunu bitiren gençler yönünden de haksızlık yaratmaktadır. Mesleki-teknik ortaöğretim kurumlarını bitirenlerin farklı katsayı uygulaması sonucu haksızlığa uÄŸradıkları savı gerçeÄŸi yansıtmamaktadır. Ayrıca uygulama, asıl adaletsizliÄŸi, imam hatip lisesini bitirenlerle diÄŸer mesleki-teknik liseleri bitirenler arasında yaratmaktadır. Ä°MAM HATÄ°BE YÖNLENDÄ°RME YÖK’ün, ortaöğretim baÅŸarı puanının hesaplama yöntemini belirleme yetkisi kaldırılarak, bu yetki Milli EÄŸitim Bakanlığı’na ‘baÄŸlı yetkiye dönüştürülmektedir. Böylece gençlerin imam-hatip liselerine yönlenmelerinin özendirilmesi amaçlanmaktadır. Yasanın gerçek amacı da, imam-hatip lisesini bitirenlerin alanları dışındaki yükseköğretim programlarına giriÅŸlerini kolaylaÅŸtırmak ve imam-hatip liselerini yeniden çekici duruma getirerek bu okulların öğrenci sayısını daha da artırmaktır. Ä°ncelemeler, sonraki düzenleme ve uygulamalarla imam-hatip liselerinin amacından saptırıldığını göstermektedir. ALTERNATÄ°F LÄ°SE Ä°mam-hatip liseleri genel liselere alternatif öğretim kurumları durumuna getirilmiÅŸ, ikili eÄŸitim-öğretim sistemi yaratılarak eÄŸitim birliÄŸine ve laiklik ilkesine aykırı düşecek uygulamalar yapılmıştır. Öngörülen düzenleme Anayasa’nın Atatürk ilke ve devrimlerini temel alan ruhuyla baÄŸdaÅŸmamaktadır.BELLÄ° KİŞİLER HEDEF Yasa’daki, mevcut üyelerin statüsüne son veren, bir baÅŸka deyiÅŸle belli kiÅŸileri hedef alan düzenleme, yasaların genelliÄŸi ilkesiyle de baÄŸdaÅŸmamakta ve bu yönden de hukuk devleti ilkesine aykırılık oluÅŸturmaktadır. Â
button