Güncelleme Tarihi:
112 Hızır Acil, 155 Polis İmdat ve 110 Yangın İhbar gibi acil servis numaralarını arayan vatandaşların ihbarları eksik ve yanlış . Çoğu bu servisleri ücretli sanıyor. İhbarı yapsalar dahi kendilerinden para isteneceğini düşünüyorlar.
112 Hızır Acil, 155 Polis İmdat ve 110 Yangın İhbar gibi acil servis numaralarını arayan vatandaşların eksik ve yanlış bilgi vermesinden müdahalelerin geciktiği iddia edildi. 155, 110, 112 ve Belediye Hızır Acil çalışanları hemen her ihbarın gecikerek verildiğini belirtti. Belediye Hızır Acil Müdürü Dr. Sadık Danışman ise bu nedenle telefonda ihbar alırken vakit kaybettiklerini söyledi: ‘‘İhbar zamanında verilmediği gibi arayan vatandaş telefonda telaşlanıyor oysa biraz daha soğukkanlı olması ve memurun talimatlarını harfiyen yerine getirmesi lazım.’’
Paralı değil
Bir başka sorun da vatandaşların neyi, nereye ihbar edeceğini bilmemesi. Bazı vatandaşların da ihbar karşılığında para istenebileceği korkusuyla telefon etmediğini söyleyen İstanbul İtfaiye Daire Başkanı Sabri Yalın kesinlikle böyle bir şeyin söz konusu olmadığını söylüyor.
Acil hizmetlerle ilgili başka bir yanılgı da verilen hizmetin paralı olduğu kanısı. İhbar eden bazı vatandaşlar yangın söndürme veya bir hastanın acil olarak hastaneye sevk edilmesinden para alınabileceğini düşünerek acil telefonlara başvurmuyor.
Belediye Hızır Acil Müdürü Dr. Sadık Danışman'ın verdiği bilgiye göre vatandaşlar ambulansların sirenini çalarak sol şeritten gitmesine çok sinirleniyor. Yetkililer sol şeridin kesinlikle boşaltılması gerektiğini üzerine basarak söylüyor: ‘‘Sireni çalan ambulansa mutlaka yol verilmeli çünkü araç hekimi ve hemşireyle acil bir vakaya gidiyor.’’
İhbar konusundaki sorunlara getirilen çözüm ise şu: ‘‘Acil yardım hizmetlerinde vatandaşın bilinçlendirilmesi için herkesin ilk yardımı bilmesi gerekiyor. Gönüllü olarak bilmeliler. Okullardaki sağlık dersleri genişletilerek ilkyardım derslerine dönüştürülmesi gerekiyor.’’
Ne yapılmalı?
İhbar zamanında ve telaşlanmadan verilmeli.
İhbar verilirken caminin, bakkalın yanı yerine cadde, sokak ve bina numarası belirtilmeli.
Telefona çıkan görevlinin talimatları yerine getirilmeli.
Acil hizmetin verileceği yerde araçların gideceği yollara araç park edilmemeli.
Hizmete giden araç seyir halindeyken sürücü yolun sol şeridini kapatmamalı.
Acil hizmet verenler vatandaştan yardım istemedikçe olayın bulunduğu yeri terketmeli.
Gidilecek yer karışık bir adres ise yardım aracı ana merkezlerde veya belli yerlerde beklenmeli.
Semt pazar yerleri ve tali sokakların başına pazar kurulmamalı. Pazar kurulan caddenin giriş sokakları mutlaka boş bırakılmalı.
Emniyet tarafından şerit çekilen olay yerine şerit ihlal edilip girilmemeli.
Hiçbir numara bilinmiyorsa dahi 155 Polis İmdat aranmalı.